[NA] Tania alternatywa dla seryjnych reflektorów
Model "Ikarus" firmy Wesem jako zamiennik reflektorów w NA
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
Witam szanowne towarzystwo
Ze względu na fakt, że mój temat powoli zmieniał się w broszurę reklamową firmy Wesem, a koncepcja zmiany seryjnych reflektorów w NA cieszy się jak widać sporym zainteresowaniem, postanowiłem założyć osobny temat i w sposób możliwie wyczerpujący wyjaśnić wszystkie pojawiające się do tej pory wątpliwości. Nie łączyłem go z tematem o zakupie grupowym, żeby zbytnio nie mieszać. Mam nadzieję, że inni użytkownicy reflektorów Wesem wesprą mnie np. dodatkowymi zdjęciami.
Co to jest?
Temat dotyczy reflektorów "Ikarus" firmy Wesem. [URL=http://sklep.wesem.pl/3/6626/Elementy_optyczne_przednie_typu_Ikarus]TUTAJ[/URL] znajduje się wyczerpujący opis produktu - zachęcam do zapoznania się także z kartą katalogową, która zawiera rysunki, dokładne wymiary, wykorzystane materiały itp.
Jak widzicie model Ikarus występuje w dwóch wersjach:
Wersja 1 - na żarówkę H4, "płaski" klosz
Wersja 2 - na żarówkę R2, klosz "wypukły"
Do Miaty oczywiście zakładamy wersję 1, jej symbol katalogowy to RE.12411.
Jak to założyć?
Reflektory pasują plug&play. Wymiana składa się z kilku prostych kroków:
1. Postępujemy jak przy wymianie żarówek, aż reflektor zostanie nam w ręce
2. Odkręcamy śrubki dociskające klosz do metalowej ramki (w tym miejscu warto jest wymienić śrubki na nowe - moje były już tak pordzewiałe, że przy ponownym dokręcaniu gwinty mogłyby nie wytrzymać)
3. Podmieniamy klosze i wykonujemy wszystkie czynności raz jeszcze, tyle że w odwrotnej kolejności
Ważna sprawa - wymieniając klosz należy również wymienić gumową uszczelkę pomiędzy kloszem a kostką, ponieważ mazdowska uszczelka nie pasuje. Uszczelka ma symbol A.05820 i znajduje się na stronie z opisem reflektorów.
Ile to kosztuje?
Na chwilę obecną zestaw reflektorów to wydatek 77,40 zł. Na tę kwotę składają się:
2 reflektory - 2x 32.78 zł
2 uszczelki - 2x 5.92 zł
Jak to świeci?
Poniżej trochę zdjęć z montażu oraz z drogi. Z góry przepraszam za ich marną jakość, ale fotograf ze mnie żaden, a i statywu nie wożę ze sobą w samochodzie.
Zdjęcia zostały wykonane na najzwyczajniejszych żarówkach H4 Bosch'a.
Montaż:
Światła mijania przy lekkiej mgle:
Światła drogowe przy lekkiej mgle:
Światła mijania na dobrze oświetlonym osiedlu:
Mam nadzieję, że znajdziecie w tym temacie wszystkie potrzebne informacje. Jeżeli nie, to oczywiście służę pomocą.
Szerokiej drogi!
Ze względu na fakt, że mój temat powoli zmieniał się w broszurę reklamową firmy Wesem, a koncepcja zmiany seryjnych reflektorów w NA cieszy się jak widać sporym zainteresowaniem, postanowiłem założyć osobny temat i w sposób możliwie wyczerpujący wyjaśnić wszystkie pojawiające się do tej pory wątpliwości. Nie łączyłem go z tematem o zakupie grupowym, żeby zbytnio nie mieszać. Mam nadzieję, że inni użytkownicy reflektorów Wesem wesprą mnie np. dodatkowymi zdjęciami.
Co to jest?
Temat dotyczy reflektorów "Ikarus" firmy Wesem. [URL=http://sklep.wesem.pl/3/6626/Elementy_optyczne_przednie_typu_Ikarus]TUTAJ[/URL] znajduje się wyczerpujący opis produktu - zachęcam do zapoznania się także z kartą katalogową, która zawiera rysunki, dokładne wymiary, wykorzystane materiały itp.
Jak widzicie model Ikarus występuje w dwóch wersjach:
Wersja 1 - na żarówkę H4, "płaski" klosz
Wersja 2 - na żarówkę R2, klosz "wypukły"
Do Miaty oczywiście zakładamy wersję 1, jej symbol katalogowy to RE.12411.
Jak to założyć?
Reflektory pasują plug&play. Wymiana składa się z kilku prostych kroków:
1. Postępujemy jak przy wymianie żarówek, aż reflektor zostanie nam w ręce
2. Odkręcamy śrubki dociskające klosz do metalowej ramki (w tym miejscu warto jest wymienić śrubki na nowe - moje były już tak pordzewiałe, że przy ponownym dokręcaniu gwinty mogłyby nie wytrzymać)
3. Podmieniamy klosze i wykonujemy wszystkie czynności raz jeszcze, tyle że w odwrotnej kolejności
Ważna sprawa - wymieniając klosz należy również wymienić gumową uszczelkę pomiędzy kloszem a kostką, ponieważ mazdowska uszczelka nie pasuje. Uszczelka ma symbol A.05820 i znajduje się na stronie z opisem reflektorów.
Ile to kosztuje?
Na chwilę obecną zestaw reflektorów to wydatek 77,40 zł. Na tę kwotę składają się:
2 reflektory - 2x 32.78 zł
2 uszczelki - 2x 5.92 zł
Jak to świeci?
Poniżej trochę zdjęć z montażu oraz z drogi. Z góry przepraszam za ich marną jakość, ale fotograf ze mnie żaden, a i statywu nie wożę ze sobą w samochodzie.
Zdjęcia zostały wykonane na najzwyczajniejszych żarówkach H4 Bosch'a.
Montaż:
Światła mijania przy lekkiej mgle:
Światła drogowe przy lekkiej mgle:
Światła mijania na dobrze oświetlonym osiedlu:
Mam nadzieję, że znajdziecie w tym temacie wszystkie potrzebne informacje. Jeżeli nie, to oczywiście służę pomocą.
Szerokiej drogi!
Ostatnio zmieniony 03 lut 2011, 20:43 przez Vertigo, łącznie zmieniany 1 raz.
Vertigo, muszę przyznać, że ostatnie zdjęcia z powyższego tematu są niezwykle przekonywujące i zaczynam się "łamać"
chciałem tylko ponowić pytanie, które zagubiło się gdzieś w wątku o Twojej miatce - co zrobiłeś z otworami na światła pozycyjne? są jakoś zaślepione?
chciałem tylko ponowić pytanie, które zagubiło się gdzieś w wątku o Twojej miatce - co zrobiłeś z otworami na światła pozycyjne? są jakoś zaślepione?
Warto zmieniać seryjne lampy w dobrym stanie na wyżej wymienione czy raczej tylko kiedy mamy już zużyte/zniszczone lustra? Świeci to jakoś zdecydowanie lepiej czy tylko minimalnie (na pograniczu autosugestii )?.
- Bardock
- Posty: 1863
- Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
- Model: Inny
- Wersja: S3 1.8T
- Lokalizacja: Warszawa
Dizajer dobre pytanie!
Ja natomiast zmieniam na owe lampki gdyż mój odbłyśnik jest w słabej kondycji.
Jak zobaczyłem zdjęcia vertigo porządnie się zdziwiłem, ale przypomniałem sobie, że jeżdżę na żarówkach ze stacji benzynowej za 5 zł 1szt. ...
Dlatego nowe lampki, gumki i kostki + dobre żarówy = dobry mod
Ja natomiast zmieniam na owe lampki gdyż mój odbłyśnik jest w słabej kondycji.
Jak zobaczyłem zdjęcia vertigo porządnie się zdziwiłem, ale przypomniałem sobie, że jeżdżę na żarówkach ze stacji benzynowej za 5 zł 1szt. ...
Dlatego nowe lampki, gumki i kostki + dobre żarówy = dobry mod
artur pisze:chciałem tylko ponowić pytanie, które zagubiło się gdzieś w wątku o Twojej miatce - co zrobiłeś z otworami na światła pozycyjne? są jakoś zaślepione?
Otwór na światło pozycyjne jest wypełniony gniazdem żarówki, nie ma więc potrzeby dodatkowego zaślepiania.
Dizajer pisze:Warto zmieniać seryjne lampy w dobrym stanie na wyżej wymienione czy raczej tylko kiedy mamy już zużyte/zniszczone lustra? Świeci to jakoś zdecydowanie lepiej czy tylko minimalnie (na pograniczu autosugestii )?.
Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ moje reflektory zdecydowanie nie były w dobrym stanie Wszystko wydawało się ok, dopóki nie wyjechałem za miasto na nieoświetlone drogi - wtedy okazało się, że przed autem mam plamę żółtawej poświaty
W moim przypadku różnica była ogromna (nawet osoby, które widziały auto tylko kilka razy od razu ją zauważyły), ale jeśli Twoje reflektory świecą dobrze, to nie ma sensu naprawiać czegoś, co nie jest zepsute.
Bardock pisze:(...) przypomniałem sobie, że jeżdżę na żarówkach ze stacji benzynowej za 5 zł 1szt. ...
Dlatego nowe lampki, gumki i kostki + dobre żarówy = dobry mod
W poprzednim samochodzie założyłem Philips NightGuide za 80zł komplet i powiem szczerze, że poza żółtym doświetleniem pobocza (które przydało się tylko do tego, że raz wystraszyłem się siedzącego przy drodze zająca) nie widziałem różnicy w porównaniu do połowę tańszych Boschy. Po roku jedna się spaliła i wróciłem do zwykłych żarówek. Moim skromnym zdaniem takie wynalazki poprawiają przede wszystkim samopoczucie
-
- Donator
- Posty: 402
- Rejestracja: 19 sie 2010, 10:12
- Model: NB
- Wersja: Magic
- Lokalizacja: Łańcut
- Kontakt:
Vertigo pisze:W poprzednim samochodzie założyłem Philips NightGuide za 80zł komplet i powiem szczerze, że poza żółtym doświetleniem pobocza (które przydało się tylko do tego, że raz wystraszyłem się siedzącego przy drodze zająca) nie widziałem różnicy w porównaniu do połowę tańszych Boschy. Po roku jedna się spaliła i wróciłem do zwykłych żarówek. Moim skromnym zdaniem takie wynalazki poprawiają przede wszystkim samopoczucie
Ja mam dokładnie tak samo i przymierzałem się do kupna droższych żarówek. Teraz się zastanawiam. Dzięki za posta.
Najbardziej mnie ubawiło towarzystwo do, którego pasuje klosz. Zastosowanie: Ikarus, Kamaz, MZ, Robur, Trabant, Wołga, Zaporożec
Zdrówko!
Najbardziej mnie ubawiło towarzystwo do, którego pasuje klosz. Zastosowanie: Ikarus, Kamaz, MZ, Robur, Trabant, Wołga, Zaporożec
No co - sama klasyka motoryzacji.
I know I get a lot of stick from the other two idiots about thinking this, but the MX-5 is a car that smiles when you drive it. It wants to be driven, in the way that those husky dogs actually enjoy pulling sledges. - James May
- Dżunior
- Donator
- Posty: 4106
- Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom Recaro
- Lokalizacja: Calpe / NDM
- Kontakt:
Pure JDM...
MX-5 ND SkyFreedom
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Taki zamiennik to skarb! Ciekawe, ile wymiana reflektorów by w ASO kosztowała
Inna sprawa, to taka, że firma WESEM robi naprawdę porządne rzeczy - sam korzystam z ich świateł dziennych
I tu nasuwa się pytanie, czy warto (nawet perspektywicznie) dokonać takiej wymiany, jeśli ktoś jeździ na dziennych i podnoszonych oczek tylko w nocy używa
Inna sprawa, to taka, że firma WESEM robi naprawdę porządne rzeczy - sam korzystam z ich świateł dziennych
I tu nasuwa się pytanie, czy warto (nawet perspektywicznie) dokonać takiej wymiany, jeśli ktoś jeździ na dziennych i podnoszonych oczek tylko w nocy używa
516 566 767
Piszę poprawnie po polsku.
Piszę poprawnie po polsku.
vox pisze:Inna sprawa, to taka, że firma WESEM robi naprawdę porządne rzeczy - sam korzystam z ich świateł dziennych
+1
vox pisze:I tu nasuwa się pytanie, czy warto (nawet perspektywicznie) dokonać takiej wymiany, jeśli ktoś jeździ na dziennych i podnoszonych oczek tylko w nocy używa
Mi tam zasadniczo chodzi o ilość światła dawaną przez reflektory właśnie w nocy... ale różne bywają gusta.
I know I get a lot of stick from the other two idiots about thinking this, but the MX-5 is a car that smiles when you drive it. It wants to be driven, in the way that those husky dogs actually enjoy pulling sledges. - James May
vox pisze:I tu nasuwa się pytanie, czy warto (nawet perspektywicznie) dokonać takiej wymiany, jeśli ktoś jeździ na dziennych i podnoszonych oczek tylko w nocy używa
A czujesz się mało oświecony po ciemku ? Moje oryginalne reflektory wyglądały na idealne. Żadnej korozji ani zmatowienia odbłyśników na pierwszy rzut oka. Natomiast to co widzę przez szybę znacznie odbiega od tego co na zdjęciach Vertigo widać. Dlatego stwierdziłem że nie ma się co bawić w próby mycia tylko je po prostu wymienić.
Po
eM
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Znam kogoś kto ma takie rozwiązanie zastosowane od niepamiętnych czasów ...
Ale nie powiem kto to taki
Majkel moim zdaniem nie ma co się sugerować zdjęciami, bo aparat trochę inaczej to odbiera niż oko, wiec żeby coś ocenić trzeba by wybadać temat na żywo
Ale nie powiem kto to taki
Majkel moim zdaniem nie ma co się sugerować zdjęciami, bo aparat trochę inaczej to odbiera niż oko, wiec żeby coś ocenić trzeba by wybadać temat na żywo
Jeśli chodzi o turbomiaty to w moich oczach poniosły klęskę.
anrasz pisze:nam kogoś kto ma takie rozwiązanie zastosowane od niepamiętnych czasów ... Ale nie powiem kto to taki
Tamten ma chyba wersję od Żuka albo Nysy
Obadam natychmiast jak dostawa dotrze
Po
eM
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
majkel_c pisze:Tamten ma chyba wersję od Żuka albo Nysy
Nie jestem aż takim znawcą tematu ale na oko wyglądają tak samo
Ale tamte stanowczo nie świecą, może dlatego ze odbłyśnik zardzewiał ?
Jeśli chodzi o turbomiaty to w moich oczach poniosły klęskę.
-
- Donator
- Posty: 402
- Rejestracja: 19 sie 2010, 10:12
- Model: NB
- Wersja: Magic
- Lokalizacja: Łańcut
- Kontakt:
Moje dotarły wczoraj, dziś bedę montował. Zrobię zdjęcia po zamontowaniu jednego dla porównania jaka jest różnica.
Zdrówko!
- Dziubas
- Posty: 1701
- Rejestracja: 11 sie 2007, 18:08
- Model: NB
- Wersja: miatasm.com
- Lokalizacja: Warszawa
pawel.k pisze:Moje dotarły wczoraj, dziś bedę montował. Zrobię zdjęcia po zamontowaniu jednego dla porównania jaka jest różnica.
bardziej miarodajne by bylo, gdybys, jak juz bedzie zupelna ciemnosc, zrobil zdjecia przed i po montazu, ustawiac aparat w tryb manualny i nie zmieniajac zadnego parametru.
oczywiscie to wymaga wymiany po ciemaku (co nie jest specjalnie trudne swoja droga, o ile zadna srubka nie ucieknie w czeluscie...)
Były: NA 1992 1.6, NA 1996 1.8 NB 2000 1.8 Dzik
Są: Dzik V2 - NB/2000/1.8VVT/ITB/EMU oraz Lifted Kameleon NB/2000/1.8/
http://miatasm.com/kameleon-siodmy-kole ... -w-polsce/
https://www.facebook.com/miatasmcom/
Są: Dzik V2 - NB/2000/1.8VVT/ITB/EMU oraz Lifted Kameleon NB/2000/1.8/
http://miatasm.com/kameleon-siodmy-kole ... -w-polsce/
https://www.facebook.com/miatasmcom/
-
- Donator
- Posty: 402
- Rejestracja: 19 sie 2010, 10:12
- Model: NB
- Wersja: Magic
- Lokalizacja: Łańcut
- Kontakt:
Aparatu niestety zapomniałem , mogę powiedzieć, że na pewno świecą lepiej.
Zdrówko!
- Bardock
- Posty: 1863
- Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
- Model: Inny
- Wersja: S3 1.8T
- Lokalizacja: Warszawa
Lampki zainstalowane. Dodatkowo włożone żarówki OSRAM night breaker (te same co brożyn).
Świeci mega. Jest taka różnica, że jazda nocą jest w końcu przyjemnością.
