Jakie felgi ?

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Ben_sage
Posty: 249
Rejestracja: 24 cze 2007, 22:50

24 lis 2008, 17:17

Ja nie wazylem ale moje byłe sprzedane miały alu et 35 215/45/17 googyear eagle F1 były sporo cięższe od zimówek stalówki 195/65/15 continental winter coś a tak z ciekawosci zwazylem swoje bmowskie nowe 16 na wiosne 7.6kg et 46.
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

24 lis 2008, 18:37

Porównywanie alu do stalowych nie ma większego sensu...
Przekonanie o tym że felga stalowa jest cięższa od alu to bardzo często błędna teza. Sprzedawcy felg wykonanych ze stopów lekkich często je wykorzystują jako argument "za", chociaż w przypadku felg o bardziej wyszukanym kształcie zazwyczaj jest to nieprawda...
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

25 lis 2008, 0:47

ale na samej feldze sie nie jeździ :P
Dlatego pytam ile waży koło.

Ktoś ważył swoje kółko? Bo wszyscy tak patrzą na wagę felgi a nikt nie patrzy na wagę opony :P
A to błąd :)

Np tam gdzie ma olbrzymie znacznie masa koła czyli ... w rowerze niesamowitą wagę przywiązuje się do lekkiej opony. Zanim zaczniecie sie ze mnie śmiać to Wam powiem, że do roweru płaciłem za jedną oponę ponad 100zł :P Po to, żeby była lekka :)

Do samochodu mnie nie stać na kupowanie lekkiej opony ani felgi. Ale zważyłem, żeby było jakieś porównanie :)
vox
Posty: 886
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

25 lis 2008, 8:05

DieSpinnePL pisze:wszyscy tak patrzą na wagę felgi a nikt nie patrzy na wagę opony
właśnie :!:
Prezes pisze:w przypadku felg o bardziej wyszukanym kształcie zazwyczaj jest to nieprawda...
i może być tak, że 17" może być lżejsza od 16" (od 15" :?: )
Natomiast na pewno masa opony o 1" większej, przy zachowaniu tej samej średnicy, będzie większa :idea:
Ciekawe czy można to gdzieś sprawdzić, są wykazy opon z ich wagą?
AGENt
Posty: 2019
Rejestracja: 10 lis 2006, 18:52
Model: NA
Wersja: oryginalna
Lokalizacja: Bayern

25 lis 2008, 9:33

a ja jeżdżę na 17' i jestem zadowolony, i wielkiej różnicy w komforcie pomiędzy 17' a 14' nie widzę. tylko spalanie jest dziwnie niższe :shock: więc nie pierniczcie głupot, bo aż smutno się to czyta...
callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

25 lis 2008, 10:03

AGENt pisze:a ja jeżdżę na 17' i jestem zadowolony, i wielkiej różnicy w komforcie pomiędzy 17' a 14' nie widzę. tylko spalanie jest dziwnie niższe :shock: więc nie pierniczcie głupot, bo aż smutno się to czyta...


Trochę niemiło się odzywasz :) Nikt tu nie "pierniczy głupot" tylko piszemy swoje opinie, subiektywne jak i Twoja.

Ja widzę wyraźną różnicę po przełożeniu z 15" na 16". Wszystko bardziej trzeszczy na nierównościach i bardziej dobija i podskakuje, zauważyła to też osoba, która ze mną często jeździ, mimo że nic jej nie sugerowałem. Ale to nie jest powód, żebym pisał, że pierniczysz głupoty - mam dość twarde amortyzatory, może Ty masz miększe i to niweluje ten efekt.
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

25 lis 2008, 12:25

vox, ja dla przykladu swoich opon nie zważę, bo nie mam jak ich ściągnąć :P

A Ty ważyłeś swoje kółka? Najlepiej jakąś precyzyjną wagą. Ja w razie czego mogę się postarać o dobrą, dokładną wagę i zwarzyć co do 0,1kg.

Mnie osobiście zaskoczył fakt, że wersja letnia od zimowej jest cięższa tylko o 1kg. Bo na lato jest felga sporo szersza a to "tylko" Dezent. Pancerny Dezent. Nie jakieś miękkie włoskie felgi które na pewno ważą mniej od dezentów :P

A żeby było zabawniej to masa opony jest ważniejsza od masy felgi. To z fizyki chyba każdy wie :) Ma to wpływ na przyspieszanie i hamowanie.

