Wyszperanie szpery

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

15 sty 2012, 21:44

irakleo pisze:W pierwszych NA 1,6 wszystko jest inne i trzeba zmieniać wraz z wałem i półosiami. Zanim tak właśnie zrobiłem miałem przez jakiś czas VSLD które do pierwszych NA pasuje P&P

to wiem.
irakleo pisze:Następnie wstawiłem do siebie Torsena z NA 1,8 wraz z wałem i półosiami. NB i NBFL mają półosie, dyferencjały i wały identyczne jak NA 1,8, wyjątkiem jest NBFL w automacie jaką posiadam.

to się nie zgadza tak do końca, bo w NA występuje na pewno wersja dyfra z torsenem który ma półosie "skręcane",
tutaj fotka:
Obrazek
ten po lewej.
kwestia tylko taka, czy te składane półosie coś wnoszą w zmianę wymiarową dyfra, czy nic.

natomiast w NB takiej wersji już nie ma, pół ośki w całości bez "składania" przy dyfrze.

czy to coś w ogóle zmienia, te półośki, tego nie wiem, nie zamierzam montować OBX-a, chodzi mi tylko o usystematyzowanie faktów.

Osobiście skłaniam się ku opcji: próba montażu wkładu torsen nie koniecznie pochodzenia miatowego, jeżeli taka opcja jest nie możliwa z względów konstrukcyjnych i braku spasowania do obudowy, wtedy muszę przejść na dawcę pochodzenia mazdowego, najprościej NA/NB, tylko dalej nie wiem, czy dyferencjał 1.8 otwarty przyjmnie sam wkład z torsenem z NA/NB, a może inaczej, czy cały dyfr LSD z NA/NB będzie p&p z moimi półośkami/wałem, czy sytuacja jest taka sama jak w przypadku kompletu 1.6 = też swapujemy.



dobra, plan jest taki, rozbiorę otwarty dyf z NA 1.8, zobaczymy jak w miejsce otwartego mechanizmu wpasuję się chociażby torsen pochodzenia EVO, akurat do takich mam dostęp bo leży kilka w robocie zgruchotanych, zobaczymy czy "torsen jakiś tam = torsen do miaty", o ile obudowa z otwartym mechanizmem przyjęła by w ogóle torsena miatowego do siebie.
Ostatnio zmieniony 15 sty 2012, 21:54 przez grzes, łącznie zmieniany 2 razy.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

15 sty 2012, 21:53

grzes pisze:Kto na forum ma NA 1.8 z LSD w serii (nie swapowany komplet z NB)?


Chyba Vampirek ma seryjnego Torsena :smile:
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

15 sty 2012, 22:00

grzes pisze:
irakleo pisze:to się nie zgadza tak do końca, bo w NA występuje na pewno wersja dyfra z torsenem który ma półosie "skręcane",

Nie przeczę....ale ja się z takimi nie spotkałem. Zaskoczyła mne tez troche fota z pierwszego posta gdzie pokazujesz dyfer z NA1,8 ze skręcanymi półosiami....nie spotkałem sie z takim dyfrem. Grześ zamiast kombinować najłatwiej byłoby chyba kupić cały set z jakiejś NA1,8 z torsenem i wszystko przełożyć :wink: Składanie dyfra wymaga wiedzy i praktyki w regulowaniu luzów na łożyskach oraz pomiędzy zębatkami wieńca i ataku. Kiedyś prawie udało mi sie zjechać jeden dyfer w Miacie źle ustawiając luzy. Wyleczyłem się po tej przygodzie ze składaków i kupiłem cały zestaw z NA1,8.
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

15 sty 2012, 22:10

otóż to, tyle tego mazda naklepała że pewnie sami nie wiedzieli co jest co.

irakleo pisze:Składanie dyfra wymaga wiedzy i praktyki w regulowaniu luzów na łożyskach oraz pomiędzy zębatkami wieńca i ataku.


na szczęście z tym będzie najmniejszy problem.


komplet to wg. wszelkich znanych mi wycen ~1000zł minimum. Używany pasujący wkład cenię na 50% tej kwoty.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

