Dach twardy czy miękki?

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

ak80
Posty: 18
Rejestracja: 07 lip 2021, 18:41
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław

14 lip 2021, 7:44

Cześć,kupiłem mx5 z twardym składanym dachem,model z 2007r.Teraz zastanawiam się czy to dobry wybór.Bardzo podoba mi się złożony dach z materiału.Po złożeniu sztywnego wygląda tak sobie...
Czy ten elektryczny mechanizm bywa wadliwy?
Czy rodzaj dachu wpływa na cenę?
Awatar użytkownika
Konioczynka
Donator
Donator
Posty: 718
Rejestracja: 27 mar 2018, 17:14
Model: NC FL
Wersja: Prawilna Sport
Lokalizacja: Mazury / Ełk

14 lip 2021, 10:15

No NC ze złożonym sztywnym dachem wygląda trochę jak garb wielbłąda...

Sztywny raczej droższy.

Ludzie mówią że szmata i sztywny się tak samo użytkuję, ale ja po przesiadce na prht widzę same plusy w utrzymaniu. Jednak po roku trzeba było szorować szmatę przy klapie bagażnika bo tam zieleniała, po złożeniu nie tyle przecierała co "wygniatała jaśniejszy materiał" gdzieś gdzie składał się stelaż.
z Prht wjedziesz na tor bez kasku (?)

Ale.. jakby trafiła się szmata to bym brał szmatę.
KoniOczynka
NBFL 1.6 => NCFL 2.0
Awatar użytkownika
janux
Donator
Donator
Posty: 310
Rejestracja: 03 sie 2017, 12:21
Model: NC
Wersja: Sport
Lokalizacja: Białystok

14 lip 2021, 10:18

Konioczynka pisze:
14 lip 2021, 10:15
Jednak po roku trzeba było szorować szmatę przy klapie bagażnika bo tam zieleniała
Mam miatę od września 2017, do listopada 2020 stała pod chmurką i nigdy nie widziałem, żeby mi zzieleniał dach, no chyba, że dlatego, że 2x w roku dach jest impregnowany (+ oczywiście myty przed impregnacją).
Awatar użytkownika
Konioczynka
Donator
Donator
Posty: 718
Rejestracja: 27 mar 2018, 17:14
Model: NC FL
Wersja: Prawilna Sport
Lokalizacja: Mazury / Ełk

14 lip 2021, 10:22

Nie wiem czy to różnica ale ja miałem szmatę w nbfl którą każdego dnia nocowała w garażu, ale było takie pylenie na zielono że z tyłu jak dach był napięty to wszystko było czyste (2x impregnacja) - natomiast przy składaniu odsłaniała się cześć pod karoserią/uszczelką która się już ładnie nie wypłukiwała - i tam było już słabo. Trzeba było jednak się przyłożyć do czyszczenia po sezonie.
A tak siup mikrofibrą po plastikowym garbie i jest ok.
KoniOczynka
NBFL 1.6 => NCFL 2.0
Awatar użytkownika
dark_knight
Posty: 501
Rejestracja: 03 lis 2010, 9:47
Model: NC FL
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Wwa

14 lip 2021, 15:55

Ja chciałem z miękkim dachem, bo jest 35kg lżejsza, szybciej się składa i rozkłada... kupiłem z twardym i ... jak już musisz jechać gdzieś z dachem, bo pada, upał, wieje to prht jest dużo bardziej komfortowa, jest ciszej i jak w normalnym aucie... dodatkowo wóz ma lepszą aerodynamikę.
Awatar użytkownika
Spaniard
Donator
Donator
Posty: 641
Rejestracja: 16 lip 2013, 21:30
Model: NC
Wersja: 2.0 AT
Lokalizacja: Piaseczno

14 lip 2021, 16:36

Miałem szmaty w NB i NBfl, w NC mam prht i same plusy poza dodatkowymi kilogramami. Przede wszystkim jest znacznie ciszej co nie znaczy, że cicho.

Mechanizm jest zasadniczo bezawaryjny, a najczęstszą dolegliwością jakaś śrubka która potrafi się odkręcić(?) i wymaga regulacji - zaczytane na miata.net. Owszem jeżeli dach zastrajkuje, to procedura ręcznego złożenia jest trudna i czasochłonna.
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 882
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

14 lip 2021, 18:19

Podsumowując wypowiedzi przedmówców - jeśli Miatę używasz jako daily - twardy dach będzie lepszy. Jeśli to weekendowa zabawka - lepiej sprawdzi się szmaciany berecik :)
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

14 lip 2021, 21:04

Szmata to jednak szmata, doslownie i w przenosni. Jest w pewien sposob odschoolowa ale PRHT + smarttop to jest luksus.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
LikelyJupiter8

15 lip 2021, 19:11

Z dachem w MX5 jest tak:
Miękki jest dla twardych
Twardy jest dla miękkich
Są supehero, którzy nie mają w ogóle lub bikini
Awatar użytkownika
Scyzor
Donator
Donator
Posty: 882
Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
Model: NB FL
Wersja: Memories II
Lokalizacja: SC

15 lip 2021, 21:33

LikelyJupiter8 pisze:
15 lip 2021, 19:11
Z dachem w MX5 jest tak:
Miękki jest dla twardych
Twardy jest dla miękkich
Są supehero, którzy nie mają w ogóle lub bikini
Amen :)
A tak całkiem serio - to naprawdę uważam, że to kwestia charakteru eksploatacji. Do weekendówki twardy dach to całkowity bezsens. Moja wyjeżdża z garażu wyłącznie wówczas gdy można jeździć top-down. Ale jeśli to ma być daily - to trudno uznać, że twardy dach zimą to zbędny luksus.
ak80
Posty: 18
Rejestracja: 07 lip 2021, 18:41
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław

16 lip 2021, 7:34

Ok,dzięki za opinie
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2137
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

16 lip 2021, 8:10

Czlowiek bez garazu czyta, ze miekki dach nie nadaje sie na daily. Hehehe, co za herezja.

Nie wiem jak przy wczesniejszych generacjach, ale zgaduje ze NC i ND to ten sam material. Fakt, nie zakladam ze szmata wytrzyma 20 lat pod chmurka. Wtedy trzeba bedzie uszyc nowy w wiatrolapach. PRHT mozliwe, ze wytrzyma bez awarii i 30 lat - choc tu pytanie, czy gdybym skladal go zawsze przy kazdej, nawet krotkiej jezdzie, to tez by sie cos nie zepsulo.

Natomiast jedna zaleta prht i rfa jest nie do przecenienia - przyciaga ludzi bez wiedzy, ze szmata jest super takze pod chmurka. Dzieki temu mamy wiecej kabrioletow na drogach.
ICTC

16 lip 2021, 8:25

Wojtku, nie masz żadnych problemów z dachem? Pytam ponieważ nigdy nie miałem kabrioletu, a jeżeli nabędę MX-5 to będzie spędzała w tygodniu roboczym 9h dziennie pod chmurką bez względu na pogodę, prawdopodobnie również w zimie.
Awatar użytkownika
Konioczynka
Donator
Donator
Posty: 718
Rejestracja: 27 mar 2018, 17:14
Model: NC FL
Wersja: Prawilna Sport
Lokalizacja: Mazury / Ełk

16 lip 2021, 8:34

Wojtek Wawa pisze:
16 lip 2021, 8:10
Czlowiek bez garazu czyta, ze miekki dach nie nadaje sie na daily. Hehehe, co za herezja.
Raczej chciałeś to tak odczytać niż rzeczywiście było tak napisane. Większość głosów jest za twardym / miękkim* (co tak komu pasuje) ale jakby podmienili szmatę na prht (i odwrotnie) to by się nic wielkiego nie stało. Ważne, żę się składa :) Nie ważne co się wybierze, nie ogranicza to użytkowania.
KoniOczynka
NBFL 1.6 => NCFL 2.0
Awatar użytkownika
dudek_t
Posty: 424
Rejestracja: 20 kwie 2018, 7:31
Model: ND
Lokalizacja: Bielsk Podlaski

16 lip 2021, 8:37

Moja spędza jakies 360 dni rocznie pod chmurką i przez 3 lata z poszyciem dachu nie ma żadnego problemy. Wygląda w zasadzie jak w dniu zakupu. Nigdy go nie konserwowałem profesjonalnie a myje na myjkach ciśnieniowych tylko. Brać miękki.
IMG_6265.jpeg
IMG_6265.jpeg (2.35 MiB) Przejrzano 5808 razy
IMG_6260.jpeg
IMG_6260.jpeg (2.47 MiB) Przejrzano 5808 razy
IMG_6258.jpeg
IMG_6258.jpeg (2.83 MiB) Przejrzano 5808 razy
IMG_6203.jpeg
IMG_6203.jpeg (2.72 MiB) Przejrzano 5808 razy
:D
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2137
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

16 lip 2021, 8:39

Zero problemow, moj samochod spedza czas pod dachem tylko podczas rocznego przegladu w ASO. Czasem robie impregnacje raz w roku, czasem nie. Nie ma to absolutnie zadnego skutku poza kropelkowaniem, ktore fajnie gra z ceramika na lakierze.

Do 40 cm sniegu na dachu tez bylo i sie mu nic nie stalo.

Zaleta PRHT i RFa jest takze to, ze mozna je skladac gdy samochod pokrywa lod. Szmata moze sie wtedy uszkodzic.
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

16 lip 2021, 8:40

Jako posiadacz PRHT i softa w NA coś tam wiem i porównać mogę ... szmata to kwintesencja roadstera. W każdym przypadku wygląda lepiej, ale akurat w NC 'twardy' uchodzi jej to o wiele lepiej niż w ND :).

Roboty nie ma w ogóle. Upierdliwości można usunąć Smart Topem.
Natomiast soft to czyszczenie i impregnacja. Ale uczuć zrzucania dachu jednym ruchem vs. wciśnięcie przycisku jednak jest inny.

Ale to nie jest tak, że z softem nie idzie pod chmurką przez cały rok - idzie, ale trzeba pamiętać o kilku rzeczach.
Co kto woli.

P.S. Po kilku latach impregnacji, czyszczenia i walczenia ... kupiłem HT. Ale niewiele to dało, bo po trzymaniu złożonego softa pod HT zimą i tak trzeba go porządnie umyć i zaimpregnować na wiosnę :)
Obrazek
ICTC

16 lip 2021, 8:42

@Konioczynka, ja na ten przykład odrzucam twardy dach ze względu na dodatkowe 50kg w przypadku ND2. MX-5 zainteresowałem się ze względu na niespotykanie niską w dzisiejszych czasach wagę i najchętniej gdyby była taka możliwość kupiłbym kompletnego golasa bez bajerów, niepotrzebnej elektroniki.

@Dudek_t, @Wojtek Wawa - dzięki! Nie mam więcej pytań. :) Planowałem raz w roku impregnować dach, a zaraz po zimie specjalnie o niego zadbać i pewnie dla spokoju sumienia przy tym zostanę.
Awatar użytkownika
Spaniard
Donator
Donator
Posty: 641
Rejestracja: 16 lip 2013, 21:30
Model: NC
Wersja: 2.0 AT
Lokalizacja: Piaseczno

16 lip 2021, 9:47

Nikt tu nie napisał, że dach materiałowy się nie nadaje. Wpadli szmaciarze i deprecjonują twardzieli :D Miałem Miaty z każdym rodzajem dachu, winyl w NB, moherem (to ten typ?) w NBFL i teraz twardy w NC.

Pod względem utrzymania czystości i komfortu jazdy z dachem, twardy dach jest po prostu prostszy, łatwiejszy i korzystniejszy... W aspekcie lansu i bauncu pewnie czarny sonnenland lepszy, również lżejszy, ale też tańszy w zakupie co moim zdaniem skutkuje właśnie większą podąża w NC czy ND, a nie jego funkcjonalność.

Osobiście w każdej Miacie nie narzekałem na dach podczas użytkowania , ale są momenty. Momenty plusów czarnej szmaty którą składałem jedną ręką na światłach co niby załatwia ST w NC , ale sporo kosztuje... jak mniejsze minusy kiedy jazda miastem w upale top up z klimą była sporo mniej komfortowa niż aktualnie w PRHT... moim zdaniem - jak to w życiu - wszystko zależy.

Na pewno materiał nadaje się do użytku całorocznego, winyl zdecydowanie mniej.
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2091
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

16 lip 2021, 15:34

O, to, to, każdy myśli o swoim dachu, a każdy ma inny. W NA/NB winyl jest raczej łatwy w czyszczeniu, ale upierdliwy, bo trzeba się z nim delikatnie obchodzić (podatny na uszkodzenia). Szmata czy mocher mogą wymagać pielęgnacji, ale nie rwą się jak winyl.
Przechodząc tymczasem do ND - szmata wydaje się być bezobsługowa. Również dużo łatwiej się zakłada dach. Jednak ma on taką cechę, chyba Biszkopt mi to pokazał, że się może przecierać o pałąk w przedniej części (jeżeli nie zostanie dobrze dociśnięty po złożeniu). Może ot dotyczy tylko wczesnych roczników ND, nie wiem, ale w perspektywie 30 lat niechlujnego użytkowania, może to prowadzić do jakichś przykrych skutków.
A jako, że RF był tu wywołany do tablicy - w RF może i jeszcze łatwiej o czyszczenie, ale jest mniej miejsca w kabinie, tak top down jak i top UP. No i... No jednak top down się kiepsko jeździ.
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

17 lip 2021, 21:08

Jak z ilością miejsca nad głową phrt vs szmata
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
ak80
Posty: 18
Rejestracja: 07 lip 2021, 18:41
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław

19 lip 2021, 15:56

Mam 190 wzrostu,dach twardy i nad głową dużo miejsca.rok auta to 2007.
MowMiJake
Posty: 6
Rejestracja: 07 lip 2021, 18:42
Model: NC
Lokalizacja: Opole

19 lip 2021, 16:11

@ak80, kupiłeś ten szary wehikuł z Jeleniej góry?
ak80
Posty: 18
Rejestracja: 07 lip 2021, 18:41
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław

19 lip 2021, 17:19

MowMiJake pisze:
19 lip 2021, 16:11
@ak80, kupiłeś ten szary wehikuł z Jeleniej góry?
Tak
MowMiJake
Posty: 6
Rejestracja: 07 lip 2021, 18:42
Model: NC
Lokalizacja: Opole

19 lip 2021, 18:33

Uprzedziłeś mnie o włos ;)
Gdybyś jednak chciał go odsprzedać i wymienić na soft topa to pisz śmiało
ak80
Posty: 18
Rejestracja: 07 lip 2021, 18:41
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław

19 lip 2021, 19:00

MowMiJake pisze:
19 lip 2021, 18:33
Uprzedziłeś mnie o włos ;)
Gdybyś jednak chciał go odsprzedać i wymienić na soft topa to pisz śmiało
Po sezonie mogę sprzedać.Zrobię mu duży przegląd i będziesz miał cacy.Autko rewelka.Pani miała je 12lat i sprowadziła z niemiec od pierwszego właściciela.
Bardzo fajny samochodzik
Awatar użytkownika
pavlacos
Donator
Donator
Posty: 681
Rejestracja: 12 lut 2018, 9:30
Model: NC
Wersja: Koksed by Five
Lokalizacja: Wrocław

19 lip 2021, 21:09

Ja w wersji ze skóra prht miałem problem, a mam 187cm, wiec soft i materiałowe siedzenia było na styk.
Fiveoblaszki i jest full miejsca😜

W nc tez są ślady od złożenia. Nie przeciera się póki co, wiec luz. Tyle ze u mnie złożony jest tylko w garażu 🤣

To co się dokłada do prht starczy spokojnie na wymianę poszycia w razie wu
Jako purysta i fan oldskulu, nie brałem pod uwagę tej wersji😉

W ND wyglada już całkiem spoko jak targa.
Podobno coś nie ogarneli z wiatrem od 80km/h, ale ja potrafię jeździć ze spuszczonymi szybami bez windshota, wiec sie nie znam 😜
Motór jest bogiem, Prędkość nałogiem, Tuning zabawą, Freestyle podstawą
Obrazek
MowMiJake
Posty: 6
Rejestracja: 07 lip 2021, 18:42
Model: NC
Lokalizacja: Opole

21 lip 2021, 10:21

ak80, poszło pw
LikelyJupiter8

21 lip 2021, 20:13

Wojtek Wawa pisze:
16 lip 2021, 8:39
Zero problemow, moj samochod spedza czas pod dachem tylko podczas rocznego przegladu w ASO. Czasem robie impregnacje raz w roku, czasem nie. Nie ma to absolutnie zadnego skutku poza kropelkowaniem, ktore fajnie gra z ceramika na lakierze.

Do 40 cm sniegu na dachu tez bylo i sie mu nic nie stalo.

Zaleta PRHT i RFa jest takze to, ze mozna je skladac gdy samochod pokrywa lod. Szmata moze sie wtedy uszkodzic.
Masz oryginalny dach od nowości czy wymieniałeś?
Jak wyglądają u ciebie okolice końca szyb bocznych na dachu?
Mi w dachu pierwszym i drugim (wymienionym na gwarancji) robią się odkształcenia właśnie w tej okolicy. Powstają na skutek otarć złożonego dachu.
W poprzednim dachu miałem jeszcze przetarcia od zagłówków i takie dziwne z tyłu obok szyby.

W sumie to w tym wątku powinniśmy strzelać fotami dachów z info o km i okresie użytkowania.
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

21 lip 2021, 21:22

No wlasnie, 125tys km w NC PRHT i zadnych serwisow dachu. Tylko smarowanie ukladu i uszczelek. Widze ze ND ma z tym klopoty co chwile, tak wiec szkoda sie szmacić szmatą :D
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
ODPOWIEDZ