LPG w DOHC miata ?

Alternatywa dla drogiego paliwa.

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

kantOS
Posty: 354
Rejestracja: 18 lip 2009, 23:00
Lokalizacja: Szczecin

01 paź 2012, 16:16

Ha Ha Ha! Blachara do potęgi trzeciej! Do sklepu Społem na sery ją dać, żeby poznała co to życie :mrgreen:
人馬一体
arti5c
Posty: 28
Rejestracja: 20 sie 2012, 20:48
Lokalizacja: Sochaczew

10 paź 2012, 18:32

Więc jak mówiłem tak też zrobiłem i w dniu dzisiejszym Madzia została zagazowana w Mławie.
koszt 2800 co do zakładu to pełen profesjonalizm, nie wypuszczą auta jeżeli coś nie jest tak jak powinno być. Wsiadają zabierają laptopa podłączają i jeżdżą po mieście sprawdzając jak wszystko chodzi. Sterownik zmieniano dwa razy by dopasować bo choć tamte chodziły ale nie były idealne do Madzi. Pierwszy był STAG-4 eco, potem lepszy STAG-4plus i na koniec sterownik TECH i tu wszystko super zaczęło chodzić.
Wtryski - HANA
Reduktor - KME
Butla w miejsce koła trochę zmniejszyła bagażnik, ale nie jest źle.

Wracając oczywiście sprawdziłem spalanie i jestem w szoku przy prędkościach na trasie grubo powyżej 100, 120 a i czasami 140 spalanie wyszło mi 7.5 litra SZOK :winner:
Więc teraz zaczynamy oszczędzanie.
Kolejna próba 8,5 l Dokładnie będzie wiadomo po zrobieniu większej ilości km.
miasto 12,5 l przy nie oszczędzaniu,
Załączniki
Zdjęcie0096.jpg
Zdjęcie0096.jpg (53.96 KiB) Przejrzano 1705 razy
Zdjęcie0097.jpg
Zdjęcie0097.jpg (52.55 KiB) Przejrzano 1715 razy
Zdjęcie0099.jpg
Zdjęcie0099.jpg (59.9 KiB) Przejrzano 1713 razy
Zdjęcie0100.jpg
Zdjęcie0100.jpg (78.45 KiB) Przejrzano 1715 razy
Zdjęcie0101.jpg
Zdjęcie0101.jpg (65.92 KiB) Przejrzano 1714 razy
Zdjęcie0102.jpg
Zdjęcie0102.jpg (59.96 KiB) Przejrzano 1725 razy
Zdjęcie0103.jpg
Zdjęcie0103.jpg (55.25 KiB) Przejrzano 1713 razy
Zdjęcie0104.jpg
Zdjęcie0104.jpg (49.74 KiB) Przejrzano 1728 razy
Zdjęcie0105.jpg
Zdjęcie0105.jpg (49.25 KiB) Przejrzano 1702 razy
Zdjęcie0106.jpg
Mardock
Posty: 33
Rejestracja: 08 cze 2012, 23:05
Lokalizacja: Ruda Śląska

23 lis 2012, 8:01

Odświeżę temat.
Kwestia dotyczy wyłącznie zagazowanych NB 1.6. Po 3 tygodniach walki z LPG mam już lekko dość więc może coś się nasunie po konsultacji z Wami. Problem dotyczy strategii dotrysków Mazdy, ni cholery nie da się tego dobrze obsłużyć na LPG. W praktyce objawia się to lekkim cyklicznym zamulaniem przy jeździe ze stałą prędkością i obrotami w granicach 4-4,5 tys. Wychodzi podczas jazdy na autostradzie ok. 150kmh,odczucie jest takie, jakby silnik przez moment się dławił i znów ciągnął dobrze. I tak cyklicznie. Testowane na różnych wtryskach, im szybsze tym efekt gorszy (najszybsze schodziły z czasem reakcji poniżej 2ms). Najlepiej chodzi na wolnych wtryskach (nie zdążą zareagować na impulsy).
Dajcie znać jak u Was to wygląda. Jest jeszcze opcja, że mam oryginalnie dziwnie wysterowany silnik, ale to potwierdzi się jak zobaczę wykresy z hamowni.
Pozdr,
Łukasz

Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
rogI
Posty: 1362
Rejestracja: 12 kwie 2012, 11:05
Lokalizacja: Poznań

