ABS a czujniki pasywnego TPMS

Technicznie o generacji ND / NDFL /RF

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

11 wrz 2020, 11:19

Nie śmiejcie się z pytającego: system TPMS w mojej ND2 to - jak wiadomo - "wersja dla ubogich" (w pełnej wersji. - oprócz nadajników w kołach które wcale nie są dużo droższe od tych do MX-5 - jest centralny odbiornik, pozwalający na wyświetlenie wartości liczbowych ciśnienia i temperatury w każdym kole). W Miacie alarm o spadku ciśnienia wywoływany jest przez różnicę w prędkościach obrotowych kół tej samej osi; i tu owo pytanie nad którym wcześniej nie musiałem nigdy się zastanawiać: po co - mimo funkcjonalności wyraźnie węższej, niż wspomniany aktywny TPMS - w pasywnym również potrzebne są czujniki (o ich cenie nie wspomnę)? Przecież ABS i bez nich zna chyba prędkość kątową każdego koła? Ale pewnie się mylę...

Piotr
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2095
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

11 wrz 2020, 13:18

Na pewno ktoś mnie poprawi/sprostuje, ale w ND1 system działa wróżąc właśnie z prędkości obrotowej koła, natomiast w ND2 posiada nadajniki w każdej z felg. Czyż nie?
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

11 wrz 2020, 13:33

pistenbully pisze:
11 wrz 2020, 13:18
Na pewno ktoś mnie poprawi/sprostuje, ale w ND1 system działa wróżąc właśnie z prędkości obrotowej koła, natomiast w ND2 posiada nadajniki w każdej z felg. Czyż nie?
No, właśnie dlatego, że faktycznie posiada (ok. 700 zł/sztuka w serwisie) - nie rozumiem, po co!

Piotr
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

11 wrz 2020, 14:38

A może jest tak, że wprowadzenie czujników to pierwszy krok (koszten klienta, oczywiście) do rozwoju możliwości komputera pokładowego, ekranu centralnego itp.? Przecież - wobec całej tej (nieźle nawet działającej) technologii iSKYActive (napisał ktoś, kogo ta technologia pozbawiła kontroli na autem, i doprowadziła do sporych strat finansowych - dobrze, że nikt nie zginął) - ten monitor to śpiewka wczesnych lat 2000... Może model 2021 zawierał już będzie dTPMS? A czujniki będą, rzecz jasna, jeszcze droższe...

Piotr
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2139
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

11 wrz 2020, 17:34

Jest mi bardzo przykro, ze sie rozbiles, ale to nie byla wina technologii, ale tego, ze nie wylaczyles awaryjnego hamowania. I nie nazywa sie to skyactiv (bo to lekkie nadwozia, niskie opory napedu, wysoki stopien sprezania), tylko iactivesense i maja je tylko wypasione nd2 (albo arcydrogie 2020:-)).
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

11 wrz 2020, 17:57

Wojtek Wawa pisze:
11 wrz 2020, 17:34
Jest mi bardzo przykro, ze sie rozbiles, ale to nie byla wina technologii, ale tego, ze nie wylaczyles awaryjnego hamowania. I nie nazywa sie to skyactiv (bo to lekkie nadwozia, niskie opory napedu, wysoki stopien sprezania), tylko iactivesense i maja je tylko wypasione nd2 (albo arcydrogie 2020:-)).
Wojtku - nie o tym był mój post. Oczywiście pomyliłem nazwy technologii - ale wyłączenie DSC powinno skutkować wszystkim, co niezbędne (w tym wyłączeniem awaryjnego hamowania), jeżeli auto ma się nazywać "sportowym".

Co miał wnieść Twój post? Wytłumaczyłeś nam, po co są te czujniki TPMS (i co "czują" )? Dzięki za Twój cenny czas, spędzony nad klawiaturą :)
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2139
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

11 wrz 2020, 19:22

Te czujniki są od 2018 i cóż o tym mogę napisać. Współczuję Ci.
Z drugiej strony mam je w dość tanim fordzie i tam sobie je póki co chwalę. Podczas jazdy po łuku 180 kmh widzę live ciśnienia opon. Fajne, a nawet najdroższa mazda tego nie ma (rok temu nie miała, gdy sprawdzałem).

