Kody błedów NA

które piny ... czyli jak uruchomić samodiagnostykę

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

11 maja 2007, 15:59

Aby uruchomić samodiagnostykę układu elektrycznego należy połaczyć GND (masę) oraz TEN (dzięsiąty?) pin w kostce diagnostic. Zaglądając do tejże kostki nie ma ponumerowanych pinów czy GND ... ma ktos opis tej kostki co gdzie tam jest ?

informację zaczerpnąłem z :
[url=http://www.miata.net/garage/faultcodes.html]MIATA.NET | Miata Engine Computer Self Diagnostics[/url]
Ostatnio zmieniony 11 maja 2007, 19:26 przez demol, łącznie zmieniany 1 raz.
Fuksja i Turkus :)
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

11 maja 2007, 19:16

Przekopałem service manual i znalazłem opis tego złącza :)
Zamieszczam również dla was, jakby ktoś chciał u siebie sprawdzić.

ps. znów gadam sam ze sobą :P
Załączniki
diagnostyka.jpg
Fuksja i Turkus :)
Rad Mox
Posty: 273
Rejestracja: 25 sty 2007, 19:11
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

11 maja 2007, 20:01

upss, czy ja mam lampke check engine hmm, takiej to nie mam , ale może mam jakiś namalowany silniczek (qurde miata stoi w naprawie po spotkaniu z X5 jakiś czas temu)


a czy coś ci się zapaliło, że chcesz sprawdzić ?
pozdrawiam
Radek

www.mx5.prv.pl
Miata Klub Polska
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

15 maja 2007, 14:50

Rad Mox pisze:a czy coś ci się zapaliło, że chcesz sprawdzić ?


ogólnie chcę sprawdzić ... czy to będzie działać :) a silnikiem wszystko OK!
Fuksja i Turkus :)
Rad Mox
Posty: 273
Rejestracja: 25 sty 2007, 19:11
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

15 maja 2007, 20:15

Ja nie mam kontrolki check engine :(, musze poszperać na miata.net i europejskich stronach ...

R_guła_w_temacie
pozdrawiam
Radek

www.mx5.prv.pl
Miata Klub Polska
Rad Mox
Posty: 273
Rejestracja: 25 sty 2007, 19:11
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

16 maja 2007, 20:19

Generalnie to głupi jestem, też już znalazłem w sieci musze sobie takie cudo z diodą zpreparować :)
pozdrawiam
Radek

www.mx5.prv.pl
Miata Klub Polska
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

05 mar 2009, 17:33

siema może ktoś mi pomoże bo już zgłupiałem :/
odczytałem kody błędów w swojej madzi i wyszło że mam błąd NR: 1 (lub 10) 14, 19, 18.

Błąd 14 to niby czujnik ciśnienia atmosferycznego :/ ale miata NBFL niema czegoś takiego :/

Błąd 18 to A/F Solenoid Valve ?? jeszcze nie rozszyfrowałem co to za elektrozawór :P

Błąd 1 to impulsy zapłonu ale nie wiem jak rozróżnić błyśnięcia na 1 od 10 bo bład 10 to przepływka lub ICT
tak czy tak sprawdzę wszystkie 3 czujniki :)

zaś Błąd 19 nigdzie nie jest opisany :/

może ktoś podpowie do czego się dobrać na początku :P

Ps. sprawdzałem również zapłon i w trybie diagnostycznym ustawiony był na 5° to chyba trochę za mało ?? :/ xedosy śmigają z zapłonem 10°
Mazda mx5 NB 1,8 00r
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

05 mar 2009, 21:20

Jak się odczytuje te kody błędów? I czy w NB też można?
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

05 mar 2009, 21:30

na tej stronce jest wszystko opisane [URL=http://www.miata.net/garage/Engine_Diagnostics.html]LINK[/URL]
tylko się zastanawiam bo niby w mojej miacie powinno być OBDII a mam jeszcze stare złącze pod maską trochę to dziwne :/
Mazda mx5 NB 1,8 00r
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

05 mar 2009, 22:00

snafu pisze:tylko się zastanawiam bo niby w mojej miacie powinno być OBDII a mam jeszcze stare złącze pod maską trochę to dziwne :/

Normalne złącze OBD2 masz pod klapką bezpieczników w kabinie (ta koło lewego kolana
kierowcy :mrgreen: ). Nie za bardzo go widać, trzeba tak od dołu spojrzeć...
Wroniasty pisze:Jak się odczytuje te kody błędów? I czy w NB też można?

Podłączasz czytnik do gniazda i już :mrgreen:
snafu pisze:na tej stronce jest wszystko opisane LINK

ten opis dotyczy modeli sprzed OBD2, więc niekoniecznie się do tego przywiązujcie...
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

06 mar 2009, 6:45

ostatnio poprawiałem wiązkę od centralnego zamka i miałem wszystko rozkręcone przy skrzynce bezpieczników gniazdo by mi wpadło w oko no ale sprawdzę jeszcze raz.
tylko jeśli nawet mam OBDII to poco jest złącze pod maską i do tego jeszcze można wywołać tryb diagnostyczny i mrugać błędy?? :/
Mazda mx5 NB 1,8 00r
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

07 mar 2009, 14:52

snafu pisze:gniazdo by mi wpadło w oko no ale sprawdzę jeszcze raz.

