Mazda i-Stop system: dlaczego nie działa?

Technicznie o generacji ND / NDFL /RF

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

16 lip 2020, 13:49

Mam w swojej MX-5 ten system (nazwa jak zwykle inna niż u innych producentów, większość których nazywa go po prostu systemem Start/Stop). Ten filmik pokazuje na samym początku, jak powinien on działać w manualu:

https://www.youtube.com/watch?v=klpOo1cuap4

Niestety - u mnie w MX-5 RF po prostu nie działa! Próbowałem przy naładowanym akumulatorze, małym zapotrzebowaniu odbiorników prądu, i oczywiście w pełni nagrzanym silniku - i nic.

A tak się akurat składa, że - o ile właściciele innych aut chcą ten system na stałe deaktywować - ja akurat chętnie wsłuchiwałbym się w błogą ciszę stojąc w korku z otwartym dachem.

Co może być przyczyną? Zetknał się ktoś z tym problemem?

Piotr
Awatar użytkownika
Nieśpieszny
Posty: 36
Rejestracja: 23 lis 2018, 12:11
Model: ND
Wersja: SkyPassion
Lokalizacja: Daleko Jeszcze?

16 lip 2020, 15:46

U siebie widzę, że i-stop działa wtedy, gdy soft Mazdy uzna, że może już działać.
Przez pierwsze dni jazdy silnik nie wyłączał mi się w ogóle, potem działanie systemu zależało od wielu (niezidentyfikowanych przeze mnie bliżej) czynników. Teraz również potrafię przejechać jakąś trasę i system się nie uktywuje, a czasem zadziała zaraz po wyjeździe z garażu.
Długo już tak masz?
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4665
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

16 lip 2020, 15:52

Jeździłem przez weekend nową mazdą 6 z tym systemem i tam też działał "po swojemu" czyli nie przy każdym zatrzymaniu.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
Zbychersky
Donator
Donator
Posty: 719
Rejestracja: 09 maja 2016, 8:50
Model: ND
Lokalizacja: Kobiór

16 lip 2020, 15:53

Z tego co pamiętam to jest taki trik, że jak masz włączony nawiew tylko na przednią szybę to i-stop przestaje działać :D Może akuratnie masz tak ustawione.
Awatar użytkownika
Nieśpieszny
Posty: 36
Rejestracja: 23 lis 2018, 12:11
Model: ND
Wersja: SkyPassion
Lokalizacja: Daleko Jeszcze?

16 lip 2020, 17:35

Zbychersky pisze:
16 lip 2020, 15:53
Z tego co pamiętam to jest taki trik, że jak masz włączony nawiew tylko na przednią szybę to i-stop przestaje działać :D Może akuratnie masz tak ustawione.
Jak piszesz, plus włączona Klima :)
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

16 lip 2020, 21:56

Fifkers pisze:
16 lip 2020, 15:52
Jeździłem przez weekend nową mazdą 6 z tym systemem i tam też działał "po swojemu" czyli nie przy każdym zatrzymaniu.
Mozna jezdzic z nim wlaczonym i nigdy go nie aktywowac, jesli nie hamujesz mocno i raptowanie to system sie nie wlacza.
Mnie ten system jak kazde istopy po prostu irytuje swoja pseuduzytecznoscia i bardzo mnie bolalo ze nie da sie go na stale wylaczyc, ale samo operowanie hamulcem rowniez ma wplyw czy sie zalacza czy nie.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
AaaA
Donator
Donator
Posty: 611
Rejestracja: 24 sie 2014, 20:56
Model: Inny
Wersja: ND2 2.0 Recaro
Lokalizacja: Mladá Boleslav - tak mam też Škode w garażu

17 lip 2020, 6:29

Algorytm dzialania tego systemu i algorytm ladowania baterii to niestety dwie kompletnie oddzielne bajki. Mazda wymyslila ze ladowanie baterii jest jakies losowe i dosc czesto zdarza sie ze pomimo dlugich tras mozna miec baterie naladowana mniej niz w 80% - to jest z tego co pamietam jeden z warunkow na aktywacje S/S w mazdzie.

