LPG w DOHC miata ?

Alternatywa dla drogiego paliwa.

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

widmo
Posty: 214
Rejestracja: 28 paź 2008, 22:33
Lokalizacja: Pabianice, Łódź

18 paź 2010, 16:46

No mówie ze atuo na gazie jest mocniejsze, bo gaz sie jednak szybciej spala, wiec może faktycznie byc tak że jest mocniejsze. To nie była ironia.
kapoost
Posty: 350
Rejestracja: 07 lip 2010, 13:20
Lokalizacja: Zamość / Warszawa

18 paź 2010, 17:15

Gaz spala się wolniej bo ma wyższą liczbę oktanową (102)
największą energię da się uzyskać z wysokooktanowej (100) benzyny (dlatego korzysta się z niej w rajdach)
większość seryjnych aut najszybciej rozpędzi się na bezołowiowej 95 (95).

Skąd takie rozbieżności? Z zestrojenia map paliwa i kąta wyprzedzenia zapłonu. Odpowiednie zestrojenie silnika pozwala wykorzystać moc drzemiącą w paliwie.

Moje auto 'codzienne' (626GW) jeździ na sekwencyjnym gazie. Może jestem bardzo nieczuły ale większą różnicę zauważam jadąc chłodnym porankiem (w zestawieniu z upalnym południem) niż między benzyną a gazem. Nutka audiofila każe przyznać mi, że na benzynie 98 silnik chodzi odrobinę ciszej/równiej? Poza tym, różnic nie ma :) za to kasa w kasie zostaje :D
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

18 paź 2010, 17:21

polecam lekturę sporo się wyjaśni :P [URL=http://autonagaz.com.pl/b.php?menu=4&m=4_1]http://autonagaz.com.pl/b.php?menu=4&m=4_1[/URL]

PS. wartość oktanowa to odporność na samo zapłon (który w silnikach z zapłonem iskrowym doprowadza do spalania stukowego) nie mylić z prędkością spalania oraz wartością opałową :P
Mazda mx5 NB 1,8 00r
kapoost
Posty: 350
Rejestracja: 07 lip 2010, 13:20
Lokalizacja: Zamość / Warszawa

18 paź 2010, 17:27

snafu pisze:PS. wartość oktanowa to odporność na samo zapłon (który w silnikach z zapłonem iskrowym doprowadza do spalania stukowego) nie mylić z prędkością spalania oraz wartością opałową :P

fakt :D
widmo
Posty: 214
Rejestracja: 28 paź 2008, 22:33
Lokalizacja: Pabianice, Łódź

18 paź 2010, 17:41

Jeżeli zestroicie dane mieszanki itd dla benzyny odpowiednie i dla gazu odpowiednie zeby uzyskać porównywalne moce to jest w porządku i mozna porównać. Ale dając tyle samo mieszanki benzyny i gazu oraz tyle samo tlenu to która spalając sie wytworzy wieksza energię ? spalenie gazu czy spalenie benzyny ?
Skyluker
Donator
Donator
Posty: 849
Rejestracja: 15 maja 2009, 15:31
Model: NB
Wersja: Miracle
Lokalizacja: Kraków

18 paź 2010, 18:00

Gaz jest o 20% mniej kaloryczny. Stąd auto pali ok. 2 litry gazu więcej.
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

18 paź 2010, 19:36

tu masz objaśnione dlaczego auto więcej pali LPG niż beny :)
[URL=http://autogaz-instalacje.pl/informacje-ogolne/porownanie-wlasciwosci-lpg-i-benzyny/]http://autogaz-instalacje.pl/informacje-ogolne/porownanie-wlasciwosci-lpg-i-benzyny/[/URL]

a wynika to tylko z różnicy gęstości :) bo patrząc w stosunku stechiometrycznym w KG wynika że potrzeba mniej gazu by uzyskać takie same parametry spalania zaś w stosunku objętościowym czyli w M³ potrzeba więcej gazu :)

tak samo jest z wartością energetyczną większa dla masy niż dla objętości :) ale wiadomo na stacji tankujemy w Litrach (niestety) :P
Mazda mx5 NB 1,8 00r
zajcef69
Posty: 44
Rejestracja: 26 wrz 2009, 23:24
Lokalizacja: Radom

18 paź 2010, 20:55

Omg spokojny temat na temat strzelania gazu przerodził sie w wojne :P

Moze pomożecie koledze bo mu strzela :)
Def Turbosprężarki :
Im szybciej zapierdalasz tym szybciej zapierdalasz
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

