Heja,
Mityczne, kultowe, dziwne, znienawidzone - audio Bose. Oto wątek o nim, mam nadzieję że komuś się przyda.
Ogólnie rzecz biorąc na temat Bose można wyczytać dużo różnych legend i opowieści z krainy mchu i paproci zazwyczaj kończących się wnioskiem "narobić się, wyrzucić w cholerę i zamontować normalne audio". Ale ja nie lubię powtarzać legend, lubię zaś rzeczy własnymi uszami weryfikować. I uzyskiwać dobre efekty niewielkimi nakładami, tam gdzie to możliwe. Poprobojmy!
Sam nie miałem nigdy wcześniej audio Bose w żadnej ze swoich NC ani nawet go nie słuchałem. Dziś, korzystając z uprzejmości kolegi Torino udało się trochę posłuchać, pomierzyć i obadać. Wyniki pomiarów i wnioski wrzucę gdy będę miał chwilę czasu. Na razie powiem że nie jest moim zdaniem tak źle jak większość twierdzi i widzę szansę na w miarę normalne granie bez prucia połowy samochodu.
[NC1] audio Bose
pomiary i moje wnioski ;-)
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
- Alex
- Donator
- Posty: 4603
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
Ostatnio zmieniony 24 lip 2022, 17:24 przez Alex, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
- Alex
- Donator
- Posty: 4603
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
wymiana jednostki to jedno, nie zastanawialem sie nad tym, skupialem sie na glosnikach i ich okolicy. Tu uwazam ze jest potencjal ale tez jest co poprawiac.
Odsluch kilku utworow (mp3 ze zmieniarki Audiolink) w zasadzie od pierwszych taktow pokazal ze glosniki maja potencjal na zupelnie przyzwoite granie - dużo lepsze niż seryjne glosniki nie-Bose - ale mocno przeszkadzaja im niewytlumione drzwi. Test z sygnałem sinusoidalnym o przestrajanej częstotliwości (sine sweep) tylko to potwierdził. Wytłumienie drzwi wydaje się być konieczne i może sporo pomóc
No ale skoro nastawilem sie na pomiary - trzeba bylo je zrobic Inspiracja byly posty TomekD nt. pomiarow wykonanych przez niejakiego MNPRHT i jego wnioskow
https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=244979
W oryginalnym watku po zalogowaniu sie sa dostepne wyniki pomiarow, ale nie do końca mi one pasowały, poza tym własne to własne. Oto i one:
Uwaga: nie przywiązujcie się do nich za mocno. To nie są pomiary laboratoryjne, mają tylko coś pokazać by nie błądzić jak dzieci we mgle. Sprzęt audio służy bardziej do słuchania muzyki mniej do mierzenia a MX5 zwłaszcza podczas jazdy nie jest audiofilskim pokojem odsłuchowym
Pomiary przy ustawieniu Bass 0 Treble 0 AudioPilot Off (włączony robił psikusy ), szumem tercjowym
Głośnik Prawy, Vol 20 moim zdaniem całkiem nieźle, widziałem dużo gorsze charakterystyki. Owszem jest rezonans 160-200Hz, być może zmaleje po wytłumieniu drzwi, jakaś zapadłość 400-630Hz, pewne podbicie 6.3kHz, spadek powyżej 12.5kHz. Być może pomiar poszczegolnych komponentów coś nam wyjaśni
woofer prawy, vol 20 pomiar ze zdjętym boczkiem drzwi, stąd inna charakterystyka do 100Hz.
mid-tweeter, vol 20 charakterystyki woofer i mid tweeter na wspolnym wykresie system Bose działa inaczej niż nie-Bose. W Bose większość pasma (od jakiś 500-600Hz w górę) gra jeden głośnik 3.5'' (ten który przeszkadzał MNPRHT) natomiast woofer uzupełnia go - w sposób który nie za bardzo mi się podoba - od dołu. Ja bardzo lubię takie systemy, pojedyńczy mały głośnik średniowysokotowy, bez podziału w zakresie większej czułości słuchu (1-3kHz) często daje przyjemny i prawdziwy namacalny dźwięk. Spadek w zakresie bardzo wysokich częstotliwości, powyżej 12.5kHz, dość typowy dla takich głośników - mi zupełnie nie przeszkadza.