16 sty 2012, 10:53

Tutaj koleś wrzuca do siebie dyfr taki sam jak na zdjęciu po lewej stronie.

http://thoughtdraw.wordpress.com/2011/01/23/how-to-change-the-differential-on-an-na-mx-5-miata/

Coś wspomina o orginalnie pasującym dyfrze w późnych 1.8 NA.

generalnie również fajny tutorial pomocniczy :)
vampirek
Posty: 1064
Rejestracja: 01 wrz 2010, 22:11
Lokalizacja: Stolica

16 sty 2012, 12:43

A wiec u mnie sprawa ma się tak :)

Zgodnie z tym co wierzyć VINowi i temu co przysłali z Canady z Mazdy. Moje auto to rocznik 1994 w dowodzie mam 1995. No ale to się zdarzało. Auto zostało wyposażone w Mechanizm różnicowy Torsen LSD.

Wchodzę pod samochód i widzę przykręcone półośki. No cóż. gdyby nie to czego się doczytałem to stawiałbym na VLSD lub dyfer otwarty. Zdjęcia od spodu.

[url=http://fotka.406-klub.pl/pokaz.php?id=632609201201161368.jpg]Obrazek[/url]
[url=http://fotka.406-klub.pl/pokaz.php?id=689626201201161372.jpg]Obrazek[/url]
[url=http://fotka.406-klub.pl/pokaz.php?id=751631201201161374.jpg]Obrazek[/url]

Całość wygląda jakby nigdy nikt się tego nie tykał. Więc uważam że tu SWAPów żadnych nie było. I jeśli wierzyć ludkom co rozszyfrowali VIN i Odczuciom z jazdy to jest Dyfer Torsena (przebieg auta 237tyś km VLSD to raczej zmielone by było)
Jeśli chcesz aby Twoje auto było bezawaryjne. Nie Tuninguj Go!
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

16 sty 2012, 17:42

no to mamy pierwszy torsen typu 1 z NA wczesnych generacji na oskach kręconych.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
mopek
Posty: 170
Rejestracja: 03 lut 2008, 17:06
Lokalizacja: Ostrzeszów

17 sty 2012, 9:06

Witam, ze zdjęć jakie zamieścił vampirek, wynika że mam taki sam tylny most,
moja miatka to produkt grudnia 93 z VIN na rok 94 na rynek Kanadyjski także 1,8.
Wobec tego mamy tą lepszą opcję mostu? ;)
Mogę dziś zrobić foto swojego i porównać
Człowiek uczy się całe życie i jeden dzień dłużej...
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

17 sty 2012, 18:06

w tym właśnie sęk, niestety wyglądać może tak jak vampirkowy a być otwartym.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

17 sty 2012, 18:36

grzes pisze:w tym właśnie sęk, niestety wyglądać może tak jak vampirkowy a być otwartym.


Prawda, mój otwarty tak właśnie wyglądał. Grześ a z tymi wymiarami wkładku na przykładzie OBX coś ustaliłeś?
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
mopek
Posty: 170
Rejestracja: 03 lut 2008, 17:06
Lokalizacja: Ostrzeszów

17 sty 2012, 19:59

Wobec tego jedyny sposób, żeby sprawdzić to rozebrać półosie?
Człowiek uczy się całe życie i jeden dzień dłużej...
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

17 sty 2012, 20:06

na razie ustaliłem tyle że nawet manual mazdy podaje wartości luzów między zębnych i położenia wałka dla dyfra co oznacza tyle że można z spokojem go sobie rozebrać bo poskładać nie będzie problemu. Z mojej analizy wynika że: mając dyfr "wyglądający" jak ten z torsenem typu I, można obejść się bez podmianki kompletu tj. wału, pół osi, bo obudowa powinna przyjąć torsen, nie tyczy to się dyfra otwartego z 1.6. Kwestia jest taka czy torsen każdego typu z miaty do obudowy wejdzie, czy tylko wczesny typ I. Tego jeszcze nie doszedłem... i nie dojdę inaczej niż na sobie.
Cóż, dla mnie idealny będzie przypadek gdzie ktoś ma NA późnego rocznika (torsen typu II)/ NB z torsenem np. po szczale w tył, gdzie dyfr poddał uszy i obudowa jest kaput, ktoś zna takiego delikwenta;)?