Jesli masz tester sprawdz stan naladowania. Doladuj akumulator prostownikiem i pojezdzij kilka dni, powinno zaczac dzialac.

Jesli nie to reklamuj baterie/auto.

Wielu ludziom to sprawia problem.
Podczas ostatniej wizyty w serwisie czekalem na auto i siedzialem akurat kolo stanowisk zglaszania auta na przeglad/zglaszania problemow. Dosc dlugo siedzialem i sie nasluchalem: problem ze S/S byl w prawie kazdym zgloszeniuo litanii problemow uzytkownikow nowych 6 i 3. Zawsze konczylo sie na diagnostyce i doladowaniu baterii.
<strike>miata is always the answer</strike>
hadrák is always the answer
bylo NA 1.6 prawie M Edition, potem NBFL 1.8 Phoenix, jest ND2 2.0 SkyFREEDOM Recaro Sport Obrazek zastępczo Toyobaru Obrazek
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

17 lip 2020, 7:34

AaaA pisze:
17 lip 2020, 6:29
Algorytm dzialania tego systemu i algorytm ladowania baterii to niestety dwie kompletnie oddzielne bajki. Mazda wymyslila ze ladowanie baterii jest jakies losowe i dosc czesto zdarza sie ze pomimo dlugich tras mozna miec baterie naladowana mniej niz w 80% - to jest z tego co pamietam jeden z warunkow na aktywacje S/S w mazdzie.

Jesli masz tester sprawdz stan naladowania. Doladuj akumulator prostownikiem i pojezdzij kilka dni, powinno zaczac dzialac.

Jesli nie to reklamuj baterie/auto.

Wielu ludziom to sprawia problem.
Podczas ostatniej wizyty w serwisie czekalem na auto i siedzialem akurat kolo stanowisk zglaszania auta na przeglad/zglaszania problemow. Dosc dlugo siedzialem i sie nasluchalem: problem ze S/S byl w prawie kazdym zgloszeniuo litanii problemow uzytkownikow nowych 6 i 3. Zawsze konczylo sie na diagnostyce i doladowaniu baterii.
wyglada na to ze cos inzynierom Mazdy rozminelo sie z zalozeniami. Jesli system jest to powinien dzialac bez zadnych czarow :lol:
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2137
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

17 lip 2020, 11:07

Wszystko zostalo napisane powyzej, na temat tego kiedy dziala, a kiedy nie dziala. Ja sam mam juz drugi akumulator, a samochod ma 4 lata, bo pierwszy padl (wszystko dzialalo, ale istop nie dzialal, a po doladowaniu dzialal maks 2 tygodnie mimo jezdzenia codziennie). Od czasu wymiany akumulatora bajka (istop nie dziala wylacznie, gdy jest ku temu przyczyna - zimno/goraco, nagrzany silnik, zimny silnik, nawiew na szybe).

Moj szef ma ten sam system w Mazdzie 6 z 2012 roku i mimo codziennej jazdy tez mu istop przestal dzialac, nie pamietam po ilu latach, ale chyba po 5. Oczywiscie padl akumulator. I nawet nie wiem czy to nie byl juz kolejny.

Generalnie Mazda wklada slabej jakosci akumulatory, wymiana na jakosciowy rozwiazuje problem podobno raz na zawsze (tutaj juz nie pamietam zrodla, ale dotarlem do takiej opinii dosc dobrze uzasadnionej, gdy 2 lata temu reklamowalem moj akumulator).