Tak więc mamy system 2 drożny z częstotliwością podziału w okolicach 500Hz. Niestety woofer nie jest w ogóle filtrowany i po początkowym spadku od 300Hz do 800Hz zaczyna znowu radośnie się odzywać od 1Khz i wyżej. Tu spróbowałbym filtracji, choćby najprostszej za pomocą cewki.
Ok, to może by taki jakieś podsumowanie i konkretne porady? Proponuje tak:
1. wytłumić drzwi. Moim zdaniem warunek konieczny każdego przyzwoitego grania. To na pewno zlikwiduje slyszalne rezonanse i "odśmieci" brzmienie.
2. spróbować odciąć część pasma woofera. MNPRHT proponował cewkę 0.2mH, można spróbować, z tym że ja dałbym raczej rdzeniową by nie tracić efektywności. W jego przypadku - cewka powietrzna z dość dużą rezystancją szeregową - chodziło o odciążenie wzmacniacza dociążonego mid-tweeterami 2Ohm zamiast 4ohm jak w oryginale. Koszt 2 cewek ze 20-30zł więc uważam że warto spróbować.
3. jeśli to nie wystarczy - myślimy o wymianie mid-tweeterów. W tym przypadku będziemy szukać głośników 3.5'' (87mm) o mocowaniu na 2 śruby po przekątnej. Nie ma takich głośników zbyt dużo, mało który "poważny" producent je oferuje. Ale to dopiero, gdyby dwa pierwsze punkty nie wystarczyły
Odsluch kilku utworow (mp3 ze zmieniarki Audiolink) w zasadzie od pierwszych taktow pokazal ze glosniki maja potencjal na zupelnie przyzwoite granie - dużo lepsze niż seryjne glosniki nie-Bose - ale mocno przeszkadzaja im niewytlumione drzwi. Test z sygnałem sinusoidalnym o przestrajanej częstotliwości (sine sweep) tylko to potwierdził. Wytłumienie drzwi wydaje się być konieczne i może sporo pomóc
No ale skoro nastawilem sie na pomiary - trzeba bylo je zrobic Inspiracja byly posty TomekD nt. pomiarow wykonanych przez niejakiego MNPRHT i jego wnioskow
https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=244979
W oryginalnym watku po zalogowaniu sie sa dostepne wyniki pomiarow, ale nie do końca mi one pasowały, poza tym własne to własne. Oto i one:
Uwaga: nie przywiązujcie się do nich za mocno. To nie są pomiary laboratoryjne, mają tylko coś pokazać by nie błądzić jak dzieci we mgle. Sprzęt audio służy bardziej do słuchania muzyki mniej do mierzenia a MX5 zwłaszcza podczas jazdy nie jest audiofilskim pokojem odsłuchowym
Pomiary przy ustawieniu Bass 0 Treble 0 AudioPilot Off (włączony robił psikusy ), szumem tercjowym
Głośnik Prawy, Vol 20 moim zdaniem całkiem nieźle, widziałem dużo gorsze charakterystyki. Owszem jest rezonans 160-200Hz, być może zmaleje po wytłumieniu drzwi, jakaś zapadłość 400-630Hz, pewne podbicie 6.3kHz, spadek powyżej 12.5kHz. Być może pomiar poszczegolnych komponentów coś nam wyjaśni
woofer prawy, vol 20 pomiar ze zdjętym boczkiem drzwi, stąd inna charakterystyka do 100Hz.
mid-tweeter, vol 20 charakterystyki woofer i mid tweeter na wspolnym wykresie system Bose działa inaczej niż nie-Bose. W Bose większość pasma (od jakiś 500-600Hz w górę) gra jeden głośnik 3.5'' (ten który przeszkadzał MNPRHT) natomiast woofer uzupełnia go - w sposób który nie za bardzo mi się podoba - od dołu. Ja bardzo lubię takie systemy, pojedyńczy mały głośnik średniowysokotowy, bez podziału w zakresie większej czułości słuchu (1-3kHz) często daje przyjemny i prawdziwy namacalny dźwięk. Spadek w zakresie bardzo wysokich częstotliwości, powyżej 12.5kHz, dość typowy dla takich głośników - mi zupełnie nie przeszkadza.
Tak więc mamy system 2 drożny z częstotliwością podziału w okolicach 500Hz. Niestety woofer nie jest w ogóle filtrowany i po początkowym spadku od 300Hz do 800Hz zaczyna znowu radośnie się odzywać od 1Khz i wyżej. Tu spróbowałbym filtracji, choćby najprostszej za pomocą cewki.
