Jak działa torsen
Dobry filmik instruktazowy
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
Najlepszy jaki widzialem filmik wyjasniajacy zasade dzialania Torsena. Co prawda nie wyjasnia czemu torseny w naszych miatach nie spinaja przy braku obciazenia, ale generalne zalozenia ukladu pokazane sa bardzo czytelnie.
- flatline
- Donator
- Posty: 2272
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
I w sumie jako uzupełniający materiał edukacyjny: jak działa LSD płytkowe (z tego samego źródła).
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback
o lsd cos zrozumialem ale o torsenie ni w zab. dlaczego slimak atakujacy moze napedzac slimaka atakowany a na odwrot nie? to krecac za wiertlo od wiertarki nie moglbym przekrecic silnikiem wiertarki a przeciez tak nie jest.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
- flatline
- Donator
- Posty: 2272
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
To chyba zależy od geometrii pary współpracujacej.
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback
w wiertarce nie masz slimaka, tylko duza i mala zebatke, wiec wytarczy odpowiedni moment i obrocisz. W slimaku zeby ulozone sa w takim kacie wzgledem siebie/osi obrotu, ze probujac obrocic na odwrot zeby niemalze "pchaja w poprzek". W idealnych warunkach (zero tarcia, nieskonczenie wytrzymale materialy) dalo by sie to zrobic i przelozenie wynosilo by jakies 1:999
Dla lepszego zrozumienia masz fotke prostrzej ptzekladni slimakowej:

Dla lepszego zrozumienia masz fotke prostrzej ptzekladni slimakowej:

w wiertarce sa wlasnie slimaki.
https://www.google.pl/search?q=wiertark ... =0CC8QsAQQ
https://www.google.pl/search?q=wiertark ... =0CC8QsAQQ
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
- flatline
- Donator
- Posty: 2272
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
Z tego co pamiętam jeszcze ze swoich studiów, taka przekładnia może być samohamowna (torsen) lub nie (przykład który podałeś). Tak jak juz wspominałem zależy to od geometrii zębów.
EDIT: trochę teorii z materiałów politechnicznych -> http://www.prz.rzeszow.pl/mech/kkm/laborat/Lab_[5].pdf
EDIT: trochę teorii z materiałów politechnicznych -> http://www.prz.rzeszow.pl/mech/kkm/laborat/Lab_[5].pdf
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback
piwo pisze:w wiertarce sa wlasnie slimaki.
https://www.google.pl/search?q=wiertark ... =0CC8QsAQQ
faktycznie slimaki, ale ustawienie zebow jest blizsze do zwyklych zebatek niz slimaka z mojego przykladu. I wlasnie (jak nbapisal flatline), wlasnie o to sie rozchodzi.
EDIT: a jednak to nie slimaki
Ostatnio zmieniony 04 sty 2015, 17:33 przez Qbatron, łącznie zmieniany 1 raz.
piwo pisze:w wiertarce sa wlasnie slimaki.
To nie przekładnia ślimakowa, to przekładnia o zębach łukowych, działa tak samo jak o zębach prostych, ma osie kół równoległe a taki kształt zapewnia przenoszenie większej mocy i nie ma nic wspólnego z przekładnia ślimakową w której oś ślimaka i oś ślimacznicy są prostopadłe.
- flatline
- Donator
- Posty: 2272
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
Leaflet o dyfrze TFS LSD - dla potomnych 

"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback
W temacie dwukropka Nickesh-a (viewtopic.php?f=22&t=15542&hilit=lsd+torsen&start=60) nawiązała się ciekawa dyskusja na temat zachowania torssena na lodzie w sytuacji kiedy jedno koło ma trakcje, a drugie kompletnie nie. Z czego to może wynikać? U siebie zaobserwowałem to samo. Przy skrajnym braku tarcia na jednym kole szpera nie spina. I generalnie jest śmiesznie.
I drugie pytanie. Wałkowane na tym forum milion razy. Do tej pory żyłem w przeświadczeniu, że mam torsena. 1,8 NB 99'. Szpera jest na 100%. Sprawdzane dziesiątki razy przy leceniu bokiem
ale dzisiaj w którymś wątku pojawiła się strona http://japancars.ru/index.php?route=catalog/mazda gdzie wklepałem VIN i wyszło "L.S. DIFF". To znaczy, że mam LSD czy nadal mogę mieć Torsena bo to jakby pewien rodzaj LSD?
I drugie pytanie. Wałkowane na tym forum milion razy. Do tej pory żyłem w przeświadczeniu, że mam torsena. 1,8 NB 99'. Szpera jest na 100%. Sprawdzane dziesiątki razy przy leceniu bokiem

ale dzisiaj w którymś wątku pojawiła się strona http://japancars.ru/index.php?route=catalog/mazda gdzie wklepałem VIN i wyszło "L.S. DIFF". To znaczy, że mam LSD czy nadal mogę mieć Torsena bo to jakby pewien rodzaj LSD?
-
- Donator
- Posty: 1174
- Rejestracja: 03 wrz 2012, 17:14
- Model: Inny
- Wersja: Ikarus ;)
- Lokalizacja: Warszawa
Marcinos pisze:ale dzisiaj w którymś wątku pojawiła się strona http://japancars.ru/index.php?route=catalog/mazda gdzie wklepałem VIN i wyszło "L.S. DIFF". To znaczy, że mam LSD czy nadal mogę mieć Torsena bo to jakby pewien rodzaj LSD?
Na tej stronie torsen jest chyba wyświetlany też jako L.S. DIFF.
- flatline
- Donator
- Posty: 2272
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
Marcinos pisze:W temacie dwukropka Nickesh-a (viewtopic.php?f=22&t=15542&hilit=lsd+torsen&start=60) nawiązała się ciekawa dyskusja na temat zachowania torssena na lodzie w sytuacji kiedy jedno koło ma trakcje, a drugie kompletnie nie. Z czego to może wynikać? U siebie zaobserwowałem to samo. Przy skrajnym braku tarcia na jednym kole szpera nie spina. I generalnie jest śmiesznie.
Ten temat to niejako wynik dyskusji u nickesha, gdzieś na samym początku tematu torsena jest u niego wyjaśnienie

