[połączony] Olej w skrzyni biegow - dobór i wymiana

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

18 kwie 2007, 13:47

moze troszke sie osmiesze, ale czy moglibyscie mi powiedziec jak wyglada sruba kontrolna oleju w skrzyni?
sugerowalem sie opisami z miata.net i byl tam opis srubki, ktora trzyma wazne czesci w srodku. po odkreceniu jej skrzynia wymaga malego remontu, wiec wolalem nie kombinowac :oops:

tutaj jest zdjecie sruby kontrolnej, ale zdjecie dotyczy skrzyni 6b:
Obrazek

czy w skrzyni 5b sruba moze miec kwadratowa koncowke zamiast szesciokatnej?

p.s. z gory dziekuje za wyrozumialosc :razz:
Ostatnio zmieniony 16 sty 2011, 2:08 przez majkel, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

18 kwie 2007, 14:24

A ja znalazłem opis wymiany oleju na [URL=http://www.miata.net/garage/trans/08.htm]miata.net[/URL]. Uważaj na olej - ja wlałem MOTUL, ale jest to olej ciut bardziej sportowy - skrzynia działa bardzo ciężko jak jest zimna, ale po rozgrzaniu można przekładać jednym paluszkiem. W każdym razie jeśli chcesz coś tam lać, to tylko z górnej półki.
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
PiotrMX5
Posty: 4
Rejestracja: 06 mar 2007, 16:32

18 kwie 2007, 22:18

Witam.
Mam pytanie : jaki najlepiej wlać olej do skrzyni i dyferencjału? MX5 NA 1.6 L.
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

18 kwie 2007, 22:49

wg stronki castrola :
Przekładnia ręczna:
Zalecany TAF-X
Dobry EPX 80W-90
(wchodza 2 litry)

Mechanizm różnicowy
Zalecany EPX 80W-90
Dobry EPX 90
(wchodzi 0.7 litra)

oczywiscie oleje maja nazwy castrola, ale taf-x jest syntetykiem 75w-90, reszta ma normy w nazwach :wink:
na miata.net lub na mx5ocforum.co.uk czytalem w wielu przypadkach uzycie do dyfru rowniez 75w-90 - osobiscie zrobilem tak samo, a jaki bedzie efekt tej czynnosci, to czas pokaze :cool:

niestety castrol taf-x bardzo trudno dostac na rynku, wiec kupilem olej z mobila - bodajze mobilube.
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

19 kwie 2007, 23:24

zgadza sie - sruba jest po lewej stronie - najlepiej widac to na tym zdjeciu:

Obrazek

jest kwadratowa (dla bardziej zainteresowanych dodam, ze potrzebny bedzie klucz 14 plaski). zalalem skrzynie mobilube 75w90 - efekt jest taki, ze mozna zmieniac teraz biegi jednym palcem :razz:

jeszcze jedna wskazowka dla potomnych :wink: w jednym z opisow czytalem, ze od gory pod lewarek wchodzi 900ml - mi weszlo okolo 300, moze nawet troche mniej :roll: teoretycznie na most, skrzynie dol i gora poszlo jakies 3l, wiec 1l jestem w plecy bo juz otwarlem :evil:
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

20 kwie 2007, 12:55

Czy mozesz potwierdzić zastosowanie otworów ?
Jak wlewałeś olej do skrzyni?
Jakaś rurka czy coś w tym stylu?
Lałeś dopóki sie nie przelało z otworu wlewu?
Załączniki
skrzynia.jpg
skrzynia.jpg (64.09 KiB) Przejrzano 9229 razy
Fuksja i Turkus :)
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

