stukanie pompy paliwa

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

14 cze 2009, 11:33

witam, ostatnio jadac z zamknietym dachem i bez muzyki doszedl do mnie dzwiek stukania/ klekotania pochodzacy zza plecow (gdzies po srodku auta). wydaje mi sie ze to moze byc pompa paliwa bo gdy zdejme noge z gazu (zaczynam hamowac silnikiem) owo stukanie ustaje i dopiero jak dodam gazu to po jakis 2 sekundach stukanie powraca.

dodatkowo powiem ze przy wlaczaniu silnika przez ok 1-2 sekundy slysze klekotanie (przypuszczam ze to HLA) a po wylaczeniu silnika jest takie psss o ktorym ktos wczesniej pisal... ktos mi mowil ze to psss to moze pochodzic z zatrzymujacych sie cylindrow ale to jest chyba malo prawdopodobne.

co polecacie? moze ta pompa normlanie tak pracuje tyle ze jak sie jedzie bez dachu lub z muzyka to tego po prostu nie slychac...

i co poradzic na to klekotanie? jezdze na motulu 5w40. sprobowac przeplukac silnik? jesli tak to jakim preparatem?
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

14 cze 2009, 12:35

blaise pisze:doszedl do mnie dzwiek stukania/ klekotania pochodzacy zza plecow (gdzies po srodku auta)


Bardzo możliwe, że pompa...

blaise pisze:dodatkowo powiem ze przy wlaczaniu silnika przez ok 1-2 sekundy slysze klekotanie (przypuszczam ze to HLA) a po wylaczeniu silnika jest takie psss o ktorym ktos wczesniej pisal...


W NB(fl) nie ma HLA, nie mamy hydrauliki zaworów - są zwykłe płytki.
Pssss - standard :)

Olej dobry, ile km na nim zrobiłeś?
110@???KM
134@???Nm
Cientki
Posty: 527
Rejestracja: 28 cze 2007, 22:58
Lokalizacja: Warszawa

14 cze 2009, 12:35

W twojej miatce nie ma HLA :wink: A to pssss to chyba nic strasznego, one chyba tak maja :P
Co do pompy to dziwne ze stuka...pompa raczej buczy. Moze to co innego.
Niech mnie ktos poprawi jak sie myle :razz:
Cientki
Posty: 527
Rejestracja: 28 cze 2007, 22:58
Lokalizacja: Warszawa

14 cze 2009, 12:47

Mayk,
O , w tym samym czasie odpowiedzielismy heh
Dr.KoKoN
Donator
Donator
Posty: 1846
Rejestracja: 17 kwie 2007, 14:35
Model: NA
Wersja: PoTurbowana
Lokalizacja: WWA
Kontakt:

14 cze 2009, 13:03

jak by to była pompa to chyba pukała by jeszcze przed odpaleniem silnika? bo pozycje przed kręceniem rozrusznikiem musi ona zrobić ciśnienie w układzie paliwowym tak mi się wydaje...

co do psss to sam się zdziwiłem ze mam coś takiego ale widocznie normalne... a przy stożku to jeszcze bardziej słychać, może wystarczy przepustnice i silnik krokowy przeczyścić? bo to jak by podciśnienie wytworzone się uwalnia?
NA'93 TURBO 380HP http://www.facebook.com/MiataTheDriftStory
NBFL'05 -> EX TIBU MMC SPEC MIATA
NCFL'14 LS6.2SC aka Popiołek (w budowie)
NBFL'01 1.8 LiftedMiata by KoKoN
NCFL'11 2.0 N/A aka TriColore
NCFL11 2.0 N/A ex Delfin
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

14 cze 2009, 13:18

Sluba pisze:jak by to była pompa to chyba pukała by jeszcze przed odpaleniem silnika? bo pozycje przed kręceniem rozrusznikiem musi ona zrobić ciśnienie w układzie paliwowym tak mi się wydaje...


Pompa uruchamia się dopiero po zakręceniu silnika, przy przekręceniu kluczyka. Ciśnienie w układzie utrzymuje się bez działania pompy, 60 psi trzyma grzecznie jeszcze bardzo długo po zgaszeniu silnika. Spadek po całej nocy jest zresztą tak niewielki, że bez załączania pompy silnik spokojnie by odpalił.... Taki urok układu paliwowego bez powrotu, pompa nie musi się załączać przed odpaleniem :)
110@???KM
134@???Nm
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

15 cze 2009, 22:13

przejechalem ok 10tysiecy na oleju - 5w40 motul. ale to klekotanie dobiegajace z silnika przy rozruchu wystepowalo od poczatku wlania oleju a nawet chyba przy oleju 5w30 arala z kotrym przyszla moja miatka.
nie wiecie czym innym moze byc spowodowane to sekundowe klekotanie?

ah i czy to prawda ze pompa moze sie uszkodzic gdy wypala sie praktycznie cala benzyne (wciagajac paprochy i inne syfy)? ostatnio dwa razy pod rzad wlewalem 44,5 litra paliwa...

dzis po zatankowanie na maksa juz nie bylo slychac tego dzwieku dochodzacego zza plecow...

nie wiem czy powinienem sie tym przejmowac czy nie

i jak to jest z cisnieniem oleju - czy ono zawsze ma byc rowne 60psi w NB?

i czy napewno pompa nie zaczyna pompowac przy przekreceniu kluczyka ale bez odpalenia silnika?
bo z tego artykulu:
http://www.miata.net/garage/fuelpumpdiag.html
jak dla mnie wynika ze pompuje...

czasami tez tak mam ze musze dluzej pokrecic rozrusznikiem zanim odpali sie silnik. na ogol wystepuje to po krotkim czasie od ostatniego zaplonu. np 20 30min. moze to kwestia tego ze pompa nie trzyma cisnienia?
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5492
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

16 cze 2009, 8:13

blaise pisze:nie wiecie czym innym moze byc spowodowane to sekundowe klekotanie?

:arrow: http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?t=2677
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3865
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: Inny
Wersja: 2,0
Lokalizacja: Poznań

16 cze 2009, 9:54

Five ale on napisał
blaise pisze: nie bylo slychac tego dzwieku dochodzacego zza plecow...
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Była NC 2.0 174KM 199Nm

Bezmiatowy
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

16 cze 2009, 20:08

Tomai pisze:Five ale on napisał


Tak, ale mowa tu o dwóch problemach, jednym z hałasem z tyłu i jednym z klekotaniem z przodu...

blaise pisze:i czy napewno pompa nie zaczyna pompowac przy przekreceniu kluczyka ale bez odpalenia silnika?


U mnie pompuje w momencie zakręcenia rozrusznikiem, ani chwili wcześniej - sprawdzone :)

Jeśli chodzi o ciśnienie to zawsze 60psi, jedynie występują lekkie spadki ciśnienia kiedy wskazówka obrotomierza zbliża się w niedaleką odległość od czerwonego pola - taki urok regulatora ciśnienia paliwa zamontowanego w baku...
110@???KM
134@???Nm
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

17 cze 2009, 12:28

hmm to chyba nie zdrowo ze zmniejsza sie cisnienie paliwa w okolicach czerwonego pola... chyba raczej powinno zwiekszac... a moze ten spadek cisnienia nie ma wplywu na ilosc dostarczanego paliwa?

i czy regulator cisnienia paliwa w baku zintegrowany jest z seryjna pompa paliwa czy moglbym ten regulator podlaczyc do pompy walbro, zeby owa pompa nie podawala zbyt wysokiego cisnienia?

temat klekotania z przodu zostal przeniesiony do watku ktory podeslal Five
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

17 cze 2009, 18:27

Nie jest zintegrowany, jest zamontowany zaraz przy pompie...

Walbo + fmu? Czy po prostu pompa o większej przepustowości a nie ciśnieniu? Gdy chcesz FMU to są dwie opcje, albo zrobić powrót do baku i założyć regulator na końcu listwy albo zrobić motyw z dodatkową pompą paliwa na linii i zapętlaniem FMU. Wpisz w szukajce a znajdziesz. Jeśli nie chcesz korzystać z FMU to seryjna pompa ma na tyle duży przepływ, że spokojnie poda wystarczającą ilość paliwa ( przy odpowiednio dużych wtryskach ) by uzyskać 300KM na silniku.

Wtryski, pompy, FMU i itp dodatkowo ładnie zebrane:
http://miataturbo.wikidot.com/adjustable-fuel-pressure-regulator

Znajdziesz też tam wiele innych ciekawych rzeczy...


