Czaterja działu technicznego
pytania różne...
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
- nick.es
- Moderator podróży
- Posty: 7684
- Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
- Model: NB FL
- Lokalizacja: Costa Blanca
Tak, to ja ostatnio wymieniałem chłodnice 2 razy i to właśnie było to. Przy okazji problemem było też chyba zapowietrzenie układu, bo dopiero po n-tej dolewce wszystko się ustabilizowało. Miałem zamiar wymienić termostat, ale zanim przesyłka do mnie dotarła, okazało się, że chyba wszystko już działa, więc leży w szafce i mam nadzieję, że na razie się nie przyda.
W międzyczasie konsultowałem sprawę z Majkelem, którego właściwie jedyną uwagą w tej sprawie było: "nie kupuj termostatu "Vernet"), więc tutaj też możesz mieć pecha.
Rurki i przewężenia w silniku chyba płukanka powinna przetkać. Choć pewnie nie wszystkie. Tak, czy inaczej, na Twoim miejscu nie brałbym się za to przed wymianą chłodnicy i sprawdzeniem (i być może wymianą) tego termostatu. Wydaje mi się, że to dużo prostsze zabiegi i od nich należy zacząć (ale ja g**** wiem z mechaniki - jedynie logika i zasłyszane opnie mi tak podpowiadają ).
W międzyczasie konsultowałem sprawę z Majkelem, którego właściwie jedyną uwagą w tej sprawie było: "nie kupuj termostatu "Vernet"), więc tutaj też możesz mieć pecha.
Rurki i przewężenia w silniku chyba płukanka powinna przetkać. Choć pewnie nie wszystkie. Tak, czy inaczej, na Twoim miejscu nie brałbym się za to przed wymianą chłodnicy i sprawdzeniem (i być może wymianą) tego termostatu. Wydaje mi się, że to dużo prostsze zabiegi i od nich należy zacząć (ale ja g**** wiem z mechaniki - jedynie logika i zasłyszane opnie mi tak podpowiadają ).
- turbo pchała
- Posty: 4336
- Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Warszawa
Jeśli masz dwa wentylatory to chyba poprzedni właściciel już miał ten problem:) jak nie masz klimy powinien być jeden. Pewnie jest podłączony rownolegle
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
- Alex
- Donator
- Posty: 4617
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
czester_ pisze:Jeśli masz dwa wentylatory to chyba poprzedni właściciel już miał ten problem:) jak nie masz klimy powinien być jeden. Pewnie jest podłączony rownolegle
raczej zly trop, wentylator mam jeden. Poprzednicy raczej tego auta nie upalali, auto mam 3 sezon a problem pojawil sie dopiero w polowie obecnego wraz z wyjazdem na pierwsze MMC
dobra, juz w miare wiem co robic. Tzn. najpierw kolejny wyjazd na Ulez , potem zimowanie a na wiosne wymiana tego i owego
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
- turbo pchała
- Posty: 4336
- Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Warszawa
To mi się auta pomylily:)
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
-
- Donator
- Posty: 257
- Rejestracja: 19 wrz 2015, 10:14
- Model: NB FL
- Wersja: Memories III
- Lokalizacja: Pruszków
Mam klimę zainstalowaną od nowości, w fakturach co dostałem z samochodem nie znalazłem nigdzie montażu drugiego wentylatora. Będę musiał po prostu sprawdzić czy jest napięcie na nim jak się włącza pierwszy i potem będę kombinować co dalej z nim zrobić.
- nick.es
- Moderator podróży
- Posty: 7684
- Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
- Model: NB FL
- Lokalizacja: Costa Blanca
Nie pomyliłeś się - to Alex pomyślał, że mówisz o jego Miacie, gdy de facto odpowiadałeś na posta Matick7. A potem dałeś się podejść psychologicznieczester_ pisze:To mi się auta pomylily:)
Matick7, drugi wentylator jest od klimy. W wersjach bez klimy w ogóle go nie było. Nie jestem pewien, kiedy powinien się włączać. Ten główny natomiast, powinien się włączać przy określonej temperaturze (na forum znajdziesz, przy jakiej dokładnie).
Matick7 pisze:jak będę gdzieś dalej jechał to przyjrzę się ponownie,
Ja bym się nad tym od razu pochylił, jak w dalszej trasie padnie alternator (zablokują się łożyska) to może spalić/zerwać pasek, stracisz ładowanie i pompę płynu chłodzącego.
Matick7 pisze:Czy wentylatory na chłodnicy powinny pracować oba? Ten po lewej stronie
Masz klimatyzację? Jak tak to prawdopodobnie jeden pracuje dla klimatyzacji a drugi dla chłodzenia silnika, przynajmniej tak jest w NA, jeżeli nie to powinny pracować obydwa raczej.
Alex pisze:czester_ pisze:Jeśli masz dwa wentylatory to chyba poprzedni właściciel już miał ten problem:) jak nie masz klimy powinien być jeden. Pewnie jest podłączony rownolegle
raczej zly trop, wentylator mam jeden. Poprzednicy raczej tego auta nie upalali, auto mam 3 sezon a problem pojawil sie dopiero w polowie obecnego wraz z wyjazdem na pierwsze MMC
dobra, juz w miare wiem co robic. Tzn. najpierw kolejny wyjazd na Ulez , potem zimowanie a na wiosne wymiana tego i owego
Mam jeszcze takie pytanie, czy poza modami czujnika miwrzyles obiektywnie temperature, tzn przy uzyciu termometru. Ja robilem tak, ze kupilem termometr z ostrym pretem do grill'a i on dopiro pokazal jakie glupoty pokazuje wskaznik.
Ps. U mnie wiatrak odpala przy 95 st C (odczyt z termometru).
Lexx pisze:Czujnik temperatury powinien wlanczac wentylator przy 95 stopniach.
Potwierdzone info. Alex ma natomiast wiatrak na stałe, więc nie tędy droga.
Ale termostat nie powinien sie otwierac się już w 84? Jeśli otwiera się dalej (i zamyka) to by tłumaczyło wiele. Dużo roboty z demontażem nie ma, może warto sprawdzić. Jak chcesz jutro podjechać do centrum to mogę nawet PT1000 w wodnej obudowie wziać do pomiaru
Pytanie, skoro o chłodniach mówimy: w moim zbiorniku wyrównawczym jest trochę rdzawego syfu. Będę wymieniał płyn i pomyślałem o płukance. Jak duże jest prawdopodobieństwo że rozszczelni się coś co nie jest chłodnicą i będzie potencjalny problem z wymianą? (vel nagrzewnica) - chłodnicę mam w miarę nową.
- Alex
- Donator
- Posty: 4617
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
Kurak pisze:Potwierdzone info. Alex ma natomiast wiatrak na stałe, więc nie tędy droga.Lexx pisze:Czujnik temperatury powinien wlanczac wentylator przy 95 stopniach.
Ale termostat nie powinien sie otwierac się już w 84? Jeśli otwiera się dalej (i zamyka) to by tłumaczyło wiele. Dużo roboty z demontażem nie ma, może warto sprawdzić. Jak chcesz jutro podjechać do centrum to mogę nawet PT1000 w wodnej obudowie wziać do pomiaru
oho, wchodzimy w ciekawe zagadnienia metrologiczne, lubie to
gwoli scislosci: wiatrak moge miec na stale zapinajac zworke, jest normalnie podlaczony poprzez nowy termoswitch.
Propozycja z pt1000 kuszaca ale nie wiem czy bede dzis miec czas podjechac, jakby co to bd dzwonic. Tymczasem wzialem z domu laboratoryjny termometr, niestety z dosc duza glowka pomiarowa i zaczalem mierzyc temperature obudowy termostatu (oczywiscie duzo pasty termoprzewodzacej dookola). Oczywiscie wiem ze jakby nie patrzec nie jest to zbyt wiarygodny pomiar (blad oceniam oceniam na 3-5 stopni w dol wzgledem plynu) ale wyszlo cos takiego:
- zalaczenie wentylatora 88st (na desce ok 100)
- wylaczenie wentylatora 81st (na desce jakies 95)
dodajac te moje 5 stopni wychodziloby zalaczenie 93st, wylaczenie 86st wiec w okolicach termostatu wyglada to sensownie. Winowajca moze byc wiec czujnik temperatury do wskaznika, wiec takowy zamowilem. Pytanie jest czy da sie dziada podmienic bez wyciagania silnika bo wolalbym tego uniknac
Anyway - czy ktos na Ulezu bedzie mial termometr bezdotykowy?
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
-
- Posty: 1555
- Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
- Model: NB
- Wersja: 3 BK / 10th Anni
- Lokalizacja: Piaseczno
Mam pytanko bo nie moge sie dokopac szukajka. Kupilem fajere RAID (swoja droga w pieknym stanie, jak nowka) i do tego nabe raid'a.
Cos mi swita, ze po montazu tego zestawu bedzie sie swiecila kontrolka od airbagow na desce. I teraz pytanie jak to rozwiazac tak zeby poduszka pasazera dzialala, ale kontrolka zeby gasla normalnie po przekreceniu kluczyka.
Doczytalem sie do jakiegos rezystora, ale chyba mozna bylo gdzies dostac adapter/zaslepke jakby. Na allegro tez nie moge teraz tego odgrzebac, a chyba kiedys widzialem taki gadzet.
