[połączony] Uszczelka pokrywy zaworów - wymiana

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

damiano
Posty: 268
Rejestracja: 24 gru 2007, 21:20
Model: Inny
Lokalizacja: Kraków / Tarnów
Kontakt:

14 gru 2009, 17:29

biorę się (własnoręcznie aczkolwiek z pomocą) za wymianę uszczelki pod pokrywą zaworów, i mam odnośnie tego parę pytań, przeczytałem dokładnie opis tej czynności na miata.net ( [URL=http://miata.net/garage/valvecover/index.html]link[/URL] ) i przeszukałem forum, ale nie wiem:

- gdzie mogę kupić odpowiednie szpilki (śruby)? rozumiem, że wypada je zmienić przy wymianie tejże uszczelki, a jeśli mogę je kupić w pierwszym lepszym sklepie z wszelakimi śrubami, to jak mam sprecyzować czego mi trzeba? :)

- z jaką siłą mam je dokręcić? gdzieś na forum przeczytałem 10Nm ale w opisie na miata.net wartość po przeliczeniu wychodzi mniejsza

z góry dzięki za pomoc
Ostatnio zmieniony 19 sty 2011, 4:18 przez majkel, łącznie zmieniany 1 raz.
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

14 gru 2009, 17:42

nie ważne ... :)

p.s. Można wywalić
Ostatnio zmieniony 14 gru 2009, 19:08 przez Mayk, łącznie zmieniany 2 razy.
110@???KM
134@???Nm
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

14 gru 2009, 17:42

Śrub nie musisz wymieniać....są dokręcane z tak niewielką siłą że nic im nie dolega nawet po wielu latach użytkowania. Moment 10Nm jest jak najbardziej wskazany, ale trudno będzie Tobie znaleźć klucz dynamometryczny w którym bedziesz miał do dyspozycji możliwość ustawienia tak niewielkiej siły. Mam małego Drapera Expert w którym skala zaczyna się właśnie od 10Nm. Możesz dokręcić ręką z wyczuciem i też będzie ok.....ważne jest tylko zachwanie kolejności dokręcania poszczególnych śrub. Ja zniszczyłem jedną uszczelkę która mi się podwinęła podczas montażu ponieważ nie odkręciłem wcześniej cewki. To dość kłopotliwy demontaż ponieważ dojście do dolnej śruby mocującej cewkę jest bardzo ograniczone. Błąd kosztował mnnie kilkadziesiąt złotych.....lenistwo nie popłaca :wink:
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

14 gru 2009, 17:46

whitemanik pisze:- gdzie mogę kupić odpowiednie szpilki (śruby)? rozumiem, że wypada je zmienić przy wymianie tejże uszczelki, a jeśli mogę je kupić w pierwszym lepszym sklepie z wszelakimi śrubami, to jak mam sprecyzować czego mi trzeba?


wydaje mi sie że wymiana tych szpilek nie jest koniecznością , ( ja podczas wymiany rozrządu , wymieniałem usczelkę bez tych szpilek - wszystko ok ). Ale oczywiście Twoja Miatka - Ty decydujesz :wink: . A czasem w obszernym temacie przemasiego w dziale Nasze samochody - tego nie było czasem ?
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
damiano
Posty: 268
Rejestracja: 24 gru 2007, 21:20
Model: Inny
Lokalizacja: Kraków / Tarnów
Kontakt:

14 gru 2009, 17:50

szukałem i informacje były dosyć rozrzucone więc stwierdziłem, że nawet jeśli jest napisane (w różnych tematach i działach) to lepiej byłoby mieć jeden, tutaj, ze wszystkim :) jeśli zaśmiecam, mi scusi, skoszować, ale chciałbym wiedzieć jednak gdzie te szpilki dostać ;)

irakleo, dzięki za podpowiedź, właśnie wpadł mi w ręce klucz od 20Nm do iiiluś tam - jak to zobaczyłem to stwierdziłem, że więcej krzywdy bym tym zrobił niż pożytku..
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5459
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

