Strona 1 z 6

[NC] Tempomat - montaż w 2.0 NC 2006

: 13 cze 2011, 18:58
autor: Fiveopac
Dziś w cyklu pimp my NC zamontujemy oryginalny tempomat do NC z roku 2006 2.0. W tym wypadku do modelu z kierownica wyposazoną w panel obslugi radia.
Uruchomienie tempomatu w NC jest mozliwe w modelach z rynku niemieckiego ale tylko w roczniku 2006. Nowsze maja to juz wyciete z ECU. Nie wiem, czy wersja silnikowa robi różnice.
Modele z USA ponoc bez ograniczen poddaja sie przerobce i nawet maja pełną instalace ku temu. Czytalem, ze podobnie jest z modelami greckimi i francuskimi ale to na razie nie potwierdzona plotka.


Podsumowując cala przerobke w skrocie potrzebujemy:

1. Panel cruise controll od mx-5, cx-7, rx-8
2. Przelacznik hamulca podwójny (cztery piny)
3. Podmienic panel na kierownicy wraz z przewodami
4. Przedluzyc przewod od kolumny kierownicy do ECU - pin 1AQ
5. Zmasowac drugi przewod
6. Podlaczyc nowy przelacznik hamulca
7. Pociagnac przewod do ECU - pin 1AF
8. Zmasowac drugi przewód.


A teraz jedziemy bardziej szczegółowo.
Jak juz wspomnialem, do uruchomienia tempomatu potrzebujemy kilku brakujących rzeczy, a mianowicie:

1. Podwójnego przełącznika przy pedale hamulca. Występuje w modelach z tempomatem i w np mazdzie 6. Cena ok.75 zł.
DSC00218.JPG
DSC00218.JPG (324.67 KiB) Przejrzano 6332 razy
2. Panelu z obsługą tempomatu. Cena - drobne 1200 zł :lol: dla chętnych . nr. NE51-66-4MOC
Na szczescie jest alternatywa - kupic uzywany panel ;) najlepiej z kierownica. Koszt ok 300 zl. Kierownicy pragniemy od modelu NC/NCFL (z tempomatem af kors hehe), z RX-8 R3 (kierownica identyczna jak w NC) albo z CX-7 (j.w.).
Wydłubujemy panel i kierownice mozemy wystawic na allegro jako JEdyna f POLSce!!!1 lub podlaczyc pod plejsteszon :P
DSC00219.JPG
DSC00219.JPG (326.16 KiB) Przejrzano 6332 razy

To nas szczegolnie interesuje. Nie przejmujcie sie kolorem wykonczenia. Wnętrze panelu da sie bez problemu przelozyc do naszej oryginalnej kierownicy co oczywiście czynimy.
DSC00220.JPG
DSC00220.JPG (299.91 KiB) Przejrzano 6332 razy

Zabieramy sie za zdjecie kierownicy. Odpinamy akumulator i pastwimy sie nad calal eketryką (wciskamy hamulec, mrugamy dlugimi itp aby wyladowac resztke pradu w obwodach).
Z tylu kierownicy wydlubujemy dwie gumowe zaslepki po obu stronach kiery i odkrecamy kluczem "10" srubki trzymajace poduszke:
DSC00223.JPG
DSC00223.JPG (317.91 KiB) Przejrzano 6332 razy
Airbag gustownie sobie zwisa. Odpinamy od niego klips od klaksonu oraz zolty klips trzymajacy przewody wchodzace do poduchy (przedtem wydlubujemy czarny klips posrodku zoltej wtyczki).
Odpinamy takze wtyczke panelu od radia z portu w kolumnie.
Nastepnie zaznaczamy markerem pozycje kierownicy wzgledem osi kolumy, kluczem 21 odkrecamy kiere i zdejmujemy ja z wieloklina.
Podmiana panelu to pikus i nie ma sensu tego opisywac bo byle szympans sobie z tym poradzi.
DSC00225.JPG
DSC00225.JPG (343.84 KiB) Przejrzano 6332 razy
Od strony kolumny, po zdjeciu pierscienia jak na fotce, znajduje sie tylne gniazdo w ktorym w chwili obecnej brakuje kilku kabelkow, chyba ze mamy auto z usa lub to szczescie, ze instalacja jest kompletna :P Jesli nie, musimy je dosztukowac. Dorabiamy dwa przewody, jak na fotce - biały-srebrne kropki (B idzie do 1AQ ) i zielono-biały-srebrne kropki (C zmasowany).
DSC00369.JPG
DSC00369.JPG (355.64 KiB) Przejrzano 6332 razy
Brakujace piny do wtyczki bierzemy ze starego panelu :P Najlepiej z kawalkiem przewodu. Przydadza sie takze one przy ECU i przelaczniku hamulca wiec najlepiej od razu wydlubac je wszytskie przy okazji odkrywajac sposob ich mocowania (hint - nalezy podwazyc gorna pokrywke wtyczki ;) ).
DSC00368.JPG
DSC00368.JPG (278.86 KiB) Przejrzano 6332 razy