Ja uwielbiam istop, uwielbiam sluchac muzyki, cisze na swiatlach. Silnik moglby byc dla mnie bezglosny, poza przegazowkami w tunelach/lasch i miedzygazami, ktore kocham. Reszta to irytujacy halas, na szczescie top down podczas jazdy ze stala predkoscia niemal nieslyszalny.
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

25 lip 2020, 13:06

Panowie,

Aby nie zostawić wątku otwartym informuję z radością, ża ASO w Rzeszowie stwierdził niesprawność akumulatora i podczas tej samej wizyty wymienił go na nowy (gwarancja) - i-Stop działa jak powinien. Przyznam nawet, że przechwałki Mazdy o delikatniejszym niż w innych autach, ponownym uruchomieniu silnika nie są bezpodstawne - w porównaniu z moimi Golfem VII R a zwłaszcza BMW M235i, jest ono wręcz niezauważalne! Nic dziwnego: nie jest używany rozrusznik, ale samozapłon po wtrysku dawki paliwa i zaiskrzeniu - możliwe dzięki precyzyjnemu ustawieniu tłoków przy wyłączaniu się silnika.

Brawo dla Mazdy, i jej lokalnego dealera!

Piotr
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1602
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

25 lip 2020, 14:34

bjorm pisze:
16 lip 2020, 21:56
Mnie ten system jak kazde istopy po prostu irytuje swoja pseuduzytecznoscia i bardzo mnie bolalo ze nie da sie go na stale wylaczyc, ale samo operowanie hamulcem rowniez ma wplyw czy sie zalacza czy nie.
Można go wyłączyć na stałe, ale trzeba grzebać forscanem. Niestety, wątek z opisem gdzieś zgubiłem, więc musisz poszukać sam.
O ile pamiętam, osobno trzeba wyłączyć sam system, a osobno można wyłączyć kontrolkę informującą o wyłączeniu i-stopa. Wtedy auto zachowuje się tak, jakby i-stopa w ogóle w samochodzie nie było.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

26 lip 2020, 8:22

Można go wyłączyć na stałe, ale trzeba grzebać forscanem. Niestety, wątek z opisem gdzieś zgubiłem, więc musisz poszukać sam.
O ile pamiętam, osobno trzeba wyłączyć sam system, a osobno można wyłączyć kontrolkę informującą o wyłączeniu i-stopa. Wtedy auto zachowuje się tak, jakby i-stopa w ogóle w samochodzie nie było.
Tak, czytalem o tym. Ale zanim sie do tego zabralem to juz nie mialem GJ.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

26 lip 2020, 8:24

Osobiście nie widzę powodu do wyłączenia i-Stop na stałe - MX-5 generalnie jest głośna, zapewne większość z nas (ja na pewno) jeżdżę z muzyką nastawioną na tyle głośno, aby dominował nad hałasem, generowanym przez auto. W rezultacie, w samochodzie jest na ogół bardzo głośno - jeżeli więc w pewnych (nie wszystkich) sytuacjach - bez jakichkolwiek dodatkowych czynności z mojej strony - i-Stop sprawia, że przez jakiś czas słyszę tylko muzykę, bez żadnych dodatkowych hałasów, to naprawdę daje tak pożądaną chwilę wytchnienia...

W BMW denerwowało mnie głośne zapalanie silnika, któremu towarzyszyło szarpnięcie, za każdym razem gdy zaczynał on pracę na nowo - plus świadomość, że zużycie rozrusznika na pewno jest z tego powodu większe. Ale w wypadku i-Stop Mazdy rozrusznik nie jest używany, a włączenie silnika przy ponownym ruszeniu jest delikatne i ciche. Po co miałbym się tego pozbawiać? Oczywiście są sytuacje (jak wielokrotne podjeżdżanie kilka metrów w długim korku), kiedy wyłączanie i ponowne włączanie silnika nie ma zalet, a same wady; wtedy naciskam po prostu przycisk i po sprawie!

Piotr
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

26 lip 2020, 17:15

Dla mnie zawsze stopy na swiatlach i wylaczanie silnika to bedzie poroniony pomysl. Szczegolnie jesli ktos nie chce specjalnie nadwyrezac silnika.
Tak wiele testow wskazuje ze istop i jego oszczednosci paliwa to jakas farsa. 0.2 do maks 0.5l/100km to dla mnie totalnie nieporzebne meczenie silnika. A juz samo uzywanie istop zeby lepiej sie wczuwac w muzyke w MX-5 (kosztem zuzycia silnika) to juz w ogole matrix. W MX-5 to ja sie wczuwam w wydech a nie muzyke.

