Jakie felgi ?
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
- Dżunior
- Donator
- Posty: 4106
- Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom Recaro
- Lokalizacja: Calpe / NDM
- Kontakt:
Porównywanie alu do stalowych nie ma większego sensu...
Przekonanie o tym że felga stalowa jest cięższa od alu to bardzo często błędna teza. Sprzedawcy felg wykonanych ze stopów lekkich często je wykorzystują jako argument "za", chociaż w przypadku felg o bardziej wyszukanym kształcie zazwyczaj jest to nieprawda...
Przekonanie o tym że felga stalowa jest cięższa od alu to bardzo często błędna teza. Sprzedawcy felg wykonanych ze stopów lekkich często je wykorzystują jako argument "za", chociaż w przypadku felg o bardziej wyszukanym kształcie zazwyczaj jest to nieprawda...
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
ale na samej feldze sie nie jeździ
Dlatego pytam ile waży koło.
Ktoś ważył swoje kółko? Bo wszyscy tak patrzą na wagę felgi a nikt nie patrzy na wagę opony
A to błąd
Np tam gdzie ma olbrzymie znacznie masa koła czyli ... w rowerze niesamowitą wagę przywiązuje się do lekkiej opony. Zanim zaczniecie sie ze mnie śmiać to Wam powiem, że do roweru płaciłem za jedną oponę ponad 100zł
Po to, żeby była lekka
Do samochodu mnie nie stać na kupowanie lekkiej opony ani felgi. Ale zważyłem, żeby było jakieś porównanie

Dlatego pytam ile waży koło.
Ktoś ważył swoje kółko? Bo wszyscy tak patrzą na wagę felgi a nikt nie patrzy na wagę opony

A to błąd

Np tam gdzie ma olbrzymie znacznie masa koła czyli ... w rowerze niesamowitą wagę przywiązuje się do lekkiej opony. Zanim zaczniecie sie ze mnie śmiać to Wam powiem, że do roweru płaciłem za jedną oponę ponad 100zł


Do samochodu mnie nie stać na kupowanie lekkiej opony ani felgi. Ale zważyłem, żeby było jakieś porównanie

właśnieDieSpinnePL pisze:wszyscy tak patrzą na wagę felgi a nikt nie patrzy na wagę opony

i może być tak, że 17" może być lżejsza od 16" (od 15"Prezes pisze:w przypadku felg o bardziej wyszukanym kształcie zazwyczaj jest to nieprawda...

Natomiast na pewno masa opony o 1" większej, przy zachowaniu tej samej średnicy, będzie większa

Ciekawe czy można to gdzieś sprawdzić, są wykazy opon z ich wagą?
a ja jeżdżę na 17' i jestem zadowolony, i wielkiej różnicy w komforcie pomiędzy 17' a 14' nie widzę. tylko spalanie jest dziwnie niższe
więc nie pierniczcie głupot, bo aż smutno się to czyta...

AGENt pisze:a ja jeżdżę na 17' i jestem zadowolony, i wielkiej różnicy w komforcie pomiędzy 17' a 14' nie widzę. tylko spalanie jest dziwnie niższewięc nie pierniczcie głupot, bo aż smutno się to czyta...
Trochę niemiło się odzywasz