Przewod czerwony (mój losowy wybór) przykrecamy do masy. W moim przypadku miejsce niezbyt trafne ale dziala :P Nie chcialo mi sie przedluzac przewodu hehe Drugi przewod (ok 1,5 metra) przeciagamy do komory silnika do ECU - pin 1AQ, przez uszczelke wiązki lub linki otwierania maski.
DSC00370.JPG
DSC00370.JPG (451.55 KiB) Przejrzano 6332 razy

Teraz nurkujemy pod kierownice, lokalizujemy przelacznik nad pedalem hamulca, obracamy go o 45 stopni i pieknie nam wypada w nasze lepkie ręce. Podmieniamy na swiezo zakupiony podwójny przelacznik a nastepnie robimy do niego okablowanie. Piny do wtyczki wiadomo skąd bierzemy ;) Obydwa kabelki puszczamy do komory silnika, dl ok 1,5 metra. Jeden trafi do pinu ECU 1AF a drugi do masy. Mozliwe, ze wystarczyloby tylko jeden ciagnac do ecu a drugi od razu zmasowac, ale ja podpiadlm go do masy na obudowie ecu.
DSC00363.JPG
DSC00363.JPG (608.34 KiB) Przejrzano 6332 razy

Teraz dobieramy sie do ECU. Jesli ktos nie wie jak do niego sie dodłubac, to lepiej niech sie nie zabiera za ta przerobke albo modli sie, zeby mial kompletna wiązke :P
Jak widac dorobilem juz we wtyczce "1" przewody wychodzace z 1AF i 1AQ. Schemat lokalizacji pinow ponizej. Dla ułatwienia, są one zaslepione bialymi zaslepkami od strony kabelkow, co ulatwia ich lokalizacje.
DSC00366.JPG
DSC00366.JPG (560.7 KiB) Przejrzano 6332 razy
Pinologia ecu:
pcu.jpg
pcu.jpg (149.29 KiB) Przejrzano 6330 razy
Aby wcisnąć nowe piny bez nadmiernych emocji wystarczy podważyć tę zaślepkę (uniesie sie na 1 mm) i piny elegancko wchodzą na swoje miejsce od strony przewodów (po uprzednim usunięciu zaslepek ;) - tip by loockas :)
loockas.jpeg
loockas.jpeg (2.14 MiB) Przejrzano 5013 razy
Skladamy wszystko do kupy, podpinamy aku, i jedziemy na testy.
Fotka jak smutno wyglada kierownica bez cruise control:
DSC00222.JPG
DSC00222.JPG (335.97 KiB) Przejrzano 6332 razy
A tu juz szczesliwa kierowniczka z dzialajacym tempomatem ;)
DSC00227.JPG
DSC00227.JPG (385.15 KiB) Przejrzano 6332 razy
Nawet podswietlenie dziala heheh
DSC00234.JPG
DSC00234.JPG (284.14 KiB) Przejrzano 6332 razy
DSC00365.JPG
DSC00365.JPG (372.3 KiB) Przejrzano 6332 razy
Do pelni szczecia potrzebna by byla takze tarcza zegara z miejscem na kontrolke tempomatu. Zwykle NC niestety jej nie maja. Podmieniamy tarcze, wkladamy fabryczna diodę od spodu i mamy informacje czy tempomat jest wlaczony, aczkolwiek jakos wyobrazam sobie zycie bez kolejnej kontrolki i raczej podaruje sobie ten temat ;)


N'joy :kciuk:

Update: szczegółowy temat na miata.net : https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=536038

: 13 cze 2011, 19:06
autor: matpilch
dobry przewodnik, ja raczej nie skorzystam, ale komus na pewno sie przyda.
brawo fajf!

ps.
rzeczywiscie się starzejesz :mrgreen:

: 13 cze 2011, 19:13
autor: Fiveopac
matpilch pisze:dobry przewodnik, ja raczej nie skorzystam, ale komus na pewno sie przyda.
brawo fajf!

ps.
rzeczywiscie się starzejesz :mrgreen:

Oj tam oj tam :geeejj:
Przejedz sie MX5 z tempomatem to sie tez zarazisz :mrgreen: Rewelka na dlugie trasy a i w miescie mozna sie pobawic przyspieszajac/zwalniajac przyciskami a nie gazem hehe
Poza tym kolejne wyzwanie zaliczone :mrgreen:

: 13 cze 2011, 19:16
autor: matpilch
Fiveopac pisze:mozna sie pobawic przyspieszajac/zwalniajac przyciskami a nie gazem hehe


:ryjezesmiechu:

Fiveopac pisze:Poza tym kolejne wyzwanie zaliczone :mrgreen:


przyznaj się, tylko o to chodziło :D
mnie bardziej interesuje, czy zalozyles te graty od goodwina..?