Ok, to może by taki jakieś podsumowanie i konkretne porady? Proponuje tak:
1. wytłumić drzwi. Moim zdaniem warunek konieczny każdego przyzwoitego grania. To na pewno zlikwiduje slyszalne rezonanse i "odśmieci" brzmienie.
2. spróbować odciąć część pasma woofera. MNPRHT proponował cewkę 0.2mH, można spróbować, z tym że ja dałbym raczej rdzeniową by nie tracić efektywności. W jego przypadku - cewka powietrzna z dość dużą rezystancją szeregową - chodziło o odciążenie wzmacniacza dociążonego mid-tweeterami 2Ohm zamiast 4ohm jak w oryginale. Koszt 2 cewek ze 20-30zł więc uważam że warto spróbować.
3. jeśli to nie wystarczy - myślimy o wymianie mid-tweeterów. W tym przypadku będziemy szukać głośników 3.5'' (87mm) o mocowaniu na 2 śruby po przekątnej. Nie ma takich głośników zbyt dużo, mało który "poważny" producent je oferuje. Ale to dopiero, gdyby dwa pierwsze punkty nie wystarczyły
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
- TomekD
- Donator
- Posty: 185
- Rejestracja: 05 lip 2021, 10:11
- Model: NC
- Wersja: Blue Lagoon ;-)
- Lokalizacja: Wawa
@Alex super robota! Dzięki, bo ten temat chyba nieco ja wywołałem... Sąsiedni o wytłumieniu drzwi też się na pewno przyda. Jako, że pewnie jest wśród nas trochę (na pewno ja) laików, może dałbyś namiary na jakieś konkretne cewki (gdzie i jakie kupować) i jak je "wszczepić" w instalację głośnika.. Pozdro!!
NC 2006r. 2,5 (by Five) + inne "bzdety"
- Alex
- Donator
- Posty: 4603
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
przykladowe cewki
powietrzna z druto 1mm2
https://allegro.pl/oferta/cewka-powietr ... 1068876706
rdzeniowa z drutu 0.7mm2
https://allegro.pl/oferta/cewka-rdzenio ... 1068915064
rezystancje szeregowe podobne bo cewka rdzeniowa ma cienszy drut, z grubszego na szybko nie znalazlem. Ale nie dajmy sie zwariowac
cewke nalezy wlaczyc w szereg z glosnikiem, czyli przecinajac jeden z przewodow do niego. Staramy sie oddalic cewke od elementow metalowych bo to wplywa na indukcyjnosc
powietrzna z druto 1mm2
https://allegro.pl/oferta/cewka-powietr ... 1068876706
rdzeniowa z drutu 0.7mm2
https://allegro.pl/oferta/cewka-rdzenio ... 1068915064
rezystancje szeregowe podobne bo cewka rdzeniowa ma cienszy drut, z grubszego na szybko nie znalazlem. Ale nie dajmy sie zwariowac
cewke nalezy wlaczyc w szereg z glosnikiem, czyli przecinajac jeden z przewodow do niego. Staramy sie oddalic cewke od elementow metalowych bo to wplywa na indukcyjnosc
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
- TomekD
- Donator
- Posty: 185
- Rejestracja: 05 lip 2021, 10:11
- Model: NC
- Wersja: Blue Lagoon ;-)
- Lokalizacja: Wawa
SUPER! Dzięki. Gość na miata.net pisał żeby wpinać cewkę szeregowo chyba w przewód (+) woofera?Alex pisze: ↑26 lip 2022, 11:59przykladowe cewki
powietrzna z druto 1mm2
https://allegro.pl/oferta/cewka-powietr ... 1068876706
rdzeniowa z drutu 0.7mm2
https://allegro.pl/oferta/cewka-rdzenio ... 1068915064
rezystancje szeregowe podobne bo cewka rdzeniowa ma cienszy drut, z grubszego na szybko nie znalazlem. Ale nie dajmy sie zwariowac
cewke nalezy wlaczyc w szereg z glosnikiem, czyli przecinajac jeden z przewodow do niego. Staramy sie oddalic cewke od elementow metalowych bo to wplywa na indukcyjnosc
NC 2006r. 2,5 (by Five) + inne "bzdety"
- Alex
- Donator
- Posty: 4603
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
moze byc w przewod (+) moze byc w (-), nie bedzie roznicy
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting