Czaterja działu technicznego

pytania różne...

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

szmitas
Posty: 165
Rejestracja: 22 cze 2014, 11:51
Model: NB
Lokalizacja: Luboń

12 sty 2016, 12:46

No i stało się.

Po ponad 1,5 roku bezawaryjnej jazdy (nie licząc usterek wynikających z mojej winy), "coś" zepsuło się w aucie. Na desce zapala się kontrolka akumulatora, spadek mocy, auto się dusi. Udało mi się w tym stanie zrobić 20km dopóki auto padło całkowicie. Po holowaniu podładowałem akumulator i jakoś dojechałem do elektryka.

Owe "coś", to regulator napięcia w alternatorze - elektryk mówi, że jest to część nietypowa i ciężko o nią w okolicznych sklepach. Jutro przedstawi mi szczegóły. W grę wchodzi również alternator po regeneracji, ale wtedy zabawa jest droższa.

Czy ktoś jest w stanie potwierdzić informację o "nietypowości" regulatorów napięcia w tych alternatorach?

Pozdrawiam.

PS: elektryk wybrany na zasadzie "chybił-trafił", kto mnie szybciej przyjmie :)
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

12 sty 2016, 13:43

szmitas pisze:No i stało się.
Po ponad 1,5 roku bezawaryjnej jazdy (nie licząc usterek wynikających z mojej winy), "coś" zepsuło się w aucie. Na desce zapala się kontrolka akumulatora, spadek mocy, auto się dusi. Udało mi się w tym stanie zrobić 20km dopóki auto padło całkowicie. Po holowaniu podładowałem akumulator i jakoś dojechałem do elektryka.
Owe "coś", to regulator napięcia w alternatorze - elektryk mówi, że jest to część nietypowa i ciężko o nią w okolicznych sklepach. Jutro przedstawi mi szczegóły. W grę wchodzi również alternator po regeneracji, ale wtedy zabawa jest droższa.
Czy ktoś jest w stanie potwierdzić informację o "nietypowości" regulatorów napięcia w tych alternatorach?
Pozdrawiam.
PS: elektryk wybrany na zasadzie "chybił-trafił", kto mnie szybciej przyjmie :)

Jeśli to alternator, to kupuj używkę za 100/150zł. Przekręcisz ją sam w 30min.
W firmie typu Bendiks servis za regenerację zapłacisz 300/400zł.
szmitas
Posty: 165
Rejestracja: 22 cze 2014, 11:51
Model: NB
Lokalizacja: Luboń

12 sty 2016, 13:49

szymek, dzieki za pomysł.

Mój aktualny alternator jest w całkiem dobrym stanie. Wymiana regulatora z robotą ma się zamknąć w 300 zł. Jak nie uda się dostać regulatora to elektryk załatwi regenerowany alternator na półrocznej gwarancji za 350zł + montowanie - koszt wyjdzie zbliżony do opcji kup używkę i regeneruj, a rąk sobie nie pobrudzę :)
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

12 sty 2016, 13:56

szmitas pisze:szymek, dzieki za pomysł.
Mój aktualny alternator jest w całkiem dobrym stanie. Wymiana regulatora z robotą ma się zamknąć w 300 zł. Jak nie uda się dostać regulatora to elektryk załatwi regenerowany alternator na półrocznej gwarancji za 350zł + montowanie - koszt wyjdzie zbliżony do opcji kup używkę i regeneruj, a rąk sobie nie pobrudzę :)

Ja u siebie wsadziłem używkę z NBFL'a (czyli młodsza i pewnie z mniejszym przebiegiem)... koszt zakupu, to właśnie 150zł i od dwóch lat ładuje bez zakłóceń. Jakby co, to garaż pod blokiem mam, auto wystarczy podnieść na lewarku ;)
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

12 sty 2016, 16:24

Regulacją napięcia ładowania w NB steruje komputer ECU więc sprawdzanie alternatora na stole nie do końca da prawidłowe wyniki. Podejmując decyzje o wymianie/zakupie upewnij się że regulacja z ECU działa.
Lexx
Donator
Donator
Posty: 1269
Rejestracja: 22 cze 2013, 9:20
Model: NA
Wersja: Eunos
Lokalizacja: Bristol

14 sty 2016, 15:20

Czy kola pasowe na wale sa takie same dla NA i NB 1.8?
ubek
Donator
Donator
Posty: 1366
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

14 sty 2016, 17:04

Wydaje mi sie ze bedzie inne z racji czujnika ktorego Ty zapewne nie masz. Ale moge sie mylic Sprawdz w epc moze.
White NA BP'95
Lexx
Donator
Donator
Posty: 1269
Rejestracja: 22 cze 2013, 9:20
Model: NA
Wersja: Eunos
Lokalizacja: Bristol

14 sty 2016, 17:09

Nie szukam dla siebie :) czasu na sprawdzanie nie mam niestety. Ale faktycznie nie pomyslalem o czyjniku na wale w NB.

