Czaterja działu technicznego

pytania różne...

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
meewosh
Posty: 1147
Rejestracja: 16 cze 2015, 20:52
Model: ND
Wersja: 2.0 '15
Lokalizacja: Ogrodzieniec

02 mar 2024, 9:05

Cześć,

Jestem świeży w temacie NDi nie wiem jak rozróżnić wersje wyposażenia. Po czym odczytać czy ma się Skyfreedom czy Skypassion itd.
Z góry dzięki.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Było sobie NB ... viewtopic.php?f=22&t=17700&hilit=meewosh

Jest sobie NA ... viewtopic.php?f=22&t=25585&p=450826&hilit=meewosh#p450826
ubek
Donator
Donator
Posty: 1366
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

02 mar 2024, 18:27

Thavar pisze:drobne pytanko...
po zdekodowaniu VIN u pacjenta nb 1998 1.8:
-2710B Limited slip diff

Oznacza, że ma szperę?
Tak, torsen

Wysłane z mojego SM-G780G przy użyciu Tapatalka

White NA BP'95
Awatar użytkownika
TomekD
Donator
Donator
Posty: 185
Rejestracja: 05 lip 2021, 10:11
Model: NC
Wersja: Blue Lagoon ;-)
Lokalizacja: Wawa

17 mar 2024, 9:19

NC - padł alternator. Przy okazji wymiany (chyba wejdę w regenerowany) co dodatkowo wymieniać? Pasek? Coś jeszcze?
NC 2006r. 2,5 (by Five) + inne "bzdety"
Awatar użytkownika
TomekD
Donator
Donator
Posty: 185
Rejestracja: 05 lip 2021, 10:11
Model: NC
Wersja: Blue Lagoon ;-)
Lokalizacja: Wawa

17 mar 2024, 9:33

Chociaż patrze po ofertach, że raczej nie ma sensu regenerowanego brać tylko zamiennik.
NC 2006r. 2,5 (by Five) + inne "bzdety"
Awatar użytkownika
Polini
Donator
Donator
Posty: 38
Rejestracja: 20 lip 2020, 10:47
Model: NC
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Warszawa

12 kwie 2024, 16:01

Hej,

Mam w NC USA klimatyzację bez funkcji AUTO - wiecie co trzeba zmienić (oprócz panelu sterowania) żeby mieć automatyczną? :)
jd45das
Posty: 99
Rejestracja: 07 maja 2021, 21:03
Model: NB FL
Lokalizacja: trójmiasto

17 kwie 2024, 8:07

Cześć, dostanę gdzieś u nas zestaw naprawczy do lewarka biegów do NBFL? Chodzi mi o te gumy, tulejki podkładki faliste itd, wiem że duża, mała gumę i tuleje co wchodzi na sam dół lewarka dostanę w kmparts, a co z resztą? Czy nie warto tego wymieniać?
Wiem, że całość można dostać kupując np shortshifter od ilmotorsport, ale to już się robi koszt.
Są dostępne całe zestawy ale wszystko z zagranicy a szukam czegoś dostępnego w Polsce.
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3593
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NA
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

17 kwie 2024, 8:22

Napisz do Carspeed.
Awatar użytkownika
m_g
Donator
Donator
Posty: 126
Rejestracja: 01 maja 2015, 15:06
Model: NC
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Kontakt:

04 cze 2024, 14:18

Jakich uszczelek będę potrzebował do wymiany dyfra w NC 1.8?
(skrzynia 5b, dyfer otwarty, innych chyba w 1.8 nie było)
Samba88
Posty: 133
Rejestracja: 16 wrz 2016, 19:39
Model: NB MSM
Wersja: Mazdaspeed
Lokalizacja: Bełchatów

09 cze 2024, 9:34

Cześć,

1. Czy amortyzatory w wersji NB FL 146 KM będą takie same jak w wersji mazdaspeed? Orientuje się ktoś może? Dlaczego pytam w jednym ze sklepów Pani mi sprawdziła po wersji silnikowej 146 KM, bo tych wersji, typu mazdaspeed nie mają i cena to około 700 zł za szt. Oczywiście mówię o Bilstein. W drugim sklepie sprawdził koleś po vin i powiedział 1300. Czy to byłoby to samo? Różnica duża. Ani ona ani on nie są w stanie powiedzieć mi jakie to Bilsteiny.

