Poradnik początkującego forumowicza

Odpowiedzi na najczęściej zadawane przez początkujących forumowiczy pytania

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

kubapl66
Posty: 36
Rejestracja: 01 gru 2013, 16:16
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

29 gru 2013, 10:44

Witam wszystkich. Pewnie po raz kolejny będę poruszał ten temat i większość z was będzie mówić żebym skorzystał z opcji "szukaj" , ale niestety nie mam na to czasu. Potrzebuję porady w sprawie kupna mx-5 a dokładnie tych dwóch modeli :
http://otomoto.pl/mazda-mx-5-1-8-16v-skora-klima-z-niemiec-C31705453.html

http://tablica.pl/oferta/sprzedam-auto-mazda-mx-5-CID5-ID3SCM9.html#bab77ffd26

a więc przejdę do pytań:
1) Jak myślicie czy lepiej kupić tą za 6 tyś, i za resztę kasy robić wszystko po kolei w niej zaczynając od dachu, czy lepiej odpuścić??
2) Widzę że jest kilku forumowiczów z Wrocławia i pytanko do nich. Znacie może tą mx-5 z ogłoszenia z miejscowości Psie pole??
3) Czy dobrze mi się wydaje że uszycie nowego dachu to koszt 1,800 - 2,500 ???? A i czy nie lepiej kupić hard- top np. z roadstery.pl i potem szyć nowy dach?

Z każdą konkretną odpowiedzią będę bardziej :turla:
Jechać w nieznane - bezcenne
Mały Książe
Posty: 2983
Rejestracja: 14 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Planeta B-612

29 gru 2013, 10:47

konkretnie to niebieska Anniversary za 6 tysięcy jest już sprzedana :)
kubapl66
Posty: 36
Rejestracja: 01 gru 2013, 16:16
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

29 gru 2013, 10:50

Ah.... :( Wczoraj jeszcze na allegro była za 9400 pln wiśniowa w kremowej skórze i dzisiaj też jej nie ma:(:(:( A co do pytań o dach to nadal jestem spragniony wiedzy
Jechać w nieznane - bezcenne
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

29 gru 2013, 12:23

kubapl66 pisze:3) Czy dobrze mi się wydaje że uszycie nowego dachu to koszt 1,800 - 2,500 ???? A i czy nie lepiej kupić hard- top np. z roadstery.pl i potem szyć nowy dach?


Od 1100 do 2000 +montaż, w zależności od tego czy ma być do winyl czy materiał, szyba szklana czy z pleksi.
SurfBoy23
Posty: 120
Rejestracja: 13 lut 2013, 10:45
Lokalizacja: Wrocław

29 gru 2013, 13:25

[quote="kubapl66"][/quote]
nie ma miejscowości "psie pole" - to dzielnica Wrocławia.
Ta mazda stoi na sprzedaż od dawna. Gość twierdzi, że trochę w niej poprawił od momentu jej sprowadzenia i wygląda to całkiem konkretnie - z wierzchu - pod maską ani na kanale jej nie oglądałem.

p.s.
apropos: tamta z otomoto w przedstawionej wersji i stanie za 6k pln - już widzę jaka to bezwypadkowa sztuka. Można podejrzewać, że reszta (ta, której nie widać) jest w podobnym stanie jak ten dach ...
"to do is to be" - Nietzsche
"to be is to do" - Kant
"do be do be do" - Scooby Doo
:)
Mały Książe
Posty: 2983
Rejestracja: 14 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Planeta B-612

29 gru 2013, 14:11

SurfBoy23 pisze:apropos: tamta z otomoto w przedstawionej wersji i stanie za 6k pln - już widzę jaka to bezwypadkowa sztuka. Można podejrzewać, że reszta (ta, której nie widać) jest w podobnym stanie jak ten dach ...

no to byś się zdziwił.. :)
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

29 gru 2013, 16:00

Czyli już wiadomo kto kupił ;) W sumie się nie dziwię, same graty typu torsen, skrzynia 6, bilsteiny itp są warte kilka tysi :)
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
kubapl66
Posty: 36
Rejestracja: 01 gru 2013, 16:16
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

29 gru 2013, 16:08

Co Wrocławia i jego dzielnic to sorry. To mówisz że w rzeczywistości stan nie odbiega za bardzo od tego ze zdjęć tak?? Bo troszkę szkoda mi wydawać pieniędzy żeby jechać 300km i się rozczarować. Może jeszcze wiecie o jakiś madziach do sprzedania max do 12 tyś. ??