Jeśli chodzi o spadek ciśnienia - z założenia powinno się trzymać zadanej wartości. Przy robieniu map paliwa trzeba zrobić poprawkę na ten spadek i czas otwarcia wtrysków nieco podnieść w okolicach czerwonego pola. Pocieszeniem jest, że ten spadek zawsze jest mniej więcej taki sam. Można założyć pompę walbro 255 l/h, która jako jedyna "powinna" utrzymać zadane ciśnienie - jednak nigdy nie wiadomo...
110@???KM
134@???Nm
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

17 cze 2009, 19:27

aha czyli problemem przy pompie seryjnej jest to ze przy bardzo duzej przepustowosci ktora jest wymagana przy czerwonym polu nie jest w stanie utrzymac cisnienia na poziomie 60psi?

chodzi mi aktualnie o taka sytuacje ze zamiast seryjnej pompy, ktora mozliwe ze juz mi pada, zaloze pompe walbro 190l/h HP, ktora akurat u mnie lezy i czeka na lepsze czasy. czy w tym wypadku moge ta pompe podlaczyc pod seryjnyjny regulator cisnienia ktory bedzie mi utrzymywal cisnienie na poziomie 60psi?

i wlasciwie dlaczego przy FMU i doladowaniu nie mozna zastosowac seryjnej pompy a jesli bym uzywal np piggybacka to juz seryjna pompa podejdzie?
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

17 cze 2009, 19:50

blaise pisze:przy bardzo duzej przepustowosci ktora jest wymagana przy czerwonym polu nie jest w stanie utrzymac cisnienia na poziomie 60psi?


Tu chodzi o odległość pompy wraz z regulatorem od listwy paliwowej, pompa spokojnie by takie ciśnienie utrzymała ale przez tą odległość regulator sądzi, że ciśnienie jest jak trzeba a spadek występuje na przewodzie doprowadzającym :)
blaise pisze:
blaise pisze:chodzi mi aktualnie o taka sytuacje ze zamiast seryjnej pompy, ktora mozliwe ze juz mi pada, zaloze pompe walbro 190l/h HP



Seryjny regulator powinien sobie spokojnie poradzić, tak jak to robił w wersji NA... Przelewanie seryjnego regulatora nie powinno Ci grozić :)

blaise pisze:i wlasciwie dlaczego przy FMU i doladowaniu nie mozna zastosowac seryjnej pompy a jesli bym uzywal np piggybacka to juz seryjna pompa podejdzie?


Można, ale seryjna pompa utrzyma ciśnienie do około 85 psi, przy FMU 12:1 przy czym to 0,3 bara - więcej nie da rady. Tylko taką rzecz można zrobić posiadając powrót do baku. Bez niego FMU nie założysz prosto ( ta druga pompa o której wcześniej wspomniałem )

Seryjna pompa potrafi podać wystarczającą ilość paliwa przy 60psi by spokojnie obsłużyć wtryski 550 i wyciągnąć prawie 300KM. Nie jest ona jednak w stanie wytworzyć wystarczającego ciśnienia by używając FMU podnieść przepustowość seryjnych wtrysków na tyle by osiągnąć jakieś znaczące doładowanie.

Mam nadzieję, że wyjaśniłem co i jak :)
110@???KM
134@???Nm
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

17 cze 2009, 20:02

to moze by sie dalo ten regulator przesunac blizej listwy paliwowej. mialoby to sens czy nie warto sie w to bawic?

pisales w ktoryms watku ze po tym jak zamontowales pompe walbro, cisnienie na listwie skoczylo ci do 65psi. czym bylo to spowodowane?

ahh teraz rozumiem... po prostu fmu zwieksza cisnienie dzieki czemu zwieksza sie ilosc paliwa dostarczana do cylindrow. dajac wieksze wtryski mozna dostarczyc wiecej paliwa przy seryjnym cisnieniu. a zeby regulowac prace wtryskow (czyli dlugosc ich otwarcia) stosuje sie piggy backa wraz dobrze stworzonymi mapami. dobrze rozumiem?
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

17 cze 2009, 21:25

blaise pisze:ahh teraz rozumiem... po prostu fmu zwieksza cisnienie dzieki czemu zwieksza sie ilosc paliwa dostarczana do cylindrow. dajac wieksze wtryski mozna dostarczyc wiecej paliwa przy seryjnym cisnieniu. a zeby regulowac prace wtryskow (czyli dlugosc ich otwarcia) stosuje sie piggy backa wraz dobrze stworzonymi mapami. dobrze rozumiem?


Pięknie :)

blaise pisze:to moze by sie dalo ten regulator przesunac blizej listwy paliwowej. mialoby to sens czy nie warto sie w to bawic?


Coś takiego wymusza stworzenie powrotu do baku, jak już coś takiego to najlepiej normalny powrót od samej listwy :)
110@???KM
134@???Nm
ODPOWIEDZ