Bzyczenie w aucie.

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

26 sie 2020, 21:19

Już przed swapem miałem wrażenie, że coś mi brzęczy pod autem. Nie było tak mocno ale pod swapie jest naprawdę to mega wkurzające. Może źle rozpocząłem eliminację elementów za to odpowiedzialnych ale ściągnąłem 1 obudowę, podokręcałem wszystko wzdłuż auta co było podejrzanie luźne. Nic to nie zmieniło.

Najbardziej podejrzanym elementem jest osłona termiczna znad wydechu. Z jednej strony tak się już złuszczyła, że ten metal czy to aluminium wisi nad wydechem, podejrzewam, że to właśnie to wchodzi w jakichś rezonans, najbardziej między 3,5krpm a 2.5krpm i to tylko przy schodzeniu z obrotów, z wrzuconym biegiem. I to mega na biegu 3. 1, 2, 5, i 6 nie dają niemal w ogóle tego dźwięku.

Ktoś ma jakieś inne pomysły czy doświadczenia co to może być?
Sprawdze jeszcze okolice kolektora czy tam nic nie wchodzi w wibracje.
Czy wy także nie macie/używacie heat sheild'a wokół kolektora?

Zdjęcia ukradłem od forumowego kolegi [BikeBert] SC Sleeper Project. Mam nadzieję, że to nie będzie problem.


Ten element heat shield'a mam niemal cały zniszczony. Została tylko gąbka spod alu powierzchnii.
spod 4.jpg
spod 4.jpg (292.18 KiB) Przejrzano 1207 razy

Tak btw, 2 katalizator siedzi w pkt 1 czy 2? Czym jest ten drugi, nie kataliazatorowy element?
spod 1.jpg
spod 1.jpg (298.8 KiB) Przejrzano 1207 razy
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Krzych
Donator
Donator
Posty: 492
Rejestracja: 25 sty 2016, 14:38
Model: NC
Wersja: NC 2.5 + NA 1.8vvt
Lokalizacja: Gorlice/Małopolska

26 sie 2020, 22:13

Na początek :

Image56.jpg
Image56.jpg (22.24 KiB) Przejrzano 1201 razy


Fotki które załączyłeś pokazują zmodyfikowany układ wydechowy. W standardzie to mamy takie coś jak poniżej:
IMG_20200826_224624.jpg
IMG_20200826_224624.jpg (237.68 KiB) Przejrzano 1201 razy
Przerabiałem podobny temat u siebie jakiś czas temu. U mnie rezonans pojawiał się w pewnym zakresie obrotów (podobnym do Twojego) tylko na rozgrzanym silniku. Mechanik przy okazji innych zabiegów szukał przyczyn wielokrotnie, za każdym razem problem wracał. Podejrzewałem już wnętrzności cobalta...

Na szczęście przy okazji kolejnej wizyty na podnosniku, wspólnymi siłami udało się znaleźć winowajcę. Jedna osoba siedziała za sterami i utrzymywała obroty (silnik rozgrzany) a druga pod samochodem szukała rezonujacych części przykładając uchwyt młotka czy co tam było pod ręką do kolejnych elementów wydechu i izolacji cieplnej. Rezonans zmieniał się w moim przypadku w trakcie tłumienia drgań na osłonie oznaczonej na fotografii powyżej jako 1 oraz na osłonię pomiędzy elementami 1 i 2.
Na początek zrobiliśmy spawy punktowe w miejscach oznaczonych na zdjęciu czerwonymi kropkami i była znaczna poprawa.
Do pełni szczęścia musiałem rozciąć osłonę elementu 1, ze środka wypadło coś takiego:
IMG_20200826_224654.jpg
IMG_20200826_224654.jpg (115.31 KiB) Przejrzano 1201 razy
To coś było głównym sprawcą zamieszania.
Rozcięta osłona została później pospawana i od tamtej pory problem nie powrócił.
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

26 sie 2020, 22:26

Wielkie dzięki za pomoc.
Samą ubudowe tego kata mam też dobrze czasem nadkruszoną więc pewnie najlepiej będzie jak wstawię lepszy midpipe, nowy kat i nową osłonę.