A mój post korygował Twój błąd. Proszę bardzo:)
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1605
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

13 wrz 2020, 17:27

Zgodnie z instrukcją, (str. 4-134), jest coś takiego, jak "System monitorowania ciśnienia w oponach (Samochód
z oponami typu Run Flat)". I to już używa czujników. Fakt, nigdzie w instrukcji nie jest wspomniane, żeby można było ciśnienie wyświetlić bezpośrednio. Jest tylko, że jest monitorowane.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

13 wrz 2020, 17:32

TerminatorPi pisze:
13 wrz 2020, 17:27
Zgodnie z instrukcją, (str. 4-134), jest coś takiego, jak "System monitorowania ciśnienia w oponach (Samochód
z oponami typu Run Flat)". I to już używa czujników. Fakt, nigdzie w instrukcji nie jest wspomniane, żeby można było ciśnienie wyświetlić bezpośrednio. Jest tylko, że jest monitorowane.
Nie wiem, co chciałeś przez to powiedzieć - ja nie mam RFT (z fabryki też takie auta nie przychodzą, bo Miata ma być lekka, a już na pewno jej masa nieresorowana) - a czujniki muszę mieć, bo krzyczy...
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1605
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

13 wrz 2020, 17:42

Akurat z tymi runflatami podejrzewam, że ktoś przedobrzył przy tłumaczeniu. Natomiast zastanawiałeś się po co czujniki, skoro TPMS jest pasywny. No więc jest również wersja z czujnikami. Jeśli mimo tego działa "z ABS-u", strzelam, że ktoś po prostu stwierdził, że nie będą wyłączać starej funkcjonalności, skoro działa (bo to zmiana, można wprowadzić jakieś błędy itd).
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2640
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

17 wrz 2020, 10:16

To ja tak trochę z innej beki.
Czy ktoś może zweryfikował empirycznie czy składając drugi komplet kół (choćby zimowych), jeśli wrzuci się drugi komplet czujników ciśnienia (OEM Mazda), to czy przy zmianach kół miedzy jednymi a drugimi trzeba jakkolwiek programować czujniki itp? Czy tak jak domniemam auto samo sobie ogarnia co i jak? Czytaj, można zmieniać koła i się nie martwic o nic.
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1605
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

18 wrz 2020, 14:18

irekJ pisze:
17 wrz 2020, 10:16
To ja tak trochę z innej beki.
Czy ktoś może zweryfikował empirycznie czy składając drugi komplet kół (choćby zimowych), jeśli wrzuci się drugi komplet czujników ciśnienia (OEM Mazda), to czy przy zmianach kół miedzy jednymi a drugimi trzeba jakkolwiek programować czujniki itp? Czy tak jak domniemam auto samo sobie ogarnia co i jak? Czytaj, można zmieniać koła i się nie martwic o nic.
Nie chce mi się w tej chwili szukać (w pracy jestem :lol:), ale z tego co pamiętam, system powinien się nauczyć "nowych" czujników. Nie pamiętam czy były jakieś ograniczenia/zalecenia odnośnie jazdy od razu po wymianie kół. Zerknij w instrukcję w okolice wskazanej przeze mnie wcześniej strony.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2640
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

18 wrz 2020, 17:20

Z instrukcja się zapoznałem oczywiście. I co do zasady mogę nawet potwierdzić, że działa.
Mnie bardziej interesuje scenariusz:
1. Kupuję 4 nowe nieśmigane czujniki TPMS i montuje je w nowych kołach.
2. Nowe koła zakładam na auto, teoretycznie czujniki się odnajdują i wszystko gra.
3. Po czym zakładam stare koła ze starymi czujnikami... czy auto się ogarnie i będzie znowu gadać ze starymi sensorami?
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1605
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

18 wrz 2020, 17:57

irekJ pisze:
18 wrz 2020, 17:20
Z instrukcja się zapoznałem oczywiście. I co do zasady mogę nawet potwierdzić, że działa.
Mnie bardziej interesuje scenariusz:
1. Kupuję 4 nowe nieśmigane czujniki TPMS i montuje je w nowych kołach.
2. Nowe koła zakładam na auto, teoretycznie czujniki się odnajdują i wszystko gra.
3. Po czym zakładam stare koła ze starymi czujnikami... czy auto się ogarnie i będzie znowu gadać ze starymi sensorami?
Moim zdaniem jak najbardziej tak. Raczej nikt nie implementuje historii czujników :-)
Zmieniłeś, to zmieniłeś. Są "nowe".
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
ODPOWIEDZ