Wymiana oleju w silniku i skrzyni ND - jak często

Technicznie o generacji ND / NDFL /RF

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

stpman
Posty: 647
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

30 kwie 2024, 8:39

Zaczyna się robić ciekawie, coraz więcej propozycji :)
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2194
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

30 kwie 2024, 21:11

Wiesz jak jest z opiniami... zdrowy rozsądek mówi: olej z pewnego źródła, spełniający normy, wymieniać często (interwał zalecany przez Mazdę przynajmniej na pół). Przy takim podejściu brand ma pewnie drugorzędne znaczenie i zależy od tego ile chcesz zapłacić za te 5l.
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
mutra
Donator
Donator
Posty: 3680
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

30 kwie 2024, 21:21

Taka uwaga jeszcze: przejście z 0w20 na 5w30 to jakieś 0.5 -0.7 l większe spalanie w moim przypadku
stpman
Posty: 647
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

30 kwie 2024, 21:25

@mutra wiem, ale przy moich przebiegach to bez znaczenia.

@flatline dokładnie, też tak myślę. Postawie raczej na tego AMSOIL, raczej silnikowi krzywdy nie zrobi ;)
mutra
Donator
Donator
Posty: 3680
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

30 kwie 2024, 21:32

stpman pisze:
30 kwie 2024, 21:25
@mutra wiem, ale przy moich przebiegach to bez znaczenia.

@flatline dokładnie, też tak myślę. Postawie raczej na tego AMSOIL, raczej silnikowi krzywdy nie zrobi ;)
Wydaje mi się że to be znaczenia niezależnie od przebiegu - tak wspomniałem żebyś się nie zdziwił ;)
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4681
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

01 maja 2024, 22:01

Wymiary i numery podkładek są to może ktoś wie jakim momentem dokręcać te śruby spustowe?
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2646
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

02 maja 2024, 3:03

Fifkers pisze:
01 maja 2024, 22:01
Wymiary i numery podkładek są to może ktoś wie jakim momentem dokręcać te śruby spustowe?
U mnie mądry człowiek namalował kreski na korkach więc wystarczy co do zasady dokręcić tak jak było 😉
mutra
Donator
Donator
Posty: 3680
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

02 maja 2024, 14:38

Fifkers pisze:
01 maja 2024, 22:01
Wymiary i numery podkładek są to może ktoś wie jakim momentem dokręcać te śruby spustowe?
Wymiary masz stronę wcześniej w tym wątku
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2144
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

08 maja 2024, 19:57

Ja polecam 0w20 od mazdy, nie rozumiem po co iść w coś innego w tak pancernym silniku. Tylko ja mało jeżdżę, ale to wcale nie lepiej dla silnika, gdy robi trasy 3 km i to głównie w deszczu.
Te silniki wytrzymają wszystko, a dyskusja o olejach, jak w klubie Alfy Romeo 25 lat temu, gdzie padały wariatory w silnikach TS 16v.
stpman
Posty: 647
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

09 maja 2024, 21:22

@Wojtek Wawa sama Mazda w instrukcji obsługi dopuszcza olej 5W30.
Nadal mam dylemat, choć chyba jednak pójdę w AMSoil SS 5W30...
mutra
Donator
Donator
Posty: 3680
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

09 maja 2024, 22:38

Wojtek Wawa pisze:
08 maja 2024, 19:57
Ja polecam 0w20 od mazdy, nie rozumiem po co iść w coś innego w tak pancernym silniku. Tylko ja mało jeżdżę, ale to wcale nie lepiej dla silnika, gdy robi trasy 3 km i to głównie w deszczu.
Te silniki wytrzymają wszystko, a dyskusja o olejach, jak w klubie Alfy Romeo 25 lat temu, gdzie padały wariatory w silnikach TS 16v.
No właśnie nie wytrzymają wszystkiego. Tolerancje są małe, silnik jest ciasno spasowany.
Jeżeli robisz trasy po 3 kilometry to 5w30 akurat byłby lepszy dla ciebie bo jest bardziej odporny na rozrzedzanie paliwem
stpman
Posty: 647
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

14 maja 2024, 10:22

Dobra, kupiłem Motul 8100 Eco Lite 5W30, jak korba wyjdzie bokiem to będzie wina @irekJ :D
TPJ68
Posty: 1
Rejestracja: 14 maja 2024, 11:30
Model: ND RF
Lokalizacja: LUBLIN

14 maja 2024, 17:05

Kiedy pierwsza wymiana oleju w silniku?
stpman
Posty: 647
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

14 maja 2024, 20:57

@TPJ68 to zależy kogo zapytasz.
Jeden powie, że jak producent zalecił, drugi, że po miesiącu, trzeci, że po pierwszym 1000km, czwarty, że po 2000km :D
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2144
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

20 maja 2024, 13:27

@mutra daj przykłady padniętych cywilnych skyactivG.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3680
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

