[ND] paliwo

jakie są Wasze odczucia?

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2150
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

19 paź 2018, 5:26

Ostatnie 3 baki jeździłem na 98 BP Ultimate, jeździło mi się fajnie, nie odczuwałem braku pary powyżej 6000 rpm, wydawało mi się, że na dole jest trochę słabiej... i spalania były zawsze o około 1.5 litra wyższe niż na 95 Orlen Effecta.

Kilka godzin temu wróciłem do 95 i wrażenia są takie:
- spalanie z 9.9 spadło znów na 8.4
- tył przestał uciekać - czyli nawet na niskich obrotach 98 daje więcej Nm. Ale może te 35 kg w baku (40 l paliwa) tak zmieniło rozkład mas?
- nie chce mi się kręcić wysoko, w ogóle bez przekonania idzie.

Dlaczego startuję z dyskusją o paliwie?
1. bo jestem sam zaskoczony, dotąd przeskakiwałem między paliwami 95 i 98 a nawet 100 oktan i poza zwiększonym zużyciem paliwa wysokooktanowego, nie widziałem wielkich różnic, ani w vmax, ani tym bardziej w miktodriftowaniu.
2. wg amerykańskich badań 98 vs 95 daje w silniku skyactivG z mx5 maks 3 KM, a ja to odczuwam - przecież to niemożliwe (?).
3. wg tych samych badań przy ostrej jeździe na większej ilości oktan powinien ten silnik palić mniej - tylko tutaj już akurat wiem o co biega - na 95 nie chce się wysoko kręcić, więc jeździ się na niższych obrotach i stąd niższe spalanie. Na hamowni wyszłoby na odwrót.

Ktoś jeszcze z Was tak ma? A może przeciwnie? Wiem, że niewiele z NDeków aktywnych forumowiczów pozostało na seryjnej mapie :-)
Awatar użytkownika
Eszte
Posty: 106
Rejestracja: 23 wrz 2017, 9:31
Model: ND RF
Wersja: SkyPassion '18
Lokalizacja: 3miasto

19 paź 2018, 7:32

Osobiście az tak sie nie skupialem na odczucicach subiektywnych, ale moze cos w tym jest ze na 98 może dojsc ze 3KM... ;)
IMG_20180925_181200.jpg
IMG_20180925_181200.jpg (804.47 KiB) Przejrzano 1345 razy

Musiałbym jeszcze tylko szybko shamowac go na 95...:D wyszło by czarno na białym, ale juz chyba nie zdążę przed modyfikacją...

Tylko tego wyzszego spalania na 98 trochę nie rozumiem... :roll:

Zrób sobie ślepy test :D Niech ktoś Ci tankuje i nie mówi co leje, czy 95 czy 98. Myślę, że byś nie wyłapał różnicy...
Awatar użytkownika
dudek_t
Posty: 424
Rejestracja: 20 kwie 2018, 7:31
Model: ND
Lokalizacja: Bielsk Podlaski

19 paź 2018, 7:34

Moja jest na seryjnej mapie ale... nigdy nie lałem 98 i wyżej :D Może kiedyś zabraknie na stacji 95 to zatankuje 98 :D
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2150
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

19 paź 2018, 8:36

Dzięki za wypowiedzi. BTW śliczny wykres, kiedyś muszę się z hamownią też ustawić.

Natomiast co do odczuć - jeden z Was jeździ tylko na 98, drugi na 95 - zależy mi na kimś, kto konsekwentnie jeździł kilka baków na jednym i na drugim paliwie. I ma standardową mapę. Czyli zostaję chyba tylko ja, ale nadzieja umiera ostatnia.

Co do spalania - chyba dobrze wyjaśniłem - 95 nie zachęca do kręcenia do odcięcia, to też mniej się na nim pali, mimo, że w badaniach wyszło na odwrót - ale tam na hamowni sprawdzano dla tych samych obciążeń jednostkowe spalanie paliwa.

Wg mnie wyjaśnieniem może być różnica w masie samochodu - pełny/pusty bak. W soft topie to przecież z 3 %. I to na tylnej osi. Wrócę do 98 i dam znać czy się powtórzy wrażenie braku podatności tyłu do zabawy.
Ostatnio zmieniony 19 paź 2018, 9:40 przez Wojtek Wawa, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Eszte
Posty: 106
Rejestracja: 23 wrz 2017, 9:31
Model: ND RF
Wersja: SkyPassion '18
Lokalizacja: 3miasto

19 paź 2018, 9:30

Wojtek Wawa pisze:Natomiast co do odczuć - jeden z Was jeździ tylko na 98, drugi na 95 - zależy mi na kimś, kto konsekwentnie jeździł kilka baków na jednym i na drugim paliwie. I ma standardową mapę.