Czy bez osłony mogę normalnie jeździć czy będzie niebezpiecznie dla kanału ponad skrzynią? W ten sposób sprawdzilbym czy to osłona rezonuje czy jednak kat. Albo oboje.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

27 sie 2020, 0:38

Zawsze możesz pousuwać te osłony i owinąć wydech taśmą.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

27 sie 2020, 8:22

U mnie też brzęczała osłona rury między tłumikiem środkowym, a drugim katalizatorem. Wywaliłem ją i problem ustąpił.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

27 sie 2020, 9:09

Fifkers pisze:
27 sie 2020, 8:22
U mnie też brzęczała osłona rury między tłumikiem środkowym, a drugim katalizatorem. Wywaliłem ją i problem ustąpił.
Już z tą matą jest gorąco przy gałce zmiany biegów. Bez tego shielda nie zrobiło się jeszcze gorzej?
pirul pisze:
27 sie 2020, 0:38
Zawsze możesz pousuwać te osłony i owinąć wydech taśmą.
Można ale gdzieś czytałem że to realnie skraca żywotność elementów tak opatulonych. Szczególnie kolektory. Co brzmi logicznie.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

27 sie 2020, 9:41

Nie chodzi o tą matę. Tam od góry jest nieduża blacha przymocowana do rury. Od dołu na fotkach może być niewidoczna.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4594
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

27 sie 2020, 10:06

bjorm pisze:
27 sie 2020, 9:09
pirul pisze:
27 sie 2020, 0:38
Zawsze możesz pousuwać te osłony i owinąć wydech taśmą.
Można ale gdzieś czytałem że to realnie skraca żywotność elementów tak opatulonych. Szczególnie kolektory. Co brzmi logicznie.
jednak im dalej od silnika tym chlodniej, nie sadze bys doczekal sie awarii.

Mialem w NA owiniety kawal rury za kolektorem do pierwszego tlumika, wlasnie po usunieciu metalowych brzeczacych oslon. Przez 3 lata/25kkm nic sie nie stalo
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

27 sie 2020, 10:34

OK, spróbuję poszukać wokół wydechu czegokolwiek co jest luźne, podejrzane.
Sama obudowa katalizatora widać też miała jakieś przygody u mnie więc duże szanse, że coś tam się urwało i bzyczy w kacie.

Nie wiem właśnie teraz co lepiej wykonać: kupić używany tłumik środkowy, czy może tylko po prostu kat euro 2 za 300zl i tylko jego nowego wspawać w mój obecny tłumik, przy okazji oczywiście sprawdzić cały tunel i wspominane blaszki nad nim.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

27 sie 2020, 10:49

Jakby co mam taki nowy katalizator euro2 do sprzedania. Krajowa produkcja JMJ. Za 300 z kurierem w cenie oddam. U mnie z silnikiem z NBFLa nawet bez katalizatora będę miał lepsze emisje niż w fabrycznym 1.6 z 1990 roku.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

27 sie 2020, 11:40

Jak mi bzyczało też myślałem o wymianie wydechu, ale dobrze, że tego nie zrobiłem, bo wystarczyło wywalić ten kawałek blachy. Uprzedzam, że ta osłona siedzi na rurze mocno i nie ma żadnego luzu, ale u mnie w jednym miejscu miała pęknięcie i to wystarczyło, żeby robił się rezonans.
Masz fotkę na której trochę widać o czym mowa.
Załączniki
IMG_20200827_123848.jpg
IMG_20200827_123848.jpg (41.5 KiB) Przejrzano 1129 razy
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

27 sie 2020, 11:52

Dzięki wielkie za pomoc. Idę grzebać.
Pirul, wysłałem PW.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

27 sie 2020, 12:28

Często problemem jest też sam wkład katalizatora, szczególnie jeśli z jakiegoś powodu wydech był grzany mocniej niż zwykle (spawarka), demontowany albo auto zahaczyło gdzieś brzuchem i oberwał nr2 w tym przypadku. Zresztą z tego co się orientuję pierwszy katalizator w NC też się lubi sypać.
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

27 sie 2020, 13:05

pirul pisze:
27 sie 2020, 12:28
Często problemem jest też sam wkład katalizatora, szczególnie jeśli z jakiegoś powodu wydech był grzany mocniej niż zwykle (spawarka), demontowany albo auto zahaczyło gdzieś brzuchem i oberwał nr2 w tym przypadku. Zresztą z tego co się orientuję pierwszy katalizator w NC też się lubi sypać.
To będzie raczej 