Ja widzę wyraźną różnicę po przełożeniu z 15" na 16". Wszystko bardziej trzeszczy na nierównościach i bardziej dobija i podskakuje, zauważyła to też osoba, która ze mną często jeździ, mimo że nic jej nie sugerowałem. Ale to nie jest powód, żebym pisał, że pierniczysz głupoty - mam dość twarde amortyzatory, może Ty masz miększe i to niweluje ten efekt.
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno
"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
vox, ja dla przykladu swoich opon nie zważę, bo nie mam jak ich ściągnąć
A Ty ważyłeś swoje kółka? Najlepiej jakąś precyzyjną wagą. Ja w razie czego mogę się postarać o dobrą, dokładną wagę i zwarzyć co do 0,1kg.
Mnie osobiście zaskoczył fakt, że wersja letnia od zimowej jest cięższa tylko o 1kg. Bo na lato jest felga sporo szersza a to "tylko" Dezent. Pancerny Dezent. Nie jakieś miękkie włoskie felgi które na pewno ważą mniej od dezentów
A żeby było zabawniej to masa opony jest ważniejsza od masy felgi. To z fizyki chyba każdy wie
Ma to wpływ na przyspieszanie i hamowanie.
AGENt, Twoje mniejsze spalanie wg mnie jest spowodowane kształtem bieżnika oraz szerokością opony. Masz na pewno w letnich oponach większe opory toczenia niz w zimowych. Ale o ile to ja tego nie policzę
Ale różnica jest naprawdę spora w Twoim spalaniu. Ciekaw jestem jaka jest oprócz różnicy w oporach toczenia - róznica w masie kółek.

A Ty ważyłeś swoje kółka? Najlepiej jakąś precyzyjną wagą. Ja w razie czego mogę się postarać o dobrą, dokładną wagę i zwarzyć co do 0,1kg.
Mnie osobiście zaskoczył fakt, że wersja letnia od zimowej jest cięższa tylko o 1kg. Bo na lato jest felga sporo szersza a to "tylko" Dezent. Pancerny Dezent. Nie jakieś miękkie włoskie felgi które na pewno ważą mniej od dezentów

A żeby było zabawniej to masa opony jest ważniejsza od masy felgi. To z fizyki chyba każdy wie

AGENt, Twoje mniejsze spalanie wg mnie jest spowodowane kształtem bieżnika oraz szerokością opony. Masz na pewno w letnich oponach większe opory toczenia niz w zimowych. Ale o ile to ja tego nie policzę

Ale różnica jest naprawdę spora w Twoim spalaniu. Ciekaw jestem jaka jest oprócz różnicy w oporach toczenia - róznica w masie kółek.
-
- Posty: 457
- Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
- Model: NB
- Wersja: miracle
- Lokalizacja: Łódź
DieSpinnePL pisze:A żeby było zabawniej to masa opony jest ważniejsza od masy felgi. To z fizyki chyba każdy wieMa to wpływ na przyspieszanie i hamowanie.
no nie zupełnie. obie wartości mają na to wpływ. Ba nawet waga hamulców oraz niektórych elementów zawieszenia ma znaczenie. To wszystko to tzw. masa nieresorowana.
Masa nieresorowana to masa opon, felg, hamulców, fragmentów zawieszenia i innych części, które poruszają się w osi pionowej razem z kołami.
PanKolczyk pisze:Masa nieresorowana to masa opon, felg, hamulców, fragmentów zawieszenia i innych części, które poruszają się w osi pionowej razem z kołami.
to ma wpływa na trakcję samochodu - jego prowadzenie na nierównych powierzchniach, reakcję zawieszenia
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
PanKolczyk, nie do końca sie z tym zgodzę.
Zrób sobie takie małe prywatne doświadczenie. Weź sobie coś okrągłego, np jakeiś kółko od wózka czy czegokolwiek. Zakręć a następnie zatrzymaj.
A teraz przymocuj do zewnętrznej części koła coś o masie np 2kg. Zakręć a następnie zatrzymaj. Zobacz ile siły potrzebowałeś do rozpędzenia i zatrzymania.
A na koniec tę masę którą miałeś na zewnętrznej części koła przymocuj przy piaście. Rozpędź i zatrzymaj. Zobaczysz, że tutaj ta masa praktycznie nie ma znaczenia na przyspieszenie i zatrzymanie. Natomiast przy zewnętrznej części koła ma ogromną
Tak sobie po prostu działa fizyka
Zrób sobie takie małe prywatne doświadczenie. Weź sobie coś okrągłego, np jakeiś kółko od wózka czy czegokolwiek. Zakręć a następnie zatrzymaj.
A teraz przymocuj do zewnętrznej części koła coś o masie np 2kg. Zakręć a następnie zatrzymaj. Zobacz ile siły potrzebowałeś do rozpędzenia i zatrzymania.
A na koniec tę masę którą miałeś na zewnętrznej części koła przymocuj przy piaście. Rozpędź i zatrzymaj. Zobaczysz, że tutaj ta masa praktycznie nie ma znaczenia na przyspieszenie i zatrzymanie. Natomiast przy zewnętrznej części koła ma ogromną