23 lis 2012, 8:36

U mnie Hana H2000 i zero problemow od ponad 15kkm
lasic
Posty: 211
Rejestracja: 15 paź 2011, 15:25
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

23 lis 2012, 8:44

@ Mardock: Coś więcej na temat instalacji musisz napisać. Jaki komputer?
Mardock
Posty: 33
Rejestracja: 08 cze 2012, 23:05
Lokalizacja: Ruda Śląska

23 lis 2012, 9:08

Instalacja Tartarini. Najpierw miałem najnowszy sterownik EVO 01, ale okazało się, że jest padaka, bo nie obsługuje wcale dotrysków Mazdy (Tartarini zrezygnowało z tej funkcji, zresztą podoobnie jak Mazda w nowszych silnikach). Wymieniony na starszy model Tartarini Sequential, który dotryski Mazdy obsługuje. Działa lepiej. Wtryski najpierw Tartarini EVO 08 z czasem reakcji 2,8ms (taki sam jak Hana H2000) - kiepsko. Później EVO07 z czasem poniżej 2 ms - jeszcze gorzej. Teraz mam jakieś EuroTeci, parametrów nie znam (są podobno sporo wolniejsze) i na wysokich obrotach chyba jest OK, z kolei na niskich (1000-2000) kiepsko...
Pozdr,
Łukasz

Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
rogI
Posty: 1362
Rejestracja: 12 kwie 2012, 11:05
Lokalizacja: Poznań

23 lis 2012, 9:24

Nie wiem na ile to mit ale slyszalem, ze do Mazdy tylko STAG albo TECH sie tak naprawde nadaje. Jesli masz mozliwosc to sprawdz zachowanie na jednym z tych dwoch...
Mardock
Posty: 33
Rejestracja: 08 cze 2012, 23:05
Lokalizacja: Ruda Śląska

23 lis 2012, 9:46

rogI pisze:Nie wiem na ile to mit ale slyszalem, ze do Mazdy tylko STAG albo TECH sie tak naprawde nadaje. Jesli masz mozliwosc to sprawdz zachowanie na jednym z tych dwoch...

Właśnie w tym problem, że Tartarini bezproblemowo obsługuje Mazdę. Z tego co gdzieś czytałem włoski oddział Mazdy nawet współpracował czy współpracuje z Tartarini. Polski przedstawiciel (tam, gdzie montowałem) też robił masę Mazd (w tym nawet MX-5 NA) i zero problemów. A u mnie jest tak popieprzona strategia wtrysku benzyny, że padaka. Podobno wygląda to tak, jakbym miał silnik wysterowany powyżej wydajności oryginalnych wtryskiwaczy PB, stąd ciągłe i dynamiczne dotryski paliwa... I w efekcie problem z obsłużeniem tego na LPG nie przez niewiedze gazownika, tylko granice możliwości technicznych wysterowania LPG...

Dlatego pytam jak w innych NB 1,6 bo trochę mnie to dziwi.
Pozdr,
Łukasz

Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
lasic
Posty: 211
Rejestracja: 15 paź 2011, 15:25
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

23 lis 2012, 16:41

Ogólnie strategia wtrysku jest w tych samochodach odrobinę pokopana. Niestety o ile z Techem mógłbym pomóc, tak tutaj chyba bardziej się nie przydam. Tak swoją drogą nie masz problemów z dławieniem się silnika na zimnym przy dynamiczniejszym ruszaniu na LPG (kolejne sprytne rozwiązanie w Mazdzie).
Mardock
Posty: 33
Rejestracja: 08 cze 2012, 23:05
Lokalizacja: Ruda Śląska

23 lis 2012, 22:50

lasic pisze:Tak swoją drogą nie masz problemów z dławieniem się silnika na zimnym przy dynamiczniejszym ruszaniu na LPG (kolejne sprytne rozwiązanie w Mazdzie).

Wzbogacanie przy ruszaniu? :) Miałem problem na pierwszym sterowniku (nie obsługiwał strategii Mazdy) ale w końcu udało się to ustawić znośnie. Za to pojawił się problem z paskudnym schodzeniem do wolnych obrotów co któreś wysprzęglenie, spadały do 600 i trzepało silnikiem...
Na aktualnym sterowniku jest z tym dobrze, natomiast na wolnych wtryskach mam problem z szarpnięciem przy 1500 i później 1900obr, nie za każdym razem, ale upierdliwe. Dodatkowo jak między 1000 a 2000 obr odejme gazu i zaraz dodam samochód robi tzw żabke i szarpie przez chwile... Wzbogacanie ustawione na maxa, czułość dotrysków tez. Po niedzieli ciąg dalszy tej nierównej walki.

