
LPG w DOHC miata ?
Alternatywa dla drogiego paliwa.
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
Więc jak mówiłem tak też zrobiłem i w dniu dzisiejszym Madzia została zagazowana w Mławie.
koszt 2800 co do zakładu to pełen profesjonalizm, nie wypuszczą auta jeżeli coś nie jest tak jak powinno być. Wsiadają zabierają laptopa podłączają i jeżdżą po mieście sprawdzając jak wszystko chodzi. Sterownik zmieniano dwa razy by dopasować bo choć tamte chodziły ale nie były idealne do Madzi. Pierwszy był STAG-4 eco, potem lepszy STAG-4plus i na koniec sterownik TECH i tu wszystko super zaczęło chodzić.
Wtryski - HANA
Reduktor - KME
Butla w miejsce koła trochę zmniejszyła bagażnik, ale nie jest źle.
Wracając oczywiście sprawdziłem spalanie i jestem w szoku przy prędkościach na trasie grubo powyżej 100, 120 a i czasami 140 spalanie wyszło mi 7.5 litra SZOK
Więc teraz zaczynamy oszczędzanie.
Kolejna próba 8,5 l Dokładnie będzie wiadomo po zrobieniu większej ilości km.
miasto 12,5 l przy nie oszczędzaniu,
koszt 2800 co do zakładu to pełen profesjonalizm, nie wypuszczą auta jeżeli coś nie jest tak jak powinno być. Wsiadają zabierają laptopa podłączają i jeżdżą po mieście sprawdzając jak wszystko chodzi. Sterownik zmieniano dwa razy by dopasować bo choć tamte chodziły ale nie były idealne do Madzi. Pierwszy był STAG-4 eco, potem lepszy STAG-4plus i na koniec sterownik TECH i tu wszystko super zaczęło chodzić.
Wtryski - HANA
Reduktor - KME
Butla w miejsce koła trochę zmniejszyła bagażnik, ale nie jest źle.
Wracając oczywiście sprawdziłem spalanie i jestem w szoku przy prędkościach na trasie grubo powyżej 100, 120 a i czasami 140 spalanie wyszło mi 7.5 litra SZOK

