problem z temperatura oleju

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

23 maja 2014, 23:20

SponeR pisze:przy uruchomieniu 1800 łom
przy 50C 800 łom
przy 120 144 łomy

jak przyjdzie nowy to wezme go do wody wrzuce zagotowanej


Mierzenie rezystancji czujnika nie mając wzorcowego pomiaru temperatury do niczego nie doprowadzi, masz dwie niewiadome w jednym równaniu. Jeśli wstawisz czujnik do medium o znanej temperaturze (przynajmniej znanej mniej wiecej i to w zakresie który Cie najbardziej interesuje) jednoznacznie pokaże czy wskazania tej zabawki są chociaż trochę zbliżone do rzeczywistości. I najlepiej robić ten test nie na stole, tylko na samochodzie bo wtedy przeniosą się wszystkie błędy związane z ewentualnym nieprawidłowym montażem.
Jaśniej już nie potrafię napisać.

Tak czy inaczej, wskazania które w tej chwili masz u siebie nie są typowe dla tego miejsca pomiaru. Coś musi być nie tak.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

27 maja 2014, 20:13

przyszedł nowy czujnik
zegar poszedł do garażu podpięty do aku z czujnikiem
woda w garnuszku sie zagotowała - droga z garnuszkiem do garażu zajęła z 20sekund
temperatura 82 stopnie :?
niby okeeeej
MIATA nim jak szatan
Obrazek
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

27 maja 2014, 20:25

SponeR pisze:przyszedł nowy czujnik
zegar poszedł do garażu podpięty do aku z czujnikiem
woda w garnuszku sie zagotowała - droga z garnuszkiem do garażu zajęła z 20sekund
temperatura 82 stopnie :?
niby okeeeej

Jakie ok, woda wrze w 100 st, temp nie mogla spasc o 20 st w 20 sek. Zegar zaniza. Ewentualnie wez aku do kuchi i wsadz w gotujaca wode.
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

27 maja 2014, 20:32

w garnuszku było może 70-100 ml
zanim wskazówka zegara doszła do tych 82 mineło z 2 min
więc przyjmuję że jest w granicach błędu - woda mogła tyle wystygnąć
zresztą lepiej żeby zaniżał niż zawyżał :D jeżeli w aucie na tym czujniku dalej będzie 120 i będzie to wynik zaniżony ?? :cry:
MIATA nim jak szatan
Obrazek
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

27 maja 2014, 20:55

Zrób test w kuchni, albo weź czajnik elektryczny do garażu możesz go odpalić nawet na przedłużaczu, a będziesz wiedział już coś konkretnego.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

27 maja 2014, 21:21

SponeR pisze:zegar poszedł do garażu podpięty do aku z czujnikiem

to jest czujnik jednopinowy czy typu floating ground z dwoma kabelkami ?

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

27 maja 2014, 21:55

dwukabelkowy biały-czarny
czarny masa biały do wskaźnika
MIATA nim jak szatan
Obrazek
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

30 maja 2014, 21:17

włożyłem nowy czujnik
110 w porywach do 4tyś obrotów
pewnie przy pałowaniu dojdzie do 120 :D
ale na firmie wyczaiłem wskaźnik laserowy temperatury
musze szefa zmolestować o pozyczenie na 1 dzień
strzele w miske i się okaże co i jak :lol:
MIATA nim jak szatan
Obrazek
ubek
Donator
Donator
Posty: 1366
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

30 maja 2014, 21:55

Daj znac co wybadasz.
White NA BP'95
kapoost
Posty: 350
Rejestracja: 07 lip 2010, 13:20
Lokalizacja: Zamość / Warszawa

31 maja 2014, 8:22

W temacie pirometru (miernika z laserem) - to laser służy tylko jako celownik a sam pomiar odbywa się przez analizę spektrum światła podczerwonego. Jeśli to nie jest jakiś przymiar prosto z NASA trzeba brać poprawkę na błędy pomiaru ;) Z doświadczenia (choćby na garnku z wodą) widać, że inną temperaturę pokaże po wskazaniu na wodę a inną na ściankę garnka.
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

31 maja 2014, 11:32

Dlatego pirometr powinien mieć termoparę do kalibracji na danej powierzchni. Aczkolwiek różnice nie są aż tak tragiczne. Kilka stopni zwykle. Przy 100 to chyba nie będzie robić różnicy.
ubek
Donator
Donator
Posty: 1366
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

