przepustnica w NC - problemy, diagnostyka, czyszczenie

nie taki diabeł straszny, a w zasadzie wcale nie diabeł

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4617
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

29 kwie 2021, 17:31

Heloł,

wielu posiadaczy NC słyszało o potworze kryjącym się w czeluściach pod maską. Jego nazwa PRZEPUSTNICA. Zazwyczaj jest grzeczny i robi co do niego należy ale czasem - jak to potwory miewają w zwyczajach - biesi się i zaczyna rozrabiać. Podobno naprawa to wiedza tajemna - stąd jej koszt liczony w milionach jenów.

Tym którzy przetrwali wstawkę beletrystyczną i nie boją się czytać dalej - bo będzie gorzej ostrzegam - dedykuję moją opowieść

przepustnica wyglada mniej więcej tak:
IMG_20210428_110715.jpg
IMG_20210428_110715.jpg (725.2 KiB) Przejrzano 515 razy
IMG_20210428_110721.jpg
IMG_20210428_110721.jpg (768.26 KiB) Przejrzano 515 razy
jest to elektronicznie sterowana przepustnica, zintegrowana z czujnikiem położenia. Rurki są podłączone do układu chłodzenia by zapobiegać oblodzeniu w zimie.

przepustnica jest taka sama w 1.8 i 2.0

w spoczynku przepustnica NIE JEST całkowicie zamknięta
IMG_20210428_110740.jpg
w spoczynku
IMG_20210428_110740.jpg (552.5 KiB) Przejrzano 515 razy
jeśli lekko naciśniemy ją palcem zamyka się
IMG_20210428_110748.jpg
przymknieta
IMG_20210428_110748.jpg (682.97 KiB) Przejrzano 515 razy
możemy też otworzyć i zobaczyć zabrudzenia i utlenienia/korozję
IMG_20210428_110802.jpg
otwarta
IMG_20210428_110802.jpg (426.84 KiB) Przejrzano 515 razy
przekładnia ma wyczuwalne spore luzy na osi przepustnicy, to normalne. Tzn. 3 egz mialem w ręce i wszystkie to miały, nie powodowało to żadnych anomalii w pracy silnika.


Diagnostyka:
jeśli podejrzewamy że coś jest nie tak odpalamy ForScana, wyciągamy wszystkie parametry jak poniżej i oglądamy je na wykresach
przepustnica.jpg
forscan parametry
przepustnica.jpg (74.27 KiB) Przejrzano 515 razy
przepustnica2.jpg
forscan wykresy
przepustnica2.jpg (228.65 KiB) Przejrzano 515 razy
proponuję testować na zgaszonym silniku, można wtedy dowolnie bawić się przepustnicą i oglądać czy wszystkie sygnały chodzą współbieżnie, gładko, bez skoków niektórych sygnałów. Jeśli tak jest - przepustnica najprawdopodobniej jest sprawna.


Co można z przepustnicą robić a czego nie robić?

forumowa fama niesie że czyszczenie przepustnicy jest bardzo ryzykowne a używka droga i trudno dostępna. Hm... na allegro znalazłem chyba 5 od ręki, od bodaj 40zł.

Jako urodzony dusigrosz kupiłem rzecz jasna najtańszą :lol:

Przed montażem popastwiłem się nad nią:
- wyczyściłem dokładnie szmatką nasączoną benzyną ekstrakcyjną
- wyczuwalne pod palcem nierówności utlenionego aluminium lekko spolerowałem szmatką z pastą do zębów. Cytryn i Gumiak byliby ze mnie dumni :lol:

Po czym zamontowałem w aucie. Działa, żadnych problemów. Nic nie cudowałem, nic nie adaptowałem. Serio

Kurtyna! :winner:


aaaaa, jeszcze jedno. Z racji mojego hobby ;) PCM (ECU) w mojej NC czesto jest resetowane albo podmieniane na inny. Nigdy przy tym nie ma potrzeby robienia zadnej adaptacji przepustnicy, silnik nie przygasa, nie faluje.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
polly
Posty: 203
Rejestracja: 22 wrz 2020, 20:38
Model: Inny
Lokalizacja: Kraków

29 kwie 2021, 20:13

Uwielbiam takie posty. Człowiek się czegoś nowego dowie i przy okazji uśmiechnie :).
Awatar użytkownika
Ziolko73
Donator
Donator
Posty: 316
Rejestracja: 08 sty 2020, 16:16
Model: NC
Wersja: 1.8/2.5
Lokalizacja: Będzin

29 kwie 2021, 21:13

Alex to jest taki forumowy Adam Słodowy😃, pod względem elektryki/elektroniki jest naprawdę dobry. Jakby ktoś chciał dostroić swoją miatę to szczerze polecam kolegę👍
Co do przepustnicy to ciężko zepsuć podczas czyszczenia, może niektórzy moczą ją całą w benzynie i zalewają elektronike?!
MX5 NC 1.8 => 2.5🏁
Strojenie RomDrop by Alex®️
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4617
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

29 kwie 2021, 21:22

Myślę że popsuć można. Ja z zasady jestem ostrożny (może dlatego że trochę już w życiu popsułem ) więc i szmatka zbyt mocno nasaczona nie była. Przez ośke pewnie może wlać się płyn do środka jesli jest go dużo.

Trochę korci mnie by zajrzeć do środka, jeśli ktos ma popsuta przepustnice i chce się przysłużyć nauce może mi podesłać

przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Ziolko73
Donator
Donator
Posty: 316
Rejestracja: 08 sty 2020, 16:16
Model: NC
Wersja: 1.8/2.5
Lokalizacja: Będzin

29 kwie 2021, 21:46

Ja już dwa razy czyściłem, zaraz po zakupie bo falowały obroty i teraz profilaktycznie przy swapie i jakoś nie zepsułem a aż tak delikatnie się z nią nie obchodziłem. Oczywiście żadne ostre narzędzia nie wchodzą w grę
MX5 NC 1.8 => 2.5🏁
Strojenie RomDrop by Alex®️
ODPOWIEDZ