Wynika to z tego, że torsen konstrukcyjnie musi mieć jakiś choćby minimalny moment na kole żeby zacząć działać i spinać. O tym jak bardzo zepnie mówi bias ratio. Jak masz jedno koło na lodzie to po jednej stronie równania masz 0, a x*0=0...
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback
flatline pisze:Marcinos pisze:W temacie dwukropka Nickesh-a (viewtopic.php?f=22&t=15542&hilit=lsd+torsen&start=60) nawiązała się ciekawa dyskusja na temat zachowania torssena na lodzie w sytuacji kiedy jedno koło ma trakcje, a drugie kompletnie nie. Z czego to może wynikać? U siebie zaobserwowałem to samo. Przy skrajnym braku tarcia na jednym kole szpera nie spina. I generalnie jest śmiesznie.
Ten temat to niejako wynik dyskusji u nickesha, gdzieś na samym początku tematu torsena jest u niego wyjaśnienie
Wynika to z tego, że torsen konstrukcyjnie musi mieć jakiś choćby minimalny moment na kole żeby zacząć działać i spinać. O tym jak bardzo zepnie mówi bias ratio. Jak masz jedno koło na lodzie to po jednej stronie równania masz 0, a x*0=0...
no właśnie dyskusja była dość zawiła ale ostatecznie rzeczywiście można to rozumieć tak, że musi być jednak minimalne tarcie:)
jqb pisze:Marcinos pisze:ale dzisiaj w którymś wątku pojawiła się strona http://japancars.ru/index.php?route=catalog/mazda gdzie wklepałem VIN i wyszło "L.S. DIFF". To znaczy, że mam LSD czy nadal mogę mieć Torsena bo to jakby pewien rodzaj LSD?
Na tej stronie torsen jest chyba wyświetlany też jako L.S. DIFF.
może jest jakaś inna dokładniejsza strona?
- nick.es
- Moderator podróży
- Posty: 7684
- Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
- Model: NB FL
- Lokalizacja: Costa Blanca
Przecież Torsen to jest nazwa modelu/brandu jednej z odmian dyferencjału z ograniczonym poślizgiem (ang. Limited Slip Differential, LSD). Przecież to właśnie robi Torsen - "częściowo blokuje", "spina", "ogranicza poślizg". Były inne typy LSD w NB '99? Jak nie, to wszystko się zgadza - masz Torsena :)
Obrazek wklejony przez Qbatrona wyjaśnia wszystko (ten post: viewtopic.php?f=25&t=15697&p=301504#p300205). Tzn. można od razu załapać sens zasady, na której opiera się ten pomysł. Przy okazji daje też pewne pojęcie na tema tego, jak ważne jest w dobre smarowanie takiego mechanizmu i jak to możliwe, że różne oleje do dyferencjałów mogą robić taką różnicę w praktyce, jak to ludzie opisują.
Obrazek wklejony przez Qbatrona wyjaśnia wszystko (ten post: viewtopic.php?f=25&t=15697&p=301504#p300205). Tzn. można od razu załapać sens zasady, na której opiera się ten pomysł. Przy okazji daje też pewne pojęcie na tema tego, jak ważne jest w dobre smarowanie takiego mechanizmu i jak to możliwe, że różne oleje do dyferencjałów mogą robić taką różnicę w praktyce, jak to ludzie opisują.
nickesh pisze:Przecież Torsen to jest nazwa modelu/brandu jednej z odmian dyferencjału z ograniczonym poślizgiem (ang. Limited Slip Differential, LSD). Przecież to właśnie robi Torsen - "częściowo blokuje", "spina", "ogranicza poślizg". Były inne typy LSD w NB '99? Jak nie, to wszystko się zgadza - masz Torsena
Obrazek wklejony przez Qbatrona wyjaśnia wszystko (ten post: viewtopic.php?f=25&t=15697&p=301504#p300205). Tzn. można od razu załapać sens zasady, na której opiera się ten pomysł. Przy okazji daje też pewne pojęcie na tema tego, jak ważne jest w dobre smarowanie takiego mechanizmu i jak to możliwe, że różne oleje do dyferencjałów mogą robić taką różnicę w praktyce, jak to ludzie opisują.
W sumie moje pytanie powinno się właśnie sprowadzić do czy są inne typ w 99' niż Torsen:)
- flatline
- Donator
- Posty: 2272
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
ree pisze:W nb i nbfl byly tez torseny, ale roznily sie konstrukcja.
Konkretnie był torsen (2 gen.) a pózniej, od 2003,Tochigi Fuji Super LSD (płytkowy, czyli zupełnie inna konstrukcja niż torsen).
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback