Wymiana oleju w dyferencjale i skrzyni

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Italiano
Posty: 15
Rejestracja: 15 maja 2014, 18:43

31 lip 2017, 14:56

Mam pytanie co ile wymieniacie jeżeli wymieniacie plej w dyferencjale i skrzyni? obecnie mam najechane 74 tysiące i zastanawiam się czy wymienić?
mutra
Donator
Donator
Posty: 3695
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

31 lip 2017, 17:44

Nie napisałeś który masz model
Awatar użytkownika
ace
Donator
Donator
Posty: 580
Rejestracja: 03 kwie 2017, 22:35
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Wrocław

31 lip 2017, 17:47

Nie chcę być złośliwy, ale w instrukcji jest to podane :P

Tutaj dla NB(FL):

Obrazek

Str. 183 w instrukcji z której robiłem screenshota.
Awatar użytkownika
Italiano
Posty: 15
Rejestracja: 15 maja 2014, 18:43

01 sie 2017, 10:47

mutra pisze:Nie napisałeś który masz model


NCfl, rok 2011
mike
Donator
Donator
Posty: 501
Rejestracja: 20 wrz 2016, 9:41
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Katowice

01 sie 2017, 11:11

Jak korzystasz z auta jak należy to ja bym zmieniał co roku ;) Szczególnie w szperze. A skrzynie tanie do NCka nie sa więc też 'profilaktycznie'.
U mnie ktoś to zaniedbał i pachnie problemami ;)
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2798
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

01 sie 2017, 11:44

Olej do dyfra kosztuje grosze więc przy corocznym serwisie wręcz głupio oszczędzać na nim. Przy tym przebiegu na pewno powinieneś zmienić chociażby, żeby zobaczyć ile opiłków jest w środku. Wymiana to też chwila. Ja wymieniam co 5-10 kkm.
Co do skrzyni to wymieniałem rok temu po zakupie auta i kolejny raz na wiosnę tego roku po przejechaniu 10 kkm. Olej wyglądał ok ale po wlaniu nowego magicznego fordowskiego fluida biegi dużo chętniej się zapinają. Tylko to już trochę droższa impreza więc jak normalnie eksploatujesz auto to przy obecnym przebiegu możesz śmiało zmienić i trochę na nim pośmigać.
Awatar użytkownika
Italiano
Posty: 15
Rejestracja: 15 maja 2014, 18:43

01 sie 2017, 14:51

irekJ pisze:Olej do dyfra kosztuje grosze więc przy corocznym serwisie wręcz głupio oszczędzać na nim. Przy tym przebiegu na pewno powinieneś zmienić chociażby, żeby zobaczyć ile opiłków jest w środku. Wymiana to też chwila. Ja wymieniam co 5-10 kkm.
Co do skrzyni to wymieniałem rok temu po zakupie auta i kolejny raz na wiosnę tego roku po przejechaniu 10 kkm. Olej wyglądał ok ale po wlaniu nowego magicznego fordowskiego fluida biegi dużo chętniej się zapinają. Tylko to już trochę droższa impreza więc jak normalnie eksploatujesz auto to przy obecnym przebiegu możesz śmiało zmienić i trochę na nim pośmigać.



a jaki polecasz do skrzynia i jaki do dyfra?
mutra
Donator
Donator
Posty: 3695
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

01 sie 2017, 15:43

Italiano pisze:
irekJ pisze:Olej do dyfra kosztuje grosze więc przy corocznym serwisie wręcz głupio oszczędzać na nim. Przy tym przebiegu na pewno powinieneś zmienić chociażby, żeby zobaczyć ile opiłków jest w środku. Wymiana to też chwila. Ja wymieniam co 5-10 kkm.
Co do skrzyni to wymieniałem rok temu po zakupie auta i kolejny raz na wiosnę tego roku po przejechaniu 10 kkm. Olej wyglądał ok ale po wlaniu nowego magicznego fordowskiego fluida biegi dużo chętniej się zapinają. Tylko to już trochę droższa impreza więc jak normalnie eksploatujesz auto to przy obecnym przebiegu możesz śmiało zmienić i trochę na nim pośmigać.