No ale wiadomo, dla kazdego cos dobrego :)
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2137
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

04 sie 2020, 9:14

To chyba zalezy od wrazliwosci uszu. Sam mam jak wkrecony emeryt (gratulacje wymiany akumulatora, u mnie tez to przynioslo rozwiazanie, od 2 lat spokoj), dokladnie te same odczucia i kocham ten system. Wrecz celowo wylaczam nagrzewanie/chlodzenie, zeby silnik dluzej dal mi cisze na swiatlach - wole sie te 10 s popocic/pomarznac w zimie, niz zeby pracowal silnik, gdy nie musi. W tunelu krece do odciecia, przy murach redukuje z miedzygazem (tzn zawsze z miedzygazem, ale przy murach/w tunelach specjalnie), ale na swiatlach cisza to moj przyjaciel.
Ale sa tacy, ktorzy zmieniaja wydech na glosniejszy, zgaduje, ze ich uszom praca silnika na postoju nie przeszkadza, badz po prostu nie jezdza swoimi ND duzo/czesto po miescie.
I tez uwazam, ze ten system pracuje rewelacyjnie w Mazdzie. Mam w ogole szczescie, bo zona ma ecoboosta w Fiescie i tam ten system tez idealnie dziala, niestety duzo rzadziej. Widac odzyskiwanie energii hamowania w systemie istop dziala lepiej.
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

18 gru 2020, 13:23

Otworzyłem ten wątek, bo w tamtym czasie (i dość długo potem) nie mogłem znaleźć logicznego wytłumaczenia, dlaczego i-stop w moim autku czasem działał, a czasem nie... Wreszcie - już jakiś czas temu - znalazłem rozwiązanie; teraz więc pomyślałem, że warto zatem wątek zakończyć...

Nie będę się wdawał w powtarzanie tego, co większość z nas wie i zna z innych samochodów (warunki, w których jakikolwiek system Start/Stop powinien działać, a przy jakich - nie); napiszę tylko kilka słów o specyfice systemu Mazdy... Jak wiecie, i-stop jest częścią systemu rekuperacji I-eloop; jego stan można obserwować w czasie rzeczywistym na centralnym monitorze (w Aplikacjach). Można np. obserwować kierunek przepływu energii z silnika na koła napędowe, albo - podczas hamowania - odwrotnie: energia hamowania może bowiem być magazynowana w sporej pojemności kondensatorze, co czyni z tego autka jakby quasi-hybrydę... Ale nie o tym chciałem, więc wracam do tematu: na samym dole ekranu wyświetlany jest Status systemu i-Stop; może on być "Aktywny" albo "Nieaktywny".

O ile wspomniany pobieżnie ekran i-eLoop jest - z punktu widzenia kierowcy - w zasadzie "read-only", to umieszczony z lewej strony deski rozdzielczej przycisk typu toggle, również opisany "i-stop" - działa dokładnie tak samo, jak w tradycyjnych autach z systemem Start/Stop (jeżeli kierowca nie lubi wyłączania się silnika pod np. czerwonym światłem w korku - może to sobie wyłączyć owym przyciskiem). I teraz:

1. Jeżeli system i-stop jest aktywny, wyłączenie go owym przyciskiem powoduje zapalenie się na desce rozdzielczej żółtej (ostrzegawczej) lampki i-stop; świecić się będzie ona cały czas gdy system jest aktywny, ale wyłączony przez kierowcę - i Stop/Start nie zadziała. Jak w większości aut.

2. Jeżeli (jak ja) ktoś lubi w kolejce przed skrzyżowaniem posłuchać w ciszy muzyki - naciska ów przycisk ponownie, co włącza system i-stop (powtarzam: pod warunkiem, że jest aktywny !!!); kolor ikonki zmieni się z żółtego na (informacyjny) zielony, i silnik będzie automatycznie gasł i zapalał się przy każdym zatrzymaniu pojazdu i ponownym ruszeniu...