2. Które sprzęgło byłoby lepsze? Sachs czy LUK?
mutra
Donator
Donator
Posty: 3695
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

10 cze 2024, 7:21

Samba88 pisze:
09 cze 2024, 9:34
Cześć,

1. Czy amortyzatory w wersji NB FL 146 KM będą takie same jak w wersji mazdaspeed? Orientuje się ktoś może? Dlaczego pytam w jednym ze sklepów Pani mi sprawdziła po wersji silnikowej 146 KM, bo tych wersji, typu mazdaspeed nie mają i cena to około 700 zł za szt. Oczywiście mówię o Bilstein. W drugim sklepie sprawdził koleś po vin i powiedział 1300. Czy to byłoby to samo? Różnica duża. Ani ona ani on nie są w stanie powiedzieć mi jakie to Bilsteiny.

2. Które sprzęgło byłoby lepsze? Sachs czy LUK?
1. Zależy od wersji. Powinny być takie same jak w sportivie czyli bilsteiny. W zwykłej 1.8 nbfl były standardowe (czarne)
2 IMO beż różnicy
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

11 cze 2024, 10:21

W MSM są srebrne bilsteiny, a nie żółte, więc i numery inne.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
Samba88
Posty: 133
Rejestracja: 16 wrz 2016, 19:39
Model: NB MSM
Wersja: Mazdaspeed
Lokalizacja: Bełchatów

11 cze 2024, 12:34

Zgadza się, mam srebrne. Dziękuję za pomoc.

Edit:

Z innego tematu. Jak zdemontować przednie reflektory? Odkręciłem te 2 śruby od góry i odpiąłem wszystkie żarówki a klosz rusza się ale nie mogę wyciągnąć. Muszę demontować zderzak?
Rasala
Posty: 14
Rejestracja: 13 lut 2024, 9:18
Model: ND
Wersja: Homura
Lokalizacja: Trójmiasto

02 lip 2024, 7:55

Pytanko dla wszystkich zimujących miaty.
Czy używacie specjalnych najazdów pod koła czy jaki macie sposób na opony?
U mnie średnio z wyjazdami na kilka minut zimą bo garaż prowadzi na drogę gruntową.
Awatar użytkownika
luki_92_92
Donator
Donator
Posty: 1065
Rejestracja: 27 wrz 2014, 23:09
Model: NC
Wersja: PRHT '08 2.5
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

19 sie 2024, 9:19

Okazuje się, że jednak poci się u mnie nie miska a jakiś uszczelniacz pod osłoną rozrządu, w związku z tym - czy dysponuje ktoś może numerami katalogowymi uszczelniacza wału i uszczelniaczy wałków (+ jeśli jeszcze są jakieś inne uszczelniacze, z których może się lać olej to też poproszę) do silnika L5-VE (2.5 mzr)? Normalnie numery części wziąłbym sobie z japancars.ru, ale zakładam, że od 1.8 z vinu nie podejdą do 2.5. Dodatkowo pewnie będzie potrzebna też uszczelka pokrywy zaworów? Czy nie ma potrzeby jej zdejmować do tej wymiany?
Obrazek
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3593
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NA
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

19 sie 2024, 9:23

Spójrz sobie w tym ogólnym EPC Mazdy -> https://www.classicmazdaepc.de/parts/index.html
Wybierasz model i rocznik a potem w zakładce silnik musisz ogarnąć swój. Nie jest to idealne narzędzie ale daje radę. Ewentualnie potem zweryfikujesz po numerze części ;)
Awatar użytkownika
Gieras
Donator
Donator
Posty: 369
Rejestracja: 29 sie 2020, 16:00
Model: NC
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Mazowieckie

19 sie 2024, 12:47

Mam pytanie dotyczące brania oleju przez silnik 2.0 w NC. Od czasu wymiany kolektora wydechowego i wałków rozrządu zauważyłem znacznie większy pobór oleju przez silnik. Wychodzi na mniej więcej 0,7l na 1000 km. Nie zauważyłem kopcenie z rury (ale nie jest to pewne, na pewno nie kopci na postoju) i na pewno nie ma fizycznego wycieku. Nie sprawdzałem jeszcze kompresji, ale silnik pracuje poprawnie, nie czuje różnicy w jego dynamice, wiec zakładam ze kompresja będzie ok.

