MX-5 RT a jazda zimą

Technicznie o generacji ND / NDFL /RF

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

14 sie 2020, 6:43

Pytanie w szczególności do posiadaczy Miaty z twardym odsuwanym dachem, ale wypowiedzi tych z miękkim dachem też mile widziane, otóz:

- jak oceniacie szczelność przedniej krawędzi zamkniętego dachu? Czy przy sporym mrozie nie podwiewa tędy zimne powietrze?

Pytam, bo rozważam sens wyposażenia się w koła zimowe. Warto, czy też - z wyżej wskazanego powodu - Miata zimą i tak powinna stać w garażu?

Piotr
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4665
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

14 sie 2020, 6:58

.
Ostatnio zmieniony 14 sie 2020, 11:03 przez Fifkers, łącznie zmieniany 1 raz.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1602
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

14 sie 2020, 10:18

Nic nie podwiewa. Powiem więcej, w ND RF spokojnie daje się jeździć całą zimę top-down (podejrzewam że w soft-topie też, ale po prostu nie testowałem, to się nie wypowiem).
Podgrzewane fotele i ciepły nawiew dają radę.
Dwie rzeczy:
1) Czapka, żeby w czubek głowy nie wiało (być może niscy kierownicy nie mają tego problemu)
2) Rękawiczki, bo inaczej nawiewy przy kierownicy parzą dłonie.
Jeździłem tak do -17 stopni (bo większych mrozów po prostu na razie nie było). Nawet kurtki nie było trzeba - jeździłem zwyczajnie w bluzie.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

14 sie 2020, 10:39

Ponieważ jest to mój pierwszy w życiu samochód z otwieranym dachem (jak również pierwsza Mazda), zapewne źle sformułowałem pytanie :) Domyślam się, ba - jestem pewien - że jeździć się da, nawet z otwartym dachem. Ale chodziło mi o większe dystanse, w tym prędkości autostradowe (nie mówiąc o konieczności dotarcia na cza do celu).

Mimo to - dzięki za odpowiedzi. Choć sugerują one (zwłaszcza druga) możliwość zabawy tym autem również zimą - na pewno po części odpowiadają również na moje pytanie...

Piotr
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1602
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

14 sie 2020, 11:01

Jeśli chodzi o prędkości autostradowe i jazdę top-up, to zima się znacząco nie różni od lata.
EDIT: W zimę warto tylko (ale to w sumie przy każdym samochodzie) dbać o to, żeby auto nie stało oblepione błotem pośniegowym z solą. I przy całorocznym samochodzie warto zabezpieczyć podwozie (tu są różne szkoły, ja korzystam z Krowna). Ale to jest temat niezależny od samej jazdy jako takiej.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3401
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

14 sie 2020, 15:56

To auto niczym sie nie rozni zima od normalnego auta ze stalym dachem. Szybciej sie nagrzewa w srodku.
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1602
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

14 sie 2020, 17:37

Hookie pisze:
14 sie 2020, 15:56
To auto niczym sie nie rozni zima od normalnego auta ze stalym dachem. Szybciej sie nagrzewa w srodku.
Trochę się różni zachowaniem na drodze ;-)
Ale fakt, że ESP pilnuje dobrze.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3401
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

15 sie 2020, 11:45

TerminatorPi pisze:
14 sie 2020, 17:37
Trochę się różni zachowaniem na drodze ;-)/quote]
Nie mówię o rzeczach oczywistych. ;) Mazda 3 też się od BMW 3 różni zachowaniem na drodze. Zasadniczo każde auto jeździ nieco inaczej, czyż nie? :P
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Awatar użytkownika
wojteczekm16
Posty: 118
Rejestracja: 07 wrz 2017, 18:21
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Poznań