AGENt, Twoje mniejsze spalanie wg mnie jest spowodowane kształtem bieżnika oraz szerokością opony. Masz na pewno w letnich oponach większe opory toczenia niz w zimowych. Ale o ile to ja tego nie policzę :P
Ale różnica jest naprawdę spora w Twoim spalaniu. Ciekaw jestem jaka jest oprócz różnicy w oporach toczenia - róznica w masie kółek.
PanKolczyk
Posty: 457
Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
Model: NB
Wersja: miracle
Lokalizacja: Łódź

25 lis 2008, 14:41

DieSpinnePL pisze:A żeby było zabawniej to masa opony jest ważniejsza od masy felgi. To z fizyki chyba każdy wie :) Ma to wpływ na przyspieszanie i hamowanie.


no nie zupełnie. obie wartości mają na to wpływ. Ba nawet waga hamulców oraz niektórych elementów zawieszenia ma znaczenie. To wszystko to tzw. masa nieresorowana.

Masa nieresorowana to masa opon, felg, hamulców, fragmentów zawieszenia i innych części, które poruszają się w osi pionowej razem z kołami.
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

25 lis 2008, 18:42

PanKolczyk pisze:Masa nieresorowana to masa opon, felg, hamulców, fragmentów zawieszenia i innych części, które poruszają się w osi pionowej razem z kołami.


to ma wpływa na trakcję samochodu - jego prowadzenie na nierównych powierzchniach, reakcję zawieszenia
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

26 lis 2008, 11:19

PanKolczyk, nie do końca sie z tym zgodzę.

Zrób sobie takie małe prywatne doświadczenie. Weź sobie coś okrągłego, np jakeiś kółko od wózka czy czegokolwiek. Zakręć a następnie zatrzymaj.
A teraz przymocuj do zewnętrznej części koła coś o masie np 2kg. Zakręć a następnie zatrzymaj. Zobacz ile siły potrzebowałeś do rozpędzenia i zatrzymania.
A na koniec tę masę którą miałeś na zewnętrznej części koła przymocuj przy piaście. Rozpędź i zatrzymaj. Zobaczysz, że tutaj ta masa praktycznie nie ma znaczenia na przyspieszenie i zatrzymanie. Natomiast przy zewnętrznej części koła ma ogromną :)

Tak sobie po prostu działa fizyka :)
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

26 lis 2008, 16:49

DieSpinne - mówisz o czymś zupełnie innym. Masa nieresorowana - to o czym mówi PanKolczyk to jedno i wpływa na trakcję auta (czytaj przede wszystkim wybieranie nierówności jezdni). Im niższa masa nieresorowana tym lepiej koło przylega do jezdni, a więc tym samym mamy lepszą trakcję. A to o czym Ty mówisz to masa którą musimy rozpędzić - wyhamować. To dwie różne rzeczy, chociaż obie bardzo ważne. Generalnie im lżejsza felga/opona/wahacze/piasta/szpilki/nakrętki/tarcze/klocki/zaciski... tym lepiej. Chociaż oczywiście nie ma co popadać w skrajności bo w ulicznym aucie 100 gram mniej na kołach bardzo niewiele zmieni, chociaż już kilogram daje się poczuć.
vox
Posty: 886
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

27 lis 2008, 5:43

Wroniasty pisze:Generalnie im lżejsza felga/opona/wahacze/piasta/szpilki/nakrętki/tarcze/klocki/zaciski... tym lepiej.
Ot co :!:
I dlatego, skoro nie mamy praktycznie żadnego wpływu na masę ww wymienionych elementów, oprócz dwóch pierwszych, trzeba zwrócić uwagę na masę zestawu felga + opona :idea:
I tak, jak pisałem przy tych samych średnicach, czy jak kto woli obwodach kół, różnica mas może przekraczać kilogram.
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

27 lis 2008, 15:10

vox - różnica mas przy tych samych wymiarach opony i felgi rozpatrując zestaw felga + opona to może być nawet znacznie więcej niż kilogram.

Natomiast wpływ na te elementy które wymieniłem jakiś tam mamy, na upartego można kupić lekkie nakrętki (tylko, że to będzie raptem po kilkadziesiąt gram mniej na kole), hamulce też można wymienić na coś lżejszego (np. kit Willwood'a do Miaty jest lżejszy niż seryjne hamulce z tego co gdzieś kiedyś czytałem). Pewnie można gdzieś znaleźć również lekkie piasty, wahacze itd.

Tyle, że znacznie taniej i znacznie więcej masy nieresorowanej jesteśmy w stanie zdjąć poprzez zakup lekkich felg i opon.