20 kwie 2007, 13:48

tak - ten schemat tyczy sie skrzyni 5b

niestety dysponowalem strzykawka 60ml, wiec olej wlewalem wezem do benzyny i oleju (mialem 2 metry) za pomoca praw fizyki :razz: nie chcialo mi sie jednak schodzic do kanalu, wiec wstrzyknalem troche, zagialem wezyk i wlozylem do butelki z olejem. olej jest dsc gesty, wiec troche to trwa, ale przynajmniej bezbolesnie (nie liczylem dokladnie, ale spokojnie splywalo 100ml/minute - przy dluzszym wezu i wyzszym polozeniu z pewnoscia trwalo by to o wiele krocej :roll: ). dostep jest bardzo latwy, wiec z pociagnieciem rurki nie ma problemow (pojemnik z olejem postawilem na filtrze powietrza (pozniej podlozylem kartonem). wlew jest tez otworem kontrolnym, wiec jak zaczelo sie wylewac to jeszcze na zapas wstrzyknalem okolo 40ml i szybko zakrecilem :wink:

nalezy pamietac, ze rozgrzany olej bedzie wyciekal rowniez po odkreceniu wlewu, wiec warto byc na to przygotowanym bo zapachu nawet nowego oleju do perfumow nie mozna zaliczyc :wink:

po spuszczeniu oleju ze skrzyni zajalem sie rozbiorka konsoli srodkowej i wowczas strzykawka sie przydala do wsysniecia starego oleju, ktorego nie bylo za wiele :mrgreen: zanim sie uporalem z tym wszystkim to skrzynia zdazyla ostygnac i mozna bylo juz wlac olej. kolejnosc jest obojetna bo gorna komora nie jest powiazana z dolna :cool:

co prawda o ile mazda wg instrukcji poleca do skrzyni olej 75w-90, to do mostu jest zalecany 80w-90. osobiscie sugerujac sie opisami z for zagranicznych rowniez do mostu uzylem 75w-90.
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

20 kwie 2007, 13:54

No to mam co robić w sobotę :) myslę ze nikt jeszcze nie wymieniał tego oleju u mnie w skrzyni.
Fuksja i Turkus :)
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

20 kwie 2007, 14:04

zycze powodzenia i mniej komplikacji (ja mam blokade skrzyni biegow, wiec w kabinie zajelo mi to sporo czasu)

pamietaj jeszcze, ze srubki spustowe maja wklade magnetyczna, ktora nalezy wyczyscic, a na pewno bedzie z czego :razz: podobno drobne opilki sa normalne - obawiac sie nalezy tych wiekszych :roll: u mnie w skrzyni bylo chyba takich drobinek na rowni z brzegiem srubki, w moscie o polowe mniej (bylo widac magnes)

tych olejow niby sie nie wymienia, ale producent pewnie wolalby, zeby kazdy kupowal nowy model co najmniej przy kolejnej premierze :razz: , wiec jesli miatka ma poturlac fele dluzej, to niech ma czyste plyny :mrgreen: mi jeszcze do wymiany zostal hamulcowy, ale moze zalatwie i to przy wymianie klockow :cool: (no i jeszcze olej w ukladzie wspomagania, ale raczej bez wycieku nie ma sie co brac za to)
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

20 kwie 2007, 14:06

Moje auto ma już 10 lat, zakładając ze nikt wczesniej nie wymieniał tego oleju, to warto byłoby to zrobić :) Chociażby ze względu na wiek, przecież olej też się starzeje i gęstnieje. Traci swoje właściwości jak silnikowy.
Fuksja i Turkus :)
Awatar użytkownika
Konrad
Posty: 516
Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
Model: NA
Wersja: BRG TAN
Lokalizacja: Boat City
Kontakt:

20 kwie 2007, 14:12

R.E.D. pisze: (no i jeszcze olej w ukladzie wspomagania, ale raczej bez wycieku nie ma sie co brac za to)

Płyn, taki jak hamulcowy. Jak zawsze polecam Motul;)
Przy wymianach warto też spuścić płyn chłodzący. Hamulcowy koniecznie co 2 lata. Ja już przeżyłem zagotowanie płynu - nie życzę nikomu.
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

20 kwie 2007, 17:10

Konrad pisze:Płyn, taki jak hamulcowy.

a ja sie bede trzymal wersji mazdy, ze jest to olej - taki sam stosuje sie do skrzyni automatycznych :wink:
Konrad pisze:Przy wymianach warto też spuścić płyn chłodzący.

to juz wymienilem jako pierwsze po kupnie samochodu :wink:
demol
Administrator
Administrator
Posty: 748
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

22 kwie 2007, 17:04

No i jestem po wymianie, z zauważalnych różnic to lżejsze działanie lewarka do zmiany biegów, mam nadzieje ze wpłynie to również na spalanie miaty teraz jak skrzynia pracuje lżej.

