Jakie opony na sezon letni?

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1424
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

24 kwie 2024, 18:14

195/50r15 a052 tez sa. Tylko poszukac trzeba normalnej oferty cenowej. W tym rozmiarze nie powinno byc drozej od 700zl/szt
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Awatar użytkownika
Żółwik
Donator
Donator
Posty: 453
Rejestracja: 17 wrz 2020, 19:14
Model: NA
Wersja: 1.6 i NC 2.5
Lokalizacja: Dzierżoniów

25 kwie 2024, 7:48

Aaa to spoko, będę szukać, wielkie dzięki :git:
Awatar użytkownika
Bimbak
Posty: 235
Rejestracja: 08 sie 2016, 14:50
Model: NC
Wersja: 3rd gen. Limited

25 kwie 2024, 17:38

To wrzucę swoje 5 groszy odnośnie cup2 connnect.
Wcześnie zrobione ponad 30 tys na niedostępnych już Michelinach Pilot Supersport w rozmiarze 205/45 R17. Szukając poprawy czasów na Łodzi i ciekawszego koła kupiłem Motec Nitro R17/7,5 ET35 i obiłem je w 215/45 R17 Michelin Cup2 Connect.
Po przebiegu ok 15 tys. km wnioski mam takie:
- na zimno, ze startu klei lepiej jak równie zimny PSS, ale bardziej dramatycznie się ślizga.
- po lekkim rozgrzaniu klei bardzo dobrze, ale (co zauważyłem dopiero po wizycie na torze) do pełnego rozgrzania na drogach publicznych doprowadzić ją bardzo ciężko. Nawet na szybkich torach, tak lekkim autem jak mx5 lekko nie jest. Np na Nordschleife prawie całe okrążenie czułem, że jeszcze jest nie do końca dobrze (niestety nie jechałem kolejnych kółek od razu). Gdzie na Łodzi najpóźniej na początku 2 okrążenia mogę lecieć full attack :d
- na torze wymaga religijnego podejścia do ciśnienia, dla mnie złotym środkiem okazało się około 2.2 bara na ciepło mierzone od razu po zjeździe z toru. Na zimno nie wiem. Powyżej tego szybko się przegrzewa, a jak ma za mało to chyba się deformuje, bo się dziwacznie uślizguje (miałem wtedy też prawie 4 st pochylenia).
- przegrzana rwie środek bieżnika jak skatowana torem opona UHP, ale też bardzo czytelnie daje znać, że prosi o litość
- na mokrym da się jeździć na co dzień, ale na torze różnica w trakcji między suchym, a mokrym jest ogromna. Nawet na winklach złapanie mokrego fragmentu po suchej nitce może kogoś niedoświadczonego zaskoczyć. Nie lubi zmiany kierunków na mokrym. PSS i pewnie inne UHP też, reaguje mniej dramatycznie na zmianę przyczepności
- dla masochistów spod znaku sztywnej ścianki, to nie wiem czy to najlepsza rekomendacja. W porównaniu do opon UHP jest sztywniej i mniej komfortowo, ale generalnie opona z tych raczej komunikujących uginanie się ścianek. Moja świadomość opon pochodzi z torowania motocykli, miękkich osnów opon pirelli supercorsa, więc dla mnie sztywne ścianki opon to piekło.

Generalnie wbrew planom przelatałem na nich więcej na drogach jak po torach. Zaliczone 2x łódź i 1x Nordschleife.
Czasy na Łodzi:
Pilot Supersport - niskie 1:05
Cup2 Connect - 1:02,0xx (do złamania przy lepszych warunkach)
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2207
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

25 kwie 2024, 19:33

piwo pisze:
24 kwie 2024, 16:12
Danillo pisze:
22 kwie 2024, 20:58
Wpadły mi fotki SC7 po kilku kółkach na torze Łódź.. Niestety nie ma zmiłuj i jak coś klei na zimno i w deszczu nie mogło przetrwać upalania.
Czyje to opony? Jakie czasy?
Nie znam całej historii, wpadła mi na fb i już nie znajdę. Zużycie podobne do Potenza Sport, która płynie na torze i znika w oczach.

W Cup2 czuje, ze ścianka boczna jest nieco twardsza niż w A6 ale daleko jej do twardych opon. Pojadę na SPA, Ring i alpejskie winkle i wtedy mogę cos wiecej napisać. Widzę, ze teraz staniały i 215/45 za 740 zł można kupić. Może to przez wiosnę, która nie chce sie rozpocząć.
Pozdrawiam, Danillo
Awatar użytkownika
Żółwik
Donator
Donator
Posty: 453
Rejestracja: 17 wrz 2020, 19:14
Model: NA
Wersja: 1.6 i NC 2.5
Lokalizacja: Dzierżoniów

25 kwie 2024, 20:01

@piwo A jeszcze odnośnie tych A052, to czy wg Ciebie są w stanie zrobić powiedzmy 15 tys. km drogowego przebiegu?
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1424
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

26 kwie 2024, 6:34

powiem tak. zuzycie na drodze a052 bedzie znacznie szybsze niz na sportcontact7. mysle ze starczy na polowe tego .
wiec wszystko zalezy jak kto jezdzi. jednemu ten sportcontact7 starczy na 30tys km innemu na 10tys. podziel na pol i masz odpowiedz dla a052.
ogolnie to nie jest trwala opona. zaczynasz od 5,5mm i do 2mm to szybko sie zblizysz. moim zdaniem raczej nie spodziewalbym sie trwalosci wiekszej niz 5tys km przy ostrej jezdzie ulicznej.
wiec koszta i wejscia i posiadania ogromne. ale masz opone i na ulice (cicha komfortowa) i na deszcz i na tor (jedne z lepszych czasow na semisliku).
tyle z zalet i wad.
a co do cup 2 zgadzam sie w pelni.
mialem dokladnie takie same odczucia ze miekki kapec (bez tragedi ale sa opony na rynku z duzo twardszymi bokami: zzr, fz201 itd itd ) ale na ulicy nie bylo tragedii a na deszczu potrafil puscic z nienacka i auto obrocic bylo latwo.
ja dodam od siebie ze cup2 to nie jest tez jakis top jesli chodzi o czasy na torze. a052 czy polska nalewka vr2 hl sa znacznie szybsze.
glowna zaleta cup2 to cena w miare i trwalosc dosc dobra. do tego bardzo dobra jakosc opony (nie ma problemow z odpadaniem beiznika czy wywazaniem) i niska waga (oplot kewlarowy).
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Awatar użytkownika
weede
Posty: 104
Rejestracja: 10 sty 2019, 9:17
Model: Inny
Wersja: GT86
Lokalizacja: Bydgoszcz

26 kwie 2024, 11:35

Żółwik pisze:
25 kwie 2024, 20:01
@piwo A jeszcze odnośnie tych A052, to czy wg Ciebie są w stanie zrobić powiedzmy 15 tys. km drogowego przebiegu?
Trochę dodam 3 grosze, bo mocno się nagrzałem na A052 ale po przekopaniu paru tematów na forach okazuje się, że opona jest na tyle miękka, że dogrzewa się na ulicy = trakcja super ale zużycie bardzo duże. Na torze też znika jak to miękki semi. Na forum lotusa czyli lekkiego auta ludzie określają realne przebiegi na poziomie 2-4kkm. Ja jeżdze na na Nurba na kołach (2x1000km) więc to mi dyskwalifikuje opone - poszedłem w AD09.
15" GT86 HKS SC | 13" NCFL2 | 19" ND2 | 18" 124 Spider | 17" ND1 |
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1424
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

26 kwie 2024, 12:51

widzisz. to zalezy. tylna os lotusa wazy 550kg wiec nie tak lekko znowu. u mnie na osi lekkiej 350kg 215/40r17 zuzywa sie umiarkowanie. a sa pacjenci ktorzy a052 nawet ladowali do corvetty ciezkiej krowy.
takze tak opona schodzi w oczach i nie bolaloby to tak gdyby jeszcze nie byla tak droga. a przez to ze jest chorendlnie droga tak szybkie zuzycie po prostu boli.
ale sa inne ciekawe opcje wiec nie ma co sie rozczulac. nie jedna opona to inna.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2207
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

26 kwie 2024, 17:51

@weede napisz jak będzie Ci sie jeździło AD09. Może się zlitują i wypuszcza 215/45.
Pozdrawiam, Danillo
Awatar użytkownika
heretic
Posty: 452
Rejestracja: 05 lut 2015, 0:57
Model: ND
Wersja: SkyPassion+
Lokalizacja: Łódź

26 kwie 2024, 18:31

Danillo pisze:
25 kwie 2024, 19:33
piwo pisze:
24 kwie 2024, 16:12
Danillo pisze:
22 kwie 2024, 20:58
Wpadły mi fotki SC7 po kilku kółkach na torze Łódź.. Niestety nie ma zmiłuj i jak coś klei na zimno i w deszczu nie mogło przetrwać upalania.
Czyje to opony? Jakie czasy?
Nie znam całej historii, wpadła mi na fb i już nie znajdę. Zużycie podobne do Potenza Sport, która płynie na torze i znika w oczach.