19 paź 2010, 0:41

Dyskusja zaczyna przypominać bicie piany, więc wrzucam pytanie z innej beczki. Czy ktoś obeznany praktycznie z rynkiem instalacji gazowych mógłby się wypowiedzieć na ile realne jest wyprodukowanie zbiornika gazowego na wymiar, specjalnie do emiksa ? Aby nie było wątpliwości, nie mówię o jakiejś samoróbie z szopy tylko o legalnym zbiorniku ze wszystkimi papierami. Pytanie czysto teoretyczne, na razie nie planuję gazowania mazdy :wink: Chociaż taka zabawa z MSem do sterowania benzyną i gazem to by mi chodziła po głowie :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

19 paź 2010, 6:52

pytanie pod producentów zbiorników :) [URL=http://www.bormech.2com.pl/zbiorniki.asp]Bormech[/URL] lub [URL=http://www.stako.pl/index.htm]Stako[/URL]

chodź myślę że nie będzie tak łatwo przeskoczyć wszystkie przepisy :P
Mazda mx5 NB 1,8 00r
noveek
Posty: 993
Rejestracja: 09 cze 2009, 9:52
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

19 paź 2010, 7:42

majkel_c pisze:Dyskusja zaczyna przypominać bicie piany, więc wrzucam pytanie z innej beczki. Czy ktoś obeznany praktycznie z rynkiem instalacji gazowych mógłby się wypowiedzieć na ile realne jest wyprodukowanie zbiornika gazowego na wymiar, specjalnie do emiksa ? Aby nie było wątpliwości, nie mówię o jakiejś samoróbie z szopy tylko o legalnym zbiorniku ze wszystkimi papierami. Pytanie czysto teoretyczne, na razie nie planuję gazowania mazdy :wink: Chociaż taka zabawa z MSem do sterowania benzyną i gazem to by mi chodziła po głowie :mrgreen:

Po
eM


Z tego co się dowiadywałem u Stako, który jest jednym z największych producentów butli na Europę raczej nie ma takiej możliwości lub będzie to bardzo droga zabawa. Zależy co masz na myśli na wymiar? Jak szukałem do siebie to się pytałem o taką butlę o odpowiedniej średnicy ok 55cm i wysokości 22 o ile dobrze pamiętam.
[URL=http://www.mx-5.pl/viewtopic.php?t=2896]Moja Mazda MX-5 NA BRG[/URL]
[URL=http://picasaweb.google.pl/chrisnoveek]Galeria MX-5[/URL]
Skyluker
Donator
Donator
Posty: 849
Rejestracja: 15 maja 2009, 15:31
Model: NB
Wersja: Miracle
Lokalizacja: Kraków

19 paź 2010, 11:14

Problemem takiej butli specjalnie pod MX-5 może być pojemność (pewnie ok. 20L).
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

19 paź 2010, 11:33

Skyluker, to nie problem... częściej się stacje najwyżej będzie odwiedzać.

BTW czy ktoś ma w Miacie butlę która pasuje idealnie? Nie wystaje, nie trzeba rozklepywać wnęki na koło, itd?
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2020
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

19 paź 2010, 11:51

majkel_c pisze:Chociaż taka zabawa z MSem do sterowania benzyną i gazem to by mi chodziła po głowie :mrgreen:


Możesz się pobawić moją instalacją :mrgreen:

Mam butlę po autem. Żeby rozwiać wątpliwości - nie obcieram o krawężniki i nie boję się :mrgreen: Pojemność butli to 30l, wchodzi 26 z groszem.
Instalacja butli wymagała od poprzedniego właściciela pewnej rzeźby z tłumikiem. Oryginał został mianowicie zastąpiony poprzecznym z dwiema końcówkami. Nie powiem, żeby mi się nie podobał :twisted:
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
widmo
Posty: 214
Rejestracja: 28 paź 2008, 22:33
Lokalizacja: Pabianice, Łódź

19 paź 2010, 20:07

Ja mam butle w bagazniku wlasnie we wnece na kolo ma stopki i jest w ksztalcie walca wiec meijsca malo na rzeczy ale pojemnosc 35 litrow wchodzi okolo 31 bo jakiś tam procent musi pozostac pusty. Chociaz na wymiar butla byłaby fajna tylko jaki mogłaby miec kształt ?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

20 paź 2010, 22:32

snafu pisze:chodź myślę że nie będzie tak łatwo przeskoczyć wszystkie przepisy :P

noveek pisze:Z tego co się dowiadywałem u Stako, który jest jednym z największych producentów butli na Europę raczej nie ma takiej możliwości lub będzie to bardzo droga zabawa.

No właśnie tak myślałem że zrobienie wszystkich papierów na taki customowy zbiornik czyni tą zabawę nieopłacalną. Chyba żeby poszperać na rynku holenderskim, może tam są jakieś gotowe rozwiązania...
noveek pisze:Zależy co masz na myśli na wymiar?

Na przykład coś co upchnęłoby się w wolne przestrzenie obok zbiornika benzyny :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
noveek
Posty: 993
Rejestracja: 09 cze 2009, 9:52
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

20 paź 2010, 22:44

majkel_c pisze:
snafu pisze:chodź myślę że nie będzie tak łatwo przeskoczyć wszystkie przepisy :P

noveek pisze:Z tego co się dowiadywałem u Stako, który jest jednym z największych producentów butli na Europę raczej nie ma takiej możliwości lub będzie to bardzo droga zabawa.

No właśnie tak myślałem że zrobienie wszystkich papierów na taki customowy zbiornik czyni tą zabawę nieopłacalną. Chyba żeby poszperać na rynku holenderskim, może tam są jakieś gotowe rozwiązania...
noveek pisze:Zależy co masz na myśli na wymiar?

Na przykład coś co upchnęłoby się w wolne przestrzenie obok zbiornika benzyny :mrgreen:

Po
eM


Rynek holenderski tam mogą mieć inne zawory czy coś więc mogą być problemy

2 butle mogą być w kształcie toroidalnym (też pełne bez otworu w środku - taką jak ja mam) lub walcowe i walcowe podwójne plus butle do skuterów :mrgreen: o pojemności ok 6 L. innych nie produkuje się z tego co mi wiadomo.

Z pozdrowieniami

Krzysztof
[URL=http://www.mx-5.pl/viewtopic.php?t=2896]Moja Mazda MX-5 NA BRG[/URL]
[URL=http://picasaweb.google.pl/chrisnoveek]Galeria MX-5[/URL]
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

21 paź 2010, 10:00

butla w kole po MINIMALNYM rozklepaniu wneki sprawdza sie idealnie. Dookola butli zrobilem wypelnienie z pianki (demontowalne) wiec podloge bagaznika mam plaska tylko kilka cm wyzej. A dochodzi do tego poprawa rozkladu masy. Robilem wyliczenia i jesli auto wazy 1050 kg i ma rozklad mas 53/47 to z butla we wnece wychodzi prawie idealnie 50/50 :D
noveek
Posty: 993
Rejestracja: 09 cze 2009, 9:52
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

21 paź 2010, 10:16

Qbatron pisze:butla w kole po MINIMALNYM rozklepaniu wneki sprawdza sie idealnie. Dookola butli zrobilem wypelnienie z pianki (demontowalne) wiec podloge bagaznika mam plaska tylko kilka cm wyzej. A dochodzi do tego poprawa rozkladu masy. Robilem wyliczenia i jesli auto wazy 1050 kg i ma rozklad mas 53/47 to z butla we wnece wychodzi prawie idealnie 50/50 :D


W NA niestety nie ma wnęki na koło, za to jest duża przestrzeń pod bagażnikiem, stąd u mnie było tyle kombinacji, ale efekt zamierzony 36 litrów i bagażnik nie ruszony oprócz 4 nakrętek, które są pod wykładziną.

EDIT: Aha jeszcze jedno nie można zamontować butli w miejscu gdzie jest wnęka baku, gdyż wg przepisów musi być do niej zawsze dostęp (do zaworu) i żaden gazownik tego nie zamontuje bo nie będzie mógł wystawić homologacji. A nie da się ukryć, że jest tam sporo wolnego miejsca.
[URL=http://www.mx-5.pl/viewtopic.php?t=2896]Moja Mazda MX-5 NA BRG[/URL]
[URL=http://picasaweb.google.pl/chrisnoveek]Galeria MX-5[/URL]
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

05 lis 2010, 2:16

snafu, zastanawiałeś się może nad tym jaka sekwencja byłaby optymalna do NC 2.0? Jakie zastosowałbyś komponenty i jaka byłaby orientacyjna cena takiego zestawu wraz z montażem?
I jeszcze jedno: czy w przypadku zbiorników walcowych Stako można liczyć na dobrą dostępność wszystkich wymienionych w katalogu modeli? Nie byłoby problemu ze zdobyciem zbiornika długiego (750-800mm) ale o małej średnicy (230 lub 244mm)?
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

05 lis 2010, 6:48

Dżunior pisze:jaka sekwencja byłaby optymalna do NC 2.0?

Łaaaaaa.... Łopatki gazem pędzone :mrgreen: Zjedzą Cię okoliczni puryści i miłośnicy gazu :mrgreen: Ja tam co prawda się nie znam na aktualnej ofercie rynku lpg, ale na pewno dobra będzie instalacja Prins :wink: Polecam bo sam ją mam (totalnie bezproblemowe wtryskiwacze keihin i bardzo stabilny reduktor) :wink:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

05 lis 2010, 7:59

majkel_c pisze:Zjedzą Cię okoliczni puryści i miłośnicy gazu :mrgreen:

Tym najbardziej zagorzałym jestem gotowy przedstawić szczegółową listę rachunków za benzynę z ostatniego miesiąca. :mrgreen: Łącznie ~2950PLN :shock: A wszystko wskazuje na to że łopatkowy otomat darzy benzynę jeszcze większą miłością niż turbomiata... :roll:
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

05 lis 2010, 8:53

w ofercie stako jest butla o średnicy 230 i długości 809 i pojemności 30L :)
butla 244 i długości 860 pewnie nie podpasuje :P ale trzeba by było sprawdzić bo nie wiem ile jest miejsca w NC :)

co do instalacji Prins jak najbardziej tak tyle tylko że to dość kosztowne instalacje :P
w zupełności wystarczy Stag 300 Plus lub stag 300 Premium (z korektami po OBD II )
no i dobre podzespoły takie jak wtryski Keihin lub Hana 2000 :)
reduktor MJ III lub Scorpion GT (oba do 250KM) , przy mocy 160 KM można też zamontować KME Silver ale to będzie tak na styk :P

koszt takiej instalacji to od 2800 (stag 300 plus ) do 3200 (stag 300 Premium )
Mazda mx5 NB 1,8 00r
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

05 lis 2010, 10:38

Dżunior - byłoby jeszcze gorzej gdybyś prowadził dokładną archiwizację kosztów i zsumował wydatki roczne na paliwo :mrgreen: Przy Twoich przebiegach na 100% pokusiłbym się na instalację LPG - zwrot kosztów gwarantowany po jednym kwartale :twisted:
Awatar użytkownika
majk
Posty: 2113
Rejestracja: 16 lip 2008, 13:11
Model: NB FL
Wersja: 1.6 Turbo
Lokalizacja: Warszawa

05 lis 2010, 11:16

Kibicuję w takim razie projektowi NC LPG:) NC-Maniaki - jak jest tam z miejscem na butlę?
Była: MX-5 NA 1992
Była: MX-5 NBFL 2002
Była: MX-5 NB 1999
Była: MX-5 NA 1.8T 1994
Była: MX-5 ND RF 2017
Była: MX-5 NA 1.6 1996

Jest: MX-5 NBFL 2001 1.6T
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

05 lis 2010, 12:45

Ale uwazaj dzunior zeby turbomiata nie poszla w totalna odstawke jak Ci sie spodoba tania jazda ;)
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

05 lis 2010, 12:49

Qbatron pisze:Ale uwazaj dzunior zeby turbomiata nie poszla w totalna odstawke jak Ci sie spodoba tania jazda ;)


Podniesie doładowanie i nie będzie opcji, żeby poszła w odstawkę. :mrgreen:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
majk
Posty: 2113
Rejestracja: 16 lip 2008, 13:11
Model: NB FL
Wersja: 1.6 Turbo
Lokalizacja: Warszawa

05 lis 2010, 14:10

I jeszcze do małej czarnej LPG założy^^
Była: MX-5 NA 1992
Była: MX-5 NBFL 2002
Była: MX-5 NB 1999
Była: MX-5 NA 1.8T 1994
Była: MX-5 ND RF 2017
Była: MX-5 NA 1.6 1996

Jest: MX-5 NBFL 2001 1.6T
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

14 gru 2010, 12:36

Z innej bajki, ale w zakresie paliw alternatywnych. Ktoś się może orientuje ile kosztuje w DE albo w Czechach biobenzyna E85 ? Jakoś nie mogę świeżych danych w necie znaleźć. Zastanawiam się czy nie dopasować emiksa do tankowania takiego czegoś na potrzeby wypadów wakacyjnych...

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

14 gru 2010, 12:50

Z ciekawosci: MS i sterowanie zaplonem, czy cos jeszcz?
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
ODPOWIEDZ