Czaterja działu technicznego

pytania różne...

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

offthe
Posty: 1178
Rejestracja: 25 lut 2012, 23:47
Model: NA
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

14 cze 2013, 17:00

fifomaniak pisze:Tak się robi też na pozycji "off", czy na środkowej tylko?

Wiesz, skupiłem się na jeździe i nie zastanawiałem się nad światełkiem przy tych prędkościach, tymbardziej, że jechalem tylko po obwodnicy Trójmiejskiej..
Nie wiem nawet jak to sprawdzić od czego to jest..

Pytanko małe. Kiedy się zatrzymuję, obroty są między 1100 a 1500 i musze nogą pedał gazu podnieść, żeby spadły obroty do normalnego poziomu. W którym miejscu to się reguluje?
I don't like being overtaken. It's a sign of weakness.
solt
Posty: 445
Rejestracja: 16 paź 2011, 22:15
Lokalizacja: Poznań

14 cze 2013, 17:57

Przejażdżka do miasta i okazuje się, że IAT pokazuje 54 stopnie. Wiatrak włącza się przy 96. Powyżej 40 na IAT zaczyna się czkawką, zrazu nieznaczna aż do telepania ;-)

Zatem poproszę o pomysł jakiś na osłonę filtra :-)
Powstrzymać przyzwyczajenia i odłożyć gumówke na półkę...
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

14 cze 2013, 18:12

solt pisze:Przejażdżka do miasta i okazuje się, że IAT pokazuje 54 stopnie. Wiatrak włącza się przy 96. Powyżej 40 na IAT zaczyna się czkawką, zrazu nieznaczna aż do telepania


Pewnie i dlatego moja nieraz telepie, jako żem usunął snorkel z dolotu. :(
Davey
Posty: 556
Rejestracja: 20 kwie 2010, 16:26
Lokalizacja: Lublin

14 cze 2013, 19:07

Dwa pytania ;)

Mam problem z szyba kierowcy, kolega siadł mi na przełączniku na kilkadziesiat sekund i po tym szlag trafił poruszanie tą jedną szybą, wcześniej nigdy nie miałem z nią kłopotu, mam te drzwi dobrze wygłuszone i bardzo nie chciałbym tego zrywać :/ Jest jakiś sposób żeby to sprawdzić w miare, cos sie moglo uwalić w przelaczniku?

I drugie, doslownie z dnia na dzień przestał mi działać suwak od zmiany miejsca wylotu nawiewu. Popatrzyłem i linka wchodzi w tą prowadnice tylko troszke a potem stoi, to cięgna co jest pod deską ani drgnie, co tam się mogło zepsuć? Stoi mi na nawiewie na szybe btw.
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

14 cze 2013, 19:21

offthe pisze:Pytanko małe. Kiedy się zatrzymuję, obroty są między 1100 a 1500 i musze nogą pedał gazu podnieść, żeby spadły obroty do normalnego poziomu. W którym miejscu to się reguluje?

Pod maską musisz popuścić opór linki gazu przed przepustnicą. Tam jest bardzo duża regulacja. Linka nie może być napięta bo sprężyna jest za słaba.
Ja muszę spróbować w drugą stronę - wzmocnić sobie sprężynę przepustnicy żeby linka mogła być cały czas napięcia :)



Ja mam inne pytanie. Czego to może być wina?
Odpalam zimny silnik, wciskam sprzęgło i zapinam bieg. W tym momencie obroty mi spadają do niewiele ponad 1000 (ze 200-300 w dół). Czy to wina tego że tarcza sprzęgła nie jest wystarczająco podniesiona? Jeśli tak to czym to zniwelować?
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

14 cze 2013, 19:50

solt pisze:Przejażdżka do miasta i okazuje się, że IAT pokazuje 54 stopnie. Wiatrak włącza się przy 96. Powyżej 40 na IAT zaczyna się czkawką, zrazu nieznaczna aż do telepania ;-)

Zatem poproszę o pomysł jakiś na osłonę filtra :-)


Marcinie drogi niestety 40 stopni to dla silnika całkiem normalna temperatura i imo nie to jest powodem telepania-u mnie nic takiego się nie dzieje mimo peaku na poziomie 65 w trasie koło 30...ale może w MSMie jest inaczej, niech się wypowie majkel może...?