: 13 cze 2011, 19:46
autor: Fiveopac
mnie bardziej interesuje, czy zalozyles te graty od goodwina..?

Poduszke pod kolano zamocowalem, genialna sprawa! Poduszki pod silnik czekaja na moment az bede dlubal przy filtrze oleju niedlugo i wtedy je zamontuje (albo jedną poduszke bo chyab za duzy hardcore bedzie hehe).

: 13 cze 2011, 22:06
autor: tmx89
widze troche zabawy miales ale gratuluje :P nie spodziwalem sie ze bedzie tyle rzezby u mnie w oplu tez nie bylo tempomatu ale wystarczylo wymienic manetke od kierunkow na ta z przelacznikami i dzialalo ... jeszcze raz SZACUN :)

: 14 cze 2011, 17:40
autor: LubMich
u.. rewelacja.. mnie też brakuje tempomatu.. rocznikowo pasuje... jest jakaś szansa sprawdzić czy tempomat będzie działał z moim ecu przed przekładką?

: 14 cze 2011, 18:31
autor: Fiveopac
LubMich pisze:jest jakaś szansa sprawdzić czy tempomat będzie działał z moim ecu przed przekładką?

Jesli masz rocznik 06 i 2.0 to mysle, ze tak samo jak w moim przypadku problemu nie bedzie. Skoro masz mazde z niemiec to moj opis jak najbardziej bedzie sie tyczyl takze i twojego auta.

: 14 cze 2011, 18:51
autor: LubMich
moja pochodzi z Francji.. więc łapię się na zakres 'bez potwierdzenia'

: 14 cze 2011, 19:04
autor: Fiveopac
moja pochodzi z Francji.. więc łapię się na zakres 'bez potwierdzenia'

W takim razie zanurkuj pod kierownice i zobacz czy z przelacznika nad hamulcem wystaja 4 czy 2 kabelki ;) tak czy siak powinno dzialac, na miata.net siakis francuz tego dokonal wiec na 99% sie da.

: 14 cze 2011, 19:13
autor: Yaskier
Jestem pelen podziwu Five :shock:
Chcialbym kiedys poznac swoja (przyszla) Miate w polowie tak dobrze jak Ty :grin:
Ale obawiam sie, ze nie starczy mi czasu, checi, samozaparcia, wiedzy i zdolnosci manualnych.
Anyway grats i dzieki za manual!

: 15 cze 2011, 18:01
autor: LubMich
Fiveopac pisze: na 99% sie da.
Niestety jestem rozdzielony chwilowo z mazda.. ale temat mocno mnie zainteresował..

[edit] Udało mi się sprawdzić 'na odległość' i niestety przełącznik jest pojedynczy...

: 15 cze 2011, 18:13
autor: Fiveopac
LubMich pisze: [edit] Udało mi się sprawdzić 'na odległość' i niestety przełącznik jest pojedynczy...

Moze nei niestety, po prostu czeka cie tyle pracy co mnie :smile:

: 15 cze 2011, 20:37
autor: LubMich
kiere za 300 ([url=http://allegro.pl/mazda-cx-7-cx7-cx-7-kierownica-idealna-i1634935405.html]z CX-7[/url]) juz znalazłem.. chyba nabędę i zobaczymy co będzie.. eh.. w tym miechu na gadżety do mazdy wywaliłem prawie 2klocki i jakoś nadal robi mi to frajdę.. ciekawe gdzie jest limit ;-D

: 15 cze 2011, 20:42
autor: artur
LubMich pisze:ciekawe gdzie jest limit


nie ma :twisted:

: 15 cze 2011, 21:58
autor: Fiveopac
LubMich pisze:kiere za 300 (z CX-7) juz znalazłem..

Szukaj dalej ;) znalazles mojego dawce :P

: 25 cze 2011, 11:13
autor: Arturo_tiburon
szacun za opis, to chyba jedyna opcja której mi brakuje w mojej NB

: 29 sty 2012, 10:58
autor: LubMich
Wreszcie upolowałem kierownicę.. niech tylko dojdzie.. będę kabelkował..