20 maja 2024, 14:09

Wojtek Wawa pisze:
20 maja 2024, 13:27
@mutra daj przykłady padniętych cywilnych skyactivG.
@Wojtek Wawa przedstaw porównanie zużycia gładzi cylindrów w skyactiveG użytkowanym na 0w20 i 5w30. Z numerami vin poszczególnych aut, przebiegiem i zdjęciem właściciela.
To że silnik nie ma wad konstrukcyjnych i działa w autach które mają max 9 lat i zazwyczaj poniżej100tys przebiegu nie znaczy że jest pancerny i się nie zużywa. Jeżeli ufasz inżynierom mazdy i uważasz że używanie 0w20 w tym silniku nie ma na celu głównie poprawy emisji/zużycia paliwa to to jest Twoje prawo jako właściciela. Skrzynia jakoś super pancerna nie jest po 5 poprawkach, sprzęgło nawet u siebie wymieniłeś na poprawione, tuleje w piaście padają przedwcześnie, Ale pewnie ten silnik faktycznie jest pancerny jak za starych czasów.... ;)
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2104
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

20 maja 2024, 18:10

@Wojtek Wawa @mutra
No dobra dziewczyny, ale zanim się pokłócicie o siódme miejsca po przecinku, czy możecie, mnie, laikowi, wyjaśnić dlaczego zmieniać (jakie przyczyny, jakie objawy) w ND olej na 5w30. Dotychczas kupowałem to co lał poprzedni i jeszcze poprzedni właściciel. I dla zastosowania odmiennego oleju do skrzyni biegów (a tak zalewali ją poprzednicy) znalazłem tu na forum eleganckie uzasadnienie, bodaj autorstwa MMRS, a jak to będzie z olejem silnikowym?
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
stpman
Posty: 647
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

20 maja 2024, 21:47

W sumie to też chętnie wysłucham / przeczytam kogoś kto się na tym faktycznie zna i poda rzetelne argumenty, że 0W20 to zło i "woda a nie olej".

Niemniej jednak Mazda pozwala na stosowanie 5W30 API SN w SkyActive G.
DamianM
Posty: 16
Rejestracja: 07 lut 2017, 20:11
Model: ND
Wersja: Homura
Lokalizacja: Katowice

21 maja 2024, 4:53

Fifkers pisze:
01 maja 2024, 22:01
Wymiary i numery podkładek są to może ktoś wie jakim momentem dokręcać te śruby spustowe?
Takie wartości znalazłem na https://www.mx5manual.com/index.html:
- śruba spustowa oleju 30-41Nm
- filtr oleju 12-16Nm
- śruba spustowa skrzyni 39-59Nm
- śruba wlewu oleju do skrzyni 40-59Nm
- śruba spustowa dyfra 40-53Nm
- śruba wlewu oleju do dyfra 40-53Nm
Była: 2002 NBFL Emerald Mica
Była: 2007 NC 2.0 Sunlight Silver
Jest: 2024 ND3 2.0 Homura Aero Grey
mutra
Donator
Donator
Posty: 3680
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

21 maja 2024, 8:44

pistenbully pisze:
20 maja 2024, 18:10
@Wojtek Wawa @mutra
No dobra dziewczyny, ale zanim się pokłócicie o siódme miejsca po przecinku, czy możecie, mnie, laikowi, wyjaśnić dlaczego zmieniać (jakie przyczyny, jakie objawy) w ND olej na 5w30. Dotychczas kupowałem to co lał poprzedni i jeszcze poprzedni właściciel. I dla zastosowania odmiennego oleju do skrzyni biegów (a tak zalewali ją poprzednicy) znalazłem tu na forum eleganckie uzasadnienie, bodaj autorstwa MMRS, a jak to będzie z olejem silnikowym?
Uzasadnienie jest względnie proste:
1. Oba oleje 0w20 i 5w30 są dopuszczone wg instrukcji o ile spełniają normę API SL albo wyższą
2. Olej 0w20 ma mniejszą lepkość ( mniejsze opory, łatwiejszy start przy ujemnych temperaturach, mniejsza odporność na rozrzedzanie paliwem,większa podatność na zerwanie filmu olejowego)
3. Olej 5w30 ma większą lepkość (większe opory, większa odporność na rozrzedzanie paliwem, mniejsza odporność na zerwanie filmu olejowego)

Zalewasz który uważasz za stosowne. Jeżeli jeździsz po Islandii przy minus 30 albo zależy Ci na niższym zużyciu paliwa to zalewasz 0w20. Jeżeli jedziesz z gazem w podłodze przy plus 30 i lubisz wejść na czerwone pole to zalewasz 5w30.

Imo dopóki nikt nie zrobi porównania faktycznego zużycia na obu olejach zakładam że używanie oleju o relatywnie większej lepkości zmniejszy zużycie silnika kosztem zużycia paliwa. Dodatkowo wybór olejów 5w30 (przynajmniej u mnie) jest dużo lepszy niż 0w20.
I to tyle
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2104
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

21 maja 2024, 15:33

mutra pisze:
21 maja 2024, 8:44
zakładam że używanie oleju o relatywnie większej lepkości zmniejszy zużycie silnika
All right, a znamy kogoś, kto potwierdza, że dochodzi do zużycia?
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
mutra
Donator
Donator
Posty: 3680
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

21 maja 2024, 16:28

pistenbully pisze:
21 maja 2024, 15:33
mutra pisze:
21 maja 2024, 8:44
zakładam że używanie oleju o relatywnie większej lepkości zmniejszy zużycie silnika
All right, a znamy kogoś, kto potwierdza, że dochodzi do zużycia?
W naszych silnikach? Nic mi nie wiadomo.
ODPOWIEDZ