Tak sobie po prostu działa fizyka

DieSpinne - mówisz o czymś zupełnie innym. Masa nieresorowana - to o czym mówi PanKolczyk to jedno i wpływa na trakcję auta (czytaj przede wszystkim wybieranie nierówności jezdni). Im niższa masa nieresorowana tym lepiej koło przylega do jezdni, a więc tym samym mamy lepszą trakcję. A to o czym Ty mówisz to masa którą musimy rozpędzić - wyhamować. To dwie różne rzeczy, chociaż obie bardzo ważne. Generalnie im lżejsza felga/opona/wahacze/piasta/szpilki/nakrętki/tarcze/klocki/zaciski... tym lepiej. Chociaż oczywiście nie ma co popadać w skrajności bo w ulicznym aucie 100 gram mniej na kołach bardzo niewiele zmieni, chociaż już kilogram daje się poczuć.
Ot coWroniasty pisze:Generalnie im lżejsza felga/opona/wahacze/piasta/szpilki/nakrętki/tarcze/klocki/zaciski... tym lepiej.

I dlatego, skoro nie mamy praktycznie żadnego wpływu na masę ww wymienionych elementów, oprócz dwóch pierwszych, trzeba zwrócić uwagę na masę zestawu felga + opona

I tak, jak pisałem przy tych samych średnicach, czy jak kto woli obwodach kół, różnica mas może przekraczać kilogram.
vox - różnica mas przy tych samych wymiarach opony i felgi rozpatrując zestaw felga + opona to może być nawet znacznie więcej niż kilogram.
Natomiast wpływ na te elementy które wymieniłem jakiś tam mamy, na upartego można kupić lekkie nakrętki (tylko, że to będzie raptem po kilkadziesiąt gram mniej na kole), hamulce też można wymienić na coś lżejszego (np. kit Willwood'a do Miaty jest lżejszy niż seryjne hamulce z tego co gdzieś kiedyś czytałem). Pewnie można gdzieś znaleźć również lekkie piasty, wahacze itd.
Tyle, że znacznie taniej i znacznie więcej masy nieresorowanej jesteśmy w stanie zdjąć poprzez zakup lekkich felg i opon.
Oczywiście nie warto od razu dramatyzować, bo kilogram dodatkowej masy nieresorowanej nie pozbawi nas panowania nad autem;) Ale jeśli ktoś naprawdę przykłada wagę do trakcji itd. to kupując felgi warto zwrócić uwagę na ich ciężar.
Natomiast wpływ na te elementy które wymieniłem jakiś tam mamy, na upartego można kupić lekkie nakrętki (tylko, że to będzie raptem po kilkadziesiąt gram mniej na kole), hamulce też można wymienić na coś lżejszego (np. kit Willwood'a do Miaty jest lżejszy niż seryjne hamulce z tego co gdzieś kiedyś czytałem). Pewnie można gdzieś znaleźć również lekkie piasty, wahacze itd.
Tyle, że znacznie taniej i znacznie więcej masy nieresorowanej jesteśmy w stanie zdjąć poprzez zakup lekkich felg i opon.
Oczywiście nie warto od razu dramatyzować, bo kilogram dodatkowej masy nieresorowanej nie pozbawi nas panowania nad autem;) Ale jeśli ktoś naprawdę przykłada wagę do trakcji itd. to kupując felgi warto zwrócić uwagę na ich ciężar.
-
- Posty: 457
- Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
- Model: NB
- Wersja: miracle
- Lokalizacja: Łódź
Wroniasty pisze:Tyle, że znacznie taniej i znacznie więcej masy nieresorowanej jesteśmy w stanie zdjąć poprzez zakup lekkich felg i opon.
Tak z ciekawości, ma ktoś może dane dotyczące wagi popularnych opon dostępnych na rynku. Jestem bardzo ciekaw jakie są różnice wagowe pomiędzy poszczególnymi modelami.
Tak sobie pomyślałem, że jeżeli ktoś zupełnie na to nie zwraca uwagi i kupił bardzo ciężkie felgi + jedne z cięższych opon to różnica w stosunku do optymalnego zestawu może być całkiem spora.
Warto by było wrzucić jakieś dane na temat wagi opon, byłoby to fajne uzupełnienie tego wątku.
PanKolczyk pisze:Warto by było wrzucić jakieś dane na temat wagi opon, byłoby to fajne uzupełnienie tego wątku