Co do ilości oleju to w skrzynie wchodzi ok. 2l do dyfra niecały litr ... reszta która zostaje nadaje sie do uzupełnienia bądź wymiany oleju na górze skrzyni.

Myślę ze wymiana tego oleju to nie był zły pomysł. Na magnesach w krokach spustowych było odrobinę czarnej mazi ale niewiele, co może świadczyć o niewielkim zużyciu elementów wewnątrz. Same plusy ... aaa jakby ktoś chciał na własną rękę zmieniać te oleje to przygotujcie sobie klucze 10, 14, 23 i 24 (te najlepiej oczkowe z dłuższym ramieniem).
Fuksja i Turkus :)
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

22 kwie 2007, 21:10

gratuluje udanej wymiany :wink:

demol pisze:Co do ilości oleju to w skrzynie wchodzi ok. 2l do dyfra niecały litr ... reszta która zostaje nadaje sie do uzupełnienia bądź wymiany oleju na górze skrzyni.


czyli w porownaniu na / nb nic sie nie zmienilo :cool:

jesli chodzi o klucze, to 14 lepiej chyba uzyc plaskiej bo sruba jest zakonczona kwadratem :wink: ja niestety nie mialem pod reka 23, ale 24-ka dalo sie odkrecic obie sruby :mrgreen:
SypkerS
Posty: 149
Rejestracja: 19 gru 2007, 22:17
Model: NA
Wersja: V-special
Lokalizacja: Warszawa

13 mar 2008, 23:27

Gdzieś na forum jest przedstawione obrazkowo jak wymienić olej w górnej komorze skrzyni biegów. Nie mogę tego znaleźć. Czy ktoś może mi podesłać link? Były to chyba zdjęcia ze strony www.miata.ne
Awatar użytkownika
cabriofun
Posty: 358
Rejestracja: 08 mar 2007, 23:46
Lokalizacja: Łódź

27 mar 2008, 22:26

odgrzebuje temat, chciałbym wymienic oleje w skrzyni i dyfrze...
Jakieś porady, jaki, i przybliżone koszta ??

R.E.D czy czas coś pokazał ??
Szymon
Posty: 73
Rejestracja: 14 sie 2007, 12:54
Lokalizacja: Poznan

29 mar 2008, 15:59

Wczoraj wymienialem w mojej madzi :) Midland Synqron 75W-90 w sumie 3 litry. Biegi wchodza lzej :>
Opis wymiany tutaj: http://www.miata.net/garage/trans/01.htm
vox
Posty: 879
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

30 mar 2008, 8:40

Szymon pisze:Opis wymiany tutaj: http://www.miata.net/garage/trans/01.htm

warto obejrzeć
Awatar użytkownika
KyRy
Moderator
Moderator
Posty: 3747
Rejestracja: 13 mar 2008, 11:23
Model: NA
Wersja: Chiquita
Lokalizacja: Kotlina Kłodzka
Kontakt:

12 gru 2008, 12:05

A ile oleju wchodzi do dyferencjału?

edit: znalazłem - niecały litr - dzięki :wink:
Są: Chiquita | 93LE | Błękitna Laguna
Były: NA 1.6 92 Blue | NA 1.8 96 Bura | NA 1.6 92 SE | NA 1.6 89 Miata | NA 1.6 93 Smerfeta | NA 1.8 97 Czarna Wdowa | NA 1.6 95 Szczur | NA 1.8 97 Clean Bandit | NA 1.6 96 Merlota | NA 1.6 94 Żaba
rafal
Posty: 945
Rejestracja: 26 maja 2008, 18:41
Lokalizacja: Warszawa Urs/Wil