I teraz - uwaga:

Jeżeli tak się złoży, że np. poziom naładowania akumulatora wyklucza działanie systemu i-stop (napięcie poniżej bodajże 60%), a nieświadom tego kierowca - zaraz po ruszeniu, z przyzwyczajenia - naciśnie ów przycisk, to znajdzie się w sytuacji w jakiej ja byłem przez prawie 2 miesiące od kupna mojej Miaty!

Przyczyną jest fakt, że - jeżeli i-stop jest nieaktywny - skojarzone z przełącznikiem lampka kontrolna nie zaświeci się w ogóle, zaś na ekranie i-Eloop status i-stop wciąż pozostaje nieaktywny. I w takiej sytuacji się znalazłem: ponieważ przez dłuższy czas nie jeździłem (a jeżeli już - to na krótkie trasy), a w międzyczasie temperatura otoczenia spadła - widząc wciąż ten napis "Not active" założyłem, że mam rozładowany akumulator. Ładowałem go więc "inteligentnym" prostownikiem Bosch C3 przez całą noc - ale na drugi dzień status i-stop się nie zmienił!

I tak jeździłem szybkie trasy na wysokich obrotach w dzień, a w nocy - dalej ładowałem ten nieszczęsny akumulator. I zawracałem głowę mojemu biednemu Asystentowi Serwisowemu (który niestety - nie wiedział o powodzie tej dość szczególnej przyczyny niedziałania Stop/Start). ...

Eureka nadeszła przed snem stosunkowo niedawno. Ubrałem się szybko z powrotem, zrobiłem autem 3-4 km dla rozgrzania - i zatrzymałem je: oczywiście, wszystko bez zmian. Ale wtedy nacisnąłem ten nieszczęsny klawisz, na desce rozdzielczej pojawiła się żółta kontrolka - nacisnąłem ponownie, a kontrolka zmieniła się na zielona, i silnik zgasł....

System działał poprawnie cały czas, ale logika współpracy wyłącznika z ekranem informacyjnym i-eLoop: dwója z minusem !!! (za bystrość mojego starzejącego się umysłu - dwója na szynach....Ta eureka powinna była nadejść po 2 dniach, nie miesiącach :( :( :( ).

Piotr

PS. Czy w egzemplarzach ND nowszych, niż marzec 2019, jest ta pułapka usunięta? A moż po prostu w nowej wersji firmware?!!
Awatar użytkownika
mike_d
Donator
Donator
Posty: 1170
Rejestracja: 06 cze 2015, 21:18
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Karai
Lokalizacja: Poznań

18 gru 2020, 14:33

Dobrze rozumiem że przez dwa miesiące start stop Ci wogóle nie działał dopóki nie zrobiłeś przyciskami tego co zrobiłeś?

Btw, może wiesz, może nie - jeśli nie chcesz mieć aktywnego start-stop a drażni Cię kontrolka na zegarach (pozdro od ludzi z ocd), wystarczy ustawić nawiew na szybę - system jest wóczas nieaktywny.
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

18 gru 2020, 14:54

mike_d pisze:
18 gru 2020, 14:33
Dobrze rozumiem że przez dwa miesiące start stop Ci wogóle nie działał dopóki nie zrobiłeś przyciskami tego co zrobiłeś?
(Generalnie) dobrze rozumiesz. Oczywiście próbowałem wciskać przycisk, ale - jak to opisałem w ostatnim poście - pechowo było to akurat wtedy, gdy i-stop był nieaktywny (najprawdopodobniej z powodu niskiego stanu akumulatora). W dobrym firmware, w takiej sytuacji ikonka powinna zapalić się na kolor np. czerwony (i tylko na kilka sekund). Co nie znaczy, że nie zdarzyło się przez te 2 miesiące że system działał normalnie - ale ani ja, ani ASO nie wiedzieliśmy dlaczego :( A że - jak pisałem - lubię używać Stop/Start - gdy system i-stop działał to nie bawiłem się przyciskiem, co opóźniło nadejście "eureki" :).
mike_d pisze:
18 gru 2020, 14:33
Btw, może wiesz, może nie - jeśli nie chcesz mieć aktywnego start-stop a drażni Cię kontrolka na zegarach (pozdro od ludzi z ocd), wystarczy ustawić nawiew na szybę - system jest wówczas nieaktywny.
Wybacz, ale nie po to mam automatyczny system HVAC, włączony na stałe 365 dni w roku, aby - zamiast "rozgryźć" i wyeliminować* problem z systemem i-stop - stosować sztuczki, zmuszające do rezygnacji z komfortu (przykład: powietrze dmuchane na nogi winno być, i jest, sporo cieplejsze, niż na twarz)...My emeryci już tak mamy - ciepło w nogi, chłodny łeb...

