Przymierzam sie do przesiadki

wiec prosze o wyjasnienie kilku spraw

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

26 paź 2009, 9:11

Witam. Przymierzam sie do przesiadki na 1,8 (NB/NBFL). I mam kilka pytan:

1. W jakich wersjach byla skrzynia szostka, i czy dalo sie kupic nowa mx5 ze skrzynia szostka w opcji (oczywiscie dotyczy to wersji posiadajacych 5biegow)?
2. W jakich wersjach byl LSD. Tu wiem ze byl w opcji, ale na pewno byly wersje standardowo w niego wyposazone.
3.Jak sprawdzic czy auto ma LSD. (nie palac gum, chodzi o wypatrzenie tego :) )

Juz z innej beczki:
4. Jak wyglada sprawa LSD w zimie? Mocno narowisty? Jaka jest w nim roznica uslizgu? Chodzi mi glownie o moją panią, ktora czasem zasiada za sterami..

Z gory dzieki za odp. :)
Jaro
Posty: 3026
Rejestracja: 26 paź 2008, 15:33
Model: NA
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

26 paź 2009, 9:18

najprościej weź VIN od potencjalnego sprzedającego i sprawdź na stronie która już się przewijała przez forum.... myślę że na pierwszy strzał najprostrza weryfikacja....
Pozdrawiam

Jaro

MX-5 NA 1.6T
dirty
Posty: 265
Rejestracja: 08 kwie 2009, 14:12

26 paź 2009, 10:19

Mazda EPC ( przydatny program by sprawdzić coś po VIN)
http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?t=2078&highlight=mazda+epc
Nowy
Posty: 298
Rejestracja: 09 paź 2008, 19:01
Lokalizacja: Basel (CH)

06 lis 2009, 0:27

Odnośnie skrzyni biegów, to 6-cio biegowa występowała w wersjach:
- 10th anniversary
- miracle (DE)
- sportive (DE)
- GT Youngster (odpowiednik sportive na rynek CH)
- collection (również tylko w CH, odpowiednik miracle)
- icon (GB)
- black (w Austrii)
- 2001 Special Edition (US)
- NR Limited (Japonia)
- Millenium Edition (Nowa Zelandia)
- NR-A (Japonia)

Pozdr!
Tym latam dla przyjemności: Saab_olot 9-3 2.0T Maptun (240PS i 355Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

06 lis 2009, 9:52

Qbatron, LSD w NB/NBfl nie było - był Torsen, z grubsza we wszystkich 1.8 - najłatwiej sprawdzić to po VINie w EPC Mazdy - tak jak wspomnieli koledzy wyżej.

Obudowa dyfra z Torsenem/bez jest taka sama - więc jedyna droga żeby dowiedzieć się, czy jest czy go nie ma to wywinąć kilka ósemek.
callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

06 lis 2009, 10:43

Wroniasty pisze:Qbatron, LSD w NB/NBfl nie było - był Torsen, z grubsza we wszystkich 1.8


Wroniasty, EPC pisze o mojej NBFL, że mam L.S.DIFF - Limited Slip Differential - czyli w końcu mam LSD czy Torsena? Dalej nie do końca rozumiem jaka jest między nimi róznica :/
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
dirty
Posty: 265
Rejestracja: 08 kwie 2009, 14:12

06 lis 2009, 11:00

LSD nie jest skrótem od Limited Slip Differential? bo wydaję mi się to jasne :mrgreen:
różnica między LSD a Torsenem ( o ile nie wygłupię się teraz ) jest taka, że Torsen zamiast blokowania zmienia rozkład momentu podawanego na koła) a LSD mechanizm różnicowy ze zwiększonym tarciem czyli wydaję mi się, że blokuję to koło na które traci przyczepność
jeżeli gdzieś coś pomyliłem proszę o poprawkę
Dizajer
Posty: 1101
Rejestracja: 16 kwie 2007, 9:04
Lokalizacja: Poznań / Kujawy
Kontakt:

06 lis 2009, 11:30

LSD (zwany też szperą) to pojęcie szersze, oznacza wszystkie dyferencjały o ograniczonym uślizgu.
Torsen, szpera płytkowa czy wiskotyczna to po porostu różne rodzaje LSD.
callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

06 lis 2009, 11:54

No i dalej nie wiem, kto ma rację: Dizajer czy dirty :) Jeśli, jak sądzę, Dizajer, to w takim razie Wroniasty powinien napisać "w NB/FL był LSD typu Torsen", a nie że "nie było LSD tylko Torsen", tak?

I jeszcze jedno, Dizajer, jaki to byłby rodzaj dyfra: "OPEN DIFF." we wskazaniach programu EPC?

dirty pisze:LSD (...) blokuje to koło na które traci przyczepność

Hmm, blokuje?????

A tak w ogóle to chciałem odpowiedzieć Qbatronowi na pytanie nr 2: na pewno w NBFL Sportive z 2001 roku jest LSD. Czy typu Torsen czy nie - tego EPC nie mówi.
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
Dizajer
Posty: 1101
Rejestracja: 16 kwie 2007, 9:04
Lokalizacja: Poznań / Kujawy
Kontakt:

06 lis 2009, 12:00

open diff to zwykły otwarty dyferencjał, nie LSD

w trakcie poślizgu zwykły dyferencjał przekazuje całą moc na koło które sie ślizga, LSD rozdziela te moc na oba koła (mniej lub bardziej sprawnie w zaleźności od rodzaju LSD)

w NB montowali tylko torseny
można nabyć szpere mazda speed płytkową więc możliwe że w NB Mazda Speed taką właśnie montowali
ravestation
Posty: 1563
Rejestracja: 09 paź 2007, 11:31
Model: Inny
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

06 lis 2009, 12:05

Dizajer, dobrze prawi :) Torsen do rodzaj LSD
bezdaszniki: Audi 80 Cabriotel 2.0 '94 - sold | Audi TT Roadster 1.8T '02 - sold | Porsche Boxster 2.7 '02 - sold | Mazda MX-5 1.8T '91 - sold | MSM '04 - sold
inne czasoumilacze: Mini JCW '03 - sold | Evo 9 '08 - sold | S3 '16 - in | Cayman S '06 - in
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

06 lis 2009, 12:59

Dwa stare i niezawodne sposoby na sprawdzenie czy mamy szperę to:
-lewarujesz tył auta do góry tak aby oba koła nie dotykały asfaltu, auto bez zaciągniętego hamulca ręcznego i "na luzie" . Kręcisz jednym z kół i patrzysz czy drugie kręci sięw tym samym kierunku. Jeśli tak to masz szperę a jeśli kręci się w przeciwną stronę to jej nie posiadasz
-stajesz jednym z kół na asfalcie a drugim na mniej przyczepnej nawierzchni i ostro startujesz z pierwszego biegu. Jeśli auto traci przyczepnoś, nie zamierza nawet ruszyć z miejsca ponieważ koło na gorszej nawierzchni się obraca to nie masz szpery a jeśli jest odwrotnie to......
Kubaaa

06 lis 2009, 14:08

Dizajer pisze:w NB montowali tylko torseny
można nabyć szpere mazda speed płytkową więc możliwe że w NB Mazda Speed taką właśnie montowali


To ja mam przy okazji małe pytanko :) Mam LSD Torsen, czy jest jakaś różnica między tym a szperą płytkową? Torsen jest bardziej "cywilny"? gdzieś słyszałem taką wypowiedź. Ogolnie czy ma większy sens zamiana z torsena na płytkową szperę. Czy coś to da poza lepszym samopoczuciem?
ravestation
Posty: 1563
Rejestracja: 09 paź 2007, 11:31
Model: Inny
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

06 lis 2009, 14:16

pod tym linkiem możesz sobie poczytać:

http://www.racingforum.pl/Torsen-czy-szpera-pytkowa-t69867.html
bezdaszniki: Audi 80 Cabriotel 2.0 '94 - sold | Audi TT Roadster 1.8T '02 - sold | Porsche Boxster 2.7 '02 - sold | Mazda MX-5 1.8T '91 - sold | MSM '04 - sold
inne czasoumilacze: Mini JCW '03 - sold | Evo 9 '08 - sold | S3 '16 - in | Cayman S '06 - in
Dizajer
Posty: 1101
Rejestracja: 16 kwie 2007, 9:04
Lokalizacja: Poznań / Kujawy
Kontakt:

06 lis 2009, 14:19

zależy do czego Ci ta szpera potrzebna :wink:

jak rozmawiałem kiedyś z Yanikiem to mówił że torsen to taka "prawie szpera" :)
może niech sam sie wypowie na ten temat
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5498
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

06 lis 2009, 14:57

-lewarujesz tył auta do góry tak aby oba koła nie dotykały asfaltu, auto bez zaciągniętego hamulca ręcznego i "na luzie" . Kręcisz jednym z kół i patrzysz czy drugie kręci sięw tym samym kierunku. Jeśli tak to masz szperę a jeśli kręci się w przeciwną stronę to jej nie posiadasz
-stajesz jednym z kół na asfalcie a drugim na mniej przyczepnej nawierzchni i ostro startujesz z pierwszego biegu. Jeśli auto traci przyczepnoś, nie zamierza nawet ruszyć z miejsca ponieważ koło na gorszej nawierzchni się obraca to nie masz szpery a jeśli jest odwrotnie to......

Niestety, pierwszy z tych sposob nei zadziala przy torsenie a i drugi tez nei zawsze :P
Torsen zawsze musi miec opor na obu kołach by zadzialac :) Jedyne sposoby w przypadku mx5 to vin albo spojrzenie przez wyjetą polos w dyferencjal czy widzimy ośke. Jesli widzimy mamy otawarty, jesli da sie dyfer przejrzec na wylot jest torsen.
jak rozmawiałem kiedyś z Yanikiem to mówił że torsen to taka "prawie szpera" :)
może niech sam sie wypowie na ten temat

Ja dodam od siebie, ze pomimo tego, ze torsen teoretycznie potrzebuej chwili by zalapac, to spina konkretnie i roznica jest po prostu kolosalna.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

07 lis 2009, 2:14

W pośpiechu namieszałem, przepraszam. Powinien był napisać, że NB/NBfl posiada LSD typu Torsen.

Co do pytania, czy lepsza połowa sobie krzywdy przy pomocy Torsena nie zrobi - nie powinna, Torsen dopóki nie ma poślizgu któregoś z kół działa jak otwarty dyferencjał. W normalnej codziennej jeździe nawet nie zauważy różnicy. Chyba, że Twoja kobieta ma żyłkę rajdowca :wink:
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

07 lis 2009, 9:34

Fiveopac pisze:Niestety, pierwszy z tych sposob nei zadziala przy torsenie a i drugi tez nei zawsze.

Nie mam doświadczenia z Torsenem....ale w VLSD oba sposoby sprawdziłem :wink:
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

07 lis 2009, 12:57

irakleo pisze:VLSD
no tak, ale VLSD działa na zupełnie innej zasadzie niż Torsen, dlatego Torsena tak się nie wykryje
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

07 lis 2009, 21:49

Dizajer pisze:jak rozmawiałem kiedyś z Yanikiem to mówił że torsen to taka "prawie szpera"
wychodzi na to że chyba tylko mój torsen to taka "prawie szpera", ale obiecuje zmienic to na przyszły sezon, inni użytkownicy są zadowoleni z torsena...
Dizajer
Posty: 1101
Rejestracja: 16 kwie 2007, 9:04
Lokalizacja: Poznań / Kujawy
Kontakt:

09 lis 2009, 9:08

yanik, nie wiesz może którego masz torsena?
w NA był torsen typ I i typ II, w NB pewnie był jeszcze inny
trzeba by tylko wyczaić który z nich najlepszy :)
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

11 lis 2009, 9:39

nie mam pojęcia, stawiałbym raczej na to ze coś w nim nie działa, choć gdzies czytałem że to jakos mało prawdopodobne przy konstrukcji torsena.

Wydaje mi sie też ze nie ma jakiś istotnych różnic w torsenach jesli chodzi o ich zachowanie na drodze, są róznice w półosiach - w typI półosie były dokrecane a w pozniejszych modelach wciskane. o ile mnie pamiec nie myli to czytalem gdzies ze typI jest ponoć odrobine lepszy niz typII.
Gregor
Posty: 128
Rejestracja: 14 lis 2009, 23:36
Lokalizacja: Ennis

15 lis 2009, 0:40

Nowy pisze:Odnośnie skrzyni biegów, to 6-cio biegowa występowała w wersjach:
- 10th anniversary
- miracle (DE)
- sportive (DE)
- GT Youngster (odpowiednik sportive na rynek CH)
- collection (również tylko w CH, odpowiednik miracle)
- icon (GB)
- black (w Austrii)
- 2001 Special Edition (US)
- NR Limited (Japonia)
- Millenium Edition (Nowa Zelandia)
- NR-A (Japonia)


NR-A są 5 biegowe :wink:
Nowy
Posty: 298
Rejestracja: 09 paź 2008, 19:01
Lokalizacja: Basel (CH)

15 lis 2009, 17:50

Gregor pisze:NR-A są 5 biegowe :wink:

Dzięki za sprostowanie. Podawałem za stronką mx-5.de. Widocznie coś pomylili... :mrgreen:
Tym latam dla przyjemności: Saab_olot 9-3 2.0T Maptun (240PS i 355Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)
ODPOWIEDZ