02 kwie 2009, 19:20

czyli do skrzyni, gornego zbiorniczka i do dyfra zalac taki sam olej 75w90? 4 litry starcza na wszystko?
byla mx-5 turbo
jest foka rs
miata jeszcze bedzie:)
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

02 kwie 2009, 19:53

Wg. Mazdy - skrzynia góra i dół -75W90
dyfer - 80W90

I tak wlałem. :cool:
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

02 kwie 2009, 21:22

rafal, ja wlałem 75W90 do skrzyni i dyfra. 3 litry wystarczyły
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

03 kwie 2009, 9:18

Nie chcę wywoływać kolejnego wielkiego "sporu olejowego" ale w Miacie od wewnętrznej strony maski jest naklejka z mediami użytymi w tym samochodzie. U mnie jest taka jaką umieszczam poniżej na fotce. Olej do dyfra o specyfikacji SAE90 to coś diametralnie innego niż 75W90. Z długoletnich, własnych doświadczeń okupionych niejednokrotnie poniesionymi kosztami (rozszczelnione albo wyjące dyfry) wiem że nie należy przedobrzać z użytkowaniem syntetyków w miejscach gdzie wcześniej był mineral. Jak ktoś czuje niedosyt to zawsze dla spokoju ducha może kupić olej profi - firmy:
http://www.motul.auto.pl/pliki/motul_produkty/produkty_tds/motul90pa90.pdf
Załączniki
DSCN4205 - Kopia.JPG
DSCN4205 - Kopia.JPG (96.94 KiB) Przejrzano 9153 razy
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

03 kwie 2009, 12:23

irakleo, poczytaj trochę zagraniczne fora - albo nasze. Mnóstwo Miat ma od dawna zmieniony olej w dyfrze z minerału na pełen syntetyk i wszyscy sobie chwalą taką zmianę. Nie to żebym narzekał na Mazdę, ale w tym wypadku zalanie dyfra olejem mineralnym to była po prostu czysta oszczędność księgowych...
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

03 kwie 2009, 13:43

Wroniasty !
Z mojej strony to żadna oszczędność bo Motula trzeba zakupić w 2 litrowym opakowaniu ( w takim tylko występuje) a za mniejszą kwotę miałbym litr syntetyka. Nie wydaje mi się żeby producent w aucie za spore pieniądze (patrz ceny nowych MX-5 na początku lat 90-tych) lał z oszczędności kilkudziesięciu centów na samochodzie gorszy olej. Idąc Twoim tokiem myślenia nie mielibyśmy w wskaźników ciśnienia oleju tylko kontrolkę, zawieszenia na samonośnych wózkach ale jakieś byle co przykręcone do karoserii jak w BMW Z3 itd.
Z jakiegoś powodu w skrzyni jest pełen syntetyk zalany w fabryce, a w dyfrze mineralny olej o wyjątkowej specyfikacji. Szkoły są różne, jedni na własną rękę robią dobrze swojej Miacie a inni postępują w/g zaleceń producenta. Ale jest jedna stara i sprawdzona teoria którą znajdziesz nie tylko na zagranicznych ale i krajowych forach - tam gdzie przez kilkanaście lat był minerany nie lej syntetyka ! Historia zna tysiące przypadków w których ktoś po przejściu z oleju mineralnego na syntetyczny miał istną rzymską fontannę Di Trevi pod maską....
Kończąc mój wywód zacytuję sam siebie "nie chcę wywoływać kolejnych sporów olejowych" - każdy dogadza swojej Miacie tak jak chce a na forum na ogół udzielamy sobie praktycznych i teoretycznych porad a nie wywołujemy jakieś sztuczne sprzeczki....wszystkim dyfrom zalanych syntetykiem szczerze życzę bezawaryjnej i długiej pracy, ja u siebie leję SAE90 zgodnie z zaleceniem producenta.
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

03 kwie 2009, 14:37

irakleo pisze:Ale jest jedna stara i sprawdzona teoria którą znajdziesz nie tylko na zagranicznych ale i krajowych forach - tam gdzie przez kilkanaście lat był minerany nie lej syntetyka ! Historia zna tysiące przypadków w których ktoś po przejściu z oleju mineralnego na syntetyczny miał istną rzymską fontannę Di Trevi pod maską....


