Wymiana zawieszenia w ND

pytania dotyczące wymiany zawieszenia

Technicznie o generacji ND / NDFL /RF

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
mydlo
Posty: 229
Rejestracja: 15 cze 2017, 23:36
Model: ND
Wersja: Skypassion
Lokalizacja: Bolesławiec/Poznań

05 sie 2018, 10:12

Witam! Zawsze miałem takie marzenie żeby potrafić zrobić coś samemu przy samochodzie, ale do tej pory zdarzało mi się jedynie pogrzebać przy drobnych rzeczach. Myślałem że wymiana zawieszenia to jest jakiś kosmos, obejrzałem jednak kilka filmów na YT i wydaje się, że jest to dość prosta operacja. No właśnie czy tylko mi się wydaje? Mam pytanie czy jest coś na co szczególnie trzeba zwrócić uwagę i czy przypadkiem nie porywam się z motyką na słońce, będąc analfabetą technicznym? Wiem że w przednim zawieszeniu górny wahacz trzeba dokręcić w samochodzie stojącym na kołach. Coś jeszcze? używanie klucza dynamo itd, itp?

jeden z krótszych filmów, ale dokładnie widać co i gdzie trzeba odkręcić
https://www.youtube.com/watch?v=d_Kfbbof3f0

pozdrawiam
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

05 sie 2018, 10:43

Ogólnie mechanika pojazdowa to nie jest jakiś rocket science. W dobie YouTuba, blogów, for, ogólnodostępnych manuali i Internetu spokojnie można samemu, jeżeli nie masz dwóch lewych rąk, odrobinę zdrowego rozsądku i staranności.

PS Serwisówka mówi co zrobić krok po kroku, więc to jak składanie mebli z Ikei trochę ;)
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
heretic
Posty: 446
Rejestracja: 05 lut 2015, 0:57
Model: ND
Wersja: SkyPassion+
Lokalizacja: Łódź

05 sie 2018, 11:26

W Nd korzystałem z tutoriala na stronie rev9. Zajęło mi to jedno przedpołudnie na podjeździe przed domem. Klucz dynamometryczny się przyda. Podobnie sensowny zestaw grzechotki, nasadki, wkrętaki, przedłużki. Jeśli masz gwint to powinno pójść szybciej bo nie musisz rozkręcać i składać kolumn a tylko wyjąć stare i włożyć nowe. W kilku miejscach może się przydać druga para rąk, chociaż nie jest to konieczne. Na koniec pamiętaj o zresetowaniu kalibracji mechanizmu poziomowania świateł - napisałem wątek na forum jak to zrobić.
W nowym aucie takie grzebanie to przyjemność, w NBFL ta sama operacja zajęła mi ze 2 dni przez zapieczone/zardzewiałe śruby.
Powodzenia! :D
Awatar użytkownika
mydlo
Posty: 229
Rejestracja: 15 cze 2017, 23:36
Model: ND
Wersja: Skypassion
Lokalizacja: Bolesławiec/Poznań

05 sie 2018, 11:42

No to mnie pocieszyłeś! z kalibracją świateł wybiorę się do ASO, bo muszę przyznać że nic nie rozumiem z tego wątku o którym pisałeś :oops:
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

05 sie 2018, 12:18

mydlo pisze:No to mnie pocieszyłeś! z kalibracją świateł wybiorę się do ASO, bo muszę przyznać że nic nie rozumiem z tego wątku o którym pisałeś :oops:

Ja miałem to samo, kable i tematy elektryczne to dla mnie coś co omijam szerokim łukiem. A skoro miałem płacić za usługę to zamówiłem levelizer i jest git.
Awatar użytkownika
mydlo
Posty: 229
Rejestracja: 15 cze 2017, 23:36
Model: ND
Wersja: Skypassion
Lokalizacja: Bolesławiec/Poznań

05 sie 2018, 13:07

MMRS pisze:
mydlo pisze:No to mnie pocieszyłeś! z kalibracją świateł wybiorę się do ASO, bo muszę przyznać że nic nie rozumiem z tego wątku o którym pisałeś :oops:

Ja miałem to samo, kable i tematy elektryczne to dla mnie coś co omijam szerokim łukiem. A skoro miałem płacić za usługę to zamówiłem levelizer i jest git.