516 566 767
Piszę poprawnie po polsku.
Piszę poprawnie po polsku.
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
Wroniasty, to nie ja mówię o czym innym tylko PanKolczyk
Ja mówiłem o masie rotacyjnej
Nie mówiłem nic o masie nieresorowanej
A inżynierowie Mazdy wiedzą o istotności masy nieresorowanej, dlatego mamy takie fikuśne zaciski hamulców
Nie klocki jak w Passacie tylko super odchudzone konstrukcje
Niestety ja osobiście nie znalazłem żadnej fajnej stronki z masą opon. Dlatego podałem tutaj wagę swoich kompletów

Ja mówiłem o masie rotacyjnej


A inżynierowie Mazdy wiedzą o istotności masy nieresorowanej, dlatego mamy takie fikuśne zaciski hamulców


Niestety ja osobiście nie znalazłem żadnej fajnej stronki z masą opon. Dlatego podałem tutaj wagę swoich kompletów

-
- Posty: 457
- Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
- Model: NB
- Wersja: miracle
- Lokalizacja: Łódź
PanKolczyk pisze:Warto by było wrzucić jakieś dane na temat wagi opon, byłoby to fajne uzupełnienie tego wątku.
Udało mi się coś wyszperać, ale mało opon jest.
http://www.miata.net/faq/tire_weights.html
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
PanKolczyk, zagłębiałeś się w to ?
To jest masa 1 opony wyrażona w funtach?
To jest masa 1 opony wyrażona w funtach?
-
- Posty: 457
- Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
- Model: NB
- Wersja: miracle
- Lokalizacja: Łódź
DieSpinnePL pisze:PanKolczyk, zagłębiałeś się w to ?
To jest masa 1 opony wyrażona w funtach?
Nie analizowałem tego jakoś dokładnie. No ale wszystko wskazuje na to, że to jest waga jednej opony w funtach.
Dla rozmiaru 195/50 R15 waga rozkłada się w przedziale od 17 do 21 funtów, a więc około 6,3 kg do 7,8 kg.
Tak więc z tej wątłej bazy danych wynika, że różnica między najcięższą a najlżejszą oponą (w podanym wyżej rozmiarze) wynosi około 1,5 kg, a to chyba nie jest na tyle wielka wartość żeby się specjalnie przejmować tym czynnikiem przy zakupie opon.
Ciekawe czy w rzeczywistości występują dużo większe różnice.
pozdr
whitemanik pisze:z forum ms:Wiesz, ze jestes uzytkownikiem MX5 gdy: (...) - Gdy kupujesz alufelgi, sugerujesz sie ich waga
też tak mam, masakra
ps. jeździł ktoś na Falkenach? jak oceniacie?
Seria Falken Azenis to rewelacja, naprawdę kultowe opony. Jest przeznaczona do głównie sportu i bije na głowę taki badziew jak Toyo. Niestety opony tej firmy są trudno dostępne w naszym kraju i mało popularne co może dziwić bo to naprawdę kultowa firma dla japońskich i amerykańskich tunerów. Sam poszukiwałem tych opon ale ich dostępność i cena mnie znięchęciły, dlatego kupiłem Yokohamy Parada.
- Załączniki
-
- AZENIS RT215
- IMGtire_rt215_angle.jpg (23.75 KiB) Przejrzano 1513 razy
-
- AZENIS RT615
- 0803_impp_10_z+tire_buyers_guide+falken.jpg (126.65 KiB) Przejrzano 1514 razy