: 01 lut 2012, 0:01
autor: Doxyll
Ehhh, gdzie ją znalazłeś? Ostatnio przeglądałem allegro i bida, a powoli się przymierzam do ... kabelkowania :)

: 01 lut 2012, 21:14
autor: LubMich
jeszcze nie dotarła.. ale jest w drodze.. trafiłem na allegro.. z CX-7

: 01 lut 2012, 21:50
autor: Doxyll
Oooo, nie wiedziałem, że starsze CX-7-ki też mają taką kierownicę. Dzięki LubMich.

Od razu znalazłem dwie:
http://allegro.pl/mazda-cx-7-kierownica-2008-i2035896021.html
http://allegro.pl/kierownica-wielofunkcyjna-mazda-cx7-cx-7-cx-7-i2065832603.html

Warto?

[ Dodano: 01-02-2012, 22:52 ]
No tak, trzeba dokładniej czytać, Five w pierwszym poście wymienił CX-7 :oops:

: 04 lut 2012, 16:09
autor: Dżunior
Fiveopac pisze:... a i w miescie mozna sie pobawic przyspieszajac/zwalniajac przyciskami a nie gazem hehe

Lubię to! :kciuk: (chociaż nie mam i nigdy nie miałem fejsa :razz: )
Fajnie działa też opcja utrzymywania stałej (rozsądnej) prędkości w terenie zabudowanym. Lepsze niż antyradar... :mrgreen:

: 02 maja 2012, 20:57
autor: LubMich
Raz jeszcze dzięki wielkie za opis.. u mnie operacja przebiegła również z rewelacyjnym skutkiem.. choć nie bez komplikacji ;-)

z drobnych poprawek:
-klucz do kierownicy to 21 :mrgreen: ;
-wtyczka kierownicy - zielono srebrny kabelek nie jest potrzebny (dzięki za wyjaśnienia Fiveopac)
- trzeba się zapatrzeć o odpowiednie zakończenia przewodów do wtyczki przełącznika podwójnego hamulca.. tego nie da się wydłubać jak pozostałe ;-)

A jak bardzo zazdrościłem Ci zdjęcia z wtyczką ECU uzupełnioną o dodatkowe wyprowadzenia to wiedzą wszyscy sąsiedzi..
Przećwiczyłem cały podręcznik jogi pod kierownicą.. i brakowało mi kolejnego stawu pomiędzy łokciem i nadgarstkiem.. ale to już wspomnienie.. :winner:

: 11 maja 2012, 11:11
autor: Yaskier
O dopiero teraz tu zerknąłem, graty Lub :)

: 11 maja 2012, 11:17
autor: zoharek
Ej a ja chyba nie mam podświetlenia :shock:

: 11 maja 2012, 11:54
autor: Fiveopac
LubMich pisze:-klucz do kierownicy to 21 ;

Poprawiono ;)
LubMich pisze:- trzeba się zapatrzeć o odpowiednie zakończenia przewodów do wtyczki przełącznika podwójnego hamulca.. tego nie da się wydłubać jak pozostałe

Racja, ja uzylem pinow wydlubanych z kabelkow od starych wtryskow :mrgreen:

LubMich pisze:Przećwiczyłem cały podręcznik jogi pod kierownicą.. i brakowało mi kolejnego stawu pomiędzy łokciem i nadgarstkiem.. ale to już wspomnienie..

Fotki ! :mrgreen:

: 14 maja 2012, 19:59
autor: LubMich
Fiveopac pisze:
LubMich pisze:Przećwiczyłem cały podręcznik jogi pod kierownicą..
Fotki ! :mrgreen:
Heh.. niestety zabrakło pomocnika do fotografowania moich 'pozycji' ale wysoki wzrost nie pomaga ;-)

Jako dodatkowe uzupełnienie - można przełożyć tylko prawy panel przycisków - oczywiście wraz z wiązką - u mnie dopatrzyłam się rysy na nowo zakupionym - więc postanowiłem zachować pierwotny.

PS.
Wczoraj jako nadworny auto-elektryk zmontowałem czujniki cofania.. całe szczęście nie mx-5 (nie warto się przechwalać umiejętnościami) i czeka mnie pewno również jeszcze jeden tempomat.. tak to się w głowie od razu w domu poprzewracało..

: 14 maja 2012, 21:39
autor: zoharek
Gwoli wyjaśnienia, jednak mam podświetlenie, jakoś wcześniej nie rzuciło mi się w oczy :mrgreen:

Re: [NC] Tempomat - montaż w 2.0 NC 2006

: 26 cze 2014, 20:30
autor: piotrj4
Nie chciałoby Ci się reuploadnąć fotek :P? Byłbym wdzięczny.

Pozdro

Re: [NC] Tempomat - montaż w 2.0 NC 2006

: 26 cze 2014, 21:30
autor: Fiveopac
Poszukam i wrzuce. Lezaly na starym serwerze mx-5.pl i wycielo je przy migracji.