Automatyczna skrzynia biegów a zamiatanie tyłem

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

child
Posty: 24
Rejestracja: 28 cze 2019, 22:52
Model: ND
Wersja: RF
Lokalizacja: Brzezina

09 gru 2021, 10:45

Jestem obecnie posiadaczem przedliftowej NB i bardzo sobie cenię ten samochodzik. Jednym z jego fajnych aspektów jest możliwość zamiatania tyłem nawet na małych skrzyżowaniach i różnych takich :) Jednak rozważam zwiększenie zakresu użyteczności samochodu i dlatego przyglądam się ND RF.

No i mam akurat fajny egzemplarz w okolicy, tyle że... z automatyczną skrzynią. Nigdy nie lubiłem automatów - żona takowy posiada i zawsze mnie ta skrzynia wpienia, jak jadę jej samochodem. Ale ND z automatem jechałem i wpieniała jakby mniej :) Dodatkowo wiem o problemach z trwałością manualnych skrzyń w ND. Więc może bym się skusił, tylko nie jestem pewny, czy przy moim stylu jazdy nie rozwalę tego automatu po pierwszej jeździe.

Czy ktoś z doświadczeniem w tej kwestii mógłby mnie oświecić, czy ND z automatem da się spokojnie zamiatać tyłemi i np. kręcić bączki? A jeśli tak, to czy jest jakaś sytuacja drogowa, w której trzeba na tę skrzynię jakoś wyraźnie bardziej uważać niż na manual (naczytałem się, że w przypadku kół obracających się w przeciwną stronę niż aktualny bieg skrzynia ma sporą szansę polecieć - niby przy zamiataniu tyłem takie sytuacje się nie zdarzają...)
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2140
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

09 gru 2021, 10:53

Brak szpery trochę może Ci popsuć zabawę, ale automat to świetny sposób na awaryjną skrzynię manualną.
Przejechałem ledwie ponad 10 km takim RFem automatem i tył się nawet fajnie ruszał, ale wtedy jeździłem z ESP i sprzedawcą, więc wiecej niech napiszą praktycy.
Mi jednak poślizg sprzęgła hydrodynamicznego odbierał całą frajdę z operowania gazem.
child
Posty: 24
Rejestracja: 28 cze 2019, 22:52
Model: ND
Wersja: RF
Lokalizacja: Brzezina

09 gru 2021, 10:59

Co masz na myśli pisząc "poślizg sprzęgła hydrodynamicznego"? Jakieś opóźnienie w reakcji na naciśnięcie gazu? Pytam, bo z mojej jazdy takim automatem pamiętam, że właśnie *nie* zaobserwowałem takiego opóźnienia. Oczywiście nie wykluczam, że po prostu czegoś nie zauważyłem.

Brak szpery - obecnie mam dwa auta tylnonapędowe i oba ze szperą, więc się nastawiam na konieczność przyzwyczajenia do jej braku. Zawsze się zastanawiałem, jak działa tylny napęd bez szpery :)
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3520
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

09 gru 2021, 11:25

@child odezwij się do użytkownika @KOORDYNACJA - jeździ RFem nawet w MC, zapewne coś podpowie ;)
child
Posty: 24
Rejestracja: 28 cze 2019, 22:52
Model: ND
Wersja: RF
Lokalizacja: Brzezina

09 gru 2021, 11:36

Ok, dzięki, ale czy ten RF ma automat? Bo jak sam RF jeździ to wiem :)
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3520
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

09 gru 2021, 13:02

child pisze:
09 gru 2021, 11:36
Ok, dzięki, ale czy ten RF ma automat? Bo jak sam RF jeździ to wiem :)
Tak - automat :)
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

09 gru 2021, 21:58

Tylny napęd bez szpery działa tak że jedno koło w zakręcie straci przyczepność a drugie nie. I cała zabawa z zamiataniem tyłem pójdzie się.........
Jeśli lubisz pozamiatać tyłem w zakręcie, to auto bez szpery jest moim zdaniem bez sensu.
Nie mówię że się nie da bez szpery ale to już nie jest to.
Z szperą łatwiej pójść bokiem i łatwiej to kontrolować.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4595
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

10 gru 2021, 7:22

Szpere zdaje się można dołożyć np wymienić dyfer na zeszperowany i załatwione

Pytanie jest jednak jak uzyszkodnikowi podejdzie skrzynia AT. Są wśród nas posiadacze AT i sobie chwalą. Co mnie nawet nie dziwi bo wygoda podczas spokojnej jazdy jest niezaprzeczalna. Ale do zabawy to już trochę gorzej. Ja zaliczyłem tylko krótka jazdę RF z AT i brakowało mi zajęcia dla lewej stopy i drażniło opóźnienie między t co chce zrobić a co robi auto (bo np by nastąpiła redukcja to najpierw musi być wciśnięcie gazu). Może to jednak kwestia do przyzwyczajenia. Jechałem kiedyś z torze Jastrząb z czlowieki w 350z z AT i było to nawet fajne. Nie trzeba się bylo przejmować zmiana biegów w górę bo robiła się sama, jedynie redukcje manetkami. No czemu nie.

Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
child
Posty: 24
Rejestracja: 28 cze 2019, 22:52
Model: ND
Wersja: RF
Lokalizacja: Brzezina

10 gru 2021, 8:49

Wymiana dyfra to zawsze jest jakaś opcja. Właśnie znalazłem ciekawy filmik pokazujący różnicę (wiele też wnoszą komentarze): https://www.youtube.com/watch?v=qh33t4PbP54

A czy manuale wszystkie miały szperę?

Jeszcze co do przyzwyczajenia do AT - mam dość często okazję jeździć Peugeotem 5008 żony i tam AT mnie nie zachwyca, ale wiem, co mnie w nim wkurza i MX-5 z AT był sporo lepszy na jeździe próbnej. Być może dlatego, że to MX-5, a nie Peugeot :D
Awatar użytkownika
Spaniard
Donator
Donator
Posty: 641
Rejestracja: 16 lip 2013, 21:30
Model: NC
Wersja: 2.0 AT
Lokalizacja: Piaseczno

10 gru 2021, 19:40

Ten filmik jest trochę śmieszny pod kątem pokazania braku szpery. Normalnie tyłkiem latasz z AT bez szpery jak i M bez takowej. Po prostu szybciej tracisz kontrolę bo ci się koła w dwóch różnych kierunkach zaczynają kręcić a przy szperze cały tył popycha autko w jednym kierunku. Ja swoim AT 80% czasu jeżdżę na manetkach i wtedy biegi zawsze zmieniasz aktywnie, sam w górę nie pójdzie, będzie szarpał odcinkę. Pozostałe 20% to toczenie się w korku. Skrzynia AT w NC i ND jest taka sama, dobry towar który również podlega tuningowi. Moim zdaniem zmienia biegi wystarczająco szybko już w serii.

Osobiście polecam AT natomiast zgadzam się, że do ścigania się z czasem na torze M będzie lepszym wyborem.
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3402
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

10 gru 2021, 23:26

Nie każdy manual ma szperę.

Nie straszcie awaryjnością tych manuali w ND, bo to się powoli zabawne robi. :D
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Awatar użytkownika
Spaniard
Donator
Donator
Posty: 641
Rejestracja: 16 lip 2013, 21:30
Model: NC
Wersja: 2.0 AT
Lokalizacja: Piaseczno

11 gru 2021, 7:19

Wiadomo że większość M w NC czy ND przejeździ niejednego kierownika. Z drugiej strony AT na pewno wieczne też nie jest i jak to w życiu zawsze bywa, w obu przypadkach wszystko "zależy ". Statystycznie kohorta AT w PL jest za mała żeby stwierdzić, bazujemy głównie na miata.net gdzie sporo tego jeździ i awarii brak. Za to M pełno w obu generacjach to i 30.latkowie na covid umierają.

Ja bym wybierał generacją, później twardym lub miękkim dachem, a na koniec szukałbym AT :D chyba że planowałbym jeździć głównie po torze to M.
Awatar użytkownika
lipekm
Donator
Donator
Posty: 243
Rejestracja: 27 maja 2020, 10:03
Model: NC FL2
Wersja: 2.0 Sport + aut
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

13 gru 2021, 7:49

Spaniard pisze:
10 gru 2021, 19:40
Ten filmik jest trochę śmieszny pod kątem pokazania braku szpery. Normalnie tyłkiem latasz z AT bez szpery jak i M bez takowej. Po prostu szybciej tracisz kontrolę bo ci się koła w dwóch różnych kierunkach zaczynają kręcić a przy szperze cały tył popycha autko w jednym kierunku. Ja swoim AT 80% czasu jeżdżę na manetkach i wtedy biegi zawsze zmieniasz aktywnie, sam w górę nie pójdzie, będzie szarpał odcinkę. Pozostałe 20% to toczenie się w korku. Skrzynia AT w NC i ND jest taka sama, dobry towar który również podlega tuningowi. Moim zdaniem zmienia biegi wystarczająco szybko już w serii.