Oczywiście nie warto od razu dramatyzować, bo kilogram dodatkowej masy nieresorowanej nie pozbawi nas panowania nad autem;) Ale jeśli ktoś naprawdę przykłada wagę do trakcji itd. to kupując felgi warto zwrócić uwagę na ich ciężar.
PanKolczyk
Posty: 457
Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
Model: NB
Wersja: miracle
Lokalizacja: Łódź

27 lis 2008, 16:10

Wroniasty pisze:Tyle, że znacznie taniej i znacznie więcej masy nieresorowanej jesteśmy w stanie zdjąć poprzez zakup lekkich felg i opon.


Tak z ciekawości, ma ktoś może dane dotyczące wagi popularnych opon dostępnych na rynku. Jestem bardzo ciekaw jakie są różnice wagowe pomiędzy poszczególnymi modelami.
Tak sobie pomyślałem, że jeżeli ktoś zupełnie na to nie zwraca uwagi i kupił bardzo ciężkie felgi + jedne z cięższych opon to różnica w stosunku do optymalnego zestawu może być całkiem spora.

Warto by było wrzucić jakieś dane na temat wagi opon, byłoby to fajne uzupełnienie tego wątku.
vox
Posty: 886
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

28 lis 2008, 5:56

PanKolczyk pisze:Warto by było wrzucić jakieś dane na temat wagi opon, byłoby to fajne uzupełnienie tego wątku
:idea: :!:
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

28 lis 2008, 17:54

Wroniasty, to nie ja mówię o czym innym tylko PanKolczyk :P

Ja mówiłem o masie rotacyjnej :P Nie mówiłem nic o masie nieresorowanej :P

A inżynierowie Mazdy wiedzą o istotności masy nieresorowanej, dlatego mamy takie fikuśne zaciski hamulców :) Nie klocki jak w Passacie tylko super odchudzone konstrukcje :)

Niestety ja osobiście nie znalazłem żadnej fajnej stronki z masą opon. Dlatego podałem tutaj wagę swoich kompletów :)
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

29 lis 2008, 11:20

Ciężko znaleźć coś o masie opon, ale generalnie da się to dość łatwo sprawdzić. Im niższy indeks nośności i miększe ścianki boczne - tym opona lżejsza.
PanKolczyk
Posty: 457
Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
Model: NB
Wersja: miracle
Lokalizacja: Łódź

05 gru 2008, 11:01

PanKolczyk pisze:Warto by było wrzucić jakieś dane na temat wagi opon, byłoby to fajne uzupełnienie tego wątku.


Udało mi się coś wyszperać, ale mało opon jest.
http://www.miata.net/faq/tire_weights.html
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

05 gru 2008, 22:40

PanKolczyk, zagłębiałeś się w to ?

To jest masa 1 opony wyrażona w funtach?
PanKolczyk
Posty: 457
Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
Model: NB
Wersja: miracle
Lokalizacja: Łódź

06 gru 2008, 1:34

DieSpinnePL pisze:PanKolczyk, zagłębiałeś się w to ?

To jest masa 1 opony wyrażona w funtach?


Nie analizowałem tego jakoś dokładnie. No ale wszystko wskazuje na to, że to jest waga jednej opony w funtach.

Dla rozmiaru 195/50 R15 waga rozkłada się w przedziale od 17 do 21 funtów, a więc około 6,3 kg do 7,8 kg.
Tak więc z tej wątłej bazy danych wynika, że różnica między najcięższą a najlżejszą oponą (w podanym wyżej rozmiarze) wynosi około 1,5 kg, a to chyba nie jest na tyle wielka wartość żeby się specjalnie przejmować tym czynnikiem przy zakupie opon.
Ciekawe czy w rzeczywistości występują dużo większe różnice.

pozdr
damiano
Posty: 268
Rejestracja: 24 gru 2007, 21:20
Model: Inny
Lokalizacja: Kraków / Tarnów
Kontakt:

06 gru 2008, 8:41

z forum ms:
Wiesz, ze jestes uzytkownikiem MX5 gdy: (...) - Gdy kupujesz alufelgi, sugerujesz sie ich waga

też tak mam, masakra ;)

ps. jeździł ktoś na Falkenach? jak oceniacie?
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

06 gru 2008, 12:32

whitemanik pisze:z forum ms:
Wiesz, ze jestes uzytkownikiem MX5 gdy: (...) - Gdy kupujesz alufelgi, sugerujesz sie ich waga

też tak mam, masakra ;)

ps. jeździł ktoś na Falkenach? jak oceniacie?


Seria Falken Azenis to rewelacja, naprawdę kultowe opony. Jest przeznaczona do głównie sportu i bije na głowę taki badziew jak Toyo. Niestety opony tej firmy są trudno dostępne w naszym kraju i mało popularne co może dziwić bo to naprawdę kultowa firma dla japońskich i amerykańskich tunerów. Sam poszukiwałem tych opon ale ich dostępność i cena mnie znięchęciły, dlatego kupiłem Yokohamy Parada.
Załączniki
IMGtire_rt215_angle.jpg
AZENIS RT215
IMGtire_rt215_angle.jpg (23.75 KiB) Przejrzano 1513 razy
0803_impp_10_z+tire_buyers_guide+falken.jpg
AZENIS RT615
0803_impp_10_z+tire_buyers_guide+falken.jpg (126.65 KiB) Przejrzano 1514 razy
Kain
Posty: 186
Rejestracja: 10 maja 2008, 8:44
Lokalizacja: Warszawa/Biała Podl.

07 gru 2008, 15:01

Jesli chodzi o Falkeny to jakos nie widze problemu z zakupem sam posiadam w samochodzie osobowym opony tej firmy, no chyba ze z tymi sportowymi oponami
weberski
Posty: 106
Rejestracja: 15 sty 2008, 10:01
Lokalizacja: Katowice

11 gru 2008, 17:16

Na podstawie zdjęć i dyskusji można mieć nieco mętliku. Temat to `zamieszanie z felgami`, a potem fotki letnich opon.
Jest zima. Pytanie: czy w tym temacie mogę poradzić się kolegów, co włożyć na lekką, aluminiową, zimową felgę 15" ? jeśli macie jakieś wskazówki co do zimowych opon w tym wymiarze, to proszę o wpisy/fotki.
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

11 gru 2008, 21:20

weberski - a do czego ma być ta opona zimowa? Jeśli na kopny śnieg to zdecydowanie Pirelli Winter Carving, jeśli nie na kopny śnieg a na takie zwykłe warunki czyli błoto pośniegowe itd Dunlop Winter Sport M3 (tylko drogie dziadostwo). Ja założyłem Yokohamy AVS Winter i jestem zadowolony w sumie, ale nie są jakoś wyjątkowo rewelacyjne.
weberski
Posty: 106
Rejestracja: 15 sty 2008, 10:01
Lokalizacja: Katowice

12 gru 2008, 23:32

Wroniasty pisze:na takie zwykłe warunki czyli błoto pośniegowe itd

Dzięki, o warunki miejskie i trasy podrzędne mi chodziło bo jeżdżę na codzień do pracy, czasem do Zamościa z Katowic, kopnego śniegu raczej nie ma
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

13 gru 2008, 11:53

weberski pisze:
Wroniasty pisze:na takie zwykłe warunki czyli błoto pośniegowe itd

Dzięki, o warunki miejskie i trasy podrzędne mi chodziło bo jeżdżę na codzień do pracy, czasem do Zamościa z Katowic, kopnego śniegu raczej nie ma


To masz wyżej, zdecydowanie Dunlop Winter Sport M3
Nowy
Posty: 298
Rejestracja: 09 paź 2008, 19:01
Lokalizacja: Basel (CH)

15 gru 2008, 16:58

Wroniasty pisze:To masz wyżej, zdecydowanie Dunlop Winter Sport M3


Zgadzam się z przedmówcą i również polecam te opony. Miałem je kiedyś w rozmiarze 185/60 R14 w hondzie civic ej9 (wprawdzie auto zupełnie inne, napęd na przód itp. ale waga podobna-niecałe 1100kg) i z czystym sumieniem mogę je polecić. Zachowywały się bardzo dobrze w każdych warunkach drogowych - zarówno na świeżym śniegu, jak też i w czasie jazdy po błocie pośniegowym czy w czasie deszczu. Także stosunkowo szybka jazda po autostradzie na mokrej nawierzchni nie sprawiała problemów. W dodatku były całkiem ciche (albo moje auto zbyt głośne) :mrgreen:

Aha... i z tego co pamiętam nie były wcale takie drogie - sprawdziłem: w grudniu 2006 zapłaciłem 206 zł/sztukę (kupowane w Polsce w jednym ze sklepów internetowych).
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

16 gru 2008, 5:44

Czy w maździe nie padają łożyska kół od felg takiej wielkości, dystansów, szerokich gum ??

pytam bo w niektórych markach lubi się to zwalić a jak patrzyłem w jakiś cennik części mazdy to przednie łożyska są nawet po 400 zł :roll:
a dokładniej mówiąc w hipolu :D
a ktoś wytłumaczy mi czemu do mazdy NA 1.6 przepływomierz kosztuje w hipolu 1400 zł ? :P
chyba im przecinki się poprzestawiały.
weberski
Posty: 106
Rejestracja: 15 sty 2008, 10:01
Lokalizacja: Katowice

16 gru 2008, 7:44

Dziękuję Wroniastemu i Nowemu, przekonaliście mnie.
ODPOWIEDZ