14 gru 2009, 18:22

whitemanik pisze:- gdzie mogę kupić odpowiednie szpilki (śruby)? rozumiem, że wypada je zmienić przy wymianie tejże uszczelki, a jeśli mogę je kupić w pierwszym lepszym sklepie z wszelakimi śrubami, to jak mam sprecyzować czego mi trzeba? :)

Szpilki to jest sam gwint, bez łba. To co trzyma pokrywe to śruby ;) Pomyliles prawdopodobnie ze szpilkami w glowicy, ktore faktycznie sie kupuje nowe przy wymianie uszczelki pod głowicą a nie pod uszczelka pokrywy zaworów ;)

whitemanik pisze:- z jaką siłą mam je dokręcić? gdzieś na forum przeczytałem 10Nm ale w opisie na miata.net wartość po przeliczeniu wychodzi mniejsza

Ja dokrecam to chwytajac w dlon przedluzke od nasadki "10" bez zadnej rączki czy grzechotki, tyle ile da rade reka wkrecic srube bez zadnej dzwigni. Zawsze tak dokrecalem uszczelki i zawsze bylo ok. Wazne jest kolejnosc - dokrecasz w 3 krokach i silikon w newralgicznych miejscach (ostre zalamania przy usczzelniaczach wałów).
Prosta sprawa :) Nie zapaomnij porzadnei wyczyscic rowkow w ktorej bedzie uszczelka w pokrywie. Patyczki do uszu i rozpuszczalnik czynią cuda w tej kwestii. Oczywiscie miesjce styku uszczelki na glowicy takze musi byc odtluszczone i czyste.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Awatar użytkownika
transporterdriver
Posty: 378
Rejestracja: 02 lip 2009, 0:02
Model: NA
Wersja: 1.6 90km
Lokalizacja: Toruń

10 maja 2010, 19:31

Odświeżę temat, przy wymianie uszczelki pod pokrywą zaworów zamiast oryginału założono mi zamiennik...i jak to Five przewidział...będzie cieknąć ( gdzieś widziałem przed remoncikiem silnika jak czytałem :) ) Cieknie mi akurat w miejscach gdzie rzekomo nakładamy ten silikon ( z przodu jak pokrywa się zaczyna jest wilgotno, widać że olej), tu moje pytanie, czy może być tez uszczelka motoryzacyjna ? czy to musi być jakiś specjalny silikon ? też chciałbym za to się zabrać samemu, nie ma to jak mieć satysfakcję i parę grosza w kieszeni, aczkolwiek jestem w tym początkujący:) może ma ktoś bardziej szczegółową fotorelację z tej czynności niż na miata net :) Więcej obrazków :lol: , teraz mam chyba kwestię wyjaśniona moich ubytków oleju ( temat o rzekomym wycieku pod bagnetem :razz: i chyba większe prawdopodobieństwo że ten olej ucieka właśnie górą :neutral:
Mazda mx-5 1.6 115 km - przeszłość
Mazda mx-5 1.6 90 km - teraz :)
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

10 maja 2010, 19:37

Nie pamiętam dokładnie o jakich ilościowo ubytkach pisałeś, ale wyciek spod pokrywy zaworów (z owych newralgicznych miejsc) to jakieś pojedyncze centymetry sześcienne na setki/tysiące kilometrów... :roll:

Do uszczelnienia uszczelki pokrywy (masło maślane :razz: ) AroJano polecił mi specjalną pastę uszczelniającą DIRKO, produkcji Elring'a (Nr Elring 036.161). Pasta przeznaczona jest m.im. do uszczelniania misek olejowych i pokryw zaworów. :wink:
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Awatar użytkownika
transporterdriver
Posty: 378
Rejestracja: 02 lip 2009, 0:02
Model: NA
Wersja: 1.6 90km
Lokalizacja: Toruń

10 maja 2010, 19:48

Nie pamiętam dokładnie o jakich ilościowo ubytkach pisałeś, ale wyciek spod pokrywy zaworów (z owych newralgicznych miejsc) to jakieś pojedyncze centymetry sześcienne na setki/tysiące kilometrów... :roll:

na szczęście nie jest to 1 lir na 1000km :mrgreen:

Hmmm no właśnie niby cm3 ale jak spojrzałem to wtych miejscach naprawde spora plama jest po obydwu stronach na początku pokrywy przednia część:

http://miata.net/garage/valvecover/9.jpg

Tam gdzie są te dwie "zębatki" i pasek, w miejscach gdzie uszczelka jest najcieńsza, gdzie trzeba doprawić silikonem

Co do pasty to thx ;) właśnie to co ja mam tez jest napisane, że do uszczelniania pokrywy zaworów itp. odporne do 300 stopni
Mazda mx-5 1.6 115 km - przeszłość
Mazda mx-5 1.6 90 km - teraz :)
Szynio
Posty: 189
Rejestracja: 08 wrz 2009, 18:26
Lokalizacja: Komorów/Pruszków

03 cze 2010, 12:30

Też się przymierzam do wymiany uszczelki pod pokrywą zaworów.

Uszczelkę oryginalną zamówiłem. Chciałem kupić ten sealant silicone zgodnie z instrukcja obsługi o symbolu TB1207B lub SH780.
Podzwoniłem po kilku sklepach. W maździe przy Górczewskiej nie mieli pojęcia o co chodzi i że jak to? Silkon jakiś trzeba zaaplikować? :oops:

Całe szczęście na Ostrobramskiej mieli TB1207B w cenie 28 zł wiec się udałem celem zanabycia. Na miejscu się okazało, że to nie TB1207B tylko TB12cośtam do intercoolera :???: :?:
Mieli natomiast SH780 ale tu Zonk cena 170zł za tubkę tej magicznej pasty.

Się zatem Szanownych zapytuję czy jest jakiś sprawdzony zamiennik w cenie niższej niż sama uszczelka (68zł w sklepie Mazda) :?:
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

03 cze 2010, 15:01

silikonu? gasket i po kłopocie.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
bl
Posty: 27
Rejestracja: 04 sie 2011, 10:27
Lokalizacja: gliwice

06 kwie 2013, 13:42

czesc,
zna ktos gwint w srubie pokrywy zaworow? wlasnie stwierdzilem ze jedna mam urwana, i musze gdzies znalesc.
jak by ktos znal parametry bedzie mi latwiej.

thx.
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

06 kwie 2013, 16:29

bl pisze:zna ktos gwint w srubie pokrywy zaworow?

Której? Jeżeli tej na klucz 10mm to jest to M6.
bl
Posty: 27
Rejestracja: 04 sie 2011, 10:27
Lokalizacja: gliwice

07 kwie 2013, 9:58

m6 lub m5 wlasnie, tak na oko - wszystkie sruby sa chyba takie same.

bardziej mnie skok gwintu zastanawia.
BTW: ktos wie, czy kupie gdzies takie ladne oryginalne sruby? albo ktos ma jakas jedna z rozbiorki?
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

07 kwie 2013, 10:47

bl pisze:bardziej mnie skok gwintu zastanawia.

Zwykłe M6, sprawdzałem zanim napisałem na typowej nakrętce.
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3651
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

07 kwie 2013, 11:17

m6 x 1.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4/ 19' 6 GJ/ 22' i20N/ 22' i30N
https://www.facebook.com/machinedperformance
bl
Posty: 27
Rejestracja: 04 sie 2011, 10:27
Lokalizacja: gliwice

07 kwie 2013, 22:54

ok. dzięki.
okazalo sie ze wystarczy sie za to zabrac i sam bym sobie na pytania odpowiedzial. wykrecilem to co zostalo bez wiekszego problemu i nawet srube znalazlem z zapasowych ktore mialem do alfy . [tam zerwalem przy odkrecaniu, doslownie po zalozeniu klucza]
pasują idealnie, ale już nie jest taka ladna tylko zwykla na imbus;)

zato wysokiej twardości.
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

02 mar 2014, 21:28

Mam takie pytanko. Jak jest pokrywa zaworów, to tam jest coś jakby przedmuchiwanie powietrzem (do chłodzenia pokrywy?). No i jak ją czyściłem, to myślałem, żeby to rozkręcić i tam też wyczyścić, ale zastanawiam się co za uszczelka tam siedzi i na razie wolałem tego nie tykać.
Teraz tylko dokładnie to wymyłem, odtłuściłem, podobnie przy silniku (+ pozbyłem się sporej ilości nawalonego silikonu) i złożyłem całość do kupy na razie jeszcze ze starą uszczelką (tak w ramach treningu przed założeniem oryginalnej leżącej na biurku). Ale jak będę się brał za włożenie mazdowej, to bym wyczyścił tamto coś i czy to się kupuje w ASO, czy może trzeba coś podobnego znaleźć?
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

02 mar 2014, 21:43

:?
chodzi o te komory od spodu pokrywy czy rurke od gory? jaki silnik?
Obrazek
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

02 mar 2014, 21:51

Komory od spodu pokrywy. NB 1.6 z początku produkcji ('98)
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

02 mar 2014, 21:58

Pedi pisze:Komory od spodu pokrywy. NB 1.6 z początku produkcji ('98)

Dobra pokolei:
Te komory to sa komory separatora oleju odmy silnika. Mozesz te blaszki co je zaslaniaja odkrecic i potem delikatnie oderwac ( trzymaja sie na silikonie). U mnie bylo tam duzo syfu ( ale ja to w ogole mazut mialem w silniku). Przy skladaniu trzeba miejsca styku blaszek ze sciankami komor cienutko posmarowac sylikonem wysokotemperaturowym (albo uszczelka w plynie reinz).

Przy skladaniu pokrywy pamietaj, ze w miejscach gdzie sa walki z przodu i CAS z tylu na rogach trzeba dac silikon (j.w.). Obejrzyj sobie w manualu gdzie dokladnie.

Pamietaj o bardzo lekkim dokreceniu pokrywy (10Nm o ile pamietam), bo jak dowalisz za mocno bedzie cieklo.
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

02 mar 2014, 22:08

Wiem, temat silikonu i dokręcania obadałem (kupiłem jakieś amerykanskie cudo na 370 Celjsuszy).
Spod pokrywy ciekło, bo zamiennik i chyba zbyt mocno dokręcona - musiałem małej grzechotki użyć do odkręcenia (chyba że się zapiekły po prostu od cieknącego oleju). Teraz oczywiście na rogach dałem silikon. Tak swoją drogą, jak sobie obejrzałem uszczelki jedna obok drugiej, to ogromny plus w wykonaniu na korzyść mazdy (w środku reinz).
W takim razie jak ją znowu wyjmę to tak jak mówisz, rozkręcę, a potem zajadę silikonem :)
Dzięki!

I właśnie,a czy przy okazji zdjęcia pokrywy brać się w jakikolwiek sposób za wyczyszczenie samej komory wałków rozrządu? Bo pływa tam trochę przyciemniałego oleju i w ogóle kolor zjaranej na solarce blondyny ;P
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

02 mar 2014, 22:15

Pedi pisze:Wiem, temat silikonu i dokręcania obadałem (kupiłem jakieś amerykanskie cudo na 370 Celjsuszy).
Spod pokrywy ciekło, bo zamiennik i chyba zbyt mocno dokręcona - musiałem małej grzechotki użyć do odkręcenia (chyba że się zapiekły po prostu od cieknącego oleju). Teraz oczywiście na rogach dałem silikon. Tak swoją drogą, jak sobie obejrzałem uszczelki jedna obok drugiej, to ogromny plus w wykonaniu na korzyść mazdy (w środku reinz).
W takim razie jak ją znowu wyjmę to tak jak mówisz, rozkręcę, a potem zajadę silikonem :)
Dzięki!

I właśnie,a czy przy okazji zdjęcia pokrywy brać się w jakikolwiek sposób za wyczyszczenie samej komory wałków rozrządu? Bo pływa tam trochę przyciemniałego oleju i w ogóle kolor zjaranej na solarce blondyny ;P


Z.olejem w okolicy walkow to niema wielkiego sensu walczyc, bo to wiele nie da. Sens jest tylko ja zrzucasz glowice cala wymyc porzadnie.

Przed najblizsza wymiana oleju zalej plukanke (taka do oleju np. Wynns) polataj z nia kilkaset km i wymien oliwe, powinno troche pomoc, na mazutowe klimaty.
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

03 mar 2014, 10:36

ree pisze:Przed najblizsza wymiana oleju zalej plukanke (taka do oleju np. Wynns) polataj z nia kilkaset km i wymien oliwe, powinno troche pomoc, na mazutowe klimaty.


Na bazie czego jest Wynns? Bo jeżeli to samo, co wszystkie inne płukanki (nafta) to bałbym się przekraczać 800RPM i to maks przez kilka minut - olej traci totalnie swoje parametry po dolaniu nafty...
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

03 mar 2014, 11:15

dmk pisze:
ree pisze:Przed najblizsza wymiana oleju zalej plukanke (taka do oleju np. Wynns) polataj z nia kilkaset km i wymien oliwe, powinno troche pomoc, na mazutowe klimaty.


Na bazie czego jest Wynns? Bo jeżeli to samo, co wszystkie inne płukanki (nafta) to bałbym się przekraczać 800RPM i to maks przez kilka minut - olej traci totalnie swoje parametry po dolaniu nafty...

Skladu nie pamietam, trzeba by zobaczyc w karcie technicznej produktu. Z tego co pamietam, producent zaleca jazde z plukanka prze dluzszy czas przed wymiana.
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

03 mar 2014, 11:50

ree pisze:
dmk pisze:
ree pisze:Przed najblizsza wymiana oleju zalej plukanke (taka do oleju np. Wynns) polataj z nia kilkaset km i wymien oliwe, powinno troche pomoc, na mazutowe klimaty.


Na bazie czego jest Wynns? Bo jeżeli to samo, co wszystkie inne płukanki (nafta) to bałbym się przekraczać 800RPM i to maks przez kilka minut - olej traci totalnie swoje parametry po dolaniu nafty...

Skladu nie pamietam, trzeba by zobaczyc w karcie technicznej produktu. Z tego co pamietam, producent zaleca jazde z plukanka prze dluzszy czas przed wymiana.


Jeżeli chodzi o środek do regeneracji popychaczy - zgoda. Jeżeli chodzi o flusha, to szczerze wątpię.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

03 mar 2014, 13:33

Na pewno nie z wynnsem - to jest nafta i dmk ma racje. Dluzsza jazda z plukanka grozi zatarciem silnika
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

03 mar 2014, 19:21

ja tez wlasnie sie zdziwilem czytajac o kilkuset kilometrach ;)

ktos na forum kiedys plukal olejem - robil chyba 4 wymiany w krotkim czasie i po zdjeciu pokrywy bylo widac efekty :mrgreen:
nie pamietam juz komu sie tak chcialo bawic, ale to raczej malo ekonomiczna opcja :P
Obrazek
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

04 mar 2014, 6:07

Zależy jeszcze jaki olej :P nie trzeba wlewać do przepłukiwania tego docelowego... Przynajmniej tak mi się zdaje.
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

04 mar 2014, 6:55

Krzywy pisze:nie trzeba wlewać do przepłukiwania tego docelowego

Przepłukiwanie olejem wrzecionowym to się robiło 30-50 lat temu w czasach gdzie jedynym olejem silnikowym do benzynowców w PL był Selektol i LUX10 a do diesla Superol, silniki wewnątrz były oblepione czarnym grubym osadem którego stare oleje nie wypłukiwały. Przy współczesnych olejach silnik wewnątrz jest czysty więc płukanie obcym olejem nie bardzo ma sens bo co niby wypłucze a dodanie płukanki może pomóc wypłukać osady z pierścieni tłokowych, to z kolei może (ale nie musi) spowodować branie oleju przez silnik przez jakiś czas.
ODPOWIEDZ