Miatowe, i nie tylko, hasła.

Których nie rozumiem, a chciałbym... (Słownik MX-5)

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

14 lip 2018, 9:47

Drodzy !!!
Pomysł powstał jakiś czas temu, ale umarł, a wiedza w nim zawarta nie jest specjalnie łatwo dostępna.

Czas nadać jej więcej prestiżu i ulokować wszystko w wątku głównym.

Dla wszystkich z nas, którzy nie wiedzą, ale wstydzą się zapytać kolejno i alfabetycznie:
(oczywiście temat będzie aktualizowany na bieżąco)

B jak:
Bikini Top
Zmodyfikowany dach oferujący - między innymi - cień nad głową bez odcinania przepływu powietrza w kabinie. Materiał montowany jest to przedniej belki, opierany - przeważnie - o roll bar, zakończony na śrubach typu frankenstein. Plusem tego rozwiązania jest przepływ powietrza przy otwartych oknach, ze względu na brak tylnej szyby. Podobne doznania oferuje miękki dach z szybą odpinaną / zapinaną na suwak.

Bilstein / Bile
Zwane także żółtymi amortyzatorami (choć występują w innych kolorach). Amortyzatory często montowane przez osoby, które chcą poprawić właściwości jezdne swojego eMiXa. Często także zastępują seryjne, gdy użytkownik chce obniżyć samochód. W takich wypadkach występują ze sprężynami obniżającymi. W niektórych modelach montowane seryjnie.

C jak:
Chlupie
Dźwięk wydawany przez zapchane kanały odpływowe. Przypomina górski strumyk lub odgłos wody w kaloszu. Rekomenduje się w jak najszybszym czasie udrożnić kanały odpływowe.

E jak:
Eunos
A dokładnie Eunos Roadster. Po prostu nazwa MX-5 / Miaty w Japonii.

F jak:
Frame Rails
Metalowe osłony na podłużnice chroniące je przed porysowaniem/uszkodzeniem. Szczególnie przydatne przy obniżonych MX-5tkach. Legendy mówią, że miały usztywniać pojazd.

Franken / Frankensteiny
Śruby służące do montażu hard topa. Umiejscowione między miękkim dachem, a klapą bagażnika.

G jak:
Generacje
(by Ciupas vel Dziubas)
• NA (1989-1994) - pierwsza wersja MX-5/Miata, zwana również Eunos. Posiada HLA, czyli klepie hydraulicznymi popychaczami zaworów, zabija przechodniów podnoszonymi lampami i sprawiła, że cały sektor roadsterowy, który wydawał się już na wymarciu, odżył.
• NAfl (1994-1997) - Face lift, który nie był liftem face'a, a raczej deliftem wnętrza, ale i liftem bezpieczeństwa (doszło trochę kilogramów w dodatkowych zabezpieczeniach). Od tego momentu NA 1.6 ma teoretycznie 90 koni, co miało wzmocnić pozycję sprzedażową wersji 1.8 (130 koni).
• NB (1998-1999) - NA po konwersji do skośnych świateł, lata 90te już nie powrócą i podnoszonych świateł już nie będzie. Nigdy (prawdopodobnie). Największe zmiany to sztywniejsza konstrukcja, prowadnice podatne na korozje z racji trzymania wody, wersja 1.6 110 koni, 1.8 140, wersje z 6 biegową skrzynią. Dużo elementów (podwozia, napędowych, dach) wymiennych z NA.
• NBfl (2000-2004) - światła soczewkowe z przodu, inne trochę światła z tyłu, podłokietnik z dwoma schowkami, a nie jednym, no i 146 koni w wersji 1.8 - ze zmienną fazą rozrządu. Ponoć rdzewieje jeszcze bardziej niż NB, ale wciąż jest to techniczny wywód myślowy bazowany na konstrukcji z końca lat 80tych.
• NC (2005-2008) - Bazowany na płycie podłogowej RX-8 pomysł na MX-5 na sterydach wzrostu. Nowoczesne silniki rozwijające swoją moc szybciej i lepiej. Pełniejsza forma, wzbudzająca trochę kontrowersji. Wersja klasyczna Soft Top i PRHT (Power Retractable Hard Top) - czyli ze sztywnym dachem. Wersja 1.8 - 125 koni, wersja 2.0 - 160. Część elementów zamienne z RX-8 (klasyczny mod to stabilizatory z RX-8 i hamulce z tejże).
• NCfl (2009-2012) - Zmiany w wyglądzie, głównie przodu, zmiany pod maską polepszające sprawność działania.
• NCflfl (2013-2014) - kolejne zmiany, ponoć najlepsza generacja NC.
• ND (2015- )- powrót do korzeni, czyli dieta odchudzająca. Wersja 1.5 - 130 koni, 2.0 - 155. Silniki Skyactive, więc spalanie dużo mniejsze, pierwsze roczniki jednak miały problem ze skrzyniami biegów. Brak schowków na cokolwiek i ma brata w postaci Fiata 124 Spider.
• NDRF (2016- ) - nowa wersja PRHT, czyli Retractable Fastback. Sztywny dach, ale z zabudową tyłu. Z otwartym dachem wieje bardziej, z zamkniętym jest trochę ciszej.

Gleba
Optymalna zależy od towarzystwa i tolerancji... ale jest to wysokość samochodu niższa niż producent przewidział. Nie ma minimum, nie ma maksimum. Ale zawsze ktoś powie, że jest za mała. Czasami pojawia się przy powitaniu nowego klubowicza (przykład: ładna Mazda - na glebę ją)

H jak
Hard Top
Dach w formie skorupy. Przeważnie z plastiku lub innego tworzywa. Doceniany za większą trwałość w innych warunkach pogodowych niż optymalne dla samochodów z dachem miękkim. Uwielbiana przez mieszkańców Ameryki alternatywa na miękki dach. Czasami wymagany na niektórych torach.

Harness bar
Element roll bar-a lub samodzielny element mocowany do nadwozia służący jako tylny punkt zaczepienie pasów szelkowych.

K jak:
Kąciki/Camber
Kąt nachylenia koła względem ulicy. Czyli pochylenie felgi vs. podłoże. Część z nas robi to by mieć lepszą przyczepność, ale część by wcisnąć nową felgę z niskim ET w nadkole.

Koza
Miata na seryjnym zawieszeniu (czyli wysoko nad ziemią)

L jak:
Liftedmiata
Miata/MX-5 z podniesionym zawieszeniem, pozwalającym na jazdę w terenie.

LSD
Limited Slip Differential. Dyferencjał o ograniczonym uślizgu, montowany w niektórych wersjach MX-5.

M jak:
Materiałowy dach
To nad głową. Kilka ruchów i już go nie ma. O to - między innymi - chodzi w MX-5.

Materiał
Rodzaj wykonania dachu. Patrz winyl i szmata.

Miata
Amerykańska nazwa MX-5. Brzmi ładnie, dla niektórych seksownie. Jest także akronimem Miata Is Always The Answer, choć nie stąd powstała nazwa (co byłoby absurdalne, biorąc pod uwagę, że mamy Miatę w samym skrócie - dop. red.)

N jak:
Negatyw
Pochylenie koła (patrz hasło kąty) w taki sposób, że oś auta od tyłu wygląda tak /---\

P jak:
Pleksa
Plastikowa szyba dachu. Występuje i w dachach miękkich i w hard topach. Nieogrzewana.

Poliuretany / Poli / Polibusze
Elementy zawieszenia wykonane z poliuretanu. Zastępujące standardowe tuleje gumowe. Według niektórych nawet te 'o seryjnej sztywności' utwardzają zawieszenie bardziej niż gumy OEM.

PRHT
Power Retractable Hard Top - składany elektrycznie dach. Występuje w niektórych modelach 3ciej generacji.