a jaki polecasz do skrzynia i jaki do dyfra?

tak jak koledzy napisali: wymiana oleju w dyfrze jest łatwiejsza niż wymiana oleju w silniku ;) więc warto to robić częściej niż zaleca producent (tymbardziej że oleju wchodzi niewiele więc i koszt nieduży)

Do skrzyni generalnie polecany jest firmowy olej forda. do dyfra w zależności od tego co ile planujesz zmieniać: Jeżeli co 10.000km to każdy syntetyk spełniający specyfikacje będzie ok. Jeżeli planujesz wymieniać rzadziej to coś premium jak miller albo redline.
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

01 sie 2017, 16:52

Popadacie w skrajność ze zmianą oleju w dyfrze co 5-10 tys. km.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

01 sie 2017, 20:11

Jeśli chcecie bardzo dbać to olej w skrzyni i dyfrze można zmieniać co drugą wymianę oleju silnikowego (+/- 20 000km) przy normalnej eksploatacji z okazjonalnym upalaniem. Częstsze wymiany w cywilnym aucie to już tylko koniobijstwo i sztuka dla sztuki.
Ostatnio zmieniony 02 sie 2017, 17:30 przez pirul, łącznie zmieniany 1 raz.
kali7575
Posty: 73
Rejestracja: 31 lip 2016, 12:38
Model: NB
Lokalizacja: Wrocław / Głogów

02 sie 2017, 16:29

Hej a jest gdzieś opis jak wymienic olej w skrzyni i dyfrze w nb 1.8 6b z torsenem? A tak btw ta wymiana co 5kkm to już przesada. Większość jeździ z olejami od fabryki bez zmiany... jedynie w silniku wymienia.

Wysłane z mojego SM-A320FL przy użyciu Tapatalka
mutra
Donator
Donator
Posty: 3695
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

02 sie 2017, 17:49

kali7575 pisze:Hej a jest gdzieś opis jak wymienic olej w skrzyni i dyfrze w nb 1.8 6b z torsenem? A tak btw ta wymiana co 5kkm to już przesada. Większość jeździ z olejami od fabryki bez zmiany... jedynie w silniku wymienia.

Wysłane z mojego SM-A320FL przy użyciu Tapatalka


nikt Ci nie karze wymieniac oleju w dyfrze co 5 -10tys ;) To interwał jeżeli upalasz auto. W normalnej eksploatacji jak zmienisz co 30-40tys (zalecane co 90tys) to będzie ok.

to jest bardzo dobry manual odnośnie wymiany.
http://mazda-speed.com/forum2/index.php ... 619.0.html
1. Zanim sie zabierzesz do roboty prysnij sobie odrdzewiaczem na śruby od rozpórki i osłony skrzyni biegów.
2. Odkręć sobie najpierw górne korki - w razie gdybyś nie odkręcił dolnych nie zostaniesz z sucha skrzynią/dyfrem.
3. pojeździj troche zanim zaczniesz wymieniać olej - zimny strasznie ciężko spływa, szczególnie ze skrzyni.
4. potrzebujesz 4 uszczelek - średnica wew 18mm. Oryginalnie są aluminiowe ale standardowe miedziane tez będą ok


edit: zignoruj powyższe, zapomniałem że masz NC :bang: m
Ostatnio zmieniony 02 sie 2017, 21:14 przez mutra, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2798
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

02 sie 2017, 18:05

RS pisze:Popadacie w skrajność ze zmianą oleju w dyfrze co 5-10 tys. km.


Jasne, że nikt nie musi tak często wymieniać. Ja piszę z mojego punktu widzenia gdzie auto jest eksploatowane zgodnie z jego przeznaczeniem (bułki, winkle, tor). Dla mnie wizyta na serwisie zwykle wiąże się z dniem urlopu i długą dojazdówką. Więc jak już jadę na wymianę płynów ustrojowych to wymieniam dyfer. 2l Motul 90PA (i to jest chyba najczęściej polecany do LSD w NC) kosztuje ok 50zł i starcza na dwa i pół raza. Więc jak przy okazji można zrobić to wymieniam.

Wspomniany olej do skrzyni to: FORD 75W-90 1l - FORD WSD-M2C200-C
Niestety butelka 1l to koszt ok 80-90zł a kupić trzeba trzy.
Hydrox
Posty: 14
Rejestracja: 02 sie 2017, 9:43
Model: NB FL

02 sie 2017, 21:34

A mazda przypadkiem nie zaleca wymiany oleju w dyfrze co jakieś 80tys km? Rozumiem przyspieszyć wymianę, ale żeby 10-krotnie ;) Nie ma co popadać w obłęd. Inżynierowie mazdy zapewne nie dali tych zaleceń dla emetytów, tylko przyjęli, że samochód będzie używany dynamicznie jak przystało na roadstera i ich zalecenia nie są oderwane od rzeczywistości. To trochę jak z laniem do seryjnego silnika olejów 5w50 czy nawet 10w60 kiedy producent zaleca 5w30... Zachowajmy jednak zdrowy rozsądek ;)
mike
Donator
Donator
Posty: 501
Rejestracja: 20 wrz 2016, 9:41
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Katowice

02 sie 2017, 23:02

Hydrox pisze:A mazda przypadkiem nie zaleca wymiany oleju w dyfrze co jakieś 80tys km? Rozumiem przyspieszyć wymianę, ale żeby 10-krotnie ;) Nie ma co popadać w obłęd. Inżynierowie mazdy zapewne nie dali tych zaleceń dla emetytów, tylko przyjęli, że samochód będzie używany dynamicznie jak przystało na roadstera i ich zalecenia nie są oderwane od rzeczywistości. To trochę jak z laniem do seryjnego silnika olejów 5w50 czy nawet 10w60 kiedy producent zaleca 5w30... Zachowajmy jednak zdrowy rozsądek ;)


Co do tego to nie byłbym taki pewien ;) Cieszmy się, że w ogóle podają interwał wymiany oleju w skrzyni i dyfrze, podczas gdy inni producenci w ogóle nie podają ;) Skoro w silniku trzeba co 10tkm to jakoś ciężko mi uzasadnić czemu w skrzyni robić to co 100tkm ;)
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

03 sie 2017, 5:38

michael146 pisze:
Hydrox pisze: Skoro w silniku trzeba co 10tkm to jakoś ciężko mi uzasadnić czemu w skrzyni robić to co 100tkm ;)



Warunki eksploatacji jednego i drugiego nie mają ze sobą praktycznie nic wspólnego. Jednym z zadań oleju silnikowego jest czyszczenie silnika z nagarów, które nie powstają w skrzyni, więc nie ma potrzeby tak częstej wymiany. Do tego nie ma też żadnych szans na rozrzedzenie paliwem.

Albo jeszcze inaczej. W pewnym zakładzie przemysłowym była prasa hydrauliczna, chodząca na trzy zmiany. Olej zalecany był do zmiany co rok, ale po oddaniu próbki oleju do analizy możliwe było wydłużenie tego czasu. Oleju wchodziło kilkaset litrów, więc opłacało się to zrobić. Czyli olej miał wytrzymać 8000-12000h pracy. Zupełne inne zastosowanie.
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

03 sie 2017, 6:13

Hydrox pisze:To trochę jak z laniem do seryjnego silnika olejów 5w50 czy nawet 10w60 kiedy producent zaleca 5w30... Zachowajmy jednak zdrowy rozsądek ;)


Akurat do MX-5 są podane 2 lepkości do wyboru w zależności od sposobu użytkowania. Właśnie 5w30 i 10w60...
The answer is always Miata.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3695
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