To chyba ja;) Ja mam standardową mape. W przyszłym tyg robię wydech, ale bez mapy. Na paliwie jeżdżę różnym. Było głównie 95. Teraz od dłuższego czasu na 98.
Awatar użytkownika
dudek_t
Posty: 424
Rejestracja: 20 kwie 2018, 7:31
Model: ND
Lokalizacja: Bielsk Podlaski

19 paź 2018, 10:38

Eszte, też widzisz jakąś korzyść z lania 98?
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1607
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

19 paź 2018, 13:04

Po pierwsze, przyczepię się - nie ma czegoś takiego, jak "98 oktan". Pomijając już kwestię odmiany jednostek (na którą jestem wyczulony - jak widzę "100 wat", otwiera mi się nóż w kieszeni), nie ma takiej jednostki. Paliwo nie ma "oktanów", tylko ma określoną liczbę oktanową.
Ale to tak na marginesie.
Bardziej do rzeczy - zastanawiam się na ile współczesne ECU są w stanie dostosować parametry spalania do benzyny 98 (czyli podatnej na "większe sprężanie"). Bo ogólnie - sama w sobie liczba oktanowa nie przekłada się wprost na kaloryczność paliwa (a wręcz można znaleźć informację, że wręcz nieznacznie spada ze wzrostem liczby oktanowej). Pytanie tylko czy ECU jest w stanie "zauważyć", że jednak ma do czynienia z "twardszą", że tak to określę, benzyną i po prostu podać jej więcej.
Bo - jak pamiętamy - liczba oktanowa określa skłonność paliwa do spalania stukowego. Czyli przy takich samych parametrach sprężania, kiedy zwykła 95 już zacznie się spalać stukowo, 98 jeszcze będzie stabilnie podlegać deflagracji.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
Eszte
Posty: 106
Rejestracja: 23 wrz 2017, 9:31
Model: ND RF
Wersja: SkyPassion '18
Lokalizacja: 3miasto

19 paź 2018, 14:14

dudek_t pisze:Eszte, też widzisz jakąś korzyść z lania 98?

Nie wiem... Placebo chyba jest bardzo silnym narzedziem :D :D :D

Chciałem zrobić test i shamowac na 98 in 95, ale chyba mi sie nie uda.
Myslalem ze ecu musi sie nauczyć paliwa (tak jak wspomina TerminatorPi), wiec od dluzszego czasu jeżdżę na 98. Nie czuję różnicy. Widzę ją tylko w portfelu...

Ad tego co piszesz TerminatorPi: 98 jest zatem tylko "bezpieczniejsza"? To wszystko?

(Nie znam sie, to sie wypowiem) Z tego co wiem, współczesne ecu nie maja problemu z "nauką" paliwa i robią to dość skutecznie, na bieżąco i dostosowują się do danego paliwa i nawet stylu jazdy/obciążenia.

Slyszalem tez ze do silnikow robionych pod 98 nie zaleca sie lania 95, ale odwrotnie juz nie ma problemu. Nasze skyactive sa 95, pytanie tylko czy nasze paliwo jest 95?
Awatar użytkownika
pudel
Posty: 402
Rejestracja: 24 sty 2017, 16:13
Model: ND
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Kraków

19 paź 2018, 14:55

pytanie tylko czy nasze paliwo jest 95?

Dawno, dawno temu, jak jeszcze pracowałem na stacji paliw Orlen, za każdym razem jak przyjeżdżała dostawa, dostawaliśmy metryczkę tego co jest w cysternie i bardzo często wyglądało to tak:
Paliwo Pb 95 miało liczbę oktanową 97,2
Paliwo Pb 98 miało liczbę oktanową 97,8.
Wszystko było w normie :)
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1607
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

20 paź 2018, 22:29

Eszte pisze:Myslalem ze ecu musi sie nauczyć paliwa (tak jak wspomina TerminatorPi), wiec od dluzszego czasu jeżdżę na 98. Nie czuję różnicy. Widzę ją tylko w portfelu...

Ad tego co piszesz TerminatorPi: 98 jest zatem tylko "bezpieczniejsza"? To wszystko?

(Nie znam sie, to sie wypowiem) Z tego co wiem, współczesne ecu nie maja problemu z "nauką" paliwa i robią to dość skutecznie, na bieżąco i dostosowują się do danego paliwa i nawet stylu jazdy/obciążenia.

Slyszalem tez ze do silnikow robionych pod 98 nie zaleca sie lania 95, ale odwrotnie juz nie ma problemu. Nasze skyactive sa 95, pytanie tylko czy nasze paliwo jest 95?

Z tym "uczeniem" to nie do końca tak. To nie chodzi o to, że ECU zapamiętuje na jakim paliwie jeździłeś ostatnio. To nie miałoby kompletnie sensu, bo pomiędzy kolejnymi uruchomieniami samochodu mogłeś nawet i zrobić kompletny remont instalacji paliwowej, nie mówiąc już o zatankowaniu innego paliwa.
Chodzi o to, że w trakcie pracy zmieniają się warunki spalania (choćby ze względu na zmianę temperatury silnika), a także każde paliwo jest inne. Dlatego współczesne ECU w czasie pracy dynamicznie sterują parametrami tak, aby zapewnić pożądaną charakterystykę mocy (i zanieczyszczeń), ale również oszczędzać silnik (czyli m.in. zapobiegać spalaniu stukowemu).
Teoretycznie, jeśli silnik jest zaprojektowany pod benzynę 95, nalanie "wyżej oktanowej" benzyny mogłoby spowodować zwiększenie mocy, ale wymagałoby to "zaostrzenia" parametrów pracy. Prawdopodobnie (nie projektowałem nigdy ECU, więc tu tylko przypuszczam) nikomu nie chce się w to bawić, bo spowodowałoby to również zwiększenie ciśnienia roboczego w cylindrze, a co za tym idzie również obciążeń na wszystkich elementach silnika i układu przeniesienia napędu. Zatem prawdopodobnie, ECU zadowala się osiąganiem parametrów spalania przewidzianych dla domyślnej dla danego silnika benzyny.
Z kolei w drugą stronę - przy starych silnikach, nie daj boże jeszcze gaźnikowych i z mechanicznym rozdzielaczem zapłonu - nalanie "niższej" benzyny spowoduje wystąpienie spalania stukowego i dużo szybsze zużycie silnika. Z nowoczesnym ECU osiągnięcie parametrów powodujących spalanie stukowe zostanie prawdopodobnie wykryte przez ECU, a parametry spalania zostaną obniżone tak, aby do spalania stukowego nie dopuszczać. Zatem silnik, zwłaszcza pod większym obciążeniem nie będzie osiągać swoich założonych parametrów.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
bonito
Posty: 286
Rejestracja: 20 sty 2015, 20:16
Model: NC FL2
Lokalizacja: Gdynia

22 paź 2018, 7:23

Co do różnicy pracy silnika na różnym paliwie - na pewno zmiana 95 na 98 nie spowoduje przyrostu mocy (przedmówca wyjaśnił to dokładnie). Jednak zauważalna poprawa osiągów może wynikać z czegoś innego - 98 zatankowane przez kolegę mogło po prostu być lepszej jakości (czytaj: mniej oszukane) niż 95. Ogólnie paliwo w Polsce jest słabej jakości, dodatkowo w "łańcuchu dostaw", często się je dodatkowo "modyfikuje".
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2150
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

22 paź 2018, 9:33

bonito pisze:Co do różnicy pracy silnika na różnym paliwie - na pewno zmiana 95 na 98 nie spowoduje przyrostu mocy (przedmówca wyjaśnił to dokładnie).


Fakty są inne - strona 13
http://newsroom.aaa.com/download/9650/

Natomiast powodem, dla którego założyłem ten wątek jest nie to, czy 98 daje przyrost mocy (bo to bezdyskusyjne, chyba że ktoś z Was zrobi sam więcej pomiarów niż 2 w kontrolowanym środowisku/ciśnieniu/temperaturze i wyniki będą inne), tylko czy to w ogóle jest możliwe, by odczuć te ~3 KM? Ktoś pisał tutaj o maździe 3 z polskiego salonu, czyli już z wyższym niż badany stopniem sprężania (14:1 a nie 13:1) i tam mu wyszło na hamowni nawet 10 KM - to tyle w temacie, czy silnik rozpoznaje oktany. Wiadomo, że w amerykańskich mazdach 2.0, czy naszej ND stopień sprężania jest niższy, stąd te oktany wykorzystywane są mniej, ale jednak są. Kaloryczność paliwa ma większe znaczenie w starych silnikach, stąd na 98 oktanach taki SC ma mniejszą moc niż na 95.

Wątek założyłem bo sam odczułem różnicę pomiędzy 98 a 95, i odczuwam kolejny dzień, a wiem że ~2% mocy to bardzo mało i nie powinenem (poza placebo). Tylko wiem, że skręcając na 2 biegu przy 2500 rpm zapinam LSD i jest fajnie (z 98 w baku), a na 95 szpera się nie zapina nawet przy 3000 rpm - piszę o zakręcie pokonanym w ND minimum 500 (pięćset) razy. Chyba, że przy momencie obrotowym przy tych 2500 rpm jest to bliżej 7 % wtedy ma to sens. Najgorsze jest to, że podobno hamownie źle mierzą moment przy niskich obrotach (?), tak przynajmniej wyczytałem u czołowych tunerów Miat z USA. Stąd nawet dwa pomiary na 95 i 98 nie dadzą odpowiedzi.

Możliwe, że rzeczywiście zalałem trefne paliwo (przy alejach Jerozolimskich, droga na Pruszków, Orlen - obok myjni bezdotykowej, na której bywam kilka razy w tygodniu, stąd wybór miejsca na test 95). Gdy jeździłem dieslem sprawdzałem ZAWSZE karty paliwowe, znałem każdy parametr i wiedziałem co oznacza. Z benzynami założyłem, że to nie ma znaczenia, teraz będę sprawdzał choćby liczbę oktan. Może moje 98 mają bliżej 100 a te 95 np 94.8, jak tu ktoś napisał, kto pracował na stacji?
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1607
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

22 paź 2018, 10:14

Wojtek Wawa pisze:
bonito pisze:Co do różnicy pracy silnika na różnym paliwie - na pewno zmiana 95 na 98 nie spowoduje przyrostu mocy (przedmówca wyjaśnił to dokładnie).


Fakty są inne - strona 13
http://newsroom.aaa.com/download/9650/

"4.2 Findings: Maximum Horsepower
The vehicles tested did not produce more horsepower when using Premium gasoline. While some
differences were recorded when comparing Regular to Premium fuels, they are very small, and are
within the expected differences in run-to-run variation for maximum horsepower testing. The data
collected does not support any conclusion that Premium fuel allows a vehicle designed for Regular to
produce more maximum horsepower."

będę sprawdzał choćby liczbę oktan. Może moje 98 mają bliżej 100 a te 95 np 94.8, jak tu ktoś napisał, kto pracował na stacji?

Liczbę oktanową!!! To nie jest liczba żadnych oktan. Tam nie biegają sobie oktany, które możesz policzyć. :diablo:
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
bonito
Posty: 286
Rejestracja: 20 sty 2015, 20:16
Model: NC FL2
Lokalizacja: Gdynia

22 paź 2018, 12:07

Hmm... pomiary pomiarami, a życie życiem :) Pracując jakiś czas temu w branży naftowej, mogę tylko powiedzieć, że to co nalewamy w Polsce do zbiorników (głównie chodzi o olej napędowy) bardzo się czasami różni od produktu z nalewaka w rafinerii.
A co do liczby oktanowej - oczywiście że jej wyższa wartość nie wpływa na przyrost mocy.
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2150
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

22 paź 2018, 12:16

Może jakieś wspólne hamowanie? Mam mało czasu, ale może się uda spotkać? Będę jeździł wyłącznie na 98, bo jakoś powrót do 95 mi się nie udał :-)
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3403
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

22 paź 2018, 12:29

Tak naprawdę taki test w warunkach innych, niż laboratoryjne chyba nie ma sensu? Na każdej stacji leją zupełnie inne paliwo. Na jednej PB95 będzie miała 97 oktanów, na innej 95. Poza tym każde auto wypluwa nieco inną moc... Takie coś można by pewnie zrobić na konkretnym egzemplarzu, dokonując X pomiarów na każdym paliwie i uśredniając je, najlepiej do tego wykonać na kilku różnych hamowniach.
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1607
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

22 paź 2018, 16:07

Hookie pisze:Tak naprawdę taki test w warunkach innych, niż laboratoryjne chyba nie ma sensu? Na każdej stacji leją zupełnie inne paliwo. Na jednej PB95 będzie miała 97 oktanów, na innej 95. Poza tym każde auto wypluwa nieco inną moc... Takie coś można by pewnie zrobić na konkretnym egzemplarzu, dokonując X pomiarów na każdym paliwie i uśredniając je, najlepiej do tego wykonać na kilku różnych hamowniach.

Poza tym, pamiętajcie (co wie każdy student przerabiający podstawy miernictwa; później tę wiedzę się zwykle radośnie zapomina :D), ze każde narzędzie pomiarowe ma swoje parametry, które wpływają na dokładność pomiaru. Dlatego m.in. w dokumencie przytoczonym przez Wojtka była konkluzja, że zmierzone różnice były jak najbardziej w przedziale dokładności urzadzenia.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
ODPOWIEDZ