Cos mi swita, ze po montazu tego zestawu bedzie sie swiecila kontrolka od airbagow na desce. I teraz pytanie jak to rozwiazac tak zeby poduszka pasazera dzialala, ale kontrolka zeby gasla normalnie po przekreceniu kluczyka.
Doczytalem sie do jakiegos rezystora, ale chyba mozna bylo gdzies dostac adapter/zaslepke jakby. Na allegro tez nie moge teraz tego odgrzebac, a chyba kiedys widzialem taki gadzet.
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
Ex Madzia
Kurak pisze:Pytanie, skoro o chłodniach mówimy: w moim zbiorniku wyrównawczym jest trochę rdzawego syfu. Będę wymieniał płyn i pomyślałem o płukance. Jak duże jest prawdopodobieństwo że rozszczelni się coś co nie jest chłodnicą i będzie potencjalny problem z wymianą? (vel nagrzewnica) - chłodnicę mam w miarę nową.
Płukanki są często dość żrące, więc trzeba ją szybko usunąć z układu. Potem dobrze jest przepłukać układ wodą demineralizowaną. Ja kiedyś płukałem układ chłodzenia w innym aucie (przez kilkanaście lat nikt nie wymienił płynu i pojawiły się w układzie cząstki gumy, kamienia i rdzy, które zatkały nagrzewnicę) i w instrukcji do płukanki była informacja, że trzeba spuścić płyn z płukanką po 30min. Nie wolno tego zostawić np. na noc. A czy się coś rozszczelni... Trudno powiedzieć. Jeśli jest już gdzieś "uszczelnione" kamieniem i rdzą, to możliwe, że tak.
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
W związku z tym, że moja Miata nie ma żadnego systemu przeciwkradzieżowego i nieco źle się z tym czuję, zakupiłem immobilizer, który odcina jeden obwód i rozbraja się go ukrytym przyciskiem. Pytanie, który obwód najlepiej objąć tym immobilizerem (zasilanie pompy paliwa, czy zapłon)? I drugie pytanie: który przewód odpowiada za zasilanie pompy paliwa (jasnozielony, czy niebiesko-czerwony?), a który za zapłon? Rozumiem, że jeśli chodzi o zapłon, to pewnie można odciąć zasilanie cewki zapłonowej, tylko nie wiem, który przewód (niebieski przy stacyjce)?
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
- Alex
- Donator
- Posty: 4617
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
tbone001 pisze:W związku z tym, że moja Miata nie ma żadnego systemu przeciwkradzieżowego i nieco źle się z tym czuję, zakupiłem immobilizer, który odcina jeden obwód i rozbraja się go ukrytym przyciskiem. Pytanie, który obwód najlepiej objąć tym immobilizerem (zasilanie pompy paliwa, czy zapłon)? I drugie pytanie: który przewód odpowiada za zasilanie pompy paliwa (jasnozielony, czy niebiesko-czerwony?), a który za zapłon? Rozumiem, że jeśli chodzi o zapłon, to pewnie można odciąć zasilanie cewki zapłonowej, tylko nie wiem, który przewód (niebieski przy stacyjce)?
ja bym odcial sygnal IGF z modulu zaplonowego do ECU. Wtedy jest taki fajny efekt ze silnik odpala ale po odpuszczeniu rozrusznika gasnie
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex pisze:ja bym odcial sygnal IGF z modulu zaplonowego do ECU. Wtedy jest taki fajny efekt ze silnik odpala ale po odpuszczeniu rozrusznika gasnie
No pomysł niezły. A mogę Cię prosić o info, w którym to jest miejscu na poniższych schemacie? Zanim sam do tego dojdę, to wieki miną
http://www.mellens.net/mazda/Mazda-Miata-1991-1993/1991_wiring.pdf
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
Alex pisze:Kurak pisze:Potwierdzone info. Alex ma natomiast wiatrak na stałe, więc nie tędy droga.Lexx pisze:Czujnik temperatury powinien wlanczac wentylator przy 95 stopniach.
Ale termostat nie powinien sie otwierac się już w 84? Jeśli otwiera się dalej (i zamyka) to by tłumaczyło wiele. Dużo roboty z demontażem nie ma, może warto sprawdzić. Jak chcesz jutro podjechać do centrum to mogę nawet PT1000 w wodnej obudowie wziać do pomiaru
oho, wchodzimy w ciekawe zagadnienia metrologiczne, lubie to
gwoli scislosci: wiatrak moge miec na stale zapinajac zworke, jest normalnie podlaczony poprzez nowy termoswitch.
