SPEC ND - chłodzenie

Technicznie o generacji ND / NDFL /RF

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

woocash
Posty: 37
Rejestracja: 17 lis 2023, 13:44
Model: ND RF
Lokalizacja: Katowice

06 gru 2023, 12:15

Jak wygląda temat chłodzenia na Torze - czy stockowe wystarczy?
czy potrzeba dokładać chłodzenie oleju - jeśli tak to czy jest jakis gotowy patent wraz z pomiarem
Awatar użytkownika
kociol
Donator
Donator
Posty: 995
Rejestracja: 06 maja 2008, 14:49
Model: NC FL2
Wersja: Sport Recaro
Lokalizacja: Krakow

08 gru 2023, 8:40

Pracujemy (@mad_fabworx) nad podstawką filtra ze zintegrowanym termostatem - coś podobnego co mamy do MZR/Duratec (MX-5 NC).
Jesteśmy na etapie pasowania na auto prototypu.
MAD fabworx specjalne części dla Twojej Miaty https://www.instagram.com/mad_fabworx/ Life is too short to drive a boring car.
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1770
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

08 gru 2023, 8:59

Składaliśmy @latar zestaw chłodzenia skrzyni biegów oraz silnika w jego ND
F7DCD2DA-6DE5-46C0-A127-14659525545C.jpeg
F7DCD2DA-6DE5-46C0-A127-14659525545C.jpeg (1.72 MiB) Przejrzano 216 razy
IMG_3096.jpeg
IMG_3096.jpeg (2.9 MiB) Przejrzano 216 razy
IMG_3102.jpeg
IMG_3102.jpeg (3.11 MiB) Przejrzano 216 razy
Awatar użytkownika
mydlo
Posty: 229
Rejestracja: 15 cze 2017, 23:36
Model: ND
Wersja: Skypassion
Lokalizacja: Bolesławiec/Poznań

08 gru 2023, 23:44

woocash pisze:
06 gru 2023, 12:15
Jak wygląda temat chłodzenia na Torze - czy stockowe wystarczy?
czy potrzeba dokładać chłodzenie oleju - jeśli tak to czy jest jakis gotowy patent wraz z pomiarem
Stockowe nie wystarczy.
Swego podstawka Mishimoto z termostatem i miejscem na czujnik była jedyna na rynku. Teraz pewnie coś więcej można znaleźć
Awatar użytkownika
latar
Donator
Donator
Posty: 468
Rejestracja: 12 sie 2020, 14:48
Model: NB FL
Lokalizacja: DLW

11 gru 2023, 10:20

Stockowe nie wystarczy. Szczególnie jeśli ktoś ma pomysł upalania fury na dwóch kierowników.
Mam czujnik temperatury oleju w podstawce i w korku. Oba na koniec sesji gdy Tzew>25℃ potrafiły pokazywać temperatury powyżej 120℃. Upalanie na dwóch tylko skróci przerwy między sesjami.

Odczyt temp oleju w silniku można zrealizować na kilka sposobów:
1. Podstawka z termostatem i portem na czujnik temperatury.
Jeśli kupisz (a ciężko coś namierzyć) to da się ją zamontować tylko w ND1. W ND2 jest wymiennik ciepła między podstawą obudowy filtra a filtrem i nie ma jak tam zmieścić żadnej podstawki. Wymiennik można usunąć poprzez swap na wężyki, podstawę obudowy filtra i ze dwa dodatkowe małe elementy na te z ND1.

2. Czujnik temperatury w korek miski
To zdecydowanie najprotsze rozwiązanie i wcale nie takie złe. Temperatura w misce rośnie wolniej niż w czujniku przy podstawce. Różnica idzie w minuty. Z kolei jeśłi obciążenie maleje i olej się chłodzi to odczyty z miski spadają wolniej niż z kanapki.

3. Można użyć podstawkę z CravenSpeed, którą montuje się między blok a podstawę obudowy filtra.
https://www.cravenspeed.com/gauge-sende ... 4th+gen+ND
Screenshot 2023-12-11 10.48.54.png
Screenshot 2023-12-11 10.48.54.png (353.15 KiB) Przejrzano 154 razy
4. Poczekać na podstawkę od Mad Fabwox @kociol
Imho to najlepsza opcja na podłączenie chłodnicy ponieważ eliminuje przynajmniej 2 punkty z których może nastąpić wyciek.
Screenshot 2023-12-11 11.04.24.png
Screenshot 2023-12-11 11.04.24.png (489.43 KiB) Przejrzano 154 razy

Chłodzenie skrzyni:
Do tego potrzebny jest zestaw z chłodnicą i pompą. Podłącza się go pod korek spustu i wlewu oleju do skrzyni.
Z grubsza tak:



Co jeszcze można:
1. Wstawić grubą chłodnicę wody. Np CSF, Koyo czy sps sprzedaje jakieś bolt-on chińczyki.
Screenshot 2023-12-11 10.54.59.png
Screenshot 2023-12-11 10.54.59.png (107.4 KiB) Przejrzano 154 razy

2. Wstawić większy wlot od CarbonMiata, tzw Spyder grill.
https://zymexx.de/mazda/mx5/nd/exterieu ... -mx5-ndrf/
Screenshot 2023-12-11 10.57.15.png
Screenshot 2023-12-11 10.57.15.png (215.05 KiB) Przejrzano 154 razy
@woocash ja montowałem chłodzenie oleju silnika i skrzyni u @MMRS. Bangla elegancko. Upalanie na podwójne sesje i Temp nie przekracza 110℃. Teraz w przerwie sezonowej planuję jeszcze podorabiać kierownice powietrza na te chłodnice żeby im flow jeszcze bardziej poprawić.

Pozostaje jeszcze temat chłodzenia hamulców. Można zrobić samemu. Można kupić gotowca, np od verus-engineering. Albo poczekać na zestaw od Grzesia z Machined Performance. Do ND ma być gotowy przed rozpoczęciem sezonu.
Verus:
https://www.verus-engineering.com/shop/ ... ry=7#attr=
Machined Performance:
https://www.facebook.com/machinedperfor ... WbTwo1GYcl


Po lewej jak wygląda grill ze Spydera na samochodzie a poprawej DYI zestaw chłodzenia hebli 😜
20230819_172853~2.jpg
20230819_172853~2.jpg (462.86 KiB) Przejrzano 154 razy
Awatar użytkownika
Barchuckie
Posty: 43
Rejestracja: 27 gru 2017, 21:47
Model: ND
Lokalizacja: Leszno

13 gru 2023, 7:32

Fiu fiu. Widać, że te chłodzenie hamulców to fachowa robota :lol:
ODPOWIEDZ