Piotr

* Napisałem "wyeliminować" a nie "naprawić", bo przez cały ten czas mój i-Eloop/i-stop były sprawne - za wyjątkiem pierwszej wizyty w ASO kiedy okazało się że poszła cela w baterii. Akumulatora nie dawało się więc naładować do pełna moim prostownikiem (nie mającym nawet odczytu napięcia/prądu), dlatego i-stop faktycznie był nieaktywny i nie dawał się włączyć.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

19 gru 2020, 12:16

Fajnie ze udało się dojść o co chodzi.

Niestety wygląda na to ze Mazda dała trochę ciała bo:
- system jest nieintuicyjny a logika pokręcona i sprzyjającą bledom
- informacja jak go używać nie jest znana nawet doradcy serwisowemu



przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
pudel
Posty: 402
Rejestracja: 24 sty 2017, 16:13
Model: ND
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Kraków

21 gru 2020, 1:38

(najprawdopodobniej z powodu niskiego stanu akumulatora)
Nie wiem jak w ND2 ale w ND1 jest ikona zbyt niskiego naładowania aku na panelu i-Stopa. I wtedy widzisz dlaczego nie działa.
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

04 sty 2021, 10:33

pudel pisze:
21 gru 2020, 1:38
(najprawdopodobniej z powodu niskiego stanu akumulatora)
Nie wiem jak w ND2 ale w ND1 jest ikona zbyt niskiego naładowania aku na panelu i-Stopa. I wtedy widzisz dlaczego nie działa.
Właśnie zakończyłem 12-godzinne doładowanie; miernik pokazuje 12.7V na klemach. Ale na ekranie i-eloop, ikonka aku ma szarą otoczkę, więc i-Stop nie działa... Pewnie zaskoczy, jak chwile pojeżdżę i się zainicjalizuje. W każdym razie z inwestycji w prostownik 10A rezygnuję.

Piotr
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2621
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

04 sty 2021, 11:15

Kurde tak czytam i próbuję się doszukać logiki.
U mnie ostatnio auto stało kilkanaście dni w temperaturze w granicach 10 stopni. Odpaliłem wóz, dałem mu 15 sekund pokopcić, przejechałem 50m z garażu i zatrzymałem się aby ustawić navi a i-stop zgasił silnik który bankowo nie miał optymalnej temp. Osobiście czekam na magiczny mod który pozwoli to w cholerę wyłączyć a najchętniej odelżyć auto o te ~20kg.
Awatar użytkownika
Zbychersky
Donator
Donator
Posty: 719
Rejestracja: 09 maja 2016, 8:50
Model: ND
Lokalizacja: Kobiór

04 sty 2021, 11:33

irekJ pisze:
04 sty 2021, 11:15
Kurde tak czytam i próbuję się doszukać logiki.
U mnie ostatnio auto stało kilkanaście dni w temperaturze w granicach 10 stopni. Odpaliłem wóz, dałem mu 15 sekund pokopcić, przejechałem 50m z garażu i zatrzymałem się aby ustawić navi a i-stop zgasił silnik który bankowo nie miał optymalnej temp. Osobiście czekam na magiczny mod który pozwoli to w cholerę wyłączyć a najchętniej odelżyć auto o te ~20kg.
Takie mody już są od dawna, przynajmniej na alledrogo widziałem np. coś takiego:
https://allegro.pl/oferta/wylacznik-sta ... 8107003684

Kiedyś jeszcze spotkałem podobne ustrojstwo ale za 100zł. Trzeba by tego poszukać ;)