Co mogę zrobić prędzej i postaram się zrobić to przyłożyć do obudowy jakiś "tradycyjny" torsen nie pochodzenia mazdowskiego, ciekaw jestem jakie będą zasadnicze różnice geometryczne.. mimo że otacza mnie grono bardzo doświadczonych "skrzyniarzy" "dyfrowców" nie potrafią odpowiedzieć na pytanie jak bardzo są "zunifikowane" koszyki dyfrów bo zwyczajnie rzadko ktoś wpada na pomysł żeby żonglować tym pomiędzy producentami.

mopek pisze:Wobec tego jedyny sposób, żeby sprawdzić to rozebrać półosie?
_________________

jeżeli nie potrafisz tego jednoznacznie stwierdzić "za kółkiem" to jedyna opcja dająca 100% pewności to zajrzeć przez otwór na pół osie.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
mopek
Posty: 170
Rejestracja: 03 lut 2008, 17:06
Lokalizacja: Ostrzeszów

17 sty 2012, 21:22

Właśnie za sterem nie umiem tego jednoznacznie określić, nie mam porównania z inną.
Czytałem także, że niekoniecznie musi się to objawiać paleniem obu kół przy ostrym ruszaniu, ale na ile to prawda?
Człowiek uczy się całe życie i jeden dzień dłużej...
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

17 sty 2012, 22:00

kierownik z mnie przeciętny, nie wiem co Ci doradzić, ja bym na liście "testu" postawił na pewno próbę zapętlenia bączka ;) moc 1.8 jest do tego wystarczająco i na 1-2 biegu powinno pójść bez problemu, nie ma się czym chwalić ale mam tylko takie coś:
1.8 torsen
http://www.youtube.com/watch?v=B0NRH-_GHp8
stare i proszę się nie śmiać:P to było dosyć dawno a ja stawiałem 1 kroki za kierownicą rwd, ale coś takiego bez szpery jest dosyć trudne i tutaj na filmiku jedynie zabawa gazem, natomiast bez szpery na pewno bez prowadzenia lewej nogi na hamulcu by się nie obyło, po prostu bez szpery miatka nie wybacza słabego skila i obróci i po zabawie. Ale jak piszę farmazony to się zamknę.


wyjmij pół osie jak to dla Ciebie takie ważne.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

17 sty 2012, 22:52

Grześ, ja mam obudowę z późniejszego NA 1,8 i Torsen z NB oraz Fuji z NBFL na 100% nie pasują, sprawdzałem kiedyś z ciekawości jak miałem na stanie wkłady. Tak więc odpowiadając na Twoje pytanie - nie każdy dyfer Torsenowy podejdzie, tylko te montowane w NA. Zresztą to już Ci przez telefon mówiłem.

Z koszykami szper to jest bardzo ciekawa rozkmina. Mogę Ci w czynie społecznym przekazać wkład dyfra NA 1,8 do eksperymentów, u mnie się kurzy. W zamian się podzielisz ze mną wynikami "badań" - dil? ;)

Mopek - donaty albo ostry start. Kręci bąki prawie w miejscu, zostawia dwa ślady spalonej gumy - jest szpera. Nie wiem czy do Ciebie przyszła zima, ale na śniegu jeszcze łatwiej - nie trzeba buta w podłogę, wystarczy kogoś za autem postawić i ruszyć w miarę dynamicznie.
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

18 sty 2012, 0:04

kiedyś znalazłem na Yahoo używany wkład KAAZ-a i chciałem go zakupić do swojej Miaty. Pamietam że w katalogu tego producenta były dwa
rodzaje wkładów....do Miat 89-93 oraz 93-04 co wiele tłumaczy :wink:
ps.zamiast kombinować i iść pod prąd w dalszym ciągu namawiam Ciebie Grześ do zakupu całego zestawu z NB :wink: młodsze części z mniejszym przebiegiem lepiej zniosą Twój doładowany silnik i szerokie ogumienie. Nie polecam tylko szper z późnych NBFL z wiadomych względów.
mopek
Posty: 170
Rejestracja: 03 lut 2008, 17:06
Lokalizacja: Ostrzeszów

18 sty 2012, 10:03

Hm muszę to sprawdzić póki jest śnieg o ile zdążę po stykać wszystko do kupy :P , hella_flush,

Ładnie się to kręciło moja chyba tak nie umie, co prawda na suchym i letnich oponach :)
ale teraz rowerowe 175/70/14 zimowe powinny dać radę,
grzes,

PS.
dmuchawka pewnie w obu przypadkach tylnego mostu pomoże...

dzięki za odpowiedź
pozdrawiam
Człowiek uczy się całe życie i jeden dzień dłużej...
moris schawess
Posty: 223
Rejestracja: 06 paź 2009, 20:22
Lokalizacja: wrocław

18 sty 2012, 20:53

Grześ przypomnij mi w takim razie jaki jest dyfer w mojej mazdzie.Niby normalny dyfer a robi wszystkie sztuki świata.Rozmawialiśmy o tym na patelni walimskiej.
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

18 sty 2012, 21:01

moris schawess, Twoj dyfer to w ogóle jest jakiś ewenement, doskonale pamiętam co wywijał na patelniach walimskich ale i tak jeszcze lepiej pamiętam 1/4 w P. trybunalskim;) hm, moja opinia jest taka: Ty masz vlsd w dobrym stanie, ale ile w tym prawdy, osobiście dochodzę do stanu "ducha" że dopóki czegoś nie rozbiorę i nie zobaczę co siedzi to już nie wierzę w żadne "przesłanki".

irakleo, masz całkowita rację.

hella_flush, jesteśmy w kontakcie ;)
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

18 sty 2012, 21:28

Co do Dyfra Morisa zgadzam się z Grzesiem, tam jest najpewniej sprawne Vlsd + twarde springi z tyłu co potęguje efekt.

Zawias też ma duży wpływ, w skrajnych przypadkach ultrabetonowych i ultraniskich zawiasów auto z otwartym dyfrem zachowuje się jak ze szperą. Widzę różnicę w kręceniu bąków między seryjnymi z Torsenem i moją na gwincie, moja kręci totalnie w miejscu w tempie takim, że można świara dostać.

grzes, to czekam na telefon albo PW.
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

18 sty 2012, 22:32

Rodzaj dyfra można sprawdzić bez wyciągania pół osi (co przy rozkręcanych półosiach z NA 1,8 nie jest takie proste) z dyfra. Mianowicie patrzymy przez otwory do spuszczania i nalewania oleju. Jeśli mamy dyfer wyjęty to do góry nogami nawet nie wyleci olej, na aucie trzeba najpierw spuścić olej. Jak mamy odkręcone oba korki to świecimy latarką w jeden patrzymy w drugi odpowiednio kręcimy wałem i patrzymy czy mamy tak
Obrazek

czy tak
Obrazek

Pierwsza opcja torsen druga otwarty, u mnie ten patent sprawdził się w 100%, niestety mam otwarty dyfer.
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

19 sty 2012, 0:29

moris - akurat sprawdzenie czy masz VLSD jest banalnie proste, cyknij fotki mocowań półosi przy dyfrze, zamieść je w tym wątku a w sekundę odpowiem Tobie co masz. Akurat temat VLSD mam obcykany jak "ojcze nasz"
moris schawess
Posty: 223
Rejestracja: 06 paź 2009, 20:22
Lokalizacja: wrocław

23 sty 2012, 20:45

Napewno mam dyfer otwarty nie VLSD.Irakleo nie wiem czy pamietasz ale zamawiałem u ciebie graty do dyfra.Noi więc dfer jest najzwyklejszy w świecie.Dodam że zakładałem dyfer z innej mazdy i nie było takiego efektu a w środku były takie same(no chyba że ilość zębów jest inna sam już nie wiem, albo są trochę pod inny kątem)następnym razem jak będę go rozbierał to zrobie fotki i dodam.Tymczasem auto się dobrze kręci i jest goog fun :grin:
ODPOWIEDZ