[ Dodano: 29-12-2013, 17:18 ]
A wiecie coś na temat tej????
http://otomoto.pl/mazda-mx-5-mx-5-klima-gwint-h-r-alu-hit-C31134672.html
Jechać w nieznane - bezcenne
Mały Książe
Posty: 2983
Rejestracja: 14 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Planeta B-612

29 gru 2013, 16:26

Alan pisze:Czyli już wiadomo kto kupił ;) W sumie się nie dziwię, same graty typu torsen, skrzynia 6, bilsteiny itp są warte kilka tysi :)

nie ja kupiłem, ale tak jak mówisz.. ta Anniversary ma szansę skopać tyłek niejednemu mocniejszemu wyścigowcowi w nadchodzącym sezonie 2014.. :mrgreen:

właściciel będzie chciał, to sam się ujawni i pochwali :)


kubapl66 pisze:A wiecie coś na temat tej????
http://otomoto.pl/mazda-m...-C31134672.html

było o niej już, spójrz na przebieg w ogłoszeniu, a później na przebieg widoczny na zdjęciu wnętrza, na licznikach między zegarami.. :)
kubapl66
Posty: 36
Rejestracja: 01 gru 2013, 16:16
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

29 gru 2013, 17:55

przebiegiem to w ogóle się nie sugeruję bo przekręcenie licznika to przecież koszt około 100 zł przynajmniej tam co wiem i nikt się z tym nie kryje. Chodzi mi o stan wizualny, i co tam pod spodem jeśli ktoś oglądał
Jechać w nieznane - bezcenne
offthe
Posty: 1178
Rejestracja: 25 lut 2012, 23:47
Model: NA
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

29 gru 2013, 18:07

No przebiegiem nie musisz się sugerować, bo w końcu i tak nie wiesz jaki jest..ale w górę nikt nie kręci, więc przebieg teoretycznie na zdjęciu jest prawdziwy.. niższy raczej nie był :)
I don't like being overtaken. It's a sign of weakness.
Uadrol
Posty: 155
Rejestracja: 07 sty 2014, 23:52
Model: NB
Wersja: Sport
Lokalizacja: London, UK

08 sty 2014, 0:02

Witam!

Mialem MX-5 w latach 2008-2010. sprzedalem ze wzgledu na koniecznosc posiadania duzego auta. Obecnie jezdze Accordem kombi 2.2 Diesel. Zamierzam jednak ponownie kupic MX-5 jako drugi samochod. Wiem, ze jak poprzednio bedzie to MK1 najprawdopodobniej 1.8 (tez jak poprzednio). Zastanawiam sie jednak nad wersja. Co mozecie polecic? Temat szeroki jak rzeka. Osobiscie chcialbym wersje japonska z jasna skora, glosnikami w zaglowkach, klima, elektrycznymi szybami itd ale nie wiem czy dobrze mysle. Moze lepiej jak kupie jak poprzednio wersje brytyjska bez wspomagania, ABSu z recznie regulowanymi lusterkami i szybami na korbe. Napiszcie prosze co radzicie bo z poprzedniej Madzi bylem bardzo zadowolony a nie chcialbym tym razem popelnic bledu. Nie wrzucajcie tylko linkow w stylu kup ta konkretnie bo i tak w PL jej kupowac nie bede chyba, ze jako przyklad. Mam dostep do ogromnej ilosci tych samochodow i na pewno sobie poradze kwestia tylko, ktory model/wersje lub ktorego nie kupowac. Ponizej fotka mojej ukochanej bylej.

DSC01779.JPG
There's someone in my head but it's not me.
Awatar użytkownika
dark_knight
Posty: 501
Rejestracja: 03 lis 2010, 9:47
Model: NC FL
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Wwa

08 sty 2014, 0:53

Uadrol pisze:Co mozecie polecic?

Odpowiedni dział.
viewforum.php?f=18
Uadrol
Posty: 155
Rejestracja: 07 sty 2014, 23:52
Model: NB
Wersja: Sport
Lokalizacja: London, UK

10 sty 2014, 18:36

Ktos cos napisze? Mam juz na oku 2 egzemplarze jeden 1996 1.8 Limited Edition czarna w jasnej skorze, z glosnikami w zaglowkach, klima, el. szyby, lusterka itd. Wersja japonska w automacie 60tys przebiegu. Druga tez 1996 ale 1.6 w czerwona manualu wersja brytyjska bez wodotryskow, bez klimy, szyby na korbe itd no i 120tys przebiegu ale polowe taniej. Generalnie automat mi pasi ale nie wiem jakie sa wasze opinie czy sie to psuje itd? Poprzednio mialem 1.8 i nie wiem czy 1.6 nie bedzie lipy... Odpiszcie piis, plis, plis...
Załączniki
$_123.JPG
$_123.JPG (64.56 KiB) Przejrzano 1558 razy
$_122.JPG
$_122.JPG (64.81 KiB) Przejrzano 1558 razy
$_12.JPG
$_12.JPG (68.5 KiB) Przejrzano 1558 razy
$_57.JPG
$_146.JPG
$_146.JPG (2.06 KiB) Przejrzano 1558 razy
$_125.JPG
$_125.JPG (50.64 KiB) Przejrzano 1558 razy
$_124.JPG
$_124.JPG (52.77 KiB) Przejrzano 1558 razy
There's someone in my head but it's not me.
koro13
Posty: 455
Rejestracja: 19 sty 2011, 18:18
Model: NC
Lokalizacja: łeba

10 sty 2014, 18:42

witam jak w temacie jaka mazde proponujecie rok od2002 do 2005 jaki motor najlepszy jaka wersja
Robertus
Mały Książe
Posty: 2983
Rejestracja: 14 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Planeta B-612

10 sty 2014, 18:46

:facepalm:
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

10 sty 2014, 19:01

Kup zieloną, podobno są najlepsze :D
Mały Książe
Posty: 2983
Rejestracja: 14 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Planeta B-612

10 sty 2014, 19:12

kup czerwoną, podobno najszybsze !!!

albo Formułe 1 ! :kciuk:
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

10 sty 2014, 19:39

Szukaj z dieslem. Będzie ekonomicznie.
Obrazek

miatasm.com
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

10 sty 2014, 20:22

Uadrol pisze:Ktos cos napisze? Mam juz na oku 2 egzemplarze jeden 1996 1.8 Limited Edition czarna w jasnej skorze, z glosnikami w zaglowkach, klima, el. szyby, lusterka itd. Wersja japonska w automacie 60tys przebiegu. Druga tez 1996 ale 1.6 w czerwona manualu wersja brytyjska bez wodotryskow, bez klimy, szyby na korbe itd no i 120tys przebiegu ale polowe taniej. Generalnie automat mi pasi ale nie wiem jakie sa wasze opinie czy sie to psuje itd? Poprzednio mialem 1.8 i nie wiem czy 1.6 nie bedzie lipy... Odpiszcie piis, plis, plis...


Piszesz ze automat Ci pasi, a jezdziles mx5 z automatem. Kiedys ogladalismy nb z automatem, w ogole to auto nie jechalo. Co do awaryjnosci automatu nie mam info. Jest to stary automat = ma 4 biegi i zmienia je godzine.
Co do osiagow zdrowe 1.6 115KM nie jest jakos dramatycznie wolniejsze niz 1.8. Wazne jest to ze 1.8 mialy fajne bajery jak wiecej rozporek dolnych, elektryczne lusterka itd.
Ja by wzial 1.8 na jak najwiekszym wypasie w manualu (to jest roadster nie dupowoz), ale bardzo uwaznie patrz na blache, NA gnija, skoro miales to wiesz gdzie patrzec.
Uadrol
Posty: 155
Rejestracja: 07 sty 2014, 23:52
Model: NB
Wersja: Sport
Lokalizacja: London, UK

11 sty 2014, 0:00

Dzieki ree za odpowiedz.

Nie, nie jezdzilem wlasnie MX5 w automacie dlatego pytam. Napisalem, ze ogolnie automat mi pasuje bo jest to dla mnie wygoda szczegolnie w "weekendowym aucie", ktorego pewnie bede uzywal nie wiecej niz kilka tygodni w roku.
1.6 z tego co wiem i z tego co podaja sprzedajacy ma 90km a nie 116 a to drastyczna roznica w stosunku do 130km, ktore ma 1.8 ale mozliwe, ze ktos tu sie myli albo sprzedajacy podaja bledne dane...
Moja MX5 MK1 byla zdrowiutka, zero rdzy jak na 1996 to wrecz dziwne bylo ale pewnie dobrze przechowywana wiec wlasnie nie za bardzo wiem gdzie szukac.
Co do tego, ze 1.8 sa jakoby lepiej wyposazone od 1.6 to chyba sie mylisz bo z moich obserwacji wynika, ze najfajniejsze modele pochodza z lat 1991 - 1993 a wtedy jeszcze 1.8 nie bylo. Mowie oczywiscie o wersjach japonskich bo takie mnie glownie interesuja. Nie wiem jak jest z wersjami europejskimi ale i tak na pewno takiej nie kupie bo interesuje mnie wylacznie "prawa kiera" a nie auto "dla leworecznych" ;)
No i na 100% interesuje mnie jedynie MK1 bo chce klasyka a nie jakies tam wynalazki.
Załączniki
DSC00073.JPG
DSC00072.JPG
DSC00071.JPG
DSC01606.JPG
DSC01481.JPG
DSC01407.JPG
There's someone in my head but it's not me.
offthe
Posty: 1178
Rejestracja: 25 lut 2012, 23:47
Model: NA
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

11 sty 2014, 9:56

1.6 z tego co wiem i z tego co podaja sprzedajacy ma 90km a nie 116 a to drastyczna roznica w stosunku do 130km, ktore ma 1.8 ale mozliwe, ze ktos tu sie myli albo sprzedajacy podaja bledne dane...

115km bylo do 1994 roku, potem 1.6 mialy już 90km..
Co do wygody.. skoro nie będziesz tym jeździł częściej niż kilka razy do roku to jakie ma znaczenie automat? W dupowozie to ma sens, kiedy jeździsz codziennie i po prostu męczy Ciebie zmiana biegów..a w weekendowym aucie nie widzę sensu..ma być zabawa, a automat zabawny nie jest..zwlaszcza, kiedy jest do kitu.
I don't like being overtaken. It's a sign of weakness.
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

11 sty 2014, 22:34

offthe pisze:
1.6 z tego co wiem i z tego co podaja sprzedajacy ma 90km a nie 116 a to drastyczna roznica w stosunku do 130km, ktore ma 1.8 ale mozliwe, ze ktos tu sie myli albo sprzedajacy podaja bledne dane...

115km bylo do 1994 roku, potem 1.6 mialy już 90km..
Co do wygody.. skoro nie będziesz tym jeździł częściej niż kilka razy do roku to jakie ma znaczenie automat? W dupowozie to ma sens, kiedy jeździsz codziennie i po prostu męczy Ciebie zmiana biegów..a w weekendowym aucie nie widzę sensu..ma być zabawa, a automat zabawny nie jest..zwlaszcza, kiedy jest do kitu.


+1
Co do silników 90KM, to ta moc jest trochę zaniżona moim zdaniem. Zapewne dlatego, że razem z 1,6 90KM, weszło 1.8 130KM, które notabene rzadko trzyma seria porządnie. Kto by kupił nową droższą 1,8 130KM, gdyby 1,6 nadal miało 115KM, stąd zmiana moim zdaniem. Wracając do tematu zaniżenia mocy w 90KM, wnoszę tak z kilku powodów:
1. Jeździłem 115KM, 90KM i 1,8 130KM. Niema wielkich przepaści.
2. Kilka razy zdarzało się, że 90KM seryjne lub prawie seryjne wypadały podejrzanie dobrze na hamowniach.
Dlatego moim zdaniem niema co przesadzać z tym że 90KM jest jakimś mega mułem w stosunku do 1,8.

Co do wersji japońskich nie pomogę. Co do europy to jest tak, że 1,8 zwykle były bogatsze:
- często torsen
- więcej rozpórek na dole i rozpórka za fotelami
- elektryczne lusterka (nigdy nie widziałem w europejskiej 1.6)
- otwieranie bagara ze schowka
i kilka drobniejszych rzeczy.

Co do gnicia budy, najważniejsze rzeczy do sprawdzenia:
1. tylna część progów (gniją bo ludzie nie udrażniają regularnie odpływów dachu)
2. tylne nadkola (zarówno zewnętrzne = purchle na rantach nadkoli, jak i wewnętrzne = przed tylnym kołem jest taki korek gumowy w nadkolu, w jego okolicy lubią gnić - trzeba postukać mocno śrubokrętem, bo lubi ładnie wyglądać, jak jest zalane konserwacją, a jak pukniesz to śrubokręt wpada).
3. dół przednich błotników przy progu.
Reszta to już trzeba obejrzeć standardowo całe podwozie, komorę, itd.

ps. co do Twojego auta, stan wydaje się ładny. Ja trochę staroświecki jestem już chyba bo nie podobają mi się te wynalazki w miejscu obrysówek przedniego zderzaka i ta lotka na klapie bagara. Co do wnętrza się nie wypowiem, bo nie widać.
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

12 sty 2014, 0:20

Z tymi 90km to jak mówi ree bardziej marketingowa ściema. Moje 1.6 90KM po 17 latach wypluło 98KM, w zasadzie bez modyfikacji (zapłon na 14* i usunięty katalizator), a ustawienie się na kresce z wersją 115 koni tylko to potwierdza.