Dzieki
Torpeda
Donator
Donator
Posty: 663
Rejestracja: 09 lip 2014, 13:07
Model: NA
Lokalizacja: Warszawa

14 sty 2016, 17:10

Lexx pisze:Czy kola pasowe na wale sa takie same dla NA i NB 1.8?
w NA były rożne wersje w zależności od rocznika..
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

14 sty 2016, 18:20

Lexx pisze:NA i NB 1.8


W NA>94 i NBflu są takie same, więc i w NB powinny

ubek pisze:Wydaje mi sie ze bedzie inne z racji czujnika ktorego Ty zapewne nie masz

Tarcza do czujnika to osobny element.
Lexx
Donator
Donator
Posty: 1269
Rejestracja: 22 cze 2013, 9:20
Model: NA
Wersja: Eunos
Lokalizacja: Bristol

14 sty 2016, 18:22

RS pisze:
Lexx pisze:NA i NB 1.8


W NA>94 i NBflu są takie same, więc i w NB powinny

ubek pisze:Wydaje mi sie ze bedzie inne z racji czujnika ktorego Ty zapewne nie masz

Tarcza do czujnika to osobny element.



Dzieki!
Awatar użytkownika
GELO
Posty: 326
Rejestracja: 12 cze 2014, 21:16

14 sty 2016, 20:36

a jeszcze takie pytanko co do wymiany wysprzęglika.....po jego wykręceniu zapewne jakiś ubytek płynu hydraulicznego będzie.... jak wygląda później sprawa uzupełnienia i odpowietrzenia ? ile płynu stracę i jak go uzupełnić ? z tego co kojarzę to jest ten sam pojemnik na płyn co do hamulców... czy hamulce tez trzeba będzie odpowietrzać ? jakaś mała podpowiedź ?
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

14 sty 2016, 21:19

GELO pisze:a jeszcze takie pytanko co do wymiany wysprzęglika.....po jego wykręceniu zapewne jakiś ubytek płynu hydraulicznego będzie.... jak wygląda później sprawa uzupełnienia i odpowietrzenia ? ile płynu stracę i jak go uzupełnić ? z tego co kojarzę to jest ten sam pojemnik na płyn co do hamulców... czy hamulce tez trzeba będzie odpowietrzać ? jakaś mała podpowiedź ?


1. tak ubytek będzie i to znaczny :P w sumie możesz cały spuścić i wymienić na nowy
2. nie to nie ten sam co od hamulców
to ten mały po prawej od hamulców
3. odpowietrzanie jest ciekawe ponieważ jest tam z rurki taki okrąg zrobiony
Obrazek
ooo taki
i ciężko się to odpowietrza pompując pedałem jak spuścisz cały płyn :lol:
jak odpowietrzyć go szybko znajdziesz chyba w dziale sprzęgłowym
jak znajdę to wkleje link 8-)
MIATA nim jak szatan
Obrazek
Awatar użytkownika
GELO
Posty: 326
Rejestracja: 12 cze 2014, 21:16

14 sty 2016, 21:48

o rewelka
dzieki za odp :)
jak sie uda znalesc to wklei
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

14 sty 2016, 23:24

Wedle service manuala (jak mnie pamiec nie myli) odpowietrzanie tego dzieje sie jakos automagicznie; po prostu odkrecasz odpowietrznik i dolewasz plynu jak zaczyna ubywac.
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

14 sty 2016, 23:31

Kurak pisze:Wedle service manuala (jak mnie pamiec nie myli) odpowietrzanie tego dzieje sie jakos automagicznie; po prostu odkrecasz odpowietrznik i dolewasz plynu jak zaczyna ubywac.


Niby na jakiej zasadzie ;) ?

Odpowietrzałem wielokrotnie, samo się nie robiło...
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
GELO
Posty: 326
Rejestracja: 12 cze 2014, 21:16

15 sty 2016, 7:30

mi się wydaje, że jak się wymieni wysprzeglik, zaleje nowy płyn, zostawi otwarte wieczko pojemnika i zacznie pompować sprzęgło to powietrze ucieknie z układu ale może tutaj działa to trochę innaczej
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

15 sty 2016, 9:22

Odpowietrza się to identycznie jak hamulce, potrzebne są dwie osoby lub pompka.

