Czaterja działu technicznego

pytania różne...

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

06 sie 2019, 13:05

Alex pisze:
06 sie 2019, 8:21
mutra pisze:
05 sie 2019, 21:56
jeżeli napięcie ładowania mierzony na klemach nie spada poniżej 13 i nie rosnie powyżej 15 to napięcie jest prawidłowe.
:kciuk:

mutra pisze:
05 sie 2019, 21:56
Z rzeczy które możesz zrobić sam to posprawdzaj kable od alternatora czy nie są luźne. Możesz też sprawdzić natężenie ładowania jeżeli twój miernik ma odpowiedni zakres. Natężenie powinno być 60A-65A dla silników przed 2000 r, a po 2000r 80A.

jakbys sprawdzał natężenie to pamiętaj żeby zmienić podłaczeni kabli w mierniku na ampery bo usmażysz miernik (wiem bo mi się udało :mrgreen: )
jestem za sprawdzaniem polaczen, to dosc czesty problem.

Ale pomiar pradu ladowania multimetrem nieeeeee!!!! Raz ze trzeba do tego celu rozpiac obwod, duza szansa na zwarcie od paletajacych sie kabli, dwa ze pomiar pradow 50-80A multimetrem ktory ma zakres 10 lub 20A i chinskie przewody z miedzia w ilosci sladowej to pomysl zly pod kazdym wzgledem. Duze prady mierzy sie multimetrem cęgowym, bez rozpinania obwodu. Nie kombinujcie inaczej
cyfrowy-miernik-cegowy.jpg
Poddaje się z szukaniem samemu przyczyn. Mazdunia umówiona do elektromechanika:)
DamianSzatan
Posty: 74
Rejestracja: 25 sie 2018, 22:58
Model: NA
Wersja: Standard
Lokalizacja: Radoszyce TKN / Grębenice EOP
Kontakt:

06 sie 2019, 13:16

Pany i panewki... tlumik w rozsadnych pieniazkach potrzebuje do NA przedlift.

Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

06 sie 2019, 13:56

DamianSzatan, mogę Ci za 150pln odpalić cały catback OE w ładnym stanie z kompletnymi osłonami, leży mi na strychu. Byłby od odbioru w Krakowie za ok. tydzień najwcześniej. W razie czego pisz PW
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

06 sie 2019, 20:14

Alex pisze:
06 sie 2019, 8:21
cyfrowy-miernik-cegowy.jpg
No ale to musi być taki co mierzy prąd stały a nie tylko przemienny (jak ten na zdjęciu).
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4587
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

08 sie 2019, 8:07

wojteks pisze:
06 sie 2019, 20:14
Alex pisze:
06 sie 2019, 8:21
cyfrowy-miernik-cegowy.jpg
No ale to musi być taki co mierzy prąd stały a nie tylko przemienny (jak ten na zdjęciu).
pewnie masz racje, bylo to pierwsze lepsze zdjecie z netu, nie przygladalem sie. Chodzilo o zasade pomiaru cegi vs kable
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
brateq
Posty: 42
Rejestracja: 08 lip 2018, 10:21
Model: NB FL
Lokalizacja: Kraków

08 sie 2019, 9:21

Hey,
szybkie pytanie- to jest tłumik środkowy z katalizatorem? Dostałem jeszcze od poprzedniego właściciela i coś ten katalizator wydaje mi się za mały :)
Załączniki
2019-07-16 19.08.24.jpg
2019-07-16 19.08.24.jpg (1.58 MiB) Przejrzano 2822 razy
Awatar użytkownika
rachey
Posty: 785
Rejestracja: 21 lip 2013, 13:18
Model: NB
Wersja: Miracle
Lokalizacja: Gliwice

08 sie 2019, 9:38

brateq pisze:
08 sie 2019, 9:21
Hey,
szybkie pytanie- to jest tłumik środkowy z katalizatorem? Dostałem jeszcze od poprzedniego właściciela i coś ten katalizator wydaje mi się za mały :)
To sam katalizator + y-pipe, tłumik środkowy jest przykręcany do tego jako następny element
Soul Red NB- kiedy mózg mówi ND, ale portfel mówi NB
Awatar użytkownika
brateq
Posty: 42
Rejestracja: 08 lip 2018, 10:21
Model: NB FL
Lokalizacja: Kraków

08 sie 2019, 10:10

rachey pisze:
08 sie 2019, 9:38
brateq pisze:
08 sie 2019, 9:21
Hey,
szybkie pytanie- to jest tłumik środkowy z katalizatorem? Dostałem jeszcze od poprzedniego właściciela i coś ten katalizator wydaje mi się za mały :)
To sam katalizator + y-pipe, tłumik środkowy jest przykręcany do tego jako następny element
Super, dzięki za info!
Awatar użytkownika
andred
Donator
Donator
Posty: 217
Rejestracja: 18 paź 2016, 20:01
Model: NB FL
Wersja: Memories
Lokalizacja: Łódź

08 sie 2019, 10:17

brateq pisze:
08 sie 2019, 9:21
Hey,
szybkie pytanie- to jest tłumik środkowy z katalizatorem? Dostałem jeszcze od poprzedniego właściciela i coś ten katalizator wydaje mi się za mały :)
Jeżeli jest to katalizator do NB FL i jest Ci niepotrzebny to chętnie go od Ciebie odkupię ;-)
Awatar użytkownika
sebapoz
Donator
Donator
Posty: 327
Rejestracja: 23 lip 2014, 20:36
Model: NC
Lokalizacja: Wielkopolska

08 sie 2019, 10:42

brateq pisze:
08 sie 2019, 9:21
Hey,
szybkie pytanie- to jest tłumik środkowy z katalizatorem? Dostałem jeszcze od poprzedniego właściciela i coś ten katalizator wydaje mi się za mały :)
jak masz go na wierzchu to zmierz mi proszę średnice wewnętrzną "dwururek".
Z góry dzięki.
NB, 1/2NBFL, NC
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

08 sie 2019, 15:23

Wielka prośba do posiadaczy NA bo nie mam jeszcze auta pod ręką, a gorączka zakupowa musi trwać - jest ktoś w stanie zmierzyć mi:

a) wysokość od podłogi bagażnika do uszczelki klapy wewnątrz, po tylnym pasie - wystarczy postawić taśmę w bagażniku na podłodze przy tylnym pasie i odczytać co pokazuje na wysokości, gdzie zaczyna się uszczelka,

b) rozstaw oraz ilość kołków tapicerki tylnego pasa.

Będę zobowiązany, a jeśli uda mi się wymodzić co planuję to podzielę się (być może głupim) pomysłem.
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3518
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

08 sie 2019, 15:26

Od poziomu spodu wgłębienia czy od tego wyższego stopnia?
DamianSzatan
Posty: 74
Rejestracja: 25 sie 2018, 22:58
Model: NA
Wersja: Standard
Lokalizacja: Radoszyce TKN / Grębenice EOP
Kontakt:

08 sie 2019, 20:18

Wylal mi sie lewy tylny amortyzotor. Macie jakies fajne dosc dobre i stosunkowo tanie kity na dwie osie? Zastanawiam sie nad gwintem (ta-technix czy jakos tak) z popularnego serwisu ogloszeniowego w cenie 1000zl.

Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka



Ostatnio zmieniony 08 sie 2019, 20:18 przez DamianSzatan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

08 sie 2019, 21:25

tomasz01 pisze:
08 sie 2019, 15:26
Od poziomu spodu wgłębienia czy od tego wyższego stopnia?
Od poziomu wykładziny w bagażniku.
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3518
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

08 sie 2019, 22:59

pirul pisze:
08 sie 2019, 21:25
tomasz01 pisze:
08 sie 2019, 15:26
Od poziomu spodu wgłębienia czy od tego wyższego stopnia?
Od poziomu wykładziny w bagażniku.
Niestety ale w międzyczasie od zadania pytania do Twojej odpowiedzi, sprzedałem NA więc chwilowo nie pomogę ;)
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

09 sie 2019, 6:38

Haha, wariat. Czyli to drugie już dogadane? :)
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3518
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

09 sie 2019, 7:21

pirul pisze:
09 sie 2019, 6:38
Haha, wariat. Czyli to drugie już dogadane? :)
I tak i nie. Złożyłem posiadaczowi fajnej miaty propozycję na którą przystał, więc skorzystałem z okazji spróbowania czegoś innego :geeejj:
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

09 sie 2019, 7:22

Haha mistrz ;) czekam na więcej informacji :D

Wysłane z mojego SM-A750FN przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Bless
Posty: 393
Rejestracja: 26 sty 2018, 10:13
Model: NA
Lokalizacja: Poznań / Babimost

09 sie 2019, 9:28

tomasz01 pisze:
09 sie 2019, 7:21
pirul pisze:
09 sie 2019, 6:38
Haha, wariat. Czyli to drugie już dogadane? :)
I tak i nie. Złożyłem posiadaczowi fajnej miaty propozycję na którą przystał, więc skorzystałem z okazji spróbowania czegoś innego :geeejj:
Lyfted? ;) :winner:
Rura - MX-5 NB, 99', 1.6L, 110KM - 2018 - 2019
Bamber - MX-5 NA, 91', 1.8L, 146KM - 2019 - ?
Mat
Posty: 8
Rejestracja: 11 kwie 2015, 18:54
Model: NB FL
Lokalizacja: Kraków/Tarnów

09 sie 2019, 11:08

Ostatnio sporo jeżdżę po zmroku i stwierdziłem, że moje żarówki halogenowe do jazdy dziennej (HB4) nie dają rady.

Chciałbym zainwestować w jakieś lepsze żarówki. Co polecacie?

Czy jest sens inwestować w drogie żarówki LED tego typu?
https://allegro.pl/oferta/osram-ledrivi ... 7596836471
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3518
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

09 sie 2019, 12:25

Bless pisze:
09 sie 2019, 9:28
tomasz01 pisze:
09 sie 2019, 7:21
pirul pisze:
09 sie 2019, 6:38
Haha, wariat. Czyli to drugie już odogadane? :)
I tak i nie. Złożyłem posiadaczowi fajnej miaty propozycję na którą przystał, więc skorzystałem z okazji spróbowania czegoś innego :geeejj:
Lyfted? ;) :winner:
Nieeeeeeeeeeeeee.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

09 sie 2019, 12:39

Mat pisze:
09 sie 2019, 11:08
Ostatnio sporo jeżdżę po zmroku i stwierdziłem, że moje żarówki halogenowe do jazdy dziennej (HB4) nie dają rady.

Chciałbym zainwestować w jakieś lepsze żarówki. Co polecacie?

Czy jest sens inwestować w drogie żarówki LED tego typu?
https://allegro.pl/oferta/osram-ledrivi ... 7596836471
Na pewno posiadanie takich żarówek w głównych lampach jest nielegalne, nie wiem czy oślepiają jak chińskie ksenony, ale tak czy tak poszukałbym homologowanego źródła światła o większej skuteczności (nie mówię o żarówkach 100W, które też nie są dopuszczone do ruchu poza tym, że niszczą lampy i topią wiązki). Są na rynku żarówki emitujące więcej lumenów. Reszta to odpowiednia regulacja lamp i ewentuanie zadbanie o klosze bo nie wiem w jakim masz je stanie, może polerka by im się przydała.
Awatar użytkownika
Sigma
Donator
Donator
Posty: 842
Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Toruń

10 sie 2019, 7:07

@mat Osram Nightbreaker dają radę w nbfl. Ale i tak nie przeskoczysz tego, że mx-5 jest niska. I każdy SUV Cię oślepi. Podobnie jak osobówki z nieuregulowanymi światłami...

Sent from my PH-1 using Tapatalk

"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry
Obrazek
Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

12 sie 2019, 11:16

mutra pisze:
05 sie 2019, 21:56
Marcinos pisze:
05 sie 2019, 21:42
mutra pisze:
05 sie 2019, 21:35


No wydaje mi się że jak masz 14 voltów ładowania to nie jest najgorzej. Ta kontrolka od ładowania to się cały czas świeci?

Tak. Non stop. Wczoraj jak dodawalem bardziej gazu to zdarzało się jej przygasnac. Ale dziś cały czas.
Pomiar bez manipulowania niczym, na włączonym silniku cały czas pokazuje jakies 14-14,2V.
jeżeli napięcie ładowania mierzony na klemach nie spada poniżej 13 i nie rosnie powyżej 15 to napięcie jest prawidłowe.
Z rzeczy które możesz zrobić sam to posprawdzaj kable od alternatora czy nie są luźne. Możesz też sprawdzić natężenie ładowania jeżeli twój miernik ma odpowiedni zakres. Natężenie powinno być 60A-65A dla silników przed 2000 r, a po 2000r 80A.
nastepny krok to elektryk samochodowy albo wymontowanie alternatora i oddanie do sprawdzenia. Jakby coś to ja bym chyba raczej regenerował, chyba że dostaniesz tanio uzywany z gwarancją rozruchową.


jakbys sprawdzał natężenie to pamiętaj żeby zmienić podłaczeni kabli w mierniku na ampery bo usmażysz miernik (wiem bo mi się udało :mrgreen: )
No i zrobiło się ciekawie... (albo raczej nie ciekawie)

Polecany elektro mechanik - wymienił regulator napięcia, sprawdził dokładnie alternator wszystko jest okej a lampka nadal się pali...

Miał problem ze znalezieniem jakiś sensowych schematów do Mazdy NB. Wygrzebał układ miedzy sterownikiem silnika i alternatorem i tam też jest okej.

Wiec pytanie czy coś się nie dzieje z samą lampką na desce lub w samym sterowniku silnika.

Dwa pytania.
Czy ktoś kiedyś miał taką sytuacje?
I czy ktoś ma pełne schematy układów elektrycznych do Mazdy NB 99?
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4587
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

12 sie 2019, 11:44

mozna rzec klasyka, pare osob juz wojowalo z tematem. W NB uklad sterujacy alternatorem jest w ECU
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
DamianSzatan
Posty: 74
Rejestracja: 25 sie 2018, 22:58
Model: NA
Wersja: Standard
Lokalizacja: Radoszyce TKN / Grębenice EOP
Kontakt:

12 sie 2019, 11:50

Czy to do NA?Obrazek

Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka

Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

12 sie 2019, 12:24

Alex pisze:
12 sie 2019, 11:44
mozna rzec klasyka, pare osob juz wojowalo z tematem. W NB uklad sterujacy alternatorem jest w ECU
Mógłbyś proszę nieco rozwinąć myśl ?:)
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4587
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

12 sie 2019, 12:32

Marcinos pisze:
12 sie 2019, 12:24
Alex pisze:
12 sie 2019, 11:44
mozna rzec klasyka, pare osob juz wojowalo z tematem. W NB uklad sterujacy alternatorem jest w ECU
Mógłbyś proszę nieco rozwinąć myśl ?:)
niestety nie bardzo umiem rozwinac, kojarze ze pare watkow tego typu przewinelo sie przez forum. Chyba bedziesz musial uzyc szukajki.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Marcinos
Posty: 317
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:25
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

12 sie 2019, 13:28

Alex pisze:
12 sie 2019, 12:32
Marcinos pisze:
12 sie 2019, 12:24
Alex pisze:
12 sie 2019, 11:44
mozna rzec klasyka, pare osob juz wojowalo z tematem. W NB uklad sterujacy alternatorem jest w ECU
Mógłbyś proszę nieco rozwinąć myśl ?:)
niestety nie bardzo umiem rozwinac, kojarze ze pare watkow tego typu przewinelo sie przez forum. Chyba bedziesz musial uzyc szukajki.
Próbowałem coś szukać ale ludzie piszą w kontekście ECU (btw. rozumiem, że to po prostu komputer?) w przypadku braku ładowania.
A ja ładowanie mam książkowe :D
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4587
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

12 sie 2019, 13:52

ECU to sterownik silnika, potocznie zwany komputerem. Wydaje mi sie ze w NB lampka tez steruje ECU, ale sprawdz to w schemacie.

np. tu
http://www.mellens.net/mazda/index.html
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
ODPOWIEDZ