Szukaj :mrgreen: ono tam powinno być. U mnie jest tak jak na załączonym zdjęciu.
Gdyby go tam jednak nie było (i nie było w tym miejscu uciętych kabli :mrgreen: )
sprawdź pod konsolą centralną za radiem. To jest drugie miejsce w którym w NBfl
port OBD2 się pojawia.
snafu pisze:tylko jeśli nawet mam OBDII to poco jest złącze pod maską

Dla kompatybilności ze starszymi wersjami kompów diagnostycznych ??

Pozdr
Michał
Załączniki
DSCF3098.JPG
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

07 mar 2009, 16:41

Wiec w skrzynce na pewno go niema :/ według programu Autodata wychodzi ze mam jedynie złącze pod maską i błąd 18 i 19 to zła jakość paliwa 14 barometr a 10 to czujnik temperatury zasysanego powietrza.
czujnik miał oporność 2100Ω przy temp 11°C więc raczej ok

zaś program ESI Boscha wskazuje że złącze OBD występuje właśnie w skrzynce bezpieczników :/ i KTS powinien się połączyć
Mazda mx5 NB 1,8 00r
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

07 mar 2009, 17:46

snafu pisze:czujnik miał oporność 2100Ω przy temp 11°C więc raczej ok

hmmm... Ja wiem ? Według charakterystyki (w załączniku, to jest NBfl 1.8 2002 - ty
masz NBfl, czy NB ??) powinien mieć przy tej temperaturze prawie 4Kohm...
Przy 20 stopniach wartości poprawne są od 2,21 do 2,69 k...
snafu pisze:Błąd 14 to niby czujnik ciśnienia atmosferycznego :/ ale miata NBFL niema czegoś takiego :/

Ale ma czujnik ciśnienia od układu EGR (tam niedaleko skrzynki bezpieczników pod maską
po stronie pasażera) i może ten opis do niego się odnosił...

Pozdr
Michał
Załączniki
iat_2002_char.JPG
iat_2002_char.JPG (41.21 KiB) Przejrzano 24627 razy
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

07 mar 2009, 18:35

dzięki za podpowiedz :) ja mam NBfl
nie jestem do końca pewien jaką miałem temperaturę przy pomiarze, :) ale jak pada IAT sensor to zazwyczaj albo ma przerwę albo mocno zmienioną rezystancje
no to został mi jeszcze ten nieszczęsny EGR :P
Mazda mx5 NB 1,8 00r
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

12 mar 2009, 20:37

no to cześć problemów się dziś wyjaśniła :)
po kolejnej diagnozie dograł się błąd 17 ( elektrozawór EGR )
okazało się że wtyczka była źle dopięta :)
teraz autko szybciej zapala i ma większego kopa :) jutro jeszcze sprawdzę błędy i wszystko się okaże :) mam nadzieje że błąd 10 też zniknie ( IAT sensor )
Mazda mx5 NB 1,8 00r
cyzo
Posty: 194
Rejestracja: 30 lip 2008, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk

09 kwie 2009, 17:24

Witam,

W podanym wyżej linku do zmontowania czytnika każą użyć opornika 2kOhm. Mam akurat pod ręką 1kOhm - też może być?
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

10 kwie 2009, 0:47

A nie masz dwóch 1k? :)
110@???KM
134@???Nm
vox
Posty: 879
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

10 kwie 2009, 6:01

majkel_c pisze:Podłączasz czytnik do gniazda i już
czy dobrze rozumiem, że tym czytnikiem jest ten układ dioda LED+rezystor :?:
Jeśli tak, to zwróćcie uwagę na to, że jest tam napisane, że 2 kom stosuje się przy czerwonej diodzie, a przy innych 500 om :!: Nie b. rozumiem dlaczego :arrow: czerwono ma inną oporność :???:
cyzo
Posty: 194
Rejestracja: 30 lip 2008, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk

10 kwie 2009, 7:34

@ Mayk....nie nie mam dwóch. :)
Adrian
Posty: 82
Rejestracja: 18 sie 2008, 11:33
Lokalizacja: Łódź

10 kwie 2009, 12:41

Dioda LED jest elementem sterowanym prądowo i do pracy potrzebuje około 20mA. Różne oporności wynikają z różnych napięć przewodzenia dla diod o różnych kolorach:
dla czerwonych: 1,8V..2,1V
dla żółtych i zielonych: 1,9V..2,3V
dla niebieskich i białych oraz UV: 2,9V..3,6V

Tak więc wartość rezystora możemy policzyć z prostego wzoru:
R = (Vin - Vdiody) / Idiody