Mam trzy pytania:
1. Czy wymiana wałków rozrzadu na ostrzejsze mogła spowodować puszczanie oleju przez uszczelniacze zaworów, które zaczęły pracować w nieco innym zakresie niż wcześniej? I czy uszczelniacze zaworowe mogą odpowiadać za tak duże ubytki oleju?
2. Czy mierzenie kompresji w cylindrach jest miarodajne, gdyż olej będzie przecież uszczelniał pierścienie i dawał wrażenie, ze pierścienie na cylindrach są szczelne?
3. Co powinienem jeszcze zdiagnozować, aby ustalić dlaczego silnik zaczął brać olej?
Awatar użytkownika
luki_92_92
Donator
Donator
Posty: 1065
Rejestracja: 27 wrz 2014, 23:09
Model: NC
Wersja: PRHT '08 2.5
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

19 sie 2024, 22:26

tomasz01 pisze:
19 sie 2024, 9:23
Spójrz sobie w tym ogólnym EPC Mazdy -> https://www.classicmazdaepc.de/parts/index.html
Wybierasz model i rocznik a potem w zakładce silnik musisz ogarnąć swój. Nie jest to idealne narzędzie ale daje radę. Ewentualnie potem zweryfikujesz po numerze części ;)
Niestety nic mi to nie dało - albo nie umiem szukać, albo nie ma numeru pojedynczych uszczelek a występuje to w EPC jako zestaw uszczelek :( Po kliknięciu w 02310S tudzież w 10271S rozwija się lista, na której jest podany numer katalogowy całego zestawu dla 1.8 i 2.0 oraz osobny dla 2.5, także pytanie o numer uszczelniacza oraz co jeszcze ewentualnie może tam cieknąć i warto to zrobić za jednym zamachem nadal aktualne :roll:
Załączniki
1111.png
1111.png (168.68 KiB) Przejrzano 2497 razy
Obrazek
Samba88
Posty: 133
Rejestracja: 16 wrz 2016, 19:39
Model: NB MSM
Wersja: Mazdaspeed
Lokalizacja: Bełchatów

22 sie 2024, 15:37

Witam, czy aby wyciągnąć przedni amortyzator muszę demontować sworzeń wahacza? Pół auta muszę demontować, żeby go wyciągnąć? Poradzi ktoś coś?
ubek
Donator
Donator
Posty: 1366
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

22 sie 2024, 20:35

Albo gorny, pol auta nie trzeba demontowac.

Wysłane z mojego SM-G780G przy użyciu Tapatalka

White NA BP'95
Samba88
Posty: 133
Rejestracja: 16 wrz 2016, 19:39
Model: NB MSM
Wersja: Mazdaspeed
Lokalizacja: Bełchatów

24 sie 2024, 15:43

Dziękuje za pomoc.
Awatar użytkownika
Sun
Donator
Donator
Posty: 334
Rejestracja: 03 maja 2020, 13:55
Model: ND
Wersja: Skyenergy
Lokalizacja: Gliwice

18 lis 2024, 20:20

Hej, ma ktoś do polecenie jakiś czytnik błędów OBD?
Czy taki jest sensowny?
https://allegro.pl/oferta/elm327-icar-2 ... 5471394144
Chciałbym się połączyć z telefonu. Nie wiem jak to wygląda z poziomu linuxa.
Awatar użytkownika
muttley
Posty: 34
Rejestracja: 25 paź 2022, 22:36
Model: NC FL
Lokalizacja: Dzierżoniów