R jak:
Rolka / Rolowanie
Zagięcie wystających elementów nadkoli. Czynność pomagająca "upchnąć" koło o parametrach innych niż fabryczne. Dotyczy przeważnie felg z niższym ET niż seryjnie lub z większą oponą. Przeciwdziała obcieraniu koła o karoserię. Także nazwa urządzenia, które przykręcamy do piasty, by łatwiej / precyzyjniej zagiąć karoserię.

S jak:
Save The Wave
Machanie / pozdrawianie się kierowniczek i kierowników samochodów zbliżonych (youngtimerów, roadsterów, etc.). Najważniejsze hasło.

Short nose
Nazwa określa konstrukcję budowy wału korbowego we wczesnych mx-5 NA - do VINu 209446. Konstrukcja ta uważana jest za nie do końca doskonałą ze względu na tendencję do luzowania się śruby mocującej koła pasowe do wału korbowego. Luźna śruba powoduje przemieszczanie się klina pozycjonującego koło zębate rozrządu, co owocuje uszkodzeniem szczeliny klina w wale i ostatecznie przestawieniem się samego koła zębatego rozrządu. Efektem jest opóźniony o kilkanaście stopni rozrząd i utrata mocy. Brak ingerencji w taki stan rzeczy powoduje ostatecznie ukruszenie się końcówki wału korbowego.
(Jeśli problem został zażegnany lub jeszcze się nie pojawił, w ramach profilaktyki zaleca się raz w roku zmienić śrubę mocującą na nową. - dop. pirul)

Smart Top
Moduł do samochodów wyposażonych w składany twardy dach (3cia i 4ta generacja MX-5). Głównym celem jest ominięcie uciążliwego trzymania przycisku składania/zakładania dachu oraz możliwość otwierania / zamykania dachu w czasie jazdy.

Szmata
Materiałowy dach. Bardziej tolerancyjny na niższe temperatury. Trudniejszy w czyszczeniu i impregnacji. Droższy, ale też częściej chwalony.

Szkło
Szklana szyba - występuje w dachach miękkich i w hardtopach. Przeważnie ogrzewana.

T jak:
Taczka
Auto z zawieszeniem usztywnionym/utwardzonym w stopniu wpływającym negatywnie na komfort podróżowania. Większość użytkowników samochodów o takiej charakterystyce podróżowania twierdzi, że to zabieg celowy ... ale ich twarze pokazują cierpienie. Niewiele osób wyśmiewa takie konfiguracje - większość współczuję ... szczególnie pasażerom.

Top Down
Jazda samochodem ze złożonym dachem. W niektórych zdaniach wykorzystywany jako komplement (przykład: jechał w deszczu top down - szacun), czasami jako uwaga (przykład: w taką pogodę i nie top down? Słabo!!!)

Top Up
Jazda z założonym dachem. W sezonie ciepłym średnio tolerowana forma przemieszczania się po mieście. Krytykujący zapominają, że ludzie chorują, nie chcą się zgrzać w eleganckim garniturze jadąc na rozmowę kwalifikacyjną i odpalają klimę lub damy, które układały 1,5 godziny włosy nie życzą sobie w nich wiatru. Mijając innego Miatowicza, szczególnie gdy ten jedzie bez dachu, a my poruszamy się Top Up ... można liczyć się z tym, że albo obsmaruje nam tyłek na forum albo chociaż groźnie spojrzy. Należy się do tego przyzwyczaić i ignorować.

Tow Hook
Większy / Solidniejszy hak. W teorii służący do łatwiejszego wyciągnięcia samochodu gdy ten wypadnie poza tor. W praktyce montowany jako akcesorium tuningowe lub ... czujnik parkowania (jeżeli umieścimy je w odpowiednim miejscu). Montowany przeważnie na seryjnych hakach.

W jak:
Winyl
Rodzaj "tworzywa" wykorzystanego do robienia (lub w niektórych przypadkach oblepiania) dachów. Znany z mniejszej tolerancji na niższą temperaturę, ale łatwiejszego czyszczenia. Uznany za tańsza alternatywa dachu materiałowego - nie każdy się z tym zgadza.
Obrazek
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

14 lip 2018, 9:50

Oczywiście jeżeli macie pomysły jak dotychczasowe hasła udoskonalić / uzupełnić - piszcie.
Cel jest taki, by w zakresie słownikowym dotyczącym MX-5 ośmieszyć Britannicę :)
Obrazek
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3513
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

14 lip 2018, 10:34

Jedno zdecydowanie na czasie:

Liftedmiata - miata z podniesionym zawieszeniem, pozwalającym na jazdę w terenie.
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

14 lip 2018, 10:42

Done.
Jakby ktoś chciał podzielić się swoimi fotkami, które moglibyśmy umieścić w słowniku - będziemy bardzo wdzięczni. Nie chcemy korzystać z google images - jesteśmy na to za dumni :)

Nie jestem prawnikiem ni śledczym - byłoby mi bardzo miło, gdyby osoba wrzucająca fotkę była jej autorem i miała zezwolenie właściciela obiektu fotografowanego na wrzucenie go tutaj. Innymi słowy - najlepiej, jakbyście wrzucali własne fotki, własnych rzeczy :)
Obrazek
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

14 lip 2018, 10:46

Kilka osób ostatnio pytało mnie co to short nose, może warto dodać.

Nazwa określa konstrukcję budowy wału korbowego we wczesnych mx-5 NA - do VINu 209446. Konstrukcja ta uważana jest za nie do końca doskonałą ze względu na tendencję do luzowania się śruby mocującej koła pasowe do wału korbowego. Luźna śruba powoduje przemieszczanie się klina pozycjonującego koło zębate rozrządu, co owocuje uszkodzeniem szczeliny klina w wale i ostatecznie przestawieniem się samego koła zębatego rozrządu. Efektem jest opóźniony o kilkanaście stopni rozrząd i utrata mocy. Brak ingerencji w taki stan rzeczy powoduje ostatecznie ukruszenie się końcówki wału korbowego.

Szczegółowy opis problemu ze zdjęciami, numery części i instrukcja naprawy wg jednego z podejść tutaj:
https://www.miata.net/garage/hsue/crank/loctite_1.htm

Jeśli problem został zażegnany lub jeszcze się nie pojawił, w ramach profilaktyki zaleca się raz w roku zmienić śrubę mocującą na nową.
Ostatnio zmieniony 14 lip 2018, 10:51 przez pirul, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

14 lip 2018, 10:50

Bajka.
Wincej !!! Wincej !!! :)
... i dzięki!
Obrazek
Awatar użytkownika
danielski
Donator
Donator
Posty: 310
Rejestracja: 12 sie 2014, 20:02
Model: NC
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Warszawa Ursynów

14 lip 2018, 15:47

Do top down można pro forma dopisać top up ;)
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

14 lip 2018, 16:20

Bardzo słusznie. Poprawione.
Obrazek
mutra
Donator
Donator
Posty: 3662
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

14 lip 2018, 18:51

poli, poliuretany, polibusze - elementy zawieszenia wykonane z poliuretanu. Zastępujące standardowe tuleje gumowe. Usztywniają/utwardzają zawieszenie.

taczka - auto z zawieszeniem usztywnionym/utwardzonym w stopniu wpływającym negatywnie na komfort podróżowania
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

15 lip 2018, 8:37

Bardzo dziękuję. Jeden dzień i - moim zdaniem - jest całkiem zacny słownik. Nie mogę się doczekać co będzie za miesiąc.

Szacunek Moi Drodzy !!!

Za rok wydanie drukowane !!!

P.S. Przypominam o zdjęciach - jak ktoś ma fotki w/w haseł - podzielcie się. Nie wykorzystamy tego nigdzie indziej (poza książką ;) ).
Obrazek
Awatar użytkownika
VooR
Donator
Donator
Posty: 750
Rejestracja: 15 maja 2017, 15:47
Model: NB
Wersja: Miatoza
Lokalizacja: Poznań

15 lip 2018, 16:30

Negatyw - pochylenie koła (patrz hasło kąty) w taki sposób, że oś auta od tyłu wygląda tak /---\ ;)

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
"A coward dies a thousand deaths, a Souljah dies but once."

Miatoza:
1. Czarna Szóstka - 1999 NB
2. Szarak Torostwór - 2002 NBFL
3. Kafelek - 2016 ND1 ST
4. Cukierek - 2003 NBFL
5. Lifted #4 - 1999 NB/FL
Awatar użytkownika
Dziubas
Posty: 1701
Rejestracja: 11 sie 2007, 18:08
Model: NB
Wersja: miatasm.com
Lokalizacja: Warszawa

20 lip 2018, 1:13

Można dopisać dużo - choćby lata produkcji (mam słaby net na wakacjach, nie idzie riserczu robić) i różnice w kolejnych iteracjach (zwłaszcza NC, bo na nich się znam jakby mniej).

NA - pierwsza wersja MX-5/Miata, zwana również Eunos. NA HLA, czyli klepie hydraulicznymi popychaczami zaworów, zabija przechodniów podnoszonymi lampami i sprawiła, że cały sektor roadsterowy, który wydawał się już na wymarciu, odżył.

NAfl - Face lift, który nie był liftem face'a, a raczej deliftem wnętrza, ale i liftem bezpieczeństwa (doszło trochę kilogramów w dodatkowych zabezpieczeniach). Od tego momentu NA 1.6 ma teoretycznie 90 koni, co miało wzmocnić pozycję sprzedażową wersji 1.8 (130 koni).

NB - NA po konwersji do skośnych świateł, lata 90te już nie powrócą i podnoszonych świateł już nie będzie. Nigdy (prawdopodobnie). Największe zmiany to sztywniejsza konstrukcja, prowadnice podatne na korozje z racji trzymania wody, wersja 1.6 110 koni, 1.8 140, wersje z 6 biegową skrzynią. Dużo elementów (podwozia, napędowych, dach) wymiennych z NA.

NBfl - światła soczewkowe z przodu, inne trochę światła z tyłu, podłokietnik z dwoma schowkami, a nie jednym, no i 146 koni w wersji 1.8 - ze zmienną fazą rozrządu. Ponoć rdzewieje jeszcze bardziej niż NB, ale wciąż jest to techniczny wywód myślowy bazowany na konstrukcji z końca lat 80tych.

NC - Bazowany na płycie podłogowej RX-8 pomysł na MX-5 na sterydach wzrostu. Nowoczesne silniki rozwijające swoją moc szybciej i lepiej. Pełniejsza forma, wzbudzająca trochę kontrowersji. Wersja klasyczna Soft Top i PRHT (Power Retractable Hard Top) - czyli ze sztywnym dachem. Wersja 1.8 - 125 koni, wersja 2.0 - 160. Część elementów zamienne z RX-8 (klasyczny mod to stabilizatory z RX-8 i hamulce z tejże).

NCfl - Zmiany w wyglądzie, głównie przodu, zmiany pod maską polepszające sprawność działania.

NCflfl - kolejne zmiany, ponoć najlepsza iteracja NC.

ND - powrót do korzeni, czyli dieta odchudzająca. Wersja 1.5 - 130 koni, 2.0 - 155. Silniki Skyactive, więc spalanie dużo mniejsze, pierwsze roczniki jednak miały problem ze skrzyniami biegów. Brak schowków na cokolwiek i ma brata w postaci Fiata 124 Spider.

NDRF - nowa wersja PRHT, czyli Retractable Fastback. Sztywny dach, ale z zabudową tyłu. Z otwartym dachem wieje bardziej, z zamkniętym jest trochę ciszej.
Były: NA 1992 1.6, NA 1996 1.8 NB 2000 1.8 Dzik
Są: Dzik V2 - NB/2000/1.8VVT/ITB/EMU oraz Lifted Kameleon NB/2000/1.8/
http://miatasm.com/kameleon-siodmy-kole ... -w-polsce/
https://www.facebook.com/miatasmcom/
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

20 lip 2018, 6:47

Myślałem o tym ... zastanawiam się tylko, czy wprowadzenie haseł dotyczących generacji nie wywoła potrzeby dodania także konkretnych wersji - słabo się czuję w tym zakresie.

Ale z drugiej strony to ma być słownik :)

Masz rację - dodajemy!

Oczywiście jakbym się gdziekolwiek walnął - poprawiajcie, krytykujcie, wyśmiewajcie!!!
Obrazek
Awatar użytkownika
Edgar
Posty: 27
Rejestracja: 10 wrz 2018, 10:29
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Silver Blues
Lokalizacja: Nowy Sącz

19 paź 2018, 9:04

Moher - dość często używany termin w odniesieniu do materiałowego softtopa :)
Stylebar - rollbar - różnica i znaczenie - sam jak kupiłem swoją miatkę używałem terminu rollbar na stylebara :oops:
Fuji, TorSen i VLSD - różnice, modele, w których są zastosowane dyfry, bardzo istotne z perspektywy zarówno szukającego samochodu jak i początkującego miatowicza, niestety nie czuję się kompetentny w kwestii fachowego objaśnienia
Edycje MX-5 - można zapodać ten link - https://www.mx5international.com/ressources/ssp
Eunos - nazwa wydzielonej marki Mazda, która w latach 89-96 zajmująca się sprzedażą "sportowej/fun-to-drive" linii jej samochodów (ciekawa sprawa w ogóle z tamtymi czasami/polityką Mazdy)
Eunos Roadster - MX-5 w wersji NA wydawanej w Japonii
Miata - nazwa modelu MX-5 przeznaczonego na rynek USA
Ostatnio zmieniony 09 lis 2018, 11:33 przez Edgar, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

19 paź 2018, 16:45

Moher to soft top a nie hardtop :)

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Edgar
Posty: 27
Rejestracja: 10 wrz 2018, 10:29
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Silver Blues
Lokalizacja: Nowy Sącz

20 paź 2018, 14:58

Jasna sprawa, wczoraj nie kontaktowałem zupełnie;)
Awatar użytkownika
Chezus
Donator
Donator
Posty: 1167
Rejestracja: 07 lip 2016, 20:45
Model: NB FL
Wersja: Impuls
Lokalizacja: SZA

20 paź 2018, 22:44

Fuji, TorSen i VLSD - różnice, modele, w których są zastosowane dyfry, bardzo istotne z perspektywy zarówno szukającego samochodu jak i początkującego miatowicza, niestety nie czuję się kompetentny w kwestii fachowego objaśnienia
[/quote]

Fuji - szpera płytkowa bez spięcia wstępnego. Jak nie dodajesz gazu, to działa jak otwarty dyfer, a przy dodaniu gazu spina. Występuje w NBFL po 2003 roku i w NC też. Nie we wszystkich oczywiście, bo to opcja była, czy tam wyposażenie w wersjach "specjalnych"
Torsen - szpera helikalna typu torsen. Występowała w NB i w NBFL do 2003. Zasady podobne jak Fuji, czyli opcja lub jakieś tam limitki.
VLSD - szpera wiskotyczna. Występowała w NA.

Generalnie, to każdy chce torsena. Fuji też daje radę. O VLSD za wiele informacji nie mam.
The answer is always Miata.
Awatar użytkownika
Donek
Posty: 1329
Rejestracja: 29 lip 2009, 16:50
Model: NA
Wersja: Sunburst Yellow
Lokalizacja: Warszawa

20 paź 2018, 23:01

Z tego co mi wiadomo to Fuji ma napięcie wstępne, jest to odczuwalne podczas jazdy ale też gdy zakręcimy kołami w powietrzu to oba kręcą się w tą samą stronę co świadczy o wstępnym spięciu.
ODPOWIEDZ