Propozycja z pt1000 kuszaca ale nie wiem czy bede dzis miec czas podjechac, jakby co to bd dzwonic. Tymczasem wzialem z domu laboratoryjny termometr, niestety z dosc duza glowka pomiarowa i zaczalem mierzyc temperature obudowy termostatu (oczywiscie duzo pasty termoprzewodzacej dookola). Oczywiscie wiem ze jakby nie patrzec nie jest to zbyt wiarygodny pomiar (blad oceniam oceniam na 3-5 stopni w dol wzgledem plynu) ale wyszlo cos takiego:
- zalaczenie wentylatora 88st (na desce ok 100)
- wylaczenie wentylatora 81st (na desce jakies 95)
dodajac te moje 5 stopni wychodziloby zalaczenie 93st, wylaczenie 86st wiec w okolicach termostatu wyglada to sensownie. Winowajca moze byc wiec czujnik temperatury do wskaznika, wiec takowy zamowilem. Pytanie jest czy da sie dziada podmienic bez wyciagania silnika bo wolalbym tego uniknac
Anyway - czy ktos na Ulezu bedzie mial termometr bezdotykowy?
Po co taka rzeźba. Wystarczy na zimnym silniku odkręcić korek od chłodnicy, odpalić fure i czekać aż sie będzie nagrzewać do włączenia wentylatora. Wszystkie temperatury będziesz mial na bieżąco i dokładnie, ja tak robiłem. Ps. Praktycznie nic sie nie wylewa, tylko pamietaj odkrecasz na zimno i dopiero odpalasz.
Szybkie pytanie.:
Wymieniłem w ostatnim czasie zawias w NA na bile z NB + Eibach + topmounty.
Na niewielkich wybojach z przedniego zawieszenia dochodzą dzwięki stukających słoików co to ? na gładkim jest ok (caly zawias jest w poliuretanie)
- tulejki amortyzatorów ? (nie były mint condition ale tragedi też nie ma )
- trzeba poli przesmarowac ?
- ?
Macie pomysły ?
Wymieniłem w ostatnim czasie zawias w NA na bile z NB + Eibach + topmounty.
Na niewielkich wybojach z przedniego zawieszenia dochodzą dzwięki stukających słoików co to ? na gładkim jest ok (caly zawias jest w poliuretanie)
- tulejki amortyzatorów ? (nie były mint condition ale tragedi też nie ma )
- trzeba poli przesmarowac ?
- ?
Macie pomysły ?
Kolega wyżej zabrał mi zwrot "szybkie pytanie" A tak poważnie - potrzebuje śrubek mocujących wielokrążek do koła zębatego wału i tu pytanie czy to są specjalne dedykowane do mazdy czy jakieś uniwersalne motoryzacyjne o konkretnych wymiarach? Bo kurde 4 śrubki blokują mnie przed złożeniem wszystkiego do kupy i uruchomieniem miaty.
Z góry dzięki!
Z góry dzięki!
"Enjoy little things"
Jan pisze:niego zawieszenia dochodzą dzwięki stukających słoików co to ? na gładkim jest ok (caly zawias jest w poliuretanie)
Dobrą stroną założyłeś bile, bo z tego co pamiętam można je założyć odwrotnie i wtedy talerzyki haczą (jeśli się nie mylę tyczyło się to konkretnie tyłu i półosi, ale sprawdzić warto).
8 Ball pisze:ek mocujących wielokrążek do koła zębatego wału i tu pytanie czy to są specjalne dedykowane do mazdy czy jakieś uniwersalne motoryzacyjne o konkretnych wymiarach? Bo kurde 4 śrubki blokują mnie przed złożeniem wszystkiego do kupy i uru
Zwykłe mogą być, wybierz tylko coś o rozsądnej twardości.
Ostatnio zmieniony 04 paź 2015, 14:31 przez ree, łącznie zmieniany 1 raz.
- Alex
- Donator
- Posty: 4617
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
ree pisze:[Po co taka rzeźba. Wystarczy na zimnym silniku odkręcić korek od chłodnicy, odpalić fure i czekać aż sie będzie nagrzewać do włączenia wentylatora. Wszystkie temperatury będziesz mial na bieżąco i dokładnie, ja tak robiłem. Ps. Praktycznie nic sie nie wylewa, tylko pamietaj odkrecasz na zimno i dopiero odpalasz.
dzieki za info, nie wiedzialem ze tak mozna.
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
- Alex
- Donator
- Posty: 4617
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
tbone001 pisze:Alex pisze:ja bym odcial sygnal IGF z modulu zaplonowego do ECU. Wtedy jest taki fajny efekt ze silnik odpala ale po odpuszczeniu rozrusznika gasnie
No pomysł niezły. A mogę Cię prosić o info, w którym to jest miejscu na poniższych schemacie? Zanim sam do tego dojdę, to wieki miną
http://www.mellens.net/mazda/Mazda-Miata-1991-1993/1991_wiring.pdf
strona 4, pin E w module zaplonowym oraz 2I w ECU
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting