downshifting with double clutching and double blip

Technicznie o generacji ND / NDFL /RF

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

06 gru 2020, 12:32

Czasem - oglądając filmiki jak ten (https://youtu.be/ucwtXkCfcbI?t=425 od 07:05) - nie sposób nie zadać sobie pytania: czy korzyści z wyrównania prędkości obrotowych w całym układzie przeniesienia napędu (np. ulżenie w pracy synchronizatorom) warte są kilkukrotnie częstszym naprawom układu wyciskania sprzęgła, na skutek jego nieuniknionego, szybszego zużycia?

Ciekaw jestem Waszych opinii...

Piotr

PS. Ja stosuję wyłącznie pojedynczy blip (H&T) z pojedynczym wysprzęgleniem w jeździe agresywnej, a gdy jadę relaksacyjnie - czasem podwójne wysprzęglanie (gdy redukuję bieg - zwłaszcza z 3 na 2, albo o więcej niż 1 bieg)...

PPS. To się łatwiej robi niż opisuje :)
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

17 gru 2020, 12:26

wkręcony emeryt (NA) pisze:
06 gru 2020, 12:32
Ciekaw jestem Waszych opinii...
Zastanawia mnie mały ruch w wątkach tego typu - w końcu forum dotyczy jednego z najbardziej popularnych "driver's cars" i jestem pewien, że nie brakuje na nim użytkowników, intensywnie korzystających z tej jego cechy. Dlatego - nie porzucając jeszcze nadziei na ciekawą dyskusję - i włożę kij w mrowisko, do pytania z pierwszego posta dorzucając jeszcze jedno:

- ciekaw jestem, ile skrzyń biegów rozleciało się w Miatach właśnie dlatego, że ambitni właściciele starali się dosłownie stosować instrukcje ze wspomnianego filmiku (aby zaoszczędzić układ napędowy na czele z synchronizatorami, rzecz jasna :))...

Piotr
mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

17 gru 2020, 12:40

Pytasz w dziale poświeconym złej generacji 😉 mało upalających użytkowników ND jest akrtywnych na forum. Ja rev matching uprawiam normalnie w swojej nb ale na jakie kolwiek poważniejsze zabawy pedałami nie ma tam miejsca ( i umiejętności 😉)
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

17 gru 2020, 13:22

mutra pisze:
17 gru 2020, 12:40
Pytasz w dziale poświeconym złej generacji 😉 mało upalających użytkowników ND jest akrtywnych na forum. Ja rev matching uprawiam normalnie w swojej nb ale na jakie kolwiek poważniejsze zabawy pedałami nie ma tam miejsca ( i umiejętności 😉)
Bardzo słuszna uwaga - w końcu auta ND to w miarę nowe Miaty o sporej wartości, i nie ma co się dziwić że dumny posiadacz takiej sztuki nie będzie jej narażał. Nie pomyślałem o tym aspekcie, bo sam uczyłem się na produktach rodem z PRL :)
Awatar użytkownika
tomasz01
Donator
Donator
Posty: 3518
Rejestracja: 16 cze 2015, 21:43
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Warszawa Usrynów

17 gru 2020, 13:29

wkręcony emeryt (NA) pisze:
17 gru 2020, 12:26

- ciekaw jestem, ile skrzyń biegów rozleciało się w Miatach właśnie dlatego, że ambitni właściciele starali się dosłownie stosować instrukcje ze wspomnianego filmiku (aby zaoszczędzić układ napędowy na czele z synchronizatorami, rzecz jasna :))...

Piotr
Przecież skrzynie w ND rozlatywały się i bez specjalnych technik jazdy ;)
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

17 gru 2020, 14:24

wkręcony emeryt (NA) pisze:
17 gru 2020, 13:22
Bardzo słuszna uwaga - w końcu auta ND to w miarę nowe Miaty o sporej wartości, i nie ma co się dziwić że dumny posiadacz takiej sztuki nie będzie jej narażał. Nie pomyślałem o tym aspekcie, bo sam uczyłem się na produktach rodem z PRL :)
Ale z drugiej strony - właściciele starszych modeli Miaty są przecież na forum ND bardzo mile widziani; mają sporo więcej doświadczenia którym mogliby się z nami dzielić :)

Piotr
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2139
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

17 gru 2020, 15:51

Akurat ta technika mnie nie jara, choc oszczedza skrzynie biegow, wiec generacja ND pasuje jak najbardziej. A brak komentarzy, bo w sumie co tu komentowac. Podwojne wysprzeglenie jest praktycznie niespotykane gdziekowlwiek, gdyby nie wkrecony emeryt, mialbym te technike za wymarla zupelnie, a miedzygaz w ND jest banalny, wiec co o nim pisac - mozna sie dziwic, jak ktos tego nie robi :-)
mutra
Donator
Donator
Posty: 3669
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

17 gru 2020, 15:52

wkręcony emeryt (NA) pisze:
17 gru 2020, 13:22
mutra pisze:
17 gru 2020, 12:40
Pytasz w dziale poświeconym złej generacji 😉 mało upalających użytkowników ND jest akrtywnych na forum. Ja rev matching uprawiam normalnie w swojej nb ale na jakie kolwiek poważniejsze zabawy pedałami nie ma tam miejsca ( i umiejętności 😉)
Bardzo słuszna uwaga - w końcu auta ND to w miarę nowe Miaty o sporej wartości, i nie ma co się dziwić że dumny posiadacz takiej sztuki nie będzie jej narażał. Nie pomyślałem o tym aspekcie, bo sam uczyłem się na produktach rodem z PRL :)
Podejrzewam że jakbyś zagadał na grupie mc driver na facebooku to miałbyś dużo lepszy odzew-wliczając użytkowników nd
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2094
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

17 gru 2020, 17:02

Sorry dziewczęta i chłopaki, ale mając bezpośrednie porównanie, to ND w stosunku do generacji z lat 90-tych jest spokojnym i potulnym barankiem (w wersji z fabryki) i wcale nie zachęca do wygłupów...
Że może być to ostrzejsze auto - owszem - wystarczy pierwszy z brzegu przykład Liliputka. Mimo, że wciąż spełnia kryteria driver's machine, to jednak przy surowości NA/NB nowa wypada jak taki miękiszon. I może dlatego serią chce się wyłącznie cruisować.

(Albo po prostu ja nie potrafię z niej tego ognia wykrzesać!)
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2139
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

18 gru 2020, 8:14

Z okazjonalnych przejazdzek seriami pod stadionem, mam zupelnie przeciwne obserwacje. Wedlug mnie porownujesz ND na seryjnych, czarnych amorach, ktore sa komfortowe jak w hydro citroenie, pewnie z wlaczonym ESP, do utwardzonych poprzednich generacji, w ktorych ESP nawet nie ma (poza NC, w ktorym ESP nie pozwala nawet na cien zabawy ND, ale nie o tym ten post).

Co ciekawe z 10+ lat temu EVO zrobilo porownanie w kategorii "frajda z jazdy" dla roznych 911 i wyszlo im, ze im nowsze, tym lepiej jezdzi - nie badano komfortu, tylko wlasnie wrazenia.

To co mozna ND zarzucic, to czulosc ukladu kierowniczego - w wielu zrodlach przeczytalem, ze poprzednie hydrauliczne wspomagania daja znacznie wiecej niz elektryczne w ND. Niektorzy przez to uwazaja ND za najgorsza generacje mx5 w historii. Ale ja korzystajac z goscinnosci kolezanek i kolegow nie mialem okazji tego wyczuc robiac symboliczne kolko dookola stadionowego parkingu. Zakladam, ze to prawda.
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

18 gru 2020, 9:02

Hmm... Fajnie, że jednak wątek ożył :) Ja nie jestem w stanie powiedzieć niczego w kwestii porównania mojej ND z wcześniejszymi platformami Miaty, bo w życiu żadną nie jeździłem. Ale powiem wam jedno: nawet, jeżeli moja Miata jest miękiszonem, to i tak daje mi więcej frajdy z jazdy od poprzednika, którym było BMW M235i. A już na pewno w kwestii odpowiedzi z układu kierowniczego i neutralności w zakrętach! Pod tym względem, M235i jest miękiszonem ("pełna" M2 jest oczywiście znacznie lepsza; z BMWozów, które miałem, porównywalne z obecną ND było tylko E46 330i)...

Piotr
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1605
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

18 gru 2020, 10:01

Wojtek Wawa pisze:
17 gru 2020, 15:51
Akurat ta technika mnie nie jara, choc oszczedza skrzynie biegow, wiec generacja ND pasuje jak najbardziej. A brak komentarzy, bo w sumie co tu komentowac. Podwojne wysprzeglenie jest praktycznie niespotykane gdziekowlwiek, gdyby nie wkrecony emeryt, mialbym te technike za wymarla zupelnie, a miedzygaz w ND jest banalny, wiec co o nim pisac - mozna sie dziwic, jak ktos tego nie robi :-)
Z drugiej strony, jak ktoś jeździ emerycko, jak ja, nie będzie robił międzygazu, bo "dokąd"? Międzygaz ma sens jak redukujesz bieg na w miarę wysokich obrotach, ale nie jak zmiana prędkości obrotowej przy redukcji jest z 900 na 1200.
Tak, mam ciągle jeszcze pierwsze opony, a średnie długoterminowe spalanie 8,03. ;-)
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2094
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

18 gru 2020, 17:55

TerminatorPi pisze:
18 gru 2020, 10:01
Tak, mam ciągle jeszcze pierwsze opony, a średnie długoterminowe spalanie 8,03. ;-)
U... Wyjmij cegłę z buta! Strasznie dużo, jak na "emeryta".
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

18 gru 2020, 22:57

To ja ten...tego... może nie do końca na temat...ale napiszę tak... jestem już po 40 stce, dawno... Mam NBFL...Przewiozłem kolege 25 latka właściciela Be...eM...Wuuu...5...rocznik 96' , z wsadzonym nowszym silnikiem 2,8, około 200 koni, i jak on sam to określa...sku....ym na glebę....( Tragedia- na dziurach podskakuje- nie amortyzuje)
No i jedziemy...a on mówi tak:
Tomek...a Ty masz tu te...no...międzygazy?
Ja mówię... No tak...bo je robię....
Ahaaaa.....
:))))
Lubię takie fajne kontrasty.....:))))
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1605
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

19 gru 2020, 11:19

pistenbully pisze:
18 gru 2020, 17:55
TerminatorPi pisze:
18 gru 2020, 10:01
Tak, mam ciągle jeszcze pierwsze opony, a średnie długoterminowe spalanie 8,03. ;-)
U... Wyjmij cegłę z buta! Strasznie dużo, jak na "emeryta".
Połowę drogi do pracy mam przez wsie, ale połowę ekspresówką. Tam sporo tracę.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2094
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

19 gru 2020, 13:15

TerminatorPi pisze:
19 gru 2020, 11:19
pistenbully pisze:
18 gru 2020, 17:55
TerminatorPi pisze:
18 gru 2020, 10:01
Tak, mam ciągle jeszcze pierwsze opony, a średnie długoterminowe spalanie 8,03. ;-)
U... Wyjmij cegłę z buta! Strasznie dużo, jak na "emeryta".
Połowę drogi do pracy mam przez wsie, ale połowę ekspresówką. Tam sporo tracę.
Przepraszam, oglądałem forum bez okularów. Teraz widzę: jeździsz RF - aerodynamika top down usprawiedliwia zachłanność na paliwo :git: :kciuk:
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
chebum
Posty: 73
Rejestracja: 21 cze 2020, 11:16
Model: NC FL
Wersja: 2.0 5b
Lokalizacja: Warszawa

27 gru 2020, 23:14

Ciekawie, że współczesne automaty (np EDC w Renault) bardzo precyzyjnie robią międzygaz. Tak samo dobrze robi to system automatyczny w skrzyni manualnej Hyundai. Ale zrobić to samemu bez pomocy elektroniki nie jest łatwo. Uczę się od pół roku i nadal nie jestem zadowolony z wyników: nie jest to w 100% precyzyjne i szybkie. W zimowych biurach w ogóle tragedia.
Były Stig w książce "jak prowadzić samochód" pisze, że dla większości kierowców lepiej nie próbować robić heel-n-toe: wysokie ryzyko zrobić gorzej niż jest. Zamiast tego proponuje delikatniej i wolnej pracować sprzęgłem.
LubMich
Posty: 720
Rejestracja: 27 wrz 2009, 12:55
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

28 gru 2020, 7:51

Jak wgrasz soft do mazdy tez Ci zrobi między gaz sama... pisze o NC i pewno o ND.
Bez tego w zakręcie nie zredukujesz biegu.... a jak powiesz ze dajesz rade.. to za wolno jedziesz...


Wysłane z mojego telefonu.

Supermajku
Posty: 8
Rejestracja: 26 sie 2020, 20:32
Model: ND
Wersja: ND2 30th 2430/3000
Lokalizacja: Wrocław

07 mar 2021, 21:35

LubMich pisze:
28 gru 2020, 7:51
Jak wgrasz soft do mazdy tez Ci zrobi między gaz sama... pisze o NC i pewno o ND.
Bez tego w zakręcie nie zredukujesz biegu.... a jak powiesz ze dajesz rade.. to za wolno jedziesz...
Jaki soft? Jest gotowiec na między gaz do ND2? ;)
Wysłane z mojego telefonu.
ODPOWIEDZ