PMR / Walkie Talkie / Krótkofalówki / Radyjka

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2621
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

14 wrz 2022, 8:18

Dobry Dzień,

Po latach jazdy w miłym towarzystwie nieodzownym wyposażeniem mojej Miaty stały się PMRki. Możliwość komunikacji z autem przed czy za znacznie ułatwia przemieszanie, wyprzedzanie, planowanie.

Urządzeń na rynku jest cała masa, miałem okazję przetestować kilka różnych modeli w trybie bojowym i w końcu udało mi się znaleźć te które spełniają wszystkie wymagania. Stąd postanowiłem się podzielić wynikiem testów. Prawdopodobnie pozwoli to komuś oszczędzić trochę czasu i nerwów.
Jednocześnie jeśli ktoś ma doświadczenia z innymi słuchawkami to zapraszam do podzielenia się opinią.

Mój osobisty ranking przetestowanych urządzeń:

1. TYT TC-666F (cena ok 110zł/szt) - zasięg w zupełności wystarczający (na autostradzie nie widzę auta w lusterku a słyszę, na winklach kilka ślepych zakrętów dalej jest komunikacja), jakość dźwięku bardzo dobra, mała ale ergonomiczna obudowa, kompaktowa solidna antenka, bateria trzyma typowy dzień jazdy (trasa 8h), ładowanie po microUSB (ładuje się szybciej niż rozładowuje) oraz stacji bazowej, wymienna bateria.

2. Baofeng BF-888S (cena ok 60zł/szt) - zasięg zauważalnie lepszy niż poprzednik, jakość dźwięku dobra ale zauważalnie gorsza niż TYT (szczególnie przy większych odległościach są zakłócenia), obudowa nie do końca dobrze leży w dłoni, długa antena skutecznie utrudnia odłożenie radyjka, bateria nie wytrzymuje typowego dnia jazdy (trasa 8h), stary model miał microUSB ale rozładowywał się szybciej niż ładował, nowy model chyba nawet nie ma portu.


Dwa powyższe modele sprawdziły się w aucie, przy czym super pozytywnym zaskoczeniem jest TYT TC-666F. Poniżej lista słuchawek które nie sprawdziły się w aucie:

Baofeng BF-T17 - kiepski zasięg i jakość dźwięku

Baofeng BF-T1 Mini - zabawka, bardzo krótki zasięg i słaba jakość dźwięku

Motorola T82 EXTREME - zaskakująco kiepska jakość dźwięku jak i zasięg, nieintuicyjna obsługa


PS. No koniec dodam, że dla mnie priorytetem jest poręczne i ergonomiczne radyjko, łatwe w obsłudze, pozbawione zbędnych bajerów i działające długo na baterii. Na pewno są sprzety lepszej klasy z super ficzerami ale wydaje mi się, że są całkowicie zbędne w aucie.
Załączniki
tyt-tc-666.jpg
tyt-tc-666.jpg (43.96 KiB) Przejrzano 816 razy
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

14 wrz 2022, 9:08

U mnie motorola t 92 póki co sprawdzą się lepiej niż chińskie klony baofnega.
Awatar użytkownika
konopa
Donator
Donator
Posty: 693
Rejestracja: 12 kwie 2017, 21:51
Model: ND
Wersja: NA + NB + NC + ND
Lokalizacja: Wrocław

21 wrz 2022, 16:04

mutra pisze:
14 wrz 2022, 9:08
U mnie motorola t 92 póki co sprawdzą się lepiej niż chińskie klony baofnega.
+1 :kciuk:
Awatar użytkownika
Dziubas
Posty: 1701
Rejestracja: 11 sie 2007, 18:08
Model: NB
Wersja: miatasm.com
Lokalizacja: Warszawa

27 paź 2022, 11:03

Jaki zasięg efektywnie tej TYT?
Były: NA 1992 1.6, NA 1996 1.8 NB 2000 1.8 Dzik
Są: Dzik V2 - NB/2000/1.8VVT/ITB/EMU oraz Lifted Kameleon NB/2000/1.8/
http://miatasm.com/kameleon-siodmy-kole ... -w-polsce/
https://www.facebook.com/miatasmcom/
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2621
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