Jedyne co mnie martwi, to to, że te żarówki mocno się nagrzewają, chyba popalą te odbłyśniki
Co do tej wtyczki którą też można było zamówić z Wesem to był problem, ale i go dało się rozwiązać.
Świeci mega. Jest taka różnica, że jazda nocą jest w końcu przyjemnością.
Jedyne co mnie martwi, to to, że te żarówki mocno się nagrzewają, chyba popalą te odbłyśniki
Co do tej wtyczki którą też można było zamówić z Wesem to był problem, ale i go dało się rozwiązać.
Bardock pisze:Lampki zainstalowane. Dodatkowo włożone żarówki OSRAM night breaker (te same co brożyn).
Bardock pisze:Jedyne co mnie martwi, to to, że te żarówki mocno się nagrzewają, chyba popalą te odbłyśniki
Niby nie powinny, to standardowa moc. Porównaj z brożynowymi. Jeśli u niego się tak mocno nie grzeją, to stawiam że masz za wysokie napięcie w instalacji.
Ja moje reflektory atakuję jutro, tyle że do środka wlecą tungsramy.
Po
eM
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Panie i panowie, oto moment na który wszyscy czekali. W prawym narożniku: oryginalna lampa z NA z żarówką Philips BlueVision. W lewym - nowa Wesem Ikarus z żarówką Tungsram za 30 zł dwie sztuki.
Lampa oryginalna jest wciąż bardzo ładna, ma przepiękne szkło, czyste lustro i zmiana miała mieć charakter czysto kosmetyczny...
Lampa oryginalna jest wciąż bardzo ładna, ma przepiękne szkło, czyste lustro i zmiana miała mieć charakter czysto kosmetyczny...
I know I get a lot of stick from the other two idiots about thinking this, but the MX-5 is a car that smiles when you drive it. It wants to be driven, in the way that those husky dogs actually enjoy pulling sledges. - James May
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
spilner, ostatecznie mnie przekonałeś do ich wyboru.
Zamówiłem. Dam znać jak wrażenia po montażu
Zamówiłem. Dam znać jak wrażenia po montażu
DieSpinnePL pisze: Zamówiłem. Dam znać jak wrażenia po montażu
I bardzo słusznie. Przypilnuj żeby twoje nie miały przysłonek - daje to nieco mocniejsze światła długie i nie ma wpływu na homologację. Możesz ich też poprosić żeby zrobili ci wersję bez zintegrowanej postojówki; Anrasz chciał taki custom i okazało się że nie ma z tym problemu.
Ostatnio zmieniony 10 sie 2011, 22:15 przez spilner, łącznie zmieniany 1 raz.
I know I get a lot of stick from the other two idiots about thinking this, but the MX-5 is a car that smiles when you drive it. It wants to be driven, in the way that those husky dogs actually enjoy pulling sledges. - James May
Bardock pisze:Co do tej wtyczki którą też można było zamówić z Wesem to był problem, ale i go dało się rozwiązać.
Można coś więcej ?
Wtyczka mazdowa podchodzi bez problemu do tych reflektorów ?
Tzn. czy trzeba zamówić wtyczkę wesem, czy jest to tylko chęć wymiany na nową część ?
Napisaliście, że trzeba kupić uszczelkę a o wtyczkach jakoś jednoznacznie nie było
oktis pisze:Bardock pisze:Co do tej wtyczki którą też można było zamówić z Wesem to był problem, ale i go dało się rozwiązać.
Można coś więcej ?
Wtyczka mazdowa podchodzi bez problemu do tych reflektorów ?
Tzn. czy trzeba zamówić wtyczkę wesem, czy jest to tylko chęć wymiany na nową część ?
Napisaliście, że trzeba kupić uszczelkę a o wtyczkach jakoś jednoznacznie nie było
pasuje ori wtyczka - choć jest badziewiasta - dziś rano znów musiałem rozbierać jeden reflektor bo nie działał - pewnie zamienie je na te nowe wtyczki Wesema bo kupiłem na wszelki wypadek
uszczelka też Wesem bo nowa
- Bardock
- Posty: 1863
- Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
- Model: Inny
- Wersja: S3 1.8T
- Lokalizacja: Warszawa
Od razu Ci powiem, ze z wtyczkami wessem będzie sporo roboty. Niestety ale ja już lampę z 5 razy rozbierałem a teraz znów jakiś kabel się poluzował. Chyba na cement będę musiał to wszystko połączyć.