Jeśli chodzi o osłonę to też właśnie zamierzam taką dokonać, paczylem na alledrogo i są takie zakładane na filtr za 40 zeta ale jakoś mnie to nie przekonuje, bo jak ma być porządnie to trzeba odgrodzić cały przedział gdzie jest filtr od silnika a te blachy na stożek to idealnie pasują ale do Calibry z Szamotuł :grraauu:
Rules are made to be broken
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

14 cze 2013, 19:53

Krzywy pisze:Ja mam inne pytanie. Czego to może być wina?
Odpalam zimny silnik, wciskam sprzęgło i zapinam bieg. W tym momencie obroty mi spadają do niewiele ponad 1000 (ze 200-300 w dół). Czy to wina tego że tarcza sprzęgła nie jest wystarczająco podniesiona? Jeśli tak to czym to zniwelować?

Spróbuj klasyczny test. Na wyłączonym silniku wrzucasz wsteczny, wciskasz sprzęgło i trzymając wciśnięte odpalasz. Jeśli podczas uruchamiania samochód chociaż trochę drgnie do tyłu to oznacza że sprzęgło nie rozłącza do końca. Test warto robić mając nieco pustego miejsca z tyłu :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

14 cze 2013, 20:16

Davey pisze:Dwa pytania ;)

Mam problem z szyba kierowcy, kolega siadł mi na przełączniku na kilkadziesiat sekund i po tym szlag trafił poruszanie tą jedną szybą, wcześniej nigdy nie miałem z nią kłopotu, mam te drzwi dobrze wygłuszone i bardzo nie chciałbym tego zrywać :/ Jest jakiś sposób żeby to sprawdzić w miare, cos sie moglo uwalić w przelaczniku?


Zdejmij tunel, wyjmij przelacznik wyczysc blasz w srodku przelacznika (uwaga przy rozkrecaniu bo blaszki sprezynuja i wyskakuja, zapamietaj jak byly ulozone). Zakladam ze bezpiczniki wszystkie juz spr. Jak to nie pomoze to Ci kolega upalil silnik szyb.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

14 cze 2013, 20:35

Davey pisze:Mam problem z szyba kierowcy, kolega siadł mi na przełączniku na kilkadziesiat

Przez delikatność nie zapytam, co kolega na tym przełączniku robił :lol:
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3403
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

14 cze 2013, 21:05

:turla:
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

14 cze 2013, 22:25

majkel pisze:Spróbuj klasyczny test. Na wyłączonym silniku wrzucasz wsteczny, wciskasz sprzęgło i trzymając wciśnięte odpalasz. Jeśli podczas uruchamiania samochód chociaż trochę drgnie do tyłu to oznacza że sprzęgło nie rozłącza do końca. Test warto robić mając nieco pustego miejsca z tyłu

Nic się nie rusza a problem nie ustępuje. Nic się nie zmienia przy pompowaniu pedałem przed wrzuceniem biegu.
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

14 cze 2013, 22:57

Davey pisze:I drugie, doslownie z dnia na dzień przestał mi działać suwak od zmiany miejsca wylotu nawiewu. Popatrzyłem i linka wchodzi w tą prowadnice tylko troszke a potem stoi, to cięgna co jest pod deską ani drgnie, co tam się mogło zepsuć? Stoi mi na nawiewie na szybe btw.


miałem identyczny problem, okazało się, że linka spadła z uchwytu suwaka. zaglądałeś pod nawiew i pod deskę po stronie kierowcy? bo nie bardzo rozumiem Twój opis :P
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
solt
Posty: 445
Rejestracja: 16 paź 2011, 22:15
Lokalizacja: Poznań

15 cze 2013, 9:09

Hantkus pisze:Marcinie drogi niestety 40 stopni to dla silnika całkiem normalna temperatura i imo nie to jest powodem telepania-u mnie nic takiego się nie dzieje mimo peaku na poziomie 65 w trasie koło 30...ale może w MSMie jest inaczej, niech się wypowie majkel może...?


Hmmm.. telepawka na pewno zaczyna sie w momencie wlaczenia wiatraka, wiec rozumuje sobie tak: wiatrak sie wlacza i wymaga duzo pradu, co wymaga od ECU podniesienia obrotow wiec ECU otwiera przelot aktuatorem zeby poszlo wiecej powietrza w czasie gdy on chce trysnac na bogato. Z jakiejs przyczyny to mu nie wychodzi gladko wiec sie telepie. CHyba nastepnym krokiem bedzie obserwowac wskazanie O2, co powinno poiwedzeic, czy poszlo za bogato, czy za biednie. Jak za biednie, to znaczy ze moze MAF oszukuje a jak za bogato, to moze, ze powietrze mu nie smakuje. MAFa chyba odwrotnie nie zalozylem, bo wtyczke mam od strony silnika, czyli tak jak bylo w oryginalnej puszce.

Hantkus pisze:Calibry z Szamotuł

Nie wspominaj mi o tym nawet :) Do dzis mam na zderzaku odcisk rejestracji PSZ :evil:
Powstrzymać przyzwyczajenia i odłożyć gumówke na półkę...
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

15 cze 2013, 9:25

solt, może to głupia sugestia, ale... założyłeś dobrze przepływkę? Słyszałem o takim jednym kolesiu z Poznania co założył odwrotnie i też trochę dziwnie czasami silnik chodził.... :roll: :mrgreen:
offthe
Posty: 1178
Rejestracja: 25 lut 2012, 23:47
Model: NA
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

15 cze 2013, 9:26

Czy przekładnia kierownicza w NA i w NB jest taka sama?
I don't like being overtaken. It's a sign of weakness.
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2018
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

15 cze 2013, 9:56

offthe pisze:Czy przekładnia kierownicza w NA i w NB jest taka sama?


Nie http://www.miata.net/garage/compatibility.html
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
solt
Posty: 445
Rejestracja: 16 paź 2011, 22:15
Lokalizacja: Poznań

15 cze 2013, 10:15

DEXTER, tez slyszalem o nim :)

solt pisze:MAFa chyba odwrotnie nie zalozylem, bo wtyczke mam od strony silnika, czyli tak jak bylo w oryginalnej puszce.
Powstrzymać przyzwyczajenia i odłożyć gumówke na półkę...
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

15 cze 2013, 10:27

oj, sory nie doczytałem...
rogI
Posty: 1362
Rejestracja: 12 kwie 2012, 11:05
Lokalizacja: Poznań

15 cze 2013, 16:24

Jaki jest rozmiar podkładki miedzianej pod korek oleju? :razz:
A może ktoś z Poznania ma w zapasie? Moje gdzieś przepadły a chciałbym jutro zmienić olej :loser:
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

15 cze 2013, 16:50

offthe pisze:Czy przekładnia kierownicza w NA i w NB jest taka sama?


Da się zrobić przeróbkę, potrzeba jeszcze wężyki z NB.
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

15 cze 2013, 18:55

Uszczelniacze wału w skrzyniach (NB,NA) 5b i 6b są takie same?
Awatar użytkownika
Luca
Posty: 307
Rejestracja: 11 maja 2013, 19:17
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Warszawa

16 cze 2013, 22:15

Cześć,
Znalazłem w swojej Anni dwa takie plastiki. Nie mam pojęcia co to jest. Może Wy mi podpowiecie.

Obrazek
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

17 cze 2013, 19:19

Nasuwa się to na wystające elementy stelaża.

W tylnej półce powinieneś na skrajach mieć po obu stronach takie "odboje" grube. U mnie to kawał plastiku przykręcony wielką śrubą na śrubokręt płaski. Na nich opiera się element metalowy dachu na którym założone są te plastiki które pokazałeś.
U mnie dach jest przycinany między blachą a odbojem niestety więc dobrze żeby te plastiki były zamocowane. Ja swój jeden znalazłem w korytku. Także widać że średnio się trzymają i może warto je przyklejać.
Awatar użytkownika
Luca
Posty: 307
Rejestracja: 11 maja 2013, 19:17
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Warszawa

17 cze 2013, 22:45

Krzywy, dzięki za info. Jutro się za to zabiorę.
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

18 cze 2013, 18:15

Zagotował mi się dzisiaj. Nie przegrzał się silnik bo nie wylało wody a temperatura wedle wskazań wskazówki na postoju była "pionowa".
Ale jednak popuścił wąż idący z dołu chłodnicy. Objawiło się to parą spod maski na postoju a w trasie ta cholerna para wpadła do tunelu. 30 stopni w cieniu, gorąca skrzynia + para spowodowały że tunel praktycznie zaczął parzyć.

http://img819.imageshack.us/img819/1143/l3vu.png - ten wąż który jest pod zarysem lampy, pod kolektorem wydechowym puścił na łączeniu.