15 sie 2020, 14:18

Ja przejeździłem już 3 zimy w RF - łącznie prawie 110.000 km (sto dziesięć tysięcy kilometrów w 3 lata), zabezpieczyłem podwozie Krownem, ostatnio porównywaliśmy i wygląda lepiej niż podwozie innej ST jeżdżonej tylko latem.
W kabinie nie ma różnicy czy lato czy zima. Generalnie auto całoroczne.
Aha, dwie zimy przejeżdżone na Mazurach/Podlasiu - a pierwszej było nawet po -20 stopni i śniegu po kolana, w tym roku bieda-zima, ledwo -5 stopni i trochę śniegu do kostek.
Auto obniżone eibachami. Generalnie dobre opony, w miarę dobre opanowanie samochodu tylnonapędowego i do przodu!
Mazda mx-5 RF Machine Gray, 2017
viewtopic.php?f=22&t=27050&view=unread#unread
LikelyJupiter8

15 sie 2020, 14:32

Ja używam swoją soft top jako daily całoroczną.
Dodam tylko - pisałem o tym w innym wątku - montaż dobrych sway barów znacząco poprawia trakcję - nawet przy niskich prędkościach auto nie myszkuje (jak jeździłem w deszcze lub śniegu na fabrycznych rozpórkach czułem wcześniej mniejszą stabilność).
Awatar użytkownika
Arvi
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 2909
Rejestracja: 25 lip 2013, 11:01
Model: NA
Wersja: Tiny Tina Edition
Lokalizacja: Warszawa - Stare Włochy

16 sie 2020, 7:03

Się zastanawiam...
Może w końcu byśmy zrobili jeden wspólny wątek o MX-5 zimą.

Obalić mity i historie forumowiczów / użytkowników (najlepiej z patentem lub specyfikacją: ktoś poleca Krown, inny częste mycie podwozia, kolejny ręczne zabezpieczenie). Jakie opony do lekkiego RWD, czy zimowe czy całoroczne. Jak impregnujemy dachy, dach złożony pod HT, czy wyjmujemy na zimę z budy... etc. Co sądzicie?
Obrazek
Awatar użytkownika
mike_d
Donator
Donator
Posty: 1170
Rejestracja: 06 cze 2015, 21:18
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Karai
Lokalizacja: Poznań

16 sie 2020, 10:39

Dobry pomysł - sam jeżdżę zimą a np. nie wiem gdzie / jak wiara myje podwozia (zadna myjnia która kojarzę nie ma najazdu/ podnośnika) - a smyranie lanca pod autem stojącym na ziemi to słabe mycie
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

16 sie 2020, 18:00

Jedyne ograniczenie to soft topu nie powinno się składać/rozkładać w ujemnych temperaturach. Ewentualnie można zrobić przejażdżkę garaż - garaż top down, gdzie składanie i rozkładanie odbywa się gdy dach (szmata) ma dodatnia temperature. Ja trochę jeżdżę w zimie. Mam zabezpieczone dodatkowo podwozie i przed zimą dach impregnatem do dachów. Nic specjalnego. Auto ma 10 lat i nie widać problemów
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
Awatar użytkownika
hubike
Posty: 53
Rejestracja: 03 sty 2020, 20:06
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Świebodzice

14 wrz 2020, 11:14

Arvi pisze:
16 sie 2020, 7:03
Się zastanawiam...
Może w końcu byśmy zrobili jeden wspólny wątek o MX-5 zimą.

Obalić mity i historie forumowiczów / użytkowników (najlepiej z patentem lub specyfikacją: ktoś poleca Krown, inny częste mycie podwozia, kolejny ręczne zabezpieczenie). Jakie opony do lekkiego RWD, czy zimowe czy całoroczne. Jak impregnujemy dachy, dach złożony pod HT, czy wyjmujemy na zimę z budy... etc. Co sądzicie?
Jestem bardzo za. Chętnie bym poczytał wypowiedzi, bo zaraz zima i zastanawiam się czy po konserwacji podwozia kupować zimówki i jeździć czy zostawiać w garażu :? . I chyba nie tylko ja bo często widuję podobne zapytania.
ODPOWIEDZ