Tech obsługuje strategie Mazdy czy po prostu jakoś to się udaje ustawić na nosa?
Pozdr,
Łukasz

Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

24 lis 2012, 7:47

jesteś pewien że tam jest zubożenie mazdy (przechodzi w pół sekwencję ) ?? głównie mazdy 323 z silnikiem 1,5 stosowały tą strategię by to samo było w mx-5 jeszcze się nie spotkałem
Mazda mx5 NB 1,8 00r
arti5c
Posty: 28
Rejestracja: 20 sie 2012, 20:48
Lokalizacja: Sochaczew

24 lis 2012, 15:31

Ja u siebie nie mam najmniejszego problemu ani przy jeździe 40/h ani przy 195/h jak to ostatnio zdarzyło się na autostradzie. Nie ma u mnie najmniejszej różnicy na gazie czy benzynie. Tech jest opracowany specjalnie dla mazdy.
Wszystko chodzi bajecznie. Przejechałem 5000 na gazie od chwili montażu.
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

24 lis 2012, 15:37

u mnie jest już ponad 50 tys kilometrów na gazie :mrgreen:
Mardock
Posty: 33
Rejestracja: 08 cze 2012, 23:05
Lokalizacja: Ruda Śląska

24 lis 2012, 20:29

snafu pisze:jesteś pewien że tam jest zubożenie mazdy (przechodzi w pół sekwencję ) ?? głównie mazdy 323 z silnikiem 1,5 stosowały tą strategię by to samo było w mx-5 jeszcze się nie spotkałem


Tak, jestem pewien. Nie wiem czy nie przechodzi nawet w full group w niektórych warunkach...
Tam , gdzie montowałem LPG zrobili mase różnych Mazd,w tym NA 1.6 90KM i w żadnej nie było problemu z wysterowaniem zubażania. A u mnie dupa, problem na problemie...

arti5c, w jakim sensie Tech jest opracowany specjalnie dla Mazdy?Nigdzie się tym nie chwalą.
Tartarini ma 3 parametry pod Mazdę: zubażanie, wzbogacanie i czułość dotrysków. Nie bardzo rozumiem co więcej mógłby obsługiwać sterownik...
Poza tym podobno tu jest problem z obsłużeniem dotrysków rzędu 1-2ms. Instalacja LPG nie jest w stanie tak szybko zareagować.
Pozdr,
Łukasz

Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
arti5c
Posty: 28
Rejestracja: 20 sie 2012, 20:48
Lokalizacja: Sochaczew

24 lis 2012, 21:43

Mardock, poszło na PW
korpus
Posty: 143
Rejestracja: 06 maja 2012, 7:20
Lokalizacja: Gdańsk/Poniatowo

28 lis 2012, 13:43

U mnie jest problem przy ruszaniu, jakby któryś z cylindrów w ogóle nie dostał gazu i jest szarpnięcie, jak już się ruszy jest cacy! można też ruszyć bardzo delikatnie, tak żeby nie wprowadzić silnika w dotryski i też ładnie rusza!
mam staga 4 i zubożenie ustawione na 10.

"zubażanie" jest często w NB 1.6 i taką właśnie mam! o dziwo nie poszarpywał tak od zawsze, kilka miesięcy jeździłem bez szarpnięć aż tu nagle się zaczęło.

Wiem że instalacja TECH działa najlepiej bo idealnie przenosi info z wtrysków benzyny na LPG dla poszczególnych cylindrów, STAG ma opóźnienie i dotrysk który miał iść na cylinder np. nr 1 trafia na nr.3 i jest lipa.
Nie sądzę że stag jest zły, może zasypiemy mailami producenta żeby dopracował tą sprawę!
Co wy na to?
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

28 lis 2012, 16:24

korpus pisze:Nie sądzę że stag jest zły, może zasypiemy mailami producenta żeby dopracował tą sprawę!
Co wy na to?


przy stagu 4 oraz stagu 300 plus raczej niema co liczyć na takie zmiany co najwyżej stag q-box może coś w tym kierunku zdziałać
Mazda mx5 NB 1,8 00r
Awatar użytkownika
Pirat
Donator
Donator
Posty: 1224
Rejestracja: 09 maja 2012, 22:21
Model: NA
Lokalizacja: Rybnik