masz na myśli to coś? http://www.bbrgti.com/product/bbr-headl ... tment-rod/

Podpowiecie mi gdzie znaleźć wartości momentów, z jakimi trzeba dokręcać śryby?
Awatar użytkownika
heretic
Posty: 446
Rejestracja: 05 lut 2015, 0:57
Model: ND
Wersja: SkyPassion+
Lokalizacja: Łódź

05 sie 2018, 13:53

mydlo pisze:
MMRS pisze:
mydlo pisze:No to mnie pocieszyłeś! z kalibracją świateł wybiorę się do ASO, bo muszę przyznać że nic nie rozumiem z tego wątku o którym pisałeś :oops:

Ja miałem to samo, kable i tematy elektryczne to dla mnie coś co omijam szerokim łukiem. A skoro miałem płacić za usługę to zamówiłem levelizer i jest git.


masz na myśli to coś? http://www.bbrgti.com/product/bbr-headl ... tment-rod/

To ustrojstwo razem z wysyłką i VAT kosztuje 150 GBP :shock: W dodatku sposób w jaki zaadresowali problem jest dla mnie druciarstwem nie do przyjęcia, ale fakt - elektronika i oprogramowanie to moja codzienna praca :P
Ad rem: nie wiem czy ktoś już to sprawdzał, ale nie sądzę by ASO brało więcej za zresetowanie kalibracji tego sterownika niż 100-150PLN.
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

05 sie 2018, 14:32

Ehh, link mi ucięło w poprzednim poście:

https://docs.google.com/uc?id=0B7jy8h0y ... t=download
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

05 sie 2018, 14:48

heretic pisze:
mydlo pisze:
MMRS pisze:
mydlo pisze:No to mnie pocieszyłeś! z kalibracją świateł wybiorę się do ASO, bo muszę przyznać że nic nie rozumiem z tego wątku o którym pisałeś :oops:

Ja miałem to samo, kable i tematy elektryczne to dla mnie coś co omijam szerokim łukiem. A skoro miałem płacić za usługę to zamówiłem levelizer i jest git.


masz na myśli to coś? http://www.bbrgti.com/product/bbr-headl ... tment-rod/

To ustrojstwo razem z wysyłką i VAT kosztuje 150 GBP :shock: W dodatku sposób w jaki zaadresowali problem jest dla mnie druciarstwem nie do przyjęcia, ale fakt - elektronika i oprogramowanie to moja codzienna praca :P
Ad rem: nie wiem czy ktoś już to sprawdzał, ale nie sądzę by ASO brało więcej za zresetowanie kalibracji tego sterownika niż 100-150PLN.


https://www.good-win-racing.com/Mazda-P ... -1888.html

Ja i tak zamawiam graty w USA, a że koledze stabilizatory zamówiłem to przyjechało free. Wiadomo że oddzielnie nie ma sensu, ale już nawet z klockami jak najbardziej. Nie wierzę że kalibracja w ASO wyjdzie taniej, natomiast sam montaż to 15-20 minut i światła jak ta lala. :lol:
Awatar użytkownika
mydlo
Posty: 229
Rejestracja: 15 cze 2017, 23:36
Model: ND
Wersja: Skypassion
Lokalizacja: Bolesławiec/Poznań

05 sie 2018, 17:22

Czyli jeśli dobrze rozumiem są dwie opcje:
1) system poziomowania świateł przy obniżonym zawieszeniu nie radzi sobie z tym pierdolnikiem oryginalnej długości, dlatego trzeba grzebać w elektronice żeby ustawić mu nowy punkt odniesienia
2)wkładamy krótszy pierdolnik, i bez grzebania w elektronice światła same się ustawią
o to chodzi?
Awatar użytkownika
heretic
Posty: 446
Rejestracja: 05 lut 2015, 0:57
Model: ND
Wersja: SkyPassion+
Lokalizacja: Łódź

05 sie 2018, 18:55

Długość tego pierdolnika tak naprawdę nie bardzo ma znaczenie, po prostu fabrycznie światła są skalibrowane pod seryjne zawieszenie. Jak założysz niższe to trzeba 'nauczyć' sterownik od świateł w jakim położeniu sensora (który jest przy tylnym lewym wahaczu) auto jest teraz poziomo. Alternatywnie możesz wymienić na regulowany pierdolnik jw. i kręcąc gwintem dostosować jego długość tak żeby nowe położenie sensora poziomującego było takie samo jak stare, pomimo że auto siedzi niżej. Gdyby Mazda dała system samopoziomowania z sensorami przy obu osiach nie byłoby potrzeby żadnej kalibracji, no ale wiadomo - strategia grama ;)
Awatar użytkownika
Bimbak
Posty: 230
Rejestracja: 08 sie 2016, 14:50
Model: NC
Wersja: 3rd gen. Limited

