drobna przypadłość lewarka w 6MT

Technicznie o generacji ND / NDFL /RF

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

13 wrz 2020, 17:17

Lewarek w typowej, 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów w położeniu "luzu" powinien (dzięki odpowiedniej jego konstrukcji - ale i precyzyjnie ustawionej pozycji skrzyni względem tunelu i otworu na lewarek) samoczynnie i "chętnie" ustawiać się w pozycji z której ruch do przodu/tyłu włącza odpowiednio bieg 3/4. Aby zapiąć biegi 5/6 - powinien wystarczyć analogiczny ruch do przodu/tyłu, ale z przyłożoną za pośrednictwem dłoni dodatkową siłą w prawo. I analogicznie: biegi 1/2 powinny wskakiwać również przy ruchu lewarka odpowiednio przód/tył, ale z tą dodatkową "horyzontalną" siłą działającą w lewo (dla 2 ta siła musi być już wyraźnie większa, zaś 1-ka jest oczywiście w tym kontekście nieistotna - to bieg tylko do ruszania)..

Przy tak idealnie zestrojonym wybieraku możliwe jest szybkie i bez zacięć zmienianie biegów z podwójnym wysprzęglaniem (międzygazem), jak i z międzygazem i równoczesnym hamowaniem (heel-toe). Niestety w moim egzemplarzu MX-5 ta "centralna" pozycja powrotu lewarka na luzie nie jest całkowicie symetryczna, albo opory ruchu lewarka w lewo są inne niż w prawo - co skutkuje sporadycznym zapięciem np. 2 zamiast 4 przy redukcji z 5... Mocno wybija mnie to z rytmu, i może okazać się niebezpieczne dla sprzętu. Co ciekawe, ta horyzontalna asymetrii oporu ruchu lewarka nie występuje między biegami 3/4, między którymi mogę w 100% pewnie przełączać się jednym palcem (góra/dół)...

Mam do Was pytanie, bo mechanicy z mojej ASO na pewno nie będą umieli mi pomóc:

- czy jest to częsta przypadłość ND2?
- jeżeli komuś z Was też się taki egzemplarz trafił, to jak wyeliminowaliście wadę: regulacją lewarka i jego osprzętu zewnętrznego, czy wymuszeniem minimalnej zmiany lateralnej pozycji skrzyni biegów?

Piotr
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1602
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

13 wrz 2020, 17:44

Upewnij się czy rzeczywiście masz problem ze skrzynią, czy jest to kwestia sposobu zmiany biegów (naturalnym odruchem jest ciągnięcie "do siebie" zamiast wzdłuż osi podłużnej samochodu).
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

13 wrz 2020, 17:48

Ciągnięcia do siebie unikam odpowiednio przykładając dłoń do lewarka (jak ma iść w prawo - to z jego lewej, a jak w lewo - to z jego prawej strony). Zawsze działało bez pudła w innych moich MT...
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1602
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

13 wrz 2020, 18:02

Wspomniałem, bo mi się zdarzało na początku wrzucić na przykład dwójkę zamiast czwórki właśnie dlatego, że "wygodnie" i "naturalnie" wchodziła. A tu skok jest krótki i odrobina błędu skutkowała wrzuceniem innego biegu - to nie Mondeo z jego pogrzebaczem jak w ciężarówce :lol:
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2631
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

13 wrz 2020, 21:54

Nie potrafię się ustosunkować do dość szczegółowego opisu z pierwszego postu. Natomiast po przesiadce z NCFL 6mt ciągle mam wrażenie, że 5ty bieg jest strasznie daleko. Zarówno jego wrzucenie jak i redukcja w trybie Rambo wymaga zauważalnie więcej "zachodu". Szczerze to nawet nie potrafię sprecyzować co dokładnie jest nie tak poza tym, że jest mniej fajnie.
Biorąc dodatkowo pod uwagę bardzo długie przełożenie 4 biegu po wrzuceniu którego auto wyraźnie traci "rozpęd" to skrzynię w ND uważam co najwyżej za przeciętną.
Osobiście czekam z niecierpliwością na dostępność w PL wkładki z CUPówki z krótszym przełożeniem "czwórki" i opinii jak to działa... niestety cena pewnie będzie zabijać.
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2094
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

14 wrz 2020, 8:18

:roll: Szukanie biegów w ND to nic przy szukaniu ich w sześciobiegowym NB-ku ;)
Jak na cheap stuff dla mnie skrzynia jest niezła. Tak 4/6.
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
mike_d
Donator
Donator
Posty: 1171
Rejestracja: 06 cze 2015, 21:18
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Karai
Lokalizacja: Poznań

14 wrz 2020, 11:07

Precyzja skrzyni w ND jest daleka od ideału; mam wrażenie że skrzynia piątka w NB przyjemniej działała (upshift z 3 na 4 - zwykle najszybszy i najbardziej naturalny - w moim egzemplarzu nie jest "naturalny" (ciężko to opisać). Pominę już "przyjemność" wrzucania wstecznego biegu w zimnej skrzyni...
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2094
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

14 wrz 2020, 13:42

Albowiem skrzynia piątka to zupełnie inna para kaloszy... Byłem w szoku jak raz spróbowałem.
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
szy
Donator
Donator
Posty: 741
Rejestracja: 28 maja 2014, 9:39
Model: ND
Wersja: GT-S
Lokalizacja: San Diego

17 paź 2020, 7:05

Ja chyba strasznie wolno zmieniam biegi w porównaniu do Was albo jestem nieczuły na detale, bo zupełnie się nie zgadzam z Waszymi obserwacjami. Mega przyjemnie mi się używa lewarka w ND.

Nie żeby usprawiedliwiać niedostatki w dobrym porównaniem do słabego, ale jeśli nie próbowaliście a macie okazję, to polecam przejechać się Challengerem albo Chargerem z manualną skrzynią biegów. Doznania będą mocno spotęgowane jeśli przesiądziecie się z/do miaty od razu :)
Awatar użytkownika
mojo
Posty: 249
Rejestracja: 27 kwie 2019, 15:25
Model: Inny
Wersja: 124 Spider
Lokalizacja: Warszawa

17 paź 2020, 9:26

wkręcony emeryt (NA) pisze:
13 wrz 2020, 17:17

Mam do Was pytanie, bo mechanicy z mojej ASO na pewno nie będą umieli mi pomóc:

- czy jest to częsta przypadłość ND2?
- jeżeli komuś z Was też się taki egzemplarz trafił, to jak wyeliminowaliście wadę: regulacją lewarka i jego osprzętu zewnętrznego, czy wymuszeniem minimalnej zmiany lateralnej pozycji skrzyni biegów?
Jak zacząłem jeździć Spiderem to też na początku miałem jakieś problemy z trafieniem w porównaniu do wyrobionych odruchów "psa pawłowa" z innych aut. Po jakimś czasie tak mi się ułożyło w głowie że już z tym nie mam problemów.
Spider i ND mają inne skrzynie z tego co wiem więc to raczej kwestia nietypowej lokalizacji i skrzyni i miejsca kierowcy wobec niej w porównaniu do aut nazwijmy to standardowych. Jak nie ma jakiś jakiś innych objawów typu zgrzyty, wypadanie biegów czy coś takiego to bym poczekał aż ręka przywyknie.

PS
Myślę że to może być związane z tym że lewarek jest na tyle blisko że pracuje głównie nadgarstek. W innych autach gdzie pomimo że też lewarek jest wysoko np Ducato czy Abarth500 trzeba jednak popracować również łokciem/ramieniem i może to przy wyrobionych przyzwyczajeniach daje odczucie większej precyzji.
Awatar użytkownika
mike_d
Donator
Donator
Posty: 1171
Rejestracja: 06 cze 2015, 21:18
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Karai
Lokalizacja: Poznań

13 gru 2020, 9:38

Jbc, zmiania oleju w skrzyni (w moim przypadku) nie zmieniła doznań przy zmianie - więc TTTM albo w grę wchodzą inne elementy.
ODPOWIEDZ