W Cup2 czuje, ze ścianka boczna jest nieco twardsza niż w A6 ale daleko jej do twardych opon. Pojadę na SPA, Ring i alpejskie winkle i wtedy mogę cos wiecej napisać. Widzę, ze teraz staniały i 215/45 za 740 zł można kupić. Może to przez wiosnę, która nie chce sie rozpocząć.
Ciekawe, u mnie tak wygląda SC7 po 7-8 tysiącach km w tym jednej wizycie na torze w Łodzi.
W mojej ocenie zauważalnie gorzej klei na zimno na mokrym niż potenza sport którą mam na innym aucie (ale w podobnym rozmiarze).
Załączniki
IMG_9520.jpeg
IMG_9520.jpeg (3.03 MiB) Przejrzano 2147 razy
Awatar użytkownika
Żółwik
Donator
Donator
Posty: 453
Rejestracja: 17 wrz 2020, 19:14
Model: NA
Wersja: 1.6 i NC 2.5
Lokalizacja: Dzierżoniów

29 kwie 2024, 8:40

Ostatnie pytanie: Nankang CR-S czy Yokohama AD09? Te drugie można ściągnąć w 195/50 z Francji, cenowo wychodzi mniej więcej to samo. Które będą cichsze i bardziej żywotne na drodze, bo z tego co czytam na torze czy winklach powinno być podobnie?
Tylko że z tego co piszą, AD09 w 195/50 i 205/50 zdaje się że nie mają homologacji drogowej :? Da się to gdzieś zweryfikować bo wolałbym nie mieć niespodzianki w razie jakiejś kolizji...
https://pneu-shop.fr/fr/product/2/pneus ... =undefined
Awatar użytkownika
weede
Posty: 104
Rejestracja: 10 sty 2019, 9:17
Model: Inny
Wersja: GT86
Lokalizacja: Bydgoszcz

29 kwie 2024, 9:20

Danillo pisze:
26 kwie 2024, 17:51
@weede napisz jak będzie Ci sie jeździło AD09. Może się zlitują i wypuszcza 215/45.
Póki co przejechałem raptem z 1000km w tym 100 torowych na Poznaniu.

Nie powiem nic odkrywczego ale ala plus na pewno, że szybko łapią temperaturę i są generalnie cywilizowane - to są normalne opony na codzień z okazjonalnym ścigankiem. Ścianka raczej z tych miękkich. Wyglądają petarda na feldze. Na minus to wypadają większe niż standardowe opony (ale to chyba każde semi) oraz że są głośne. Po Poznaniu dużo zużycia jakiegoś diametralnego nie widać (pilnowałem ciśnień i mam -2st przód - generalnie z tego co czytałem to semi yoko lubią większe kąty). Mam 255/40R17 na feldze 9J.
15" GT86 HKS SC | 13" NCFL2 | 19" ND2 | 18" 124 Spider | 17" ND1 |
Awatar użytkownika
latar
Donator
Donator
Posty: 478
Rejestracja: 12 sie 2020, 14:48
Model: NB FL
Lokalizacja: DLW

29 kwie 2024, 13:54

weede pisze:
29 kwie 2024, 9:20
Mam 255/40R17 na feldze 9J.
A jaki zawias? Wysoko? Nisko?
Jaki kąt wyprzedzenia?
Nadkola rolowane?
Ograniczniki skrętu montowane?
Ociera mało, średnio, mocno?

W tym rozmiarze dostępna jest Direzza w twardej mieszance. Jakby to weszło byłby sztos 😱
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1424
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

29 kwie 2024, 14:53

No ta wersja h1 taka srednia na ulice. A w 17' brak mieszanki r3 srednio twardej. Ta bylaby znacznie lepsza.
Ja bym sie mocno zastanawial miedzy crs a ad09 i pewnie wybralbym crsa bo szybszy.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Awatar użytkownika
latar
Donator
Donator
Posty: 478
Rejestracja: 12 sie 2020, 14:48
Model: NB FL
Lokalizacja: DLW

29 kwie 2024, 18:44

Na drogę Direzza to raczej nie. Chodziło mi o upchanie 255/40R17 bo ilość gripu jakie może dostarczyć to combo może być 1-1,5s szybsze niż CR-S w 245/40. Szczególnie h1 w upalne lato.
Awatar użytkownika
weede
Posty: 104
Rejestracja: 10 sty 2019, 9:17
Model: Inny
Wersja: GT86
Lokalizacja: Bydgoszcz

29 kwie 2024, 20:24

latar pisze:
29 kwie 2024, 13:54
weede pisze:
29 kwie 2024, 9:20
Mam 255/40R17 na feldze 9J.
A jaki zawias? Wysoko? Nisko?
Jaki kąt wyprzedzenia?
Nadkola rolowane?
Ograniczniki skrętu montowane?
Ociera mało, średnio, mocno?

W tym rozmiarze dostępna jest Direzza w twardej mieszance. Jakby to weszło byłby sztos 😱
Ale ja mam GT86.
15" GT86 HKS SC | 13" NCFL2 | 19" ND2 | 18" 124 Spider | 17" ND1 |
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2207
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

30 kwie 2024, 4:29

Żółwik pisze:
29 kwie 2024, 8:40
Ostatnie pytanie: Nankang CR-S czy Yokohama AD09?
Nie jeździłem żadną z nich ale z opisów i testów i opinii wychodzi mi, że CRS jest oponą torową nienagannie spisującą się na ulicy a AD09 dokładnie odwrotnie.

P.S. Teraz Patryk Mikiciuk jest twarzą Yokohamy. Ktoś go zna? Może by się upomniał żeby ściągnęli do PL miatowe rozmiary?
Pozdrawiam, Danillo
Awatar użytkownika
Żółwik
Donator
Donator
Posty: 453
Rejestracja: 17 wrz 2020, 19:14
Model: NA
Wersja: 1.6 i NC 2.5
Lokalizacja: Dzierżoniów

30 kwie 2024, 9:08

Zamówiłem Nankangi CRS. Dam znać jak się sprawują jak trochę pojeżdżę.
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1424
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

04 cze 2024, 19:29

Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2207
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

27 cze 2024, 22:30

Przejechałem jakieś 5 kkm na Cup2 i teraz rozumiem co napisał @Bimbak wyżej. To ślizganie się występuje przy niedogrzanej oponie ma przedniej osi. Tam gdzie drogowa opona już klei i trzyma zakręt w obranej trajektorii tam Cup2 wyjeżdża szeroko poza obrany tor jazdy. Pomaga bardzo dogrzanie opony, np. 2 okrążenia nawet na mokrawym SPA dawało już dobre efekty. W Alpach dogrzanie nie było problemem i opona kleiła na każdym winku z dużym zapasem przyczepności. Ale na ulicy ciężko ją dogrzać.

Zużycie jest już jakieś, szczególnie po SPA było widoczne, ale jeszcze ze 2 moje sezony pojeździ.

Myślę, że następna będzie szybka drogowa, pewnie Potenza Sport bo nie planuje poważnych wyjazdów torowych tym autem.

Albo poprzednia Cup na NC miała inną mieszankę albo na nieco cięższym aucie szybciej łapała temperaturę ale nie pamietam takich uślizgów przedniej osi.
Pozdrawiam, Danillo
Awatar użytkownika
Bimbak
Posty: 235
Rejestracja: 08 sie 2016, 14:50
Model: NC
Wersja: 3rd gen. Limited

07 lip 2024, 18:31

To jeszcze odnośnie tych uślizgów cup2 connect dodam zależność z pochyleniem koła. Końcem zeszłego roku zmniejszyłem kąt pochylenia koła (z max na jakieś 2,5), co poprawiło zachowanie się opon na zimno. Może nie koniecznie uślizguje się mniej, ale robi to mniej teatralnie, mniej dramatycznie, nie straszy tak bardzo, co dla mnie było trochę kontrintuicyjne.
Awatar użytkownika
piwo
Posty: 1424
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:17
Model: Inny
Lokalizacja: Marki

09 lip 2024, 5:18

fajne porownanie extreme do sport contact 7 w rozmairze 265
Obrazek
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
ODPOWIEDZ