28 lis 2012, 17:02

Ja od zeszłego tygodnia jeżdżę właśnie na instalacji Tartarini... póki co, odpukać nic złego się nie dzieje. Nie odczuwam żadnej różnicy między benzyną, a gazem. Wszystko fajnie, pięknie, płynnie. Jeszcze tylko musiałbym ją przegonić na autobanie i zobaczyć jak sobie będzie radziła na wysokich obrotach i dużej prędkości.
Jedyne co mnie zmartwiło to dość "spore" zapotrzebowanie na benzynę, które wyniosło 2,84l/100km. Czy można tyle przepalić na samym odpalaniu? Czy może raczej razem z gazem są ciągle podawane śladowe ilości benzyny?
Kołek
Posty: 228
Rejestracja: 28 mar 2011, 14:49
Lokalizacja: Maków / WWA

28 lis 2012, 17:15

Może masz ustawioną wysoką temperaturę przełączania na gaz i wtedy automatycznie musisz trochę przejechać na benzynie.
Awatar użytkownika
Pirat
Donator
Donator
Posty: 1224
Rejestracja: 09 maja 2012, 22:21
Model: NA
Lokalizacja: Rybnik

28 lis 2012, 17:28

Temperatura jest ustawiona na 60st i rzeczywiście przełączenie na zimnym silniku to jest tak ok 2km jazdy, ale żeby na 200km spalić prawie 6l? :|
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

28 lis 2012, 21:09

moja spala na miesiac 50 zl benzyny, ale ja nie jezdze poki nie przestawi sie na gaz :) a miesiecznie robie ok 2000 km :)
Mardock
Posty: 33
Rejestracja: 08 cze 2012, 23:05
Lokalizacja: Ruda Śląska

29 lis 2012, 7:07

Panowie, obawiam się, że sam sterownik LPG to nie wszystko. Przykład mojego silnika pokazał, że można mieć teoretycznie najlepiej dopasowany sterownik z obsługą strategii wtrysku Mazdy, który przeniesie wszystkie dotryski itd, ale nie przeniosą tego wtryskiwacze.
I robi się patowa sytuacja.
Choć faktycznie jeżeli ktoś ma instalacje opartą o sterownik bez funkcji pod Mazdę,to na wstępie ma problem.

Ma ktoś z Was silnik 1.6 o mowy większej niż 81KW? Ciągle zachodzę w głowę czy gdybym miał seryjne 81KW zamiast 88KW to dałoby się to wysterować łatwiej.

Pirat, jeżeli masz ten sam sterownik co ja, tzn Tartarini sequential (nie ten najnowszy EVO01), to nie ma opcji żeby razem z gazem zużywał Ci benzynę, bo on po prostu nie obsługuje tej funkcji.
Pozdr,
Łukasz

Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

29 lis 2012, 16:47

Mardock pisze:Ciągle zachodzę w głowę czy gdybym miał seryjne 81KW zamiast 88KW to dałoby się to wysterować łatwiej.

Wątpię żeby błąd jakiegoś urzędnika wpisującego moc do dowodu miał tutaj jakiekolwiek znaczenie :twisted:
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
Mardock
Posty: 33
Rejestracja: 08 cze 2012, 23:05
Lokalizacja: Ruda Śląska

29 lis 2012, 21:56

Alan pisze:Wątpię żeby błąd jakiegoś urzędnika wpisującego moc do dowodu miał tutaj jakiekolwiek znaczenie :twisted:


Nie lubię, gdy ktoś uważa mnie za kretyna...w dowodzie akurat mam 81kW. 88kW (a dokładniej 87,5) to wynik z hamowni.
Pozdr,
Łukasz

Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

29 lis 2012, 22:40

Wyniki z hamowni nie są tak dokładne żeby zwracać uwagę na każdego konia. Na innej hamowni mógłbyś mieć seryjną moc, albo i niższą. 1,6 to 1,6 i nie ma cudów, że masz 10km więcej. To nie TDi żeby takie gifty od fabryki były.
I nie spinaj się tak :P
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
Mardock
Posty: 33
Rejestracja: 08 cze 2012, 23:05
Lokalizacja: Ruda Śląska

30 lis 2012, 7:46

Alan pisze:Wyniki z hamowni nie są tak dokładne żeby zwracać uwagę na każdego konia. Na innej hamowni mógłbyś mieć seryjną moc, albo i niższą. 1,6 to 1,6 i nie ma cudów, że masz 10km więcej. To nie TDi żeby takie gifty od fabryki były.
I nie spinaj się tak :P