Przykładowy opis:
http://www.jak-naprawic.info/jak-odpowi ... wy/artykul
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

15 sty 2016, 9:30

grawitacyjnie nie działa - przynajmniej tak jakbyśmy chcieli
problemem jest właśnie ta pętla bo przez nią nie chce grawitacyjnie przelecieć płyn :D
ja zrobiłem to w ten sposób (jakis hamerykański)
1.odpowietrznik zostawiłem otwarty (rureczka do pojemnika)
2. do kompresora podłączyłem igłę do pompowania piłek,na nią nakleiłem trochę taśmy (izolacyjna czy teflono0wa do grzejników )
3. taki zestaw podłączyłem do czarnego wieczka od zbiornika (jest tam taka małą dziurka odpowietrznika)
4 i delikatnie puściłem tam troche powietrza :P
powietrze popchało płyn przez tą pętle i wtedy już można bawić się w grawitacyjne :]
jeszcze znalazłem coś takiego ale nie wiem czy to zadziała

"Put a very long clear vac line on the slave. Join to a vac port on the manifold and run engine.
Crack open nipple and watch fluid get pulled through... stop before too much gets to the end of the line... works every time and on your own. Works on brakes too. "
MIATA nim jak szatan
Obrazek
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

15 sty 2016, 9:45

SponeR pisze:"Put a very long clear vac line on the slave...


Jeżeli coś ma szanse się stać, to za którymś razem się stanie. Uwalenie sobie dolotu na własne życzenie płynem hamulcowym jest kiepską sprawą.
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

15 sty 2016, 10:13

ja tylko znalazłem w sieci :P zreszta dodali " stop before too much gets to the end of the line" :lol:
MIATA nim jak szatan
Obrazek
pepeg
Donator
Donator
Posty: 886
Rejestracja: 23 lip 2013, 10:12
Lokalizacja: Radziszów

15 sty 2016, 10:24

Bardzo stara metoda. Po drodze na wężyk zakłada się butelkę w której zostaje płyn. Większość starych mechaników ma coś takiego. Ale co racja to racja, łatwo spie.....ć i wtedy płyn hamulcowy skończy w dolocie.
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

16 sty 2016, 12:20

pepeg pisze:Bardzo stara metoda. Po drodze na wężyk zakłada się butelkę w której zostaje płyn. Większość starych mechaników ma coś takiego. Ale co racja to racja, łatwo spie.....ć i wtedy płyn hamulcowy skończy w dolocie.


Jak mi wymieniali wysprzeglik to wlasnie podlaczyli do odpowietrznika rurke na koncu z pojemniczkiem i jeden mechanik pompowal pedalem, az nie bylo pecherzykow powietrza.
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
Awatar użytkownika
GELO
Posty: 326
Rejestracja: 12 cze 2014, 21:16

16 sty 2016, 14:01

jeszcze pytanko w sprawie tego wysprzeglika zanim zacznę się bawić czy takie działanie jak na filmiku to prawidłowe działanie ? czy on powinien trochę bardziej wypychać ?

bo pedał chodzi luźno a biegu wrzucić się nie da... może to nie wina wysprzeglika

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7-gn1DM4HxA&feature=youtu.be[/youtube]
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2787
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

18 sty 2016, 10:14

Planuję w najbliższym zakup NC 2.0 na bazę do torowego ślizgacza i próbuję zaplanować jakiś budżet.
Mam szybkie pytanko odnośnie łańcucha rozrządu w NC 2.0
Czy przy aucie z niekoniecznie pewną historią serwisową i przebiegiem rzędu 100kkm powinienem wrzucić wymianę do pakietu startowego czy spokojnie można jeszcze odpuścić?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2016, 11:37

irekJ pisze:powinienem wrzucić wymianę do pakietu startowego czy spokojnie można jeszcze odpuścić?

Po prostu jak kupisz, przy przeglądzie zmierz go, czy nie jest wyciągniety i oceń w jakim jest stanie. Wtedy będziesz wiedział na pewno czy warto go ruszać.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
FNT
Donator
Donator
Posty: 121
Rejestracja: 15 paź 2013, 12:56
Model: NB FL
Wersja: Memories
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2016, 12:38

Cześć. Chciałbym kupić opony zimowe i namierzyłem przyzwoite Hankooki z 2012 roku. Tyle że te opony mają indeks prędkości T (do 190 km/h), a instrukcja od NBFL zaleca V (do 240 km/h). Mogę je wziąć, czy lepiej szukać innych?
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

18 sty 2016, 12:43

Zależy jak szybko chcesz jeździć.
FNT
Donator
Donator
Posty: 121
Rejestracja: 15 paź 2013, 12:56
Model: NB FL
Wersja: Memories
Lokalizacja: Warszawa

18 sty 2016, 12:52

RS pisze:Zależy jak szybko chcesz jeździć.


120 km/h raczej nie przekraczam.
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

18 sty 2016, 12:56

Sam sobie właśnie odpowiedziałeś.
ODPOWIEDZ