05 sie 2018, 23:09

Może mieć znaczenie. Jak obniżysz auto tak bardzo że fabryczny pierdolnik dobije to
uszkodzisz czujnik.
Awatar użytkownika
mydlo
Posty: 229
Rejestracja: 15 cze 2017, 23:36
Model: ND
Wersja: Skypassion
Lokalizacja: Bolesławiec/Poznań

06 sie 2018, 0:34

dmk pisze:Ehh, link mi ucięło w poprzednim poście:

https://docs.google.com/uc?id=0B7jy8h0y ... t=download


wielkie dzięki za instrukcję :poklony:

co do pierdolnika to na razie chyba zostawię ten fabryczny, to nie ma być jakaś potężna gleba
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

06 sie 2018, 5:33

mydlo pisze:
dmk pisze:Ehh, link mi ucięło w poprzednim poście:

https://docs.google.com/uc?id=0B7jy8h0y ... t=download


wielkie dzięki za instrukcję :poklony:

co do pierdolnika to na razie chyba zostawię ten fabryczny, to nie ma być jakaś potężna gleba


Ten pieedolnik to sam sobie złożysz w każdym podrzędnym żelaźniaku...trochę chęci i ogarniesz to za przysłowiowego piątaka. To żaden "rocket science", wystarczy mieć wymiary...
Awatar użytkownika
heretic
Posty: 446
Rejestracja: 05 lut 2015, 0:57
Model: ND
Wersja: SkyPassion+
Lokalizacja: Łódź

06 sie 2018, 18:44

Bimbak pisze:Może mieć znaczenie. Jak obniżysz auto tak bardzo że fabryczny pierdolnik dobije to
uszkodzisz czujnik.

Pierdolnik działa na zasadzie dźwigni więc wydaje mi się to mało prawdopodobne.
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

06 sie 2018, 19:02

heretic pisze:
Bimbak pisze:Może mieć znaczenie. Jak obniżysz auto tak bardzo że fabryczny pierdolnik dobije to
uszkodzisz czujnik.

Pierdolnik działa na zasadzie dźwigni więc wydaje mi się to mało prawdopodobne.

Q
Heretic, Ty jesteś jak Wielki Elektronik, naprawdę szacun, że to ogarnąłeś, ja osobiście poza klemą od akumulatora kabelków nie tykam :ryjezesmiechu: Dla takich "elektrycznych węgorzy" jak ja pozostaje zatem ten pierdolnik :twisted:
Awatar użytkownika
heretic
Posty: 446
Rejestracja: 05 lut 2015, 0:57
Model: ND
Wersja: SkyPassion+
Lokalizacja: Łódź

06 sie 2018, 20:32

Myślałem o tym że możnaby spreparować wtyk OBD ze zwartymi właściwymi pinami 'na sztywno' przerabiając np interfejs OBD na Bluetooth.
Procedura resetowania sprowadzałaby się wtedy właściwie do ustawienia auta na płaskim, włączenia zapłonu, trzykrotnego wsadzenia tegoż wtyku do gniazda OBD w samochodzie w odstępach ok 1s i zweryfikowania czy się udało przez przez obserwację migania kontrolki świateł obok obrotomierza.
Czy byłoby to wystarczające uproszczenie procedury?
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

06 sie 2018, 22:26

heretic pisze:Myślałem o tym że możnaby spreparować wtyk OBD ze zwartymi właściwymi pinami 'na sztywno' przerabiając np interfejs OBD na Bluetooth.
Procedura resetowania sprowadzałaby się wtedy właściwie do ustawienia auta na płaskim, włączenia zapłonu, trzykrotnego wsadzenia tegoż wtyku do gniazda OBD w samochodzie w odstępach ok 1s i zweryfikowania czy się udało przez przez obserwację migania kontrolki świateł obok obrotomierza.
Czy byłoby to wystarczające uproszczenie procedury?