EDIT: tutaj za 100: https://allegro.pl/oferta/wylacznik-sta ... 9437953505
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1602
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

04 sty 2021, 12:32

Zbychersky pisze:
04 sty 2021, 11:33
irekJ pisze:
04 sty 2021, 11:15
Kurde tak czytam i próbuję się doszukać logiki.
U mnie ostatnio auto stało kilkanaście dni w temperaturze w granicach 10 stopni. Odpaliłem wóz, dałem mu 15 sekund pokopcić, przejechałem 50m z garażu i zatrzymałem się aby ustawić navi a i-stop zgasił silnik który bankowo nie miał optymalnej temp. Osobiście czekam na magiczny mod który pozwoli to w cholerę wyłączyć a najchętniej odelżyć auto o te ~20kg.
Takie mody już są od dawna, przynajmniej na alledrogo widziałem np. coś takiego:
https://allegro.pl/oferta/wylacznik-sta ... 8107003684

Kiedyś jeszcze spotkałem podobne ustrojstwo ale za 100zł. Trzeba by tego poszukać ;)

EDIT: tutaj za 100: https://allegro.pl/oferta/wylacznik-sta ... 9437953505
E. i-stop można wyprogramować. Z tego co widzę, przestawia się dwa bity w module start-stop (SSU) i jeden w module zegarów (IC).
Pytanie czy można potem w cholerę wywalić graty ze samochodu.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2621
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

04 sty 2021, 14:59

W sumie genialne w swojej prostocie, jak dobrze patrzę to rozwiązania te po prostu "wciskają" przycisk po odpaleniu auta. Aż się tym zainteresuję.
Najchętniej to bym to programowo załatwił ale ASO oczywiście nie może tego wykonać, DiSi z tego co kojarzę też nie ma w ofercie a do tego kwestia gwarancji.
Śmieszne trochę jest to, że aby elektronika działała w miarę normalnie w ND to pasuje dokupić moduł domykania szyb przy zamykaniu dachu, smarttopa dla RF i pewnie coś jeszcze :)
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2137
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

04 sty 2021, 19:28

U mnie ten system nigdy nie działał źle, coś takiego, jak opisane przez Irka nie miało nigdy miejsca. Czyżby zmienił się soft na głupszy w nd2?
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1602
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

04 sty 2021, 20:12

irekJ pisze:
04 sty 2021, 14:59
W sumie genialne w swojej prostocie, jak dobrze patrzę to rozwiązania te po prostu "wciskają" przycisk po odpaleniu auta. Aż się tym zainteresuję.
Najchętniej to bym to programowo załatwił ale ASO oczywiście nie może tego wykonać, DiSi z tego co kojarzę też nie ma w ofercie a do tego kwestia gwarancji.
Śmieszne trochę jest to, że aby elektronika działała w miarę normalnie w ND to pasuje dokupić moduł domykania szyb przy zamykaniu dachu, smarttopa dla RF i pewnie coś jeszcze :)
Plus jest taki, że w RF szyby się domykają, a w ST smarttopa nie potrzeba :lol:
A poważnie - patrząc po tym do ilu samochodów są dostępne smarttopy, to najwyraźniej powszechna przypadłość (i co by tu nie mówić, jednak dość sensowna z punktu widzenia bezpieczeństwa).
A co do i-stopa, możesz zrobić to sam. Kwestia ceny modułu, bo do jednorazowego użycia wystarczy licencja trialowa forscana.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

04 sty 2021, 21:31

wkręcony emeryt (NA) pisze:
04 sty 2021, 10:33
Właśnie zakończyłem 12-godzinne doładowanie; miernik pokazuje 12.7V na klemach.
te 12.7V to w jakich warunkach zmierzone? Z podlaczonym prostownikiem, po odlaczeniu (jesli tak to jak dlugo?). I jakim multimetrem

Szacowanie stanu naladowania na podstawie pomiaru napiecia to dosc sliska sprawa jest.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
wkręcony emeryt (NA)
Posty: 122
Rejestracja: 03 maja 2020, 15:02
Model: ND RF
Wersja: ND6E
Lokalizacja: Rzeszów

05 sty 2021, 5:37

Alex pisze:
04 sty 2021, 21:31
wkręcony emeryt (NA) pisze:
04 sty 2021, 10:33
Właśnie zakończyłem 12-godzinne doładowanie; miernik pokazuje 12.7V na klemach.
te 12.7V to w jakich warunkach zmierzone? Z podlaczonym prostownikiem, po odlaczeniu (jesli tak to jak dlugo?). I jakim multimetrem

Szacowanie stanu naladowania na podstawie pomiaru napiecia to dosc sliska sprawa jest.
Zmierzone po całonocnym, automatycznym cyklu ładowania Bosch C3 - rano odłączeniu i przyjechaniu 15km do kolegi z ASO. Ale nie znasz widzę tematu, więc wyjaśniam: chciałem sprawdzić, czy ta moja ładowarka da rady naładować ten aku do pełna - bo ktoś mi mówił, że nie. Jak widać - nie miał racji

Piotr
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

05 sty 2021, 11:05

wkręcony emeryt (NA) pisze:
05 sty 2021, 5:37
Alex pisze:
04 sty 2021, 21:31
wkręcony emeryt (NA) pisze:
04 sty 2021, 10:33
Właśnie zakończyłem 12-godzinne doładowanie; miernik pokazuje 12.7V na klemach.
te 12.7V to w jakich warunkach zmierzone? Z podlaczonym prostownikiem, po odlaczeniu (jesli tak to jak dlugo?). I jakim multimetrem

Szacowanie stanu naladowania na podstawie pomiaru napiecia to dosc sliska sprawa jest.
Zmierzone po całonocnym, automatycznym cyklu ładowania Bosch C3 - rano odłączeniu i przyjechaniu 15km do kolegi z ASO. Ale nie znasz widzę tematu, więc wyjaśniam: chciałem sprawdzić, czy ta moja ładowarka da rady naładować ten aku do pełna - bo ktoś mi mówił, że nie. Jak widać - nie miał racji
temat troche sledzilem, lubie twoje drążenia roznych spraw :)

czyli tak. Miales podlaczona ladowarke cala noc, odlaczyles rano, odpaliles silnik i pojechales 15km. I w ktoryms z tych momentow dokonales pomiaru napiecia (o ile zalapalem to na koncu). Fajnie, tyle ze w ciagu tego cyklu akumulator byl poddawany zarowno ladowaniu (ładowarka, alternator) jak i rozladowaniu (rozruch) wiec jego napiecie zmienialo sie.

Upraszczajac nawet do jednej czynnosci np. ładowanie ładowarką napięcie byłoby inne gdybyś je zmierzył podczas ładowania tuż przed odłączeniem (obstawiam nieco poniżej 14V, jakies 2.3V na ogniwo), i po odłączeniu od razu, po minucie, po kilku minutach i po godzinie. Tak, zmierzylbys rozne napiecie a stan naladowania byłby prawie ten sam

Nowoczesne auta maja wymyslne strategie także na ładowanie akumulatora. Auto zna nominalna pojemnosc akumulatora, szacuje biezacy stan jego naladowania, reguluje prad ladowania itd. W teorii wszystko super, w praktyce roznie. Z tego co widze wlasciciele innych Mazd np. 6 tez wojuja z tematem
https://mazda6forum.pl/viewtopic.php?f= ... start=1080

A tak w ogole to ja jestem za tymi nowoczesnymi rozwiazaniami typu i-stop czy i-eloop. Pod warunkiem ze dzialaja logicznie, bezproblemowo i nie wymagaja od uzytkownika specyficznych zachowan! Bo pamietajmy ze samochod powinien byc na czlowieka a nie czlowiek dla samochodu ;)

skoro lubisz sie bawic moze sproboj polaczyc sie ForScanem by zobaczyc jakie parametry widzi auto i jak np. na niego wplywa twoja jazda, ladowanie zewnetrzna ladowarka itd
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
ODPOWIEDZ