R - wartość rezystora w ohmach
Vin - napięcie wejściowe (w przypadku samochodu przyjmujemy 14,4V)
Vdiody - napięcie prazy diody (tu zależnie jaki kolor mamy)
Idiody - prąd płynący przez diodę (przyjmujemy 0,005A-0,02A dla czerwonej i 0,01A - 0,02A dla pozostałych)

cyzo, jak dasz 1k do czerwonej dostanie nieco ponad 10mA i bez problemu będzie świecić :wink:
cyzo
Posty: 194
Rejestracja: 30 lip 2008, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk

05 maja 2009, 20:18

Witam,

Albo coś robię nie tak, albo coś nie działa :/
Posiadam Madzię NB 1999r. jednak nie mam złącza w skrzynce bezpieczników a jedynie to pod maską. Połączyłem TEN z GND ale po przekręceniu stacyjki kontrolka silnika nie mruga ( zakładam, że to ta po prawej stronie deski rozdz. między prędkościomierzem a wskaźnikiem temp. silnika). Postanowiłem poszerzyć działania o wpięcie testera z diodą LED wg. linka SNAFU...ale na opisie złącz wklejonym przez DEMOLa nie mogę znależć dniazda B+ :/
Jakieś sugestie...dla opornych?

Pozdrawiam,
vox
Posty: 879
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

06 maja 2009, 5:43

A czy to przypadkiem nie ten ukł. wskazujący (dioda+rezystor) powinien mrugać :?:
Nie robiłem, ale tak mi się zdaje :neutral:
cyzo
Posty: 194
Rejestracja: 30 lip 2008, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk

06 maja 2009, 7:37

No doczytałem się dwóch wersji. W pierwszej - kiedy gniazdo jest pod maską (czyli niby modele do 93') trzeba połączyć TEN z GND i odczytać błędy z migającej kontrolki CHECK ENGINE na desce rozdzielczej (przynajmniej tak to zrozumiałem). Natomiast w nowszych modelach - gdzie gniazdo znajduje się w skrzynce bezpieczników koło lewej nogi kierowcy - trzeba użyć czytnika. I tu pojawia się mój problem - auto mam z 99', gniazdo mam pod maską, kontrolka CHECK ENGINE nie mruga, a w gnieździe diagnostycznym nie mam pinu B+ - więc nie wiem jak i gdzie wpiąć czytnik z diodą :/
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

06 maja 2009, 9:10

vox pisze:czy dobrze rozumiem, że tym czytnikiem jest ten układ dioda LED+rezystor :?:

Ops, przegapiłem :wink: Nie, ja mam oprócz gniazda diagnostycznego pod maską port OBD2 w kabinie i używam normalnego skanera błędów OBD, nie czytniczka-mrugacza :mrgreen:
cyzo pisze:I tu pojawia się mój problem - auto mam z 99', gniazdo mam pod maską,

Szczerze mówiąc jestem po raz kolejny zaskoczony. Mam przed sobą "engine control manual" do rocznika 99, i wprost podają, że są 2 gniazda diagnostyczne: DLC1 pod maską, oraz DLC2 (standardowy port OBD2) pod lewą częścią centralnej konsoli.... Może ktoś spróbowałby zdjąć dolną plastikową osłonę kolumny kierownicy i się dobrze porozglądać czy ten port nie jest gdzieś tam schowany ??

Pozdr
Michał
cyzo
Posty: 194
Rejestracja: 30 lip 2008, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk

06 maja 2009, 11:25

W sobotę będę miał trochę czasu to popatrzę. Czyli, że co....z gniazda pod maską nie odczytam błędów?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

06 maja 2009, 11:50

cyzo pisze:W sobotę będę miał trochę czasu to popatrzę. Czyli, że co....z gniazda pod maską nie odczytam błędów?

cyzo pisze:a w gnieździe diagnostycznym nie mam pinu B+ - więc nie wiem jak i gdzie wpiąć czytnik z diodą :/

Jak to nie masz ? Jest tam pusto w gnieździe ?

Po
M
cyzo
Posty: 194
Rejestracja: 30 lip 2008, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk

06 maja 2009, 11:56

W zasadzie to nie wiem, który to dokładnie pin. Na schemacie zamieszczonym przez Demola nie widzę nigdzie oznaczenia B+
Załączniki
t_diagnostyka_934.jpg
t_diagnostyka_934.jpg (29.96 KiB) Przejrzano 3717 razy
Adrian
Posty: 82
Rejestracja: 18 sie 2008, 11:33
Lokalizacja: Łódź

06 maja 2009, 15:27

A to przypadkiem nie chodzi o złącze po prawo od "TEN" ? "B+" a "+B" to mała różnica... może ktoś popełnił błąd... :wink:
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

22 maja 2009, 18:41

Adrian pisze:A to przypadkiem nie chodzi o złącze po prawo od "TEN" ? "B+" a "+B" to mała różnica... może ktoś popełnił błąd... :wink:

Tak, dokładnie chodzi o ten pin.
Załączniki
DLC1_port.gif
DLC1_port.gif (2.84 KiB) Przejrzano 24005 razy
ODPOWIEDZ