18 lis 2024, 20:44

Ten interfejs jest bardzo spoko do samego czytania i czyszczenia błędów. Nie wiem jak na Linuxie, ale na Androidzie elegancko działa z nim apka "Car Scanner", do pobrania z Google Play.
Awatar użytkownika
SrogaDroga
Donator
Donator
Posty: 127
Rejestracja: 01 mar 2022, 10:13
Model: NC FL2
Wersja: Club
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

19 lis 2024, 9:36

Sun pisze:
18 lis 2024, 20:20
Hej, ma ktoś do polecenie jakiś czytnik błędów OBD?
Czy taki jest sensowny?
https://allegro.pl/oferta/elm327-icar-2 ... 5471394144
Chciałbym się połączyć z telefonu. Nie wiem jak to wygląda z poziomu linuxa.
Domyślny wybór w każdym polskim domu i zagrodzie. Podobnie jak muttley, korzystam z Car Scannera. Niektórzy polecają też apkę Torque.
Ogólnie obsługa błędów przez OBD z telefonu jest zdecydowanie lepszym (bardziej uniwersalnym, darmowym, prostszym i podręcznym) rozwiązaniem dla zwykłego użytkownika, niż laptop.
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2787
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

19 lis 2024, 12:50

Sun pisze:
18 lis 2024, 20:20
Hej, ma ktoś do polecenie jakiś czytnik błędów OBD?
Czy taki jest sensowny?
https://allegro.pl/oferta/elm327-icar-2 ... 5471394144
Chciałbym się połączyć z telefonu. Nie wiem jak to wygląda z poziomu linuxa.
Mam wpięty od kilku lat vgate icar pro, czyli tę droższa opcję i działa bez zarzutu z wszystkimi popularnymi aplikacjami. Plus, że łączy się bardzo szybka i usypia po zgaszeniu wozu.
Awatar użytkownika
Sun
Donator
Donator
Posty: 334
Rejestracja: 03 maja 2020, 13:55
Model: ND
Wersja: Skyenergy
Lokalizacja: Gliwice

19 lis 2024, 18:19

Super, dzięki za rekomendacje.
Coś pewnie wybiorę.
Z tego co doczytałem to jakbym chciał coś forscanem wgrać to już muszę kupić, minimum to: https://vgate.pl/product/vgate-vlinker-mc-bt4-0/ lub to: https://vgate.pl/product/vgate-vlinker-fs/?
marcint
Donator
Donator
Posty: 10
Rejestracja: 09 gru 2024, 8:51
Model: NB
Wersja: '99 1.8
Lokalizacja: Wrocław

31 sty 2025, 7:00

Hej

Poratuje ktoś informacją na jakiej wysokości jest próg lub rant nadkola w fabrycznej NB?
Awatar użytkownika
seb.szef
Posty: 11
Rejestracja: 16 sty 2025, 8:52
Model: NA
Wersja: 1.8 | '95
Lokalizacja: Kraków

26 lut 2025, 9:03

Hej,
czy może ktoś się wypowiedzieć, czy tak normalnie brzmi zimny silnik 1,8? (NA rocznik 95)

https://youtube.com/shorts/mp1cv44D5Wo?feature=share

EDIT: z tego co wygrzebałem w necie, wychodzi mi, że to normalne i tak sobie stukotają popychacze. A już myślałem, że będę jedyną osobą która ma mx-5 w dieslu :lol:
EDIT2: dla porównania tak brzmi na ciepłym - https://youtube.com/shorts/LyTTzel5xNI?feature=share
PiotrB
Posty: 119
Rejestracja: 07 mar 2011, 18:52
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Sosnowiec

25 mar 2025, 5:43

Witajcie,

Pacjent: MX-5 NB 1.8 10th Anniversary

Problem: Wczoraj i dzisiaj po włożeniu kluczyka i przekręceniu znika prąd. Natomiast, gdy poruszam kable przy akumulatorze to wraca i jest w porządku.

Wygląda mi to na problem z masą. Pewnie muszę też wyczyścić klemy do akumulatora.

Gdzie znajdę masę silnika w NB przedliftowym?

Pozdrawiam,
ODPOWIEDZ