Głupota powielana przez lata - pisałem już o tym w innym temacie. Ja właśnie przeszedłem z półsyntetyka na syntetyk, w poprzednim swoim aucie przeszedłem z mineralnego na syntetyk... nie mam i nie miałem fontanny pod maską.

irakleo pisze:Nie wydaje mi się żeby producent w aucie za spore pieniądze (patrz ceny nowych MX-5 na początku lat 90-tych) lał z oszczędności kilkudziesięciu centów na samochodzie gorszy olej.


Pytanie za 10 punktów - wiesz ile to jest kilkanaście centów razy załóżmy 400 tysięcy aut?

Teraz pomyśl, że miejsc w których można te kilkanaście centów, a nawet kilka dolarów zaoszczędzić jest zdecydowanie więcej i to są właśnie zyski Mazdy. Każdy producent tak robi, wyłączając z tego grona Rolls'a, Astona, Bentleya, etc - przed przejęciami przez ogromne koncerny - teraz i te firmy oszczędzają...

Pisałeś jakiś czas temu, że miałeś mocno skorodowane zawieszenie - myślisz, że Mazda nie potrafi dobrze zabezpieczyć antykorozyjnie zawieszenia? Odpowiem Ci - potrafi, tylko zaoszczędziła na tym np. 10 dolców na każdym aucie...

P.S. - Żeby nie było, sprzeczać się nie chcę i nie zamierzam. Przedstawiam swój punkt widzenia, masz prawo mieć odmienny - szanuję to. Dyskutujemy - od tego jest forum.
rafal
Posty: 945
Rejestracja: 26 maja 2008, 18:41
Lokalizacja: Warszawa Urs/Wil

03 kwie 2009, 21:02

czy ten olej jest ok czy raczej wybrac "bardziej "firmowy?
http://moto.allegro.pl/item591381758_carlube_75w90_polsyntetyk_1l.html
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

03 kwie 2009, 21:19

Każdy olej jest okej, to jest akurat półsyntetyk - tyle, że wg. mnie oszczędzanie na oleju do skrzyni/dyfra nie ma najmniejszego sensu - zmienia się go i tak bardzo rzadko. Natomiast samo Carlube to nie jest olej najwyższych lotów
rafal
Posty: 945
Rejestracja: 26 maja 2008, 18:41
Lokalizacja: Warszawa Urs/Wil

25 maja 2009, 18:08

ja w koncu dzis sie wzialem i wymienilaem olej w skrzyni biegow gora i dol i w dyfrze. wybor padl na motul motyl 75w90 polsyntetyczny. dodatkowo wymienilem gumy uszczelniajace gorny zbiornik. po wymianie lekkosc i precyzja zmiany biegow sa zdecydowanie lepsze. prawdopodobnie najwieksze znaczenie znaczenie w tej sprawie mialy owe gumy. nie zrobilem zdjec jak wygladaly bo mi wstyd. prawie ich nie bylo... z gornej wiekszej zostal kawalek przykrecony srubami i kawaleczki postrzepionego ustronstwa dyndajace sie gdzieniegdzie, a z mniejszej dwa kawalki- jeden pod srubami drugi-kolnierz na lewarku. oleju wyssalem kolo 80ml a weszlo 150. o dziwo na dole byl wizualnie bardzo swiezy olej. zarowno w skrzyni jak i w dyfrze. skala trudnosci 0-10 3 . polecam kazdemu kto ma porwane gumy wymiane ich. wtedy dopiero poczuje co tak na prawde znaczy precyzja zmiany biegow.
byla mx-5 turbo
jest foka rs
miata jeszcze bedzie:)
uczen79
Posty: 130
Rejestracja: 09 maja 2009, 23:28

25 maja 2009, 20:01

Rafal zrobiłem dziś dokładnie to samo :lol:
Zalałem Shell'a
ODPOWIEDZ