[turbo] Modyfikacja odmy

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

07 kwie 2011, 19:49

Witam!

Postanowiłem dla potomnych zamieścić dobrą (moim zdaniem) modyfikację odmy dla silnika turbodoładowanego.

Najpierw małe wprowadzenie w temat ;)

W związku z tym, że turbosprężarki mają grawitacyjny spust oleju należy zadbać o to, by w komorze korbowej było ujemne ciśnienie lub w najgorszym wypadku ciśnienie atmosferyczne. W innym przypadku utrudniony jest spływ oleju i bardzo często uszczelniacze wydechowe (a czasem i kompresora) potrafią przepuszczać olej jeśli nie spływa on swobodnie.

W czasie pracy silnika część spalin dostaje się do komory korbowej przez pierścienie i podnosi tam ciśnienie, w przypadku seryjnego silnika wentylacja odbywa się przez zawór PCV (positive crankcase ventilation) znajdujący się po stronie kolektora ssącego w pokrywie zaworów.
W momencie kiedy w kolektorze panuje podciśnienie zawór jest otwarty i z silnika wysysane są spaliny (wraz z oparami oleju) a świeże powietrze zasysane jest z prawej strony pokrywy zaworów z dolotu.

W przypadku silników atmosferycznych takie rozwiązanie jest jak najbardziej poprawne lecz w przypadkach turbodoładownych jednostek potrafi stwarzać problemy. Główną bolączką jest seryjny zawór PCV, który z czasem potrafi przepuszczać ciśnienie i wpompowywać powietrze do silnika w czasie doładowania.

Rozwiązaniem tego problemu jest na przykład zawór od Mazdy 323GTX (nr kat. E301-13-890A - cena około 120zł), który w przeciwieństwie do zwykłego zaworka ma metalowe "wnętrzności" w związku z przystosowaniem do pracy z silnikiem turbodoładowanym. To rozwiązanie zresztą polecam (można jeszcze wrzucić drugi zawór liniowo, na przykład jednokierunkowy zawór od układów paliwowych jednak nie polecam - przerost formy nad treścią :cool: ) i sugerowałbym trzymanie się go.

Kolejnym problemem może być to, iż w czasie ostrej jazdy (głównie na doładowaniu) podciśnienie występuje dość rzadko i mimo, że nie jest wtłaczanie powietrze do silnika (dobry zawór) to występuje nadal problem spalin gromadzących się w komorze korbowej. Zazwyczaj otwarta odma po stronie prawej pokrywy zaworów wystarczy by trzymać w ryzach ciśnienie jednak warto by pomyśleć o jakiejś pomocy w wyciąganiu spalin. Problem może się pojawić głównie w nieco bardziej zużytych silnikach gdzie spalin gromadzi się więcej. W takim przypadku odprowadzanie oleju z turbosprężarki jest utrudnione i może wystąpić wyciek przez uszczelniacze (o ile olej zdąży się nagromadzić w komorze turbiny przed pojawieniem się podciśnienia w kolektorze ssącym).

W tym przypadku polecam modyfikację układu wentylacji silnika tak aby zawsze było dostępne podciśnienie, które będzie wyciągało spaliny z komory korbowej.

W przypadku mojego projektu rozwiązałem to korzystając z podciśnienia, które pojawia się w dolocie przed turbosprężarką. By nie utracić wysokiego podciśnienia na wolnych obrotach i w czasie criusingu połączyłem oba źródła podciśnień rozdzielając je zaworem jednokierunkowym (tak aby niemożliwe było zasysanie powietrza z dolotu przed turbiną). Kiedy znika podciśnienie w kolektorze ssącym to "pałeczkę" przejmuje podciśnienie sprzed turbiny i nadal wysysa opary oleju oraz spaliny z komory korbowej.

Całą instalację przedstawia zdjęcie z załącznika.

Co jest potrzebne:

1. Zawór PCV z GTX'a (E301-13-890A)
2. Plastikowy trójnik
3. Zawór jednokierunkowy (w moim przypadku liniowo z małym filterkiem by ograniczyć dostęp oleju na łopatki turbosprężarki i do dolotu)
4. Dziura w dolocie przed turbiną (króciec)

Poza rzeczami ponumerowanymi oczywiście jakiś wąż (na przykład silikonowy), opaski i filterek na prawą odmę.

Mam nadzieje, że komuś się przyda. Wszelkie sugestie, wytykanie błędów (sensowne) i ewentualne modyfikacje (również sensowne) mile widziane :kciuk:

Pozdrawiam,
Mayk
Załączniki
odma.JPG
110@???KM
134@???Nm
OldTomFrost
Posty: 631
Rejestracja: 24 wrz 2009, 8:56
Lokalizacja: Kraków i okolice

07 kwie 2011, 21:11

Mayk, :poklony: :poklony: ... dzieki za topic, jak juz pisalem mam problem z uszczelniaczami i wlasnie zaczolem powoli wgryzac sie w temat a tu wszystko jak na tacy... :grin: Musze jeszce gdzies wkomponować oil catch tank...
AWD + RWD = ;D
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

07 kwie 2011, 22:23

A ja mam pytanie - czy oba wyjścia z pokrywy zaworów są w środku połączone, czy nie? Jest tam swobodny przepływ powietrza pomiędzy nimi?
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

07 kwie 2011, 22:29

Do końca nie pamiętam jak to wygląda.

Z grubsza są w pokrywe trzy komory, lewa (od strony kolektora ssącego), środkowa i prawa.

Przepływ wygląda tak, że jest od prawej komory przepływ do środkowej, z środkowej do komory korbowej i później z powrotem na górę do komory lewej i przez zawór PCV do kolektora ssącego.


PS mogłem coś pokręcić ;)
110@???KM
134@???Nm
OldTomFrost
Posty: 631
Rejestracja: 24 wrz 2009, 8:56
Lokalizacja: Kraków i okolice

25 kwie 2011, 14:34

Mayk, tak z ciekawosci, gdzie planujesz wpiac oil catch tank? (jesli wogole) i jaka jest srednica tych przewodow?
AWD + RWD = ;D
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

25 kwie 2011, 15:20

Jeśli będę wpinał catch tanka to pomiędzy pokrywę zaworów a zawór PCV.

Przewód bodaj 10mm silikonowy, spokojnie można go naciągnąć nawet na 14mm - dlatego nadał się idealnie :cool:
110@???KM
134@???Nm
ODPOWIEDZ