Więc teraz zaczynamy oszczędzanie.
Kolejna próba 8,5 l Dokładnie będzie wiadomo po zrobieniu większej ilości km.
miasto 12,5 l przy nie oszczędzaniu,
- Załączniki
-
- Zdjęcie0096.jpg (53.96 KiB) Przejrzano 1705 razy
-
- Zdjęcie0097.jpg (52.55 KiB) Przejrzano 1715 razy
-
- Zdjęcie0099.jpg (59.9 KiB) Przejrzano 1713 razy
-
- Zdjęcie0100.jpg (78.45 KiB) Przejrzano 1715 razy
-
- Zdjęcie0101.jpg (65.92 KiB) Przejrzano 1714 razy
-
- Zdjęcie0102.jpg (59.96 KiB) Przejrzano 1725 razy
-
- Zdjęcie0103.jpg (55.25 KiB) Przejrzano 1713 razy
-
- Zdjęcie0104.jpg (49.74 KiB) Przejrzano 1728 razy
-
- Zdjęcie0105.jpg (49.25 KiB) Przejrzano 1702 razy
Odświeżę temat.
Kwestia dotyczy wyłącznie zagazowanych NB 1.6. Po 3 tygodniach walki z LPG mam już lekko dość więc może coś się nasunie po konsultacji z Wami. Problem dotyczy strategii dotrysków Mazdy, ni cholery nie da się tego dobrze obsłużyć na LPG. W praktyce objawia się to lekkim cyklicznym zamulaniem przy jeździe ze stałą prędkością i obrotami w granicach 4-4,5 tys. Wychodzi podczas jazdy na autostradzie ok. 150kmh,odczucie jest takie, jakby silnik przez moment się dławił i znów ciągnął dobrze. I tak cyklicznie. Testowane na różnych wtryskach, im szybsze tym efekt gorszy (najszybsze schodziły z czasem reakcji poniżej 2ms). Najlepiej chodzi na wolnych wtryskach (nie zdążą zareagować na impulsy).
Dajcie znać jak u Was to wygląda. Jest jeszcze opcja, że mam oryginalnie dziwnie wysterowany silnik, ale to potwierdzi się jak zobaczę wykresy z hamowni.
Kwestia dotyczy wyłącznie zagazowanych NB 1.6. Po 3 tygodniach walki z LPG mam już lekko dość więc może coś się nasunie po konsultacji z Wami. Problem dotyczy strategii dotrysków Mazdy, ni cholery nie da się tego dobrze obsłużyć na LPG. W praktyce objawia się to lekkim cyklicznym zamulaniem przy jeździe ze stałą prędkością i obrotami w granicach 4-4,5 tys. Wychodzi podczas jazdy na autostradzie ok. 150kmh,odczucie jest takie, jakby silnik przez moment się dławił i znów ciągnął dobrze. I tak cyklicznie. Testowane na różnych wtryskach, im szybsze tym efekt gorszy (najszybsze schodziły z czasem reakcji poniżej 2ms). Najlepiej chodzi na wolnych wtryskach (nie zdążą zareagować na impulsy).
Dajcie znać jak u Was to wygląda. Jest jeszcze opcja, że mam oryginalnie dziwnie wysterowany silnik, ale to potwierdzi się jak zobaczę wykresy z hamowni.
Pozdr,
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
U mnie Hana H2000 i zero problemow od ponad 15kkm
@ Mardock: Coś więcej na temat instalacji musisz napisać. Jaki komputer?
Instalacja Tartarini. Najpierw miałem najnowszy sterownik EVO 01, ale okazało się, że jest padaka, bo nie obsługuje wcale dotrysków Mazdy (Tartarini zrezygnowało z tej funkcji, zresztą podoobnie jak Mazda w nowszych silnikach). Wymieniony na starszy model Tartarini Sequential, który dotryski Mazdy obsługuje. Działa lepiej. Wtryski najpierw Tartarini EVO 08 z czasem reakcji 2,8ms (taki sam jak Hana H2000) - kiepsko. Później EVO07 z czasem poniżej 2 ms - jeszcze gorzej. Teraz mam jakieś EuroTeci, parametrów nie znam (są podobno sporo wolniejsze) i na wysokich obrotach chyba jest OK, z kolei na niskich (1000-2000) kiepsko...
Pozdr,
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Nie wiem na ile to mit ale slyszalem, ze do Mazdy tylko STAG albo TECH sie tak naprawde nadaje. Jesli masz mozliwosc to sprawdz zachowanie na jednym z tych dwoch...
rogI pisze:Nie wiem na ile to mit ale slyszalem, ze do Mazdy tylko STAG albo TECH sie tak naprawde nadaje. Jesli masz mozliwosc to sprawdz zachowanie na jednym z tych dwoch...
Właśnie w tym problem, że Tartarini bezproblemowo obsługuje Mazdę. Z tego co gdzieś czytałem włoski oddział Mazdy nawet współpracował czy współpracuje z Tartarini. Polski przedstawiciel (tam, gdzie montowałem) też robił masę Mazd (w tym nawet MX-5 NA) i zero problemów. A u mnie jest tak popieprzona strategia wtrysku benzyny, że padaka. Podobno wygląda to tak, jakbym miał silnik wysterowany powyżej wydajności oryginalnych wtryskiwaczy PB, stąd ciągłe i dynamiczne dotryski paliwa... I w efekcie problem z obsłużeniem tego na LPG nie przez niewiedze gazownika, tylko granice możliwości technicznych wysterowania LPG...
Dlatego pytam jak w innych NB 1,6 bo trochę mnie to dziwi.
Pozdr,
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Ogólnie strategia wtrysku jest w tych samochodach odrobinę pokopana. Niestety o ile z Techem mógłbym pomóc, tak tutaj chyba bardziej się nie przydam. Tak swoją drogą nie masz problemów z dławieniem się silnika na zimnym przy dynamiczniejszym ruszaniu na LPG (kolejne sprytne rozwiązanie w Mazdzie).
lasic pisze:Tak swoją drogą nie masz problemów z dławieniem się silnika na zimnym przy dynamiczniejszym ruszaniu na LPG (kolejne sprytne rozwiązanie w Mazdzie).
Wzbogacanie przy ruszaniu?