No taki myk to ja rozumiem :poklony: :diablo:
Awatar użytkownika
mydlo
Posty: 229
Rejestracja: 15 cze 2017, 23:36
Model: ND
Wersja: Skypassion
Lokalizacja: Bolesławiec/Poznań

06 sie 2018, 22:37

Ufam że tak :? Od drugiego zdania rozumiem kontekst :lol:
Awatar użytkownika
heretic
Posty: 446
Rejestracja: 05 lut 2015, 0:57
Model: ND
Wersja: SkyPassion+
Lokalizacja: Łódź

07 sie 2018, 19:43

To zamawiam części do prototypu :)
Awatar użytkownika
mydlo
Posty: 229
Rejestracja: 15 cze 2017, 23:36
Model: ND
Wersja: Skypassion
Lokalizacja: Bolesławiec/Poznań

08 wrz 2018, 18:18

MMRS ustalałeś długość tego pierdolnika tak, żeby był krótszy od seryjnego o taką wartość jaką obniżyłeś samochód? Ulepiłem go sobie ze śrubek i wyszedł krótszy o ok 1 cm od seryjnego, narysowałem sobie na ścianie punkt odniesienia i z tym krótszym linia świateł jest delikatnie wyżej. Teraz pytanie czy to o takie nie wielkie różnice chodzi, czy powinienem go przerobić tak żeby był jeszcze krótszy. I w sumie jego punkt odniesienia nie jest już fabryczny, bo jak zakładali mi Pro kita w ASO, to coś tam niby ustawiali światła na nowo...
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

08 wrz 2018, 18:38

mydlo pisze:MMRS ustalałeś długość tego pierdolnika tak, żeby był krótszy od seryjnego o taką wartość jaką obniżyłeś samochód? Ulepiłem go sobie ze śrubek i wyszedł krótszy o ok 1 cm od seryjnego, narysowałem sobie na ścianie punkt odniesienia i z tym krótszym linia świateł jest delikatnie wyżej. Teraz pytanie czy to o takie nie wielkie różnice chodzi, czy powinienem go przerobić tak żeby był jeszcze krótszy. I w sumie jego punkt odniesienia nie jest już fabryczny, bo jak zakładali mi Pro kita w ASO, to coś tam niby ustawiali światła na nowo...

Nie ustalałem, po prostu zamontowałem i hula :D
Ale bez problemu zmierzę to jutro i wrzucę pomiar na forum...
Pozdrawiam
Rafał
Awatar użytkownika
AaaA
Donator
Donator
Posty: 611
Rejestracja: 24 sie 2014, 20:56
Model: Inny
Wersja: ND2 2.0 Recaro
Lokalizacja: Mladá Boleslav - tak mam też Škode w garażu

11 lut 2019, 11:15

Odgrzebalem temat "pierdolnika", przymierzam sie do zmiany originalnych sprezyn ktore mam z fabrycznymi Bilsteinami na Eibach Pro-Kit.
Czy poza softowa viewtopic.php?f=26&t=24454 adaptacja wysokosci swiatel przy takim zestawie jest konieczna wymiana tego popychacza na regulowany?
<strike>miata is always the answer</strike>
hadrák is always the answer
bylo NA 1.6 prawie M Edition, potem NBFL 1.8 Phoenix, jest ND2 2.0 SkyFREEDOM Recaro Sport Obrazek zastępczo Toyobaru Obrazek
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3401
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

11 lut 2019, 12:12

Będę robił to samo, a więc się podpinam pod pytanie.
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Awatar użytkownika
mydlo
Posty: 229
Rejestracja: 15 cze 2017, 23:36
Model: ND
Wersja: Skypassion
Lokalizacja: Bolesławiec/Poznań

12 lut 2019, 17:10

Wymiana pierdolnika nie jest konieczna, da się podobno też ustawić na reflektorach. Jak założyłem gwint to przy okazji wizyty w ASO ustawili mi to i nie zapłaciłem nic. Kolega pudel jak dobrze pamiętam też ustawiał w ASO i zapłacił jakieś grosze.
Awatar użytkownika
emixfajf
Donator
Donator
Posty: 653
Rejestracja: 08 lis 2010, 20:25
Model: NB FL
Wersja: Sportive Turbo
Lokalizacja: Kępno