Otwieranie bagarka ze schowka to jeden długi przewód, jeden krótki, jeden przycisk i siłownik od centralnego. Do założenia w 20 minut jak wiesz co robisz. Elektryczne lusterka fajowe, ale lusterka w zasadzie ustawia się raz a potem jeździ. Torsen wspaniała rzecz, a rozpórki zawsze można dodać.
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

12 sty 2014, 0:21

A i jest jeszcze Alex który pogwałcił trochę ECU i wyszło z tego 105 jak nie więcej, o ile pamiętam bez modów mechanicznych. Dość duża ściema zatem ;)
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

12 sty 2014, 8:48

Kurak wszystko można dołożyć/przerobić, ja tylko piszę jakie pamiętam różnice, bo jednak jak coś jest w serii, to roboty i kosztów na początek mniej. Elektryczne lusterka b. sobie chwalę, a przynajmniej w wersji EU jest to niezły rarytas.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

12 sty 2014, 11:22

Uadrol pisze:Mowie oczywiscie o wersjach japonskich bo takie mnie glownie interesuja.

A jakie to ma znaczenie, przecież wszystkie były wyprodukowane w tej samej fabryce w Hiroszimie? Nie ma chyba czegoś takiego jak wersja brytyjska. Chyba że chcesz mieć po prostu znaczki eunos :P

I daj sobie spokój z automatem w mx-5, przecież w UK jest zatrzęsienie mx-5, więc jest z czego wybierać :)
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4740
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

12 sty 2014, 15:25

Kurak pokreciles: mi wyszlo 104.4KM w seryjnej 90ce tylko zaplon na 14st. Jak sie hamowalismy nie mialem czym eproma wypalic. Modzenie bedzie dopiero na wiosne jak MXa sciagne z powrotem do Lodzi.

Moje zdanie jest takie ze 90ka tak naprawde ma ok 100KM. Chocby z tego wzgledu ze ma te same walki rozrzadu i stopien sprezania co 1.6 AUTOMAT ktorej fabryka dala 105KM (tak, przy automacie silnik jest slabszy, za to ma ciut wiekszy moment). 90KM w papierach jest zapewne z powodow podatkowo-ubezpieczeniowo-marketingowych.

silnik 1.8 w NA jest dla mnie troche dziwny, np. dlaczego ma stopien sprezania tylko 9.0:1 to nie wiem ...
pozdrawiam
Alex :-)
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

12 sty 2014, 16:34

Alex pisze:Kurak pokreciles: mi wyszlo 104.4KM w seryjnej 90ce tylko zaplon na 14st. Jak sie hamowalismy nie mialem czym eproma wypalic. Modzenie bedzie dopiero na wiosne jak MXa sciagne z powrotem do Lodzi.

Moje zdanie jest takie ze 90ka tak naprawde ma ok 100KM. Chocby z tego wzgledu ze ma te same walki rozrzadu i stopien sprezania co 1.6 AUTOMAT ktorej fabryka dala 105KM (tak, przy automacie silnik jest slabszy, za to ma ciut wiekszy moment). 90KM w papierach jest zapewne z powodow podatkowo-ubezpieczeniowo-marketingowych.

silnik 1.8 w NA jest dla mnie troche dziwny, np. dlaczego ma stopien sprezania tylko 9.0:1 to nie wiem ...


Dlatego ze to prawie zerzniety motor z 323 gtr/x czyli pod turbo, a tam odprezenie jest wskazane.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4740
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

13 sty 2014, 10:31

ree pisze:
Alex pisze:silnik 1.8 w NA jest dla mnie troche dziwny, np. dlaczego ma stopien sprezania tylko 9.0:1 to nie wiem ...

Dlatego ze to prawie zerzniety motor z 323 gtr/x czyli pod turbo, a tam odprezenie jest wskazane.

ale wymiana tlokow na doprezajace to dla fabryki chyba nie bylby duzy problem? Pare KM by przybylo na pewno
pozdrawiam
Alex :-)
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
ODPOWIEDZ