Nie spinam się. Wiem tylko tyle,że od miesiąca najlepsi spece od gazu na śląsku walczą z moim autem, a efekt jest średnio satysfakcjonujący bo mam dziwnie wysterowany silnik. Zachowuje się zupełnie inaczej niż inne Mazdy i standardowe ustawienia dla strategii zubażania Mazdy są tu o kant dupy rozbić. Więc jeśli Twoja ogromna wiedza pozwala na diagnostykę telepatyczną i zanegowanie wszystkiego, bo nie widząc auta na oczy wiesz lepiej, to żyj proszę w tym przeświadczeniu. Twoje prawo.
Fakt jest jeden - niezależnie jaka ta moc wyszła ha hamowni, coś jest nie tak i jest INACZEJ niż powinno być. Dlatego szukam punktu zaczepienia.
Pozdr,
Łukasz

Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
zoharek
Posty: 1304
Rejestracja: 24 maja 2010, 12:26
Model: Inny
Wersja: Subaru Outback H6
Lokalizacja: Łódź

30 lis 2012, 8:58

Pirat pisze:Temperatura jest ustawiona na 60st


Zmień na 25C, minimum dla sekwencji, u mnie spalanie teraz to nieco poniżej 1 litra Pb na 100km.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

30 lis 2012, 22:44

Mardock pisze:Kwestia dotyczy wyłącznie zagazowanych NB 1.6

Nie porównuj się z NB, tylko z NBfl. To silniki prawie identyczne, ale niekoniecznie identyczne od strony sterowania wtryskiem.
Mardock pisze:czy gdybym miał seryjne 81KW zamiast 88KW

Mardock pisze:88kW (a dokładniej 87,5) to wynik z hamowni.

Nie przywiązuj się do cyferek, które wypluje hamownia. To tylko jakiś tam wynik obarczony takim czy innym błędem.
Jeśli nie robiłeś (lub poprzedni właściciel) jakiś zmian, to masz po prostu normalny, seryjny silnik 81 kW. Jeśli chcesz zweryfikować sposób sterowania wtryskiwaczy na benzynie, najprościej jest to zrobić zrzucając log z OBD2 na swoim oraz drugim takim samym seryjnym egzemplarzu. Jak sobie je porównasz, to wszystko będzie jasne.
Pirat pisze:Temperatura jest ustawiona na 60st

Dużo. Ale 25 stopni to chyba przesada, szczególnie w lecie :mrgreen: Proponuję krakowskim targiem 40 stopni :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

01 gru 2012, 0:21

mialem NB 1,6 na LPG i powiem tak:

Sterownik: zenit
Wtryski: matrixy
Zadncyh korekt po obrotach, temperaturze, zubażania etc.

Nastaw1: Ruszanie z 1000RPM bylo problematyczne, ale pozatym wszystko poprawnie
Nastaw2: W calym zakresie sporo ubozsza mapa od nast.1 skutkowala swietnym wstawaniem i odczuwalnie lepsza dynamika, lecz przy wysprzeglaniu polaczonym ze schodzeniem z obrotow auto potrafilo przygasnac lub nawet zgasnac.

Niestety nie udalo mi sie znalezc na to rozwiazania. Optymalnym wyjsciem byla by mozliwosc zastosowania innych parametrow na wchodzenie na obroty a innych na schodzenie z nich, czyli zostawic nastaw2 w pelnym zakresie i podniesc mu o 15% przy schodzeniu z obrotow.
Skyluker
Donator
Donator
Posty: 849
Rejestracja: 15 maja 2009, 15:31
Model: NB
Wersja: Miracle
Lokalizacja: Kraków

01 gru 2012, 20:34

kurcze, ja już zrobiłem 35000 km na po zainstalowaniu LPG i nie mam ani jednej uwagi do działania. Gdyby nie to, że co 300km trzeba tankować zapomniałbym o tym.

Silniki mamy takie same, u mnie działa Stag 300 plus, upgradowany do ISA choć bez automatycznej korekty, bo lepsze jest wrogiem dobrego.

Co proponuję: Spróbuj umówić się do http://autonagaz.net/ w Krakowie z szefem.

U mnie w 2000r. 1.6 NB wszystko działa jak powinno, 0 dziur, gaśnięć i tego typu rewelacji.
ODPOWIEDZ