13 lut 2019, 19:38

W 2018 roku, w którym miesiącu nie wiem, już nie ma z tyłu tego ustrojstwa.
Lampy są inne z przodu.
Jest:
1. NBFL 1.8 '01 Sportive Turbo A3F
2. ND2 2.0 '21 GT 46G
Była:
1.NA 1.6 '91 SU 2.MSM '04 27A 3.NA 1.6 '93 SU 4.NBFL 1.8 '01 Sportive 34K 5.NB 1.8 '98 RS A3F 6.ND 2.0 '16 GT 41W 7.ND2 2.0 '19 Club 47A
Awatar użytkownika
Liliputek
Donator
Donator
Posty: 973
Rejestracja: 19 cze 2016, 22:14
Model: ND
Wersja: Freedom plus
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

18 lut 2019, 20:16

Ja też w ASO zrobiłem drobną korektę ustawień świateł bez dodatkowych kosztów i mechanizmów.
LILIPUTEK - z miłości do jazdy :winner:
Awatar użytkownika
francmiko
Posty: 147
Rejestracja: 30 maja 2018, 19:09
Model: ND
Wersja: nd 1/2
Lokalizacja: Galway

05 maja 2019, 14:13

Zabieram się za modyfikacje zawieszenia i teraz mam parę pytań
Czy mogę wsadzić sprężyny progresywne na bilsteiny bez utraty gwarancji ?
Czy mogę wsadzić gwint bez utraty gwarancji ?
Czy na ulicę i kilka wypadów na tor rocznie lepiej gwint czy progresy wystarczą.?
Czy do progresow wymienić bump-stopy na krótsze czy to tylko chwyt reklamowy że lepiej działają?
Czy ustawiać kąty po wymianie na progresywne?
Jeśli gwint to jaki najlepszy tzn z budżetowej półki :-)? (Nie potrzeba mi super gleby )
NB 2002 sold, ND 1.5 2018 sold, ND RF 2.0 2017 sold, ND ST 2.0 2016
Awatar użytkownika
mydlo
Posty: 229
Rejestracja: 15 cze 2017, 23:36
Model: ND
Wersja: Skypassion
Lokalizacja: Bolesławiec/Poznań

06 maja 2019, 22:30

francmiko pisze:
05 maja 2019, 14:13
Zabieram się za modyfikacje zawieszenia i teraz mam parę pytań
Czy mogę wsadzić sprężyny progresywne na bilsteiny bez utraty gwarancji ?
Czy mogę wsadzić gwint bez utraty gwarancji ?
Czy na ulicę i kilka wypadów na tor rocznie lepiej gwint czy progresy wystarczą.?
Czy do progresow wymienić bump-stopy na krótsze czy to tylko chwyt reklamowy że lepiej działają?
Czy ustawiać kąty po wymianie na progresywne?
Jeśli gwint to jaki najlepszy tzn z budżetowej półki :-)? (Nie potrzeba mi super gleby )
Ad.1 Raczej tak, jeśli Pro kit to na 100%
Ad.2 Tracisz na elementy zawieszenia
Ad.3 Zależy co chcesz zmienić, obniżenie czy faktycznie zmienić prowadzenie?
Ad.4 Nic nie musisz robić, seryjny amor jest ok
Ad.5 Tak samo, zależy co chcesz uzyskać, spokojnie możesz ustawić seryjne
Ad.6 Znowu za mało danych. czego od zawieszenia oczekujesz i jaki budżet?
Awatar użytkownika
francmiko
Posty: 147
Rejestracja: 30 maja 2018, 19:09
Model: ND
Wersja: nd 1/2
Lokalizacja: Galway

07 maja 2019, 9:43

Szukam czegoś by zniwelować efekt ze zdjęcia :) i wg mojej teorii do tego móc szybciej wchodzić w zakręty ale nie wiem czy to pomoże faktycznie czy tylko wizualnie :) Czy ten pro kit mi coś pomoże czy to tylko właśnie wizualizacja? a budżet na coilovery to tak +/- 1000€ jak coś jest takiego taniego;)
Załączniki
IMG_5678.JPG
IMG_5678.JPG (3.45 MiB) Przejrzano 2699 razy
NB 2002 sold, ND 1.5 2018 sold, ND RF 2.0 2017 sold, ND ST 2.0 2016
ODPOWIEDZ