Klekot przy przyspieszaniu/redukcji

Również przy ok. 3k RPM

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
empitness
Posty: 134
Rejestracja: 15 mar 2014, 16:43
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Kraków

21 cze 2014, 19:13

Od "nowości" moja Mazda (NB '98) ma niepokojącą przypadłość - przy dynamicznym przyspieszaniu, redukcji lub odjęciu gazu pojawia się klekot/stukanie z okolic silnika, które znika po ok. 1 sekundzie. Identyczny dźwięk jest również słyszalny przy spokojnej, równej jeździe przy dojściu do określonych obrotów - ok. 3k RPM, utrzymujący się dopóki obroty nie wzrosną lub nie spadną. Wydaje mi się, że ten stukot pojawia się w podobnych okolicznościach również przy przyspieszaniu/redukcji, kiedy silnik chwilo pracuje w tym kłopotliwym zakresie obrotów.

Dźwięk przypomina trochę stukanie panewek, jest regularny i brzmi jakby jakiś element wpadał w wibracje i uderzał o coś innego. Przy kręceniu silnikiem na luzie nie słychać tego stukania w żadnym z opisanych przypadków. Czy to może sugerować jakiś problem ze skrzynią biegów / układem przeniesienia napędu?
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

21 cze 2014, 19:45

Sprawdź metalowe osłony wydechu. Może w tym zakresie obrotów wpada któraś w rezonans i dzwoni/klekocze jak zwał tak zwał. To dość powszechne w naszych autkach.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
Awatar użytkownika
empitness
Posty: 134
Rejestracja: 15 mar 2014, 16:43
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Kraków

22 cze 2014, 17:02

Alan pisze:Sprawdź metalowe osłony wydechu. Może w tym zakresie obrotów wpada któraś w rezonans i dzwoni/klekocze jak zwał tak zwał. To dość powszechne w naszych autkach.

Dzięki za radę, tak zrobię. Czy te osłony nie powinny jednak rezonować niezależnie od tego, czy wrzucony jest jakiś bieg? Stukanie pojawia się tylko w czasie jazdy, na postoju z wrzuconym luzem brzmi w porządku.

Nakręciłem filmik demonstrujący problem - http://youtu.be/AysLVHdzjio. Stukanie najlepiej słychać przy odjęciu w 11s (przy 4k RPM - bardzo krótkie "stęknięcie") oraz potem przy przyspieszaniu 13s-16s. Niestety telefon, którym nagrywałem, jest bardzo słaby i musiałem trochę przefiltrować audio, żeby było słychać ten dźwięk. Przy jeździe jest dużo lepiej słyszalny.

Znalazłem jeszcze cudzy filmik na YT, na którym dużo lepiej słychać ten dźwięk - http://youtu.be/5t5xoPUzfoU. U mnie występuje jednak głównie w zakresie 3-4k RPM, chociaż przy ostrzejszym przyspieszeniu (14s) podobne dźwięki dochodzą i z mojego auta - do tej pory myślałem, że to normalne.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

22 cze 2014, 17:29

Jedź do jakiegoś tłumikarza, wjedź na kanał i niech gość zobaczy te osłony. Ja tak miałem, że na postoju był spokój, a osłona rzęziła przy przyspieszaniu na 2 biegu przy ok 1500rpm, po jakimś czasie zakres się przesunął pod 3tys rpm i dołączył się też przy schodzeniu z obrotów. Gość zrobił dwa małe spawy na łączeniach osłony i mam ciszę (a osłona nie wyglądała na luźną). Myślę, że warto to sprawdzić.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
ODPOWIEDZ