Rozmiar opon a LSD

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1910
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

09 kwie 2017, 9:30

Witam wszystkich,

jestem tu od niedawna i jeżeli temat był poruszany poproszę admina o usunięcie wątku.
Do rzeczy, ostatnio szukając informacji dotyczącej jaki rodzaj LSD siedzi w moim aucie, w specyfikacji producenta natknąłem się na taki zapis:
"(Z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu)
Nie należy stosować:
• Opon o rozmiarze innym, niż
przewidziano
• Opon o różnych rozmiarach lub
typach równocześnie
• Opon niewystarczająco
napompowanych
Jeśli nie przestrzega się tych instrukcji,
obrót kół lewych i prawych będzie
różny, przez co stale będzie obciążany
mechanizm różnicowy o ograniczonym
poślizgu.
To spowoduje usterkę."

Mógłby mi to ktoś wyjaśnić dlaczego?
Dla przykładu:

Przed modyfikacją
średnica koła - 616 mm
scrub radius - zero
średnica felgi - 432 mm
szerokość felgi - 178 mm (7 cali)
offset - 45

Przed modyfikacją
średnica koła - 620 mm
scrub radius - zero
średnica felgi - 432 mm
szerokość felgi - 203 mm (8 cali)
offset - 45

Poza szerokością opony i masami wirującymi wszystko pozostaje niemalże bez zmian (w tym przypadku 4 milimetry na średnicy koła chyba nie mają znaczenia - o takie wartości to zmiany następują przy utracie bieżnika).

Jest ktoś kto potrafi mi to wyjaśnić? Interesuje mnie to co Mazda miała na myśli z czysto technicznego punktu widzenia.

Pozdrawiam Wszystkich
Rafał
pepeg
Donator
Donator
Posty: 886
Rejestracja: 23 lip 2013, 10:12
Lokalizacja: Radziszów

09 kwie 2017, 9:51

Mazda miała na myśli roznica w rozmiarze kół lewego i prawego.
Jesli te srednice będą różne to koła będą kręcić się z różną prędkością. To spowoduje stałą pracę elementów ciernych a co za tym idzie dużo szybsze zużycie mechanizmu.
No ale chyba nikt nie zakłada roznej wielkości kół na jedną oś, więc jedyną rzeczą o którą trzeba tak naprawdę dbać to rowne ciśnienie w kołach.
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1910
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

09 kwie 2017, 10:08

No faktycznie, tego nie przewidziałem :D
Nie pomyślałem, że ktoś jednak może wpaść na tak genialny pomysł aby zapiąć inny rozmiar na lewo i inny na prawo. :omgomg:
Jeżeli tylko to kryje się pod tym ostrzeżeniem zamykam temat.
Pepeg...dzięki za odzew :senkju:
Awatar użytkownika
Blade
Posty: 673
Rejestracja: 09 cze 2010, 19:18
Lokalizacja: Wrocław

09 kwie 2017, 12:02

MMRS pisze:Nie pomyślałem, że ktoś jednak może wpaść na tak genialny pomysł aby zapiąć inny rozmiar na lewo i inny na prawo. :omgomg:


Np. zakładając niepełnowymiarowe koło zapasowe w przypadku "kapcia" ?
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1910
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

09 kwie 2017, 13:08

No fakt. W takim przypadku lepiej uzbroić się w assistance :ryjezesmiechu:
pepeg
Donator
Donator
Posty: 886
Rejestracja: 23 lip 2013, 10:12
Lokalizacja: Radziszów

09 kwie 2017, 14:02

Blade pisze:
MMRS pisze:Nie pomyślałem, że ktoś jednak może wpaść na tak genialny pomysł aby zapiąć inny rozmiar na lewo i inny na prawo. :omgomg:


Np. zakładając niepełnowymiarowe koło zapasowe w przypadku "kapcia" ?

Masz rację ale to są sytuacje awaryjne i służy to dojechaniu do najbliższego punktu w którym uzyska się pomoc.
1000km byś tak raczej nie chciał jechać.
Oczywiście dziękuję za wskazanie sytuacji w ktorej ma to miejsce.
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1910
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

09 kwie 2017, 14:21

Tak zupełnie bez sarkazmu, wozi ktoś zapas w MX - 5tce? Może to nie jest normalne, ale ja nie wożę, w bagażniku to zaledwie 150 litrów, chyba szkoda miejsca, natomiast faktem jest że w trasie np. wyjazd do Chorwacji to chyba dobrze mieć jakąś alternatywę ;)

Pozdrawiam
Rafał
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1910
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

10 kwie 2017, 11:55

Drogi Pepeg,

wracając mimo wszystko do mojego pierwotnego pytania, jakby tak dokładnie się wczytać w opis z instrukcji obsługi Mazdy, jasno zostało napisane "• Opon o rozmiarze innym, niż przewidziano". Ja osobiście interpretuję ten zapis jako dupochron dla producenta w razie jakichkolwiek komplikacji typu gwarancje - zawsze można zrzucić odpowiedzialność na usera "bo zmodyfikował". Mnie natomiast generalnie "grzeje" to co oni napisali, raczej zainteresowany jestem tym czy faktycznie mod, który zastosowałem w aucie może szkodzić LSD. Wg mnie tylko w taki sposób, iż dramatycznie poprawiłem przyczepność, co za tym idzie tarcie wewnątrz samej przekładni niepomiernie wzrasta. Tak domniemam, ale czy mam rację? Nie wiem. Dlatego też chciałem skonsultować to z bardziej obcykanymi w temacie.

Pozdrawiam
I miłego dnia dla wszystkich!
Rafał
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

10 kwie 2017, 12:30

Producent nie musi robic sobie dupochronu bo auto dostalo homologacje na przewidzine rozmiary opon, wiec ten zapis nie jest niczym szczegolnym, po prostu ma byc jasny czytelny.. tyle.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1910
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

10 kwie 2017, 12:48

Jasne, zgoda...nadal jednak nie wiem czy taki mod ma wpływ na wzrost zużycia LSD czy nie. Z czysto technicznego punktu widzenia. Nie miałem wcześniej do czynienia z takowym przypadkiem.
Dziękuję za info.
ODPOWIEDZ