Na aktualnym sterowniku jest z tym dobrze, natomiast na wolnych wtryskach mam problem z szarpnięciem przy 1500 i później 1900obr, nie za każdym razem, ale upierdliwe. Dodatkowo jak między 1000 a 2000 obr odejme gazu i zaraz dodam samochód robi tzw żabke i szarpie przez chwile... Wzbogacanie ustawione na maxa, czułość dotrysków tez. Po niedzieli ciąg dalszy tej nierównej walki.
Tech obsługuje strategie Mazdy czy po prostu jakoś to się udaje ustawić na nosa?
Pozdr,
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Ja u siebie nie mam najmniejszego problemu ani przy jeździe 40/h ani przy 195/h jak to ostatnio zdarzyło się na autostradzie. Nie ma u mnie najmniejszej różnicy na gazie czy benzynie. Tech jest opracowany specjalnie dla mazdy.
Wszystko chodzi bajecznie. Przejechałem 5000 na gazie od chwili montażu.
Wszystko chodzi bajecznie. Przejechałem 5000 na gazie od chwili montażu.
u mnie jest już ponad 50 tys kilometrów na gazie 

snafu pisze:jesteś pewien że tam jest zubożenie mazdy (przechodzi w pół sekwencję ) ?? głównie mazdy 323 z silnikiem 1,5 stosowały tą strategię by to samo było w mx-5 jeszcze się nie spotkałem
Tak, jestem pewien. Nie wiem czy nie przechodzi nawet w full group w niektórych warunkach...
Tam , gdzie montowałem LPG zrobili mase różnych Mazd,w tym NA 1.6 90KM i w żadnej nie było problemu z wysterowaniem zubażania. A u mnie dupa, problem na problemie...
arti5c, w jakim sensie Tech jest opracowany specjalnie dla Mazdy?Nigdzie się tym nie chwalą.
Tartarini ma 3 parametry pod Mazdę: zubażanie, wzbogacanie i czułość dotrysków. Nie bardzo rozumiem co więcej mógłby obsługiwać sterownik...
Poza tym podobno tu jest problem z obsłużeniem dotrysków rzędu 1-2ms. Instalacja LPG nie jest w stanie tak szybko zareagować.
Pozdr,
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
U mnie jest problem przy ruszaniu, jakby któryś z cylindrów w ogóle nie dostał gazu i jest szarpnięcie, jak już się ruszy jest cacy! można też ruszyć bardzo delikatnie, tak żeby nie wprowadzić silnika w dotryski i też ładnie rusza!
mam staga 4 i zubożenie ustawione na 10.
"zubażanie" jest często w NB 1.6 i taką właśnie mam! o dziwo nie poszarpywał tak od zawsze, kilka miesięcy jeździłem bez szarpnięć aż tu nagle się zaczęło.
Wiem że instalacja TECH działa najlepiej bo idealnie przenosi info z wtrysków benzyny na LPG dla poszczególnych cylindrów, STAG ma opóźnienie i dotrysk który miał iść na cylinder np. nr 1 trafia na nr.3 i jest lipa.
Nie sądzę że stag jest zły, może zasypiemy mailami producenta żeby dopracował tą sprawę!
Co wy na to?
mam staga 4 i zubożenie ustawione na 10.
"zubażanie" jest często w NB 1.6 i taką właśnie mam! o dziwo nie poszarpywał tak od zawsze, kilka miesięcy jeździłem bez szarpnięć aż tu nagle się zaczęło.
Wiem że instalacja TECH działa najlepiej bo idealnie przenosi info z wtrysków benzyny na LPG dla poszczególnych cylindrów, STAG ma opóźnienie i dotrysk który miał iść na cylinder np. nr 1 trafia na nr.3 i jest lipa.
Nie sądzę że stag jest zły, może zasypiemy mailami producenta żeby dopracował tą sprawę!
Co wy na to?
korpus pisze:Nie sądzę że stag jest zły, może zasypiemy mailami producenta żeby dopracował tą sprawę!
Co wy na to?
przy stagu 4 oraz stagu 300 plus raczej niema co liczyć na takie zmiany co najwyżej stag q-box może coś w tym kierunku zdziałać
Mazda mx5 NB 1,8 00r
Ja od zeszłego tygodnia jeżdżę właśnie na instalacji Tartarini... póki co, odpukać nic złego się nie dzieje. Nie odczuwam żadnej różnicy między benzyną, a gazem. Wszystko fajnie, pięknie, płynnie. Jeszcze tylko musiałbym ją przegonić na autobanie i zobaczyć jak sobie będzie radziła na wysokich obrotach i dużej prędkości.
Jedyne co mnie zmartwiło to dość "spore" zapotrzebowanie na benzynę, które wyniosło 2,84l/100km. Czy można tyle przepalić na samym odpalaniu? Czy może raczej razem z gazem są ciągle podawane śladowe ilości benzyny?
Jedyne co mnie zmartwiło to dość "spore" zapotrzebowanie na benzynę, które wyniosło 2,84l/100km. Czy można tyle przepalić na samym odpalaniu? Czy może raczej razem z gazem są ciągle podawane śladowe ilości benzyny?
Temperatura jest ustawiona na 60st i rzeczywiście przełączenie na zimnym silniku to jest tak ok 2km jazdy, ale żeby na 200km spalić prawie 6l? 