Osobiście polecam AT natomiast zgadzam się, że do ścigania się z czasem na torze M będzie lepszym wyborem.
Kolejna różnica, w NC2/NC3/ND/ND2 automat w trybie M sam zmienia bieg przy odcince, jak i sam redukuje przy minimalnych. Moje odczucie jest takie, że ciężej AT utrzymac w poślizgu, z powodu opóźnionej reakcji. Np na płycie okrągłej chyba nie udało mi się polecieć całego kółka. Podobne odczucia miał mój instruktor. No ale to nie powinno przeszkadzać przy okazjonalnym zarzuceniu. Kwestia też samego zerwania przyczepności: nie strzelisz że sprzęgła. Ale jawiecej w temacie powie chyba Mariusz @KOORDYNACJA
Yacht Club :slinotok:
Team Koza :kciuk:
Team Leniwiec :git:
White Pearl Sloth
Awatar użytkownika
Spaniard
Donator
Donator
Posty: 641
Rejestracja: 16 lip 2013, 21:30
Model: NC
Wersja: 2.0 AT
Lokalizacja: Piaseczno

13 gru 2021, 20:58

To faktycznie spora różnica. Mój w trybie manual sam zrzuci, ale wrzucić już nie i dla mnie to jest OK.
Awatar użytkownika
KOORDYNACJA
Posty: 143
Rejestracja: 20 lip 2018, 12:58
Model: ND RF
Wersja: RF AT 2018 Recaro
Lokalizacja: Radom

19 gru 2021, 15:17

child pisze:
09 gru 2021, 11:36
Ok, dzięki, ale czy ten RF ma automat? Bo jak sam RF jeździ to wiem :)
Cześć.

TAK mam RFa w wersji z AT
ścigamy się nim nawet w Miata Challenge

Fakt że w automacie Mazda nie montowała szpery więc zostaje ją zamontować samemu.
Ja już zamówiłem zarówno Szpera jak i shirtDiff

Po więcej info zapraszam na priv lub tel
#Miata_z_automatem_wymiata :winner:

Obrazek
Awatar użytkownika
KOORDYNACJA
Posty: 143
Rejestracja: 20 lip 2018, 12:58
Model: ND RF
Wersja: RF AT 2018 Recaro
Lokalizacja: Radom

19 gru 2021, 15:24

lipekm pisze:
13 gru 2021, 7:49
Spaniard pisze:
10 gru 2021, 19:40
Ten filmik jest trochę śmieszny pod kątem pokazania braku szpery. Normalnie tyłkiem latasz z AT bez szpery jak i M bez takowej. Po prostu szybciej tracisz kontrolę bo ci się koła w dwóch różnych kierunkach zaczynają kręcić a przy szperze cały tył popycha autko w jednym kierunku. Ja swoim AT 80% czasu jeżdżę na manetkach i wtedy biegi zawsze zmieniasz aktywnie, sam w górę nie pójdzie, będzie szarpał odcinkę. Pozostałe 20% to toczenie się w korku. Skrzynia AT w NC i ND jest taka sama, dobry towar który również podlega tuningowi. Moim zdaniem zmienia biegi wystarczająco szybko już w serii.

Osobiście polecam AT natomiast zgadzam się, że do ścigania się z czasem na torze M będzie lepszym wyborem.
Kolejna różnica, w NC2/NC3/ND/ND2 automat w trybie M sam zmienia bieg przy odcince, jak i sam redukuje przy minimalnych. Moje odczucie jest takie, że ciężej AT utrzymac w poślizgu, z powodu opóźnionej reakcji. Np na płycie okrągłej chyba nie udało mi się polecieć całego kółka. Podobne odczucia miał mój instruktor. No ale to nie powinno przeszkadzać przy okazjonalnym zarzuceniu. Kwestia też samego zerwania przyczepności: nie strzelisz że sprzęgła. Ale jawiecej w temacie powie chyba Mariusz @KOORDYNACJA
Hejka

No więc jest MYK by automat w trybie M nie zmieniał sam biegów tylko trzymał ten który ma wbity manualnie.

Co do frajdy zmiany biegów manetkami ma kierownicy bez odrywania rąk - nie do zastąpienia.
Czy totalnie się AT nie nadaje na tor hmmm jestem jedynym w Miacie zawodnikiem Miata Challenge który ściga się automatem i ... mimo iż automat swoje waży plus twardy dach to ostatni
je byłem :) ale przekonamyy się w najbliższym sezonie bo aktualnie czekam na 2 ostatnie mody.
#Miata_z_automatem_wymiata :winner:

Obrazek
ODPOWIEDZ