27 paź 2022, 17:08

@Dziubas Nie mierzyłem w metrach/kilometrach, tym bardziej, że wszystko zależy czy się jedzie czy się stoi, otwarty teren czy przeszkody. Ale w praktyce jadąc autostradą nie widziałem już w lusterku zarysu auta za mną a cały czas była wyraźna komunikacja. Podobnie na przełęczach, będą kilka zakrętów i prostych z przodu kierownik za mną cały czas mnie słyszy. To i tak więcej niż potrzeba jeżdżąc w kilka aut. Ewentualny problem może być przy jakimś grubszym zlocie gdzie rozciąga się kolumna itp.
michan
Donator
Donator
Posty: 679
Rejestracja: 10 lip 2012, 19:43
Lokalizacja: Marki

30 paź 2022, 21:58

Mam tyt na wyposażeniu. Zasięg oceniam na max 2km( oczywiście już zakłóceniami)
Awatar użytkownika
lipekm
Donator
Donator
Posty: 243
Rejestracja: 27 maja 2020, 10:03
Model: NC FL2
Wersja: 2.0 Sport + aut
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

04 sty 2023, 9:53

Czołem! Używałem TYT TC-666F i byłem bardzo zadowolony. Ciężko tu mówić o jakimś konkretnym zasięgu - wszystko zależy od ukształtowania terenu, zabudowań, zalesienia itp. Na 100% PMR (nawet ten mały, legalny) będzie lepszy niż CB:) https://youtu.be/mxwOT56HbIo. Do tego też moc nie jest aż tak ważna (czy to 0,5 czy 5 czy nawet 8W), więc nie ma co przepłacać za "mocniejsze" radiotelefony:)

Warto tylko wspomnieć o kodach CTCSS czy tam DCS. Pasmo PMR standardowo podzielone jest na 8 lub 16 kanałów, które mają jasne częstotliwośći. I teraz żeby ograniczyć niechciane transmisje, można je opatrzyć kodem CTCSS lub DCS - działają inaczej, ale efekt ten sam: radio z ustawionym kodem będzie przepuszczać tylko transmisje nadane z tym kodem (przy czym kod ustawia się zazwyczaj per kanał).

Kanały 1-8 w TC-666F kupionym w Polsce zazwyczaj zablokowane są kodem DCS 54, kanały 9-16 to te same częstotliwości co 1-8, ale są bez kodu. Żeby więc Moto T92 dogadała się z TC-666F na kanałach 1-8, musimy po wybraniu kanału wybrać też "kod eliminacji" (subtone czy jakkolwiek, ta liczba 3 cyfrowa poniżej nr kanału), który dla DCS 54 w motoroli ma numer 047 (moto ma swoją numerację kodów CTCSS i DCS).

Dawo temu, żeby właśnie ujednolicić komunikację zaproponowano, abyśmy na zlotach używali tzw kanału 5.5, czyli kanał 5 z kodem 005 (który w motoroli oznacza kod CTCSS 79.7). I o ile w motoroli zrobić to jest dość prosto, tak w TYT czy Bao bez wyświetlaczy neico trudniej, potrzeba kabla i PC (w razie czego mam, Hubert z Wro też ma).

Kanały w baofengach to już zupełnie inna historia, bo często nie są to nawet standardowe częstotliwości PMR, na szczęście można je programować.

Tak, wiem, zawsze można zostać na kanałach "Gołych", czyli tych bez żadnego kodu (TC-666F od 9 do 16). I wtedy wszyscy będą słyszeć wszsytko. Łącznie z operatorami dźwigów i panami na wahadełku:)

Polecam więc Bao czy TYT, ale modele z wyświetlaczami, któe można programować z poziomu radia, bez konieczności posiadania przy sobie PC. ja okurat posiadam Baofenga P15UV, jestem zadowolony. A, i jeszcze jedno, bez pozwolenia legalne są tylko radiotelefony działające tylko w paśmie PMR, ograniczone do 0,5W mocy nadawania i posiadające zintegrowaną antenę.
Yacht Club :slinotok:
Team Koza :kciuk:
Team Leniwiec :git:
White Pearl Sloth
Awatar użytkownika
hubike
Posty: 53
Rejestracja: 03 sty 2020, 20:06
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Świebodzice

06 sty 2023, 11:10

Na Dolnym Śląsku w większości jeździmy właśnie na baofengach C3/B888s z zaprogramowanymi kanałami motoroli i z każdym da się pogadać, chyba że ktoś ma baofenga z pudełka to wtedy trzeba dograć kanały
Tak jak lipekm pisze, fajnie mieć model z wyświetlaczem bo wtedy można na szybko wbić potrzebną częstotliwość i można gadać :)

ODPOWIEDZ