Ze strachu dolałem trochę wody destylowanej na szybko ale nie wchodziła zbytnio. Przez krótką chwilę po dolaniu może z 400ml pojawiła się piana i zniknęła. Dalej już się tylko przelewała woda (podczas pracy). Więc wyłączyłem silnik i zakręciłem.

Zbiornik przelewowy jest pusty... Czy to może jednak jest rezerwuar i woda z niego jakimś cudem wraca do układu? Poza tym skoro ciśnienie poluzowało węża to chyba nie działa zbyt dobrze zawór na korku. Niby się ugina pod palcami ale jest paskudnie brudny.

edit:
Dmuchnąłem w rurkę przelewową. Na dnie zbiornika jest taki syf że wygląda jakby była zatkana. Nie da się dmuchać przez nią (jak się wyjmie korek ze zbiornika to już się da).
Pewnie to była wina tego że ciśnienie uszło tam gdzie nie powinno. W każdym razie pozostałe pytania i rozważania pozostają aktualne.
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

18 cze 2013, 19:41

Dokładnie miałem to samo. Wyczyść zbiorniczek zatkał się i ciśnienie rozsadziło układ. Czy walnęło Ci na postoju czy podczas jazdy, jeżeli na postoju to na sto procent to co ja miałem. Kup węża od NB, kosztuje w aso tyle samo, a przy okazji masz wymienione dwa (jest jeden cały od pompy aż do chłodnicy) a w NA tak jak widać na schemacie kawałek węża metal i drugi kawałek.
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

18 cze 2013, 20:56

Krzywy sprawdź czy Ci wentylator chłodnicy działa poprawnie i czy termostat się otwiera przy okazji.
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

18 cze 2013, 21:30

Wszystko działa poprawnie (termostat i wiatrak). Po prostu straszliwy syf mam w układzie. Muszę go w końcu wypłukać porządnie ale jestem leniwy i ciężko mi się do takich rzeczy zbiera...

Na szczęście nic się nie rozsadziło bo te stare metalowe zaciski sprężynowe nie trzymają tak jak skręcane opaski zaciskowe i jeden z nich puścił nadmiar ciśnienia. Zdarzyło się to na postoju. Tzn. pewny na 100% nie jestem bo przez jakieś 10 minut podczas jazdy na trasie tunel potwornie się rozgrzał (dużo mocniej niż normalnie) co by sugerowało że para się tam dostała już podczas jazdy. Ale po chwili przestał (pewnie ciśnienie spadło...).

Jeszcze jedna kwestia nie rozwiązana. Zbiornik to jest rezerwuar czy tylko przelewowy? Bo manual niby każe tam wlewać płyn ale na moje oko on nigdy już z niego się nie dostanie do układu chłodzenia, chyba że się go odciągnie i samemu wleje ręcznie do chłodnicy...
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1097
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Góra Św.Anny/Warszawa

18 cze 2013, 22:54

jak masz syf to jak pompa tłoczy płyn ?? z tym syfem ?:D nie dziwne że się grzeje

z zbiorniczka poprzez podciśnienie układ zasysa płyn przez rureczkę
MIATA nim jak szatan
Obrazek
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

18 cze 2013, 23:27

Zasysa na obrotach i oddaje na jałowym, dlatego jeżeli jest zatkany zbiorniczek wyrównawczy/wężyk/korek to nie ma gdzie nadmiaru płynu wyrzucić i idzie najsłabszy element.

Jak nie rozsadziło to wyczyść raz dwa, bo nie chcesz widzieć co się dzieje jak rozsadzi. Ano właśnie o wiatraku zapomniałem wspomnieć, powinien załączać się po 30-60 sekundach na postoju (po rozgrzaniu), w zależności jaka temperatura zewnętrzna.
ODPOWIEDZ