31 maja 2014, 12:28

w manualu nie ma podanej temp oleju przy normalnej jezdzie?

wiem ze jak miałem czujnik temp w Swifcie Gti to trzeba sie było naprawde postarać zeby dobić do 80st a nigdy nie przekroczyła 90st. Wiem ze inny silnik ale konstrukcyjnie podobny z tamtego okresu. Mazda by osiagała az tak wieksze temp? :shock:
White NA BP'95
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

31 maja 2014, 12:58

ubek pisze:w manualu nie ma podanej temp oleju przy normalnej jezdzie?

wiem ze jak miałem czujnik temp w Swifcie Gti to trzeba sie było naprawde postarać zeby dobić do 80st a nigdy nie przekroczyła 90st. Wiem ze inny silnik ale konstrukcyjnie podobny z tamtego okresu. Mazda by osiagała az tak wieksze temp? :shock:

Odpowiem na podstawie silnika Autopagi z niebieskiej (turbo, duza chlodnica oleju). Normalna jazda 80stC, palowanie nieznacznie ponad 90stC. Seryjny silnik niema chlodnicy oleju wiec bedzie wiecej, ale 130stC to juz sporo.
Tycjan
Posty: 1053
Rejestracja: 27 paź 2007, 14:57
Model: NB MSM
Wersja: Mazdaspeed
Lokalizacja: Świnoujście/Szczecin

31 maja 2014, 15:16

Nie bazowałbym na odczycie z laserowego miernika. Ma on kłopoty z odczytaniem wartości z powierzchni metalowych nawet lekko polerowanych/swiecacych. Nie wiem dokładnie jakiego typu Ty masz zamiar użyć, ale nasz tak ma. Bardziej realne wyniki podaje z np. rur pomalowanych farbą niż "gołych". Przeczytaj instrukcję urządzenia.
NA`94 1.8 Supercharged - Laser Blue - 230 KM, 264 Nm
NBFL`04 1.8 Mazdaspeed - Velocity Red - 185 KM, 230 Nm
NA`91 1.6 Classic Red - 115 KM,135 Nm
NBFL`01 1.8 Sportive Supercharged - Crystal Blue - 183 KM,212 Nm
NBFL`01 1.8 Laser Blue - 146 KM,168 Nm
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

21 cze 2014, 20:09

zmeniłem kable na nowe (tamte były z półki)
i jest "jakaś" poprawa
przedtem było 115-130
teraz jest 110-120
laserem jeszcze nie strzelałem - nie mam kiedy szefa prosić o wypożyczenie :D

może wywalenie chłodnicy klimy by pomogło bo stara i może zapchana blokuje dopływ powietrza do chłodnicy wody
MIATA nim jak szatan
Obrazek
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

22 cze 2014, 5:51

SponeR pisze: bo stara i może zapchana blokuje dopływ powietrza do chłodnicy wody

Temperatura wody nie do końca przekłada się na temperaturę oleju.
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

22 cze 2014, 9:17

wiem ale w jakiś sposób oddziałuje, nie mam innego pomysłu co może dawać taką temp oleju :(
MIATA nim jak szatan
Obrazek
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

22 cze 2014, 13:45

SponeR pisze:ale w jakiś sposób oddziałuje

Jak płyn w układzie ma 95 stopni to olej może mieć 95 albo 110 stopni.

SponeR pisze:co może dawać taką temp oleju

Ale to są normalne temperatury przy 130-140 bym się zaczął zastanawiać gdzie jest problem. Sprawdzałeś co pokaże wskaźnik jak czujnik jest we wrzątku (woda ma się gotować, będzie około 100 stopni), bez tego to całe te dyskusje nie mają sensu
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

25 cze 2014, 14:19

ok pirometr optex
zakres temp -30°c - +510 °c
w zakresie 0-100°c błąd pomiarowy 1%

miska 72°c
wałek rozrządu pod korkiem 74°c
obudowa termostatu (went się kręcił) 83 °c
filtr oleju 84°c
podkładka pod filtr amelinowa 89-90°c (chyba najlepsze miejsce pomiaru)


temperatura na wskaźniku :ryjezesmiechu: 117 °c :kciukdol:

tak więc upewniłem się że nie pada mi silnik :D i to jest najważniejsze 8-)
dołoże jakiś potencjometr i go "wyreguluje" tak żeby dobrze pokazywał :bang:
MIATA nim jak szatan
Obrazek
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

25 cze 2014, 16:15

Ale w końcu sprawdziłeś czujnik we wrzątku? Bo temperatura na misce też nie będzie dobrym wyznacznikiem... Miska jest pewnie z aluminium, doskonale oddaje ciepło. Musiałbyś wsadzić pirometr do środka i zrobić odczyt lustra oleju.

Zamiast bawić się tak po dziadowsku sprawdź ten czujnik we wrzątku (gotującym się) i ewentualnie na tej podstawie kalibruj choć niespecjalnie idealna to kalibracja...
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

25 cze 2014, 16:21

pomiaru z gotującą się wodą nie będzie bo brak w domu czajnika elektrycznego :lol:
a nie bede podnosił auta i urządzał ogniska :D
zrobiłem pomiar lustra oleju na wałku rozrządu przez korek temp podałem
najlepsze miejsce (i najwyższa temp) jest na podkładce filtra i tym się sugeruje bo czujnik też stamtąd bierze temp
i tym się będę sugerował w ewentualnych korektach
MIATA nim jak szatan
Obrazek
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

25 cze 2014, 16:46

SponeR pisze: jest na podkładce filtra

Czujnik bierze temperaturę ze środka podkładki a nie z powierzchni więc olej był cieplejszy.

SponeR pisze: nie bede podnosił auta i urządzał ogniska

Opalarka i garnuszek 0.5l wystarczy (inna opcja to lutlampa i kubek z wodą), jeszcze inna to termometr o zakresie pomiarowym do 150-200 stopni i powoli podgrzewany olej silnikowy w garnuszku (żeby porównywać wskazania).
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

25 cze 2014, 17:17

wojteks pisze:Opalarka

niemam
wojteks pisze:inna opcja to lutlampa

niemam
wojteks pisze: termometr o zakresie pomiarowym do 150-200 stopni

niemam :lol:

wiem że w środku podkładku jest cieplejszy
pewnie miałby ze 100
dodam wskaźnikowi omów tam żeby miał 100 zamiast 120 i git
wyluzujcie troche, wskaźnik jest słaby i zrobie tak jak radził majkel tylko nie bede go chował tylko skalibruje bo pełni tylko funkcję poglądową (i tak nie tarcza nie jest dokładna)
nawet gdybym zrobił próbę z wodą i dałoby mi to jakiś tam odczyt
to musiałbym zrobić to po wpięciu potencjometru i wstępnej regulacji
dzięki pomiarowi optixem wiem przynajmniej w jakie zakresy potencjometrów celować :p
a pewnie do tego czasu palnik się znajdzie :D

główny punkt programu został spełniony - nie boje się o panewki już :kciuk:
MIATA nim jak szatan
Obrazek
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

25 cze 2014, 17:58

SponeR pisze:niemam

No to może na odwrót, czujnik, wskaźnik i akumulator 12V (dowolny) do mieszkania/domu i pomiary nie na samochodzie tylko nad kuchnią we wrzątku.
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

25 cze 2014, 20:21

robiłem :P ale nie w kuchni i prawie wrzątku
teraz już nie zrobie bo kable dla lepszego styku juz nie są na wsuwki tylko polutowane 8-)
może poszukam jakąś grzałke starą do garnuszka i zobacze :D
MIATA nim jak szatan
Obrazek
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

26 cze 2014, 14:47

teściowa znalazła grzałke z prlu tak więc
nagrzewanie
optix na boczku garnuszka 70 - zegar 80
woda się gotuje optix pokazuje 102-105 - zegar powyżej 113
przy wyłączonej grzałce woda spada do 85 - zegar 1mm powyżej 95

jeszcze mogą byc błędy pomiaru optixem na gotującej się wodzie bo czasami pokazywał 110 :D
ale żałoże że błąd pomiaru zegara to 10-15 stopni
tak więc wg. tabeli RSa bede kombinował z rezystorami (potencjometrem) 30-60ohm
MIATA nim jak szatan
Obrazek
ODPOWIEDZ