Na podstawie zdjęć i dyskusji można mieć nieco mętliku. Temat to `zamieszanie z felgami`, a potem fotki letnich opon.
Jest zima. Pytanie: czy w tym temacie mogę poradzić się kolegów, co włożyć na lekką, aluminiową, zimową felgę 15" ? jeśli macie jakieś wskazówki co do zimowych opon w tym wymiarze, to proszę o wpisy/fotki.
Jest zima. Pytanie: czy w tym temacie mogę poradzić się kolegów, co włożyć na lekką, aluminiową, zimową felgę 15" ? jeśli macie jakieś wskazówki co do zimowych opon w tym wymiarze, to proszę o wpisy/fotki.
weberski - a do czego ma być ta opona zimowa? Jeśli na kopny śnieg to zdecydowanie Pirelli Winter Carving, jeśli nie na kopny śnieg a na takie zwykłe warunki czyli błoto pośniegowe itd Dunlop Winter Sport M3 (tylko drogie dziadostwo). Ja założyłem Yokohamy AVS Winter i jestem zadowolony w sumie, ale nie są jakoś wyjątkowo rewelacyjne.
weberski pisze:Wroniasty pisze:na takie zwykłe warunki czyli błoto pośniegowe itd
Dzięki, o warunki miejskie i trasy podrzędne mi chodziło bo jeżdżę na codzień do pracy, czasem do Zamościa z Katowic, kopnego śniegu raczej nie ma
To masz wyżej, zdecydowanie Dunlop Winter Sport M3
Wroniasty pisze:To masz wyżej, zdecydowanie Dunlop Winter Sport M3
Zgadzam się z przedmówcą i również polecam te opony. Miałem je kiedyś w rozmiarze 185/60 R14 w hondzie civic ej9 (wprawdzie auto zupełnie inne, napęd na przód itp. ale waga podobna-niecałe 1100kg) i z czystym sumieniem mogę je polecić. Zachowywały się bardzo dobrze w każdych warunkach drogowych - zarówno na świeżym śniegu, jak też i w czasie jazdy po błocie pośniegowym czy w czasie deszczu. Także stosunkowo szybka jazda po autostradzie na mokrej nawierzchni nie sprawiała problemów. W dodatku były całkiem ciche (albo moje auto zbyt głośne)

Aha... i z tego co pamiętam nie były wcale takie drogie - sprawdziłem: w grudniu 2006 zapłaciłem 206 zł/sztukę (kupowane w Polsce w jednym ze sklepów internetowych).
- Bardock
- Posty: 1863
- Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
- Model: Inny
- Wersja: S3 1.8T
- Lokalizacja: Warszawa
Czy w maździe nie padają łożyska kół od felg takiej wielkości, dystansów, szerokich gum ??
pytam bo w niektórych markach lubi się to zwalić a jak patrzyłem w jakiś cennik części mazdy to przednie łożyska są nawet po 400 zł
a dokładniej mówiąc w hipolu
a ktoś wytłumaczy mi czemu do mazdy NA 1.6 przepływomierz kosztuje w hipolu 1400 zł ?
chyba im przecinki się poprzestawiały.
pytam bo w niektórych markach lubi się to zwalić a jak patrzyłem w jakiś cennik części mazdy to przednie łożyska są nawet po 400 zł

a dokładniej mówiąc w hipolu

a ktoś wytłumaczy mi czemu do mazdy NA 1.6 przepływomierz kosztuje w hipolu 1400 zł ?

chyba im przecinki się poprzestawiały.