03 sie 2017, 9:17

Hydrox pisze:A mazda przypadkiem nie zaleca wymiany oleju w dyfrze co jakieś 80tys km? Rozumiem przyspieszyć wymianę, ale żeby 10-krotnie ;) Nie ma co popadać w obłęd. Inżynierowie mazdy zapewne nie dali tych zaleceń dla emertytów, tylko przyjęli, że samochód będzie używany dynamicznie jak przystało na roadstera i ich zalecenia nie są oderwane od rzeczywistości. To trochę jak z laniem do seryjnego silnika olejów 5w50 czy nawet 10w60 kiedy producent zaleca 5w30... Zachowajmy jednak zdrowy rozsądek ;)

wszystko zależy od sposobu użytkowania auta, wartości przyjęte przez producenta są uśrednione. Nie mówimy o wymianie oleju w dyfrze co 5 tysięcy jeżeli ktos jeździ "dynamicznie" tylko o jeździe torowej/drifcie. Podobnie skrócony interwał wymiany jest bardziej uzasadniony w przypadku tylnego dyferencjału (szczególnie przy LSD) z racji konstrukcji mechanizmu, prostoty wymiany i kosztu.
Tak jak RS słusznie zauważył o konieczności wymiany decydują parametry oleju a nie czas/przebieg. jednak z praktycznego punktu widzenia nikt nie będzie pobierał próbki do analizy (koszt od 100 do 200 zł) bo taniej jest po prostu wymienić olej.

Z własnego doświadczenia znam kilka (dwa ;) ) przypadków kiedy olej w skrzyni biegów tracił własciwości smarne powodując awarie, pomimo tego że producent nie zalecał wymiany. Dotyczyło to jednak przebiegów po kilkaset tys. km i skrzyni z lat osiemdziesiątych (więc prawdopodbnie oleju na bazie mineralnej)

Co do dyfra to też słyszałem o awariach dyferencjałów w intensywnie użytkowanych samochodach (nie MX5) spowodowanych przez olej który utracił właściwości smarne


Co do konkretnej sytuacji o którą pytał Italiano: Przy takim przebiegu/roczniku wymiana oleju w dyfrze i skrzyni wydaje sie dobrym podejściem:
1. nie wiesz jak auto było użytkowane
2. po spuszczeniu oleju możesz skontrolowac czy nie ma opiłków itp, więc będziesz miał lepsze pojęcie o stanie skrzyni dyfra

Co do późniejszych wymian to ja osobiście popieram podejscie Irka: Wymiana oleju w dyfrze to marginalny koszt w porównaniu do reszty serwisu i okazja do skontrolowania dyfra. Ja u siebie w tym roku nie wymieniałem ale w przyszłym roku wymienię.
Co do skrzyni to skrócenie interwału wymiany o połowę albo 1/3 wydaje sie rozsądnym podejściem.
Marcinos
Posty: 318
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

05 sie 2017, 10:00

A jest gdzieś na forum jakaś fajna instrukcja krok po kroku jak wymienić olej w skrzyni NB 5b?:)
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

05 sie 2017, 12:55

mutra pisze:
Hydrox pisze:Tak jak RS słusznie zauważył o konieczności wymiany decydują parametry oleju a nie czas/przebieg. jednak z praktycznego punktu widzenia nikt nie będzie pobierał próbki do analizy (koszt od 100 do 200 zł) bo taniej jest po prostu wymienić olej.


Skoro już o tym wspomniałeś - być może taniej wymienić olej, ale taka analiza powie Ci też wiele o stanie silnika, a nie tylko samego oleju, badanie przy każdej zmianie nie ma sensu ale jeśli ma się auto od dłuższego czasu albo planuje się go mieć dłużej warto taką analizę przeprowadzić i wiedzieć czym się jeździ, poza tym wówczas i nowy olej można dobrać zgodnie z potrzebami:)
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

05 sie 2017, 13:06

pirul pisze: ale taka analiza powie Ci też wiele o stanie silnika

A jaki związek ma olej w skrzyni/dyfrze z silnikiem?
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

05 sie 2017, 13:50

wojteks pisze:
pirul pisze: ale taka analiza powie Ci też wiele o stanie silnika

A jaki związek ma olej w skrzyni/dyfrze z silnikiem?


W Mini jest to wspólny olej...
The answer is always Miata.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

05 sie 2017, 14:16

Wyraziłem się chyba zbyt mało precyzyjnie - analiza oleju powie Ci wiele o stanie podzespołu, z jakiego pobrałeś próbkę ;)
ODPOWIEDZ