moja spala na miesiac 50 zl benzyny, ale ja nie jezdze poki nie przestawi sie na gaz
a miesiecznie robie ok 2000 km 


Panowie, obawiam się, że sam sterownik LPG to nie wszystko. Przykład mojego silnika pokazał, że można mieć teoretycznie najlepiej dopasowany sterownik z obsługą strategii wtrysku Mazdy, który przeniesie wszystkie dotryski itd, ale nie przeniosą tego wtryskiwacze.
I robi się patowa sytuacja.
Choć faktycznie jeżeli ktoś ma instalacje opartą o sterownik bez funkcji pod Mazdę,to na wstępie ma problem.
Ma ktoś z Was silnik 1.6 o mowy większej niż 81KW? Ciągle zachodzę w głowę czy gdybym miał seryjne 81KW zamiast 88KW to dałoby się to wysterować łatwiej.
Pirat, jeżeli masz ten sam sterownik co ja, tzn Tartarini sequential (nie ten najnowszy EVO01), to nie ma opcji żeby razem z gazem zużywał Ci benzynę, bo on po prostu nie obsługuje tej funkcji.
I robi się patowa sytuacja.
Choć faktycznie jeżeli ktoś ma instalacje opartą o sterownik bez funkcji pod Mazdę,to na wstępie ma problem.
Ma ktoś z Was silnik 1.6 o mowy większej niż 81KW? Ciągle zachodzę w głowę czy gdybym miał seryjne 81KW zamiast 88KW to dałoby się to wysterować łatwiej.
Pirat, jeżeli masz ten sam sterownik co ja, tzn Tartarini sequential (nie ten najnowszy EVO01), to nie ma opcji żeby razem z gazem zużywał Ci benzynę, bo on po prostu nie obsługuje tej funkcji.
Pozdr,
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Mardock pisze:Ciągle zachodzę w głowę czy gdybym miał seryjne 81KW zamiast 88KW to dałoby się to wysterować łatwiej.
Wątpię żeby błąd jakiegoś urzędnika wpisującego moc do dowodu miał tutaj jakiekolwiek znaczenie

Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
Jest NA 1990.
Alan pisze:Wątpię żeby błąd jakiegoś urzędnika wpisującego moc do dowodu miał tutaj jakiekolwiek znaczenie
Nie lubię, gdy ktoś uważa mnie za kretyna...w dowodzie akurat mam 81kW. 88kW (a dokładniej 87,5) to wynik z hamowni.
Pozdr,
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Wyniki z hamowni nie są tak dokładne żeby zwracać uwagę na każdego konia. Na innej hamowni mógłbyś mieć seryjną moc, albo i niższą. 1,6 to 1,6 i nie ma cudów, że masz 10km więcej. To nie TDi żeby takie gifty od fabryki były.
I nie spinaj się tak
I nie spinaj się tak

Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
Jest NA 1990.
Alan pisze:Wyniki z hamowni nie są tak dokładne żeby zwracać uwagę na każdego konia. Na innej hamowni mógłbyś mieć seryjną moc, albo i niższą. 1,6 to 1,6 i nie ma cudów, że masz 10km więcej. To nie TDi żeby takie gifty od fabryki były.
I nie spinaj się tak
Nie spinam się. Wiem tylko tyle,że od miesiąca najlepsi spece od gazu na śląsku walczą z moim autem, a efekt jest średnio satysfakcjonujący bo mam dziwnie wysterowany silnik. Zachowuje się zupełnie inaczej niż inne Mazdy i standardowe ustawienia dla strategii zubażania Mazdy są tu o kant dupy rozbić. Więc jeśli Twoja ogromna wiedza pozwala na diagnostykę telepatyczną i zanegowanie wszystkiego, bo nie widząc auta na oczy wiesz lepiej, to żyj proszę w tym przeświadczeniu. Twoje prawo.
Fakt jest jeden - niezależnie jaka ta moc wyszła ha hamowni, coś jest nie tak i jest INACZEJ niż powinno być. Dlatego szukam punktu zaczepienia.
Pozdr,
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Łukasz
Stare chińskie przysłowie mówi: „jeśli nie masz co powiedzieć, powiedz jakieś stare chińskie przysłowie”
Mardock pisze:Kwestia dotyczy wyłącznie zagazowanych NB 1.6
Nie porównuj się z NB, tylko z NBfl. To silniki prawie identyczne, ale niekoniecznie identyczne od strony sterowania wtryskiem.
Mardock pisze:czy gdybym miał seryjne 81KW zamiast 88KW
Mardock pisze:88kW (a dokładniej 87,5) to wynik z hamowni.
Nie przywiązuj się do cyferek, które wypluje hamownia. To tylko jakiś tam wynik obarczony takim czy innym błędem.
Jeśli nie robiłeś (lub poprzedni właściciel) jakiś zmian, to masz po prostu normalny, seryjny silnik 81 kW. Jeśli chcesz zweryfikować sposób sterowania wtryskiwaczy na benzynie, najprościej jest to zrobić zrzucając log z OBD2 na swoim oraz drugim takim samym seryjnym egzemplarzu. Jak sobie je porównasz, to wszystko będzie jasne.
Pirat pisze:Temperatura jest ustawiona na 60st
Dużo. Ale 25 stopni to chyba przesada, szczególnie w lecie


Po
eM
chwilowo bezmiatowy 
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......

była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
mialem NB 1,6 na LPG i powiem tak:
Sterownik: zenit
Wtryski: matrixy
Zadncyh korekt po obrotach, temperaturze, zubażania etc.
Nastaw1: Ruszanie z 1000RPM bylo problematyczne, ale pozatym wszystko poprawnie
Nastaw2: W calym zakresie sporo ubozsza mapa od nast.1 skutkowala swietnym wstawaniem i odczuwalnie lepsza dynamika, lecz przy wysprzeglaniu polaczonym ze schodzeniem z obrotow auto potrafilo przygasnac lub nawet zgasnac.
Niestety nie udalo mi sie znalezc na to rozwiazania. Optymalnym wyjsciem byla by mozliwosc zastosowania innych parametrow na wchodzenie na obroty a innych na schodzenie z nich, czyli zostawic nastaw2 w pelnym zakresie i podniesc mu o 15% przy schodzeniu z obrotow.
Sterownik: zenit
Wtryski: matrixy
Zadncyh korekt po obrotach, temperaturze, zubażania etc.
Nastaw1: Ruszanie z 1000RPM bylo problematyczne, ale pozatym wszystko poprawnie
Nastaw2: W calym zakresie sporo ubozsza mapa od nast.1 skutkowala swietnym wstawaniem i odczuwalnie lepsza dynamika, lecz przy wysprzeglaniu polaczonym ze schodzeniem z obrotow auto potrafilo przygasnac lub nawet zgasnac.
Niestety nie udalo mi sie znalezc na to rozwiazania. Optymalnym wyjsciem byla by mozliwosc zastosowania innych parametrow na wchodzenie na obroty a innych na schodzenie z nich, czyli zostawic nastaw2 w pelnym zakresie i podniesc mu o 15% przy schodzeniu z obrotow.
-
- Donator
- Posty: 849
- Rejestracja: 15 maja 2009, 15:31
- Model: NB
- Wersja: Miracle
- Lokalizacja: Kraków
kurcze, ja już zrobiłem 35000 km na po zainstalowaniu LPG i nie mam ani jednej uwagi do działania. Gdyby nie to, że co 300km trzeba tankować zapomniałbym o tym.
Silniki mamy takie same, u mnie działa Stag 300 plus, upgradowany do ISA choć bez automatycznej korekty, bo lepsze jest wrogiem dobrego.
Co proponuję: Spróbuj umówić się do http://autonagaz.net/ w Krakowie z szefem.
U mnie w 2000r. 1.6 NB wszystko działa jak powinno, 0 dziur, gaśnięć i tego typu rewelacji.
Silniki mamy takie same, u mnie działa Stag 300 plus, upgradowany do ISA choć bez automatycznej korekty, bo lepsze jest wrogiem dobrego.
Co proponuję: Spróbuj umówić się do http://autonagaz.net/ w Krakowie z szefem.
U mnie w 2000r. 1.6 NB wszystko działa jak powinno, 0 dziur, gaśnięć i tego typu rewelacji.