[NC] Tempomat - montaż w 2.0 NC 2006
: 13 cze 2011, 18:58
Dziś w cyklu pimp my NC zamontujemy oryginalny tempomat do NC z roku 2006 2.0. W tym wypadku do modelu z kierownica wyposazoną w panel obslugi radia.
Uruchomienie tempomatu w NC jest mozliwe w modelach z rynku niemieckiego ale tylko w roczniku 2006. Nowsze maja to juz wyciete z ECU. Nie wiem, czy wersja silnikowa robi różnice.
Modele z USA ponoc bez ograniczen poddaja sie przerobce i nawet maja pełną instalace ku temu. Czytalem, ze podobnie jest z modelami greckimi i francuskimi ale to na razie nie potwierdzona plotka.
Podsumowując cala przerobke w skrocie potrzebujemy:
1. Panel cruise controll od mx-5, cx-7, rx-8
2. Przelacznik hamulca podwójny (cztery piny)
3. Podmienic panel na kierownicy wraz z przewodami
4. Przedluzyc przewod od kolumny kierownicy do ECU - pin 1AQ
5. Zmasowac drugi przewod
6. Podlaczyc nowy przelacznik hamulca
7. Pociagnac przewod do ECU - pin 1AF
8. Zmasowac drugi przewód.
A teraz jedziemy bardziej szczegółowo.
Jak juz wspomnialem, do uruchomienia tempomatu potrzebujemy kilku brakujących rzeczy, a mianowicie:
1. Podwójnego przełącznika przy pedale hamulca. Występuje w modelach z tempomatem i w np mazdzie 6. Cena ok.75 zł.
2. Panelu z obsługą tempomatu. Cena - drobne 1200 zł dla chętnych . nr. NE51-66-4MOC
Na szczescie jest alternatywa - kupic uzywany panel najlepiej z kierownica. Koszt ok 300 zl. Kierownicy pragniemy od modelu NC/NCFL (z tempomatem af kors hehe), z RX-8 R3 (kierownica identyczna jak w NC) albo z CX-7 (j.w.).
Wydłubujemy panel i kierownice mozemy wystawic na allegro jako JEdyna f POLSce!!!1 lub podlaczyc pod plejsteszon
To nas szczegolnie interesuje. Nie przejmujcie sie kolorem wykonczenia. Wnętrze panelu da sie bez problemu przelozyc do naszej oryginalnej kierownicy co oczywiście czynimy.
Zabieramy sie za zdjecie kierownicy. Odpinamy akumulator i pastwimy sie nad calal eketryką (wciskamy hamulec, mrugamy dlugimi itp aby wyladowac resztke pradu w obwodach).
Z tylu kierownicy wydlubujemy dwie gumowe zaslepki po obu stronach kiery i odkrecamy kluczem "10" srubki trzymajace poduszke:
Airbag gustownie sobie zwisa. Odpinamy od niego klips od klaksonu oraz zolty klips trzymajacy przewody wchodzace do poduchy (przedtem wydlubujemy czarny klips posrodku zoltej wtyczki).
Odpinamy takze wtyczke panelu od radia z portu w kolumnie.
Nastepnie zaznaczamy markerem pozycje kierownicy wzgledem osi kolumy, kluczem 21 odkrecamy kiere i zdejmujemy ja z wieloklina.
Podmiana panelu to pikus i nie ma sensu tego opisywac bo byle szympans sobie z tym poradzi.
Od strony kolumny, po zdjeciu pierscienia jak na fotce, znajduje sie tylne gniazdo w ktorym w chwili obecnej brakuje kilku kabelkow, chyba ze mamy auto z usa lub to szczescie, ze instalacja jest kompletna Jesli nie, musimy je dosztukowac. Dorabiamy dwa przewody, jak na fotce - biały-srebrne kropki (B idzie do 1AQ ) i zielono-biały-srebrne kropki (C zmasowany).
Brakujace piny do wtyczki bierzemy ze starego panelu Najlepiej z kawalkiem przewodu. Przydadza sie takze one przy ECU i przelaczniku hamulca wiec najlepiej od razu wydlubac je wszytskie przy okazji odkrywajac sposob ich mocowania (hint - nalezy podwazyc gorna pokrywke wtyczki ).
Przewod czerwony (mój losowy wybór) przykrecamy do masy. W moim przypadku miejsce niezbyt trafne ale dziala Nie chcialo mi sie przedluzac przewodu hehe Drugi przewod (ok 1,5 metra) przeciagamy do komory silnika do ECU - pin 1AQ, przez uszczelke wiązki lub linki otwierania maski.
Teraz nurkujemy pod kierownice, lokalizujemy przelacznik nad pedalem hamulca, obracamy go o 45 stopni i pieknie nam wypada w nasze lepkie ręce. Podmieniamy na swiezo zakupiony podwójny przelacznik a nastepnie robimy do niego okablowanie. Piny do wtyczki wiadomo skąd bierzemy Obydwa kabelki puszczamy do komory silnika, dl ok 1,5 metra. Jeden trafi do pinu ECU 1AF a drugi do masy. Mozliwe, ze wystarczyloby tylko jeden ciagnac do ecu a drugi od razu zmasowac, ale ja podpiadlm go do masy na obudowie ecu.
Teraz dobieramy sie do ECU. Jesli ktos nie wie jak do niego sie dodłubac, to lepiej niech sie nie zabiera za ta przerobke albo modli sie, zeby mial kompletna wiązke
Jak widac dorobilem juz we wtyczce "1" przewody wychodzace z 1AF i 1AQ. Schemat lokalizacji pinow ponizej. Dla ułatwienia, są one zaslepione bialymi zaslepkami od strony kabelkow, co ulatwia ich lokalizacje.
Pinologia ecu:
Aby wcisnąć nowe piny bez nadmiernych emocji wystarczy podważyć tę zaślepkę (uniesie sie na 1 mm) i piny elegancko wchodzą na swoje miejsce od strony przewodów (po uprzednim usunięciu zaslepek - tip by loockas Skladamy wszystko do kupy, podpinamy aku, i jedziemy na testy.
Fotka jak smutno wyglada kierownica bez cruise control:
A tu juz szczesliwa kierowniczka z dzialajacym tempomatem
Nawet podswietlenie dziala heheh
Do pelni szczecia potrzebna by byla takze tarcza zegara z miejscem na kontrolke tempomatu. Zwykle NC niestety jej nie maja. Podmieniamy tarcze, wkladamy fabryczna diodę od spodu i mamy informacje czy tempomat jest wlaczony, aczkolwiek jakos wyobrazam sobie zycie bez kolejnej kontrolki i raczej podaruje sobie ten temat
N'joy
Update: szczegółowy temat na miata.net : https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=536038
Uruchomienie tempomatu w NC jest mozliwe w modelach z rynku niemieckiego ale tylko w roczniku 2006. Nowsze maja to juz wyciete z ECU. Nie wiem, czy wersja silnikowa robi różnice.
Modele z USA ponoc bez ograniczen poddaja sie przerobce i nawet maja pełną instalace ku temu. Czytalem, ze podobnie jest z modelami greckimi i francuskimi ale to na razie nie potwierdzona plotka.
Podsumowując cala przerobke w skrocie potrzebujemy:
1. Panel cruise controll od mx-5, cx-7, rx-8
2. Przelacznik hamulca podwójny (cztery piny)
3. Podmienic panel na kierownicy wraz z przewodami
4. Przedluzyc przewod od kolumny kierownicy do ECU - pin 1AQ
5. Zmasowac drugi przewod
6. Podlaczyc nowy przelacznik hamulca
7. Pociagnac przewod do ECU - pin 1AF
8. Zmasowac drugi przewód.
A teraz jedziemy bardziej szczegółowo.
Jak juz wspomnialem, do uruchomienia tempomatu potrzebujemy kilku brakujących rzeczy, a mianowicie:
1. Podwójnego przełącznika przy pedale hamulca. Występuje w modelach z tempomatem i w np mazdzie 6. Cena ok.75 zł.
2. Panelu z obsługą tempomatu. Cena - drobne 1200 zł dla chętnych . nr. NE51-66-4MOC
Na szczescie jest alternatywa - kupic uzywany panel najlepiej z kierownica. Koszt ok 300 zl. Kierownicy pragniemy od modelu NC/NCFL (z tempomatem af kors hehe), z RX-8 R3 (kierownica identyczna jak w NC) albo z CX-7 (j.w.).
Wydłubujemy panel i kierownice mozemy wystawic na allegro jako JEdyna f POLSce!!!1 lub podlaczyc pod plejsteszon
To nas szczegolnie interesuje. Nie przejmujcie sie kolorem wykonczenia. Wnętrze panelu da sie bez problemu przelozyc do naszej oryginalnej kierownicy co oczywiście czynimy.
Zabieramy sie za zdjecie kierownicy. Odpinamy akumulator i pastwimy sie nad calal eketryką (wciskamy hamulec, mrugamy dlugimi itp aby wyladowac resztke pradu w obwodach).
Z tylu kierownicy wydlubujemy dwie gumowe zaslepki po obu stronach kiery i odkrecamy kluczem "10" srubki trzymajace poduszke:
Airbag gustownie sobie zwisa. Odpinamy od niego klips od klaksonu oraz zolty klips trzymajacy przewody wchodzace do poduchy (przedtem wydlubujemy czarny klips posrodku zoltej wtyczki).
Odpinamy takze wtyczke panelu od radia z portu w kolumnie.
Nastepnie zaznaczamy markerem pozycje kierownicy wzgledem osi kolumy, kluczem 21 odkrecamy kiere i zdejmujemy ja z wieloklina.
Podmiana panelu to pikus i nie ma sensu tego opisywac bo byle szympans sobie z tym poradzi.
Od strony kolumny, po zdjeciu pierscienia jak na fotce, znajduje sie tylne gniazdo w ktorym w chwili obecnej brakuje kilku kabelkow, chyba ze mamy auto z usa lub to szczescie, ze instalacja jest kompletna Jesli nie, musimy je dosztukowac. Dorabiamy dwa przewody, jak na fotce - biały-srebrne kropki (B idzie do 1AQ ) i zielono-biały-srebrne kropki (C zmasowany).
Brakujace piny do wtyczki bierzemy ze starego panelu Najlepiej z kawalkiem przewodu. Przydadza sie takze one przy ECU i przelaczniku hamulca wiec najlepiej od razu wydlubac je wszytskie przy okazji odkrywajac sposob ich mocowania (hint - nalezy podwazyc gorna pokrywke wtyczki ).
Przewod czerwony (mój losowy wybór) przykrecamy do masy. W moim przypadku miejsce niezbyt trafne ale dziala Nie chcialo mi sie przedluzac przewodu hehe Drugi przewod (ok 1,5 metra) przeciagamy do komory silnika do ECU - pin 1AQ, przez uszczelke wiązki lub linki otwierania maski.
Teraz nurkujemy pod kierownice, lokalizujemy przelacznik nad pedalem hamulca, obracamy go o 45 stopni i pieknie nam wypada w nasze lepkie ręce. Podmieniamy na swiezo zakupiony podwójny przelacznik a nastepnie robimy do niego okablowanie. Piny do wtyczki wiadomo skąd bierzemy Obydwa kabelki puszczamy do komory silnika, dl ok 1,5 metra. Jeden trafi do pinu ECU 1AF a drugi do masy. Mozliwe, ze wystarczyloby tylko jeden ciagnac do ecu a drugi od razu zmasowac, ale ja podpiadlm go do masy na obudowie ecu.
Teraz dobieramy sie do ECU. Jesli ktos nie wie jak do niego sie dodłubac, to lepiej niech sie nie zabiera za ta przerobke albo modli sie, zeby mial kompletna wiązke
Jak widac dorobilem juz we wtyczce "1" przewody wychodzace z 1AF i 1AQ. Schemat lokalizacji pinow ponizej. Dla ułatwienia, są one zaslepione bialymi zaslepkami od strony kabelkow, co ulatwia ich lokalizacje.
Pinologia ecu:
Aby wcisnąć nowe piny bez nadmiernych emocji wystarczy podważyć tę zaślepkę (uniesie sie na 1 mm) i piny elegancko wchodzą na swoje miejsce od strony przewodów (po uprzednim usunięciu zaslepek - tip by loockas Skladamy wszystko do kupy, podpinamy aku, i jedziemy na testy.
Fotka jak smutno wyglada kierownica bez cruise control:
A tu juz szczesliwa kierowniczka z dzialajacym tempomatem
Nawet podswietlenie dziala heheh
Do pelni szczecia potrzebna by byla takze tarcza zegara z miejscem na kontrolke tempomatu. Zwykle NC niestety jej nie maja. Podmieniamy tarcze, wkladamy fabryczna diodę od spodu i mamy informacje czy tempomat jest wlaczony, aczkolwiek jakos wyobrazam sobie zycie bez kolejnej kontrolki i raczej podaruje sobie ten temat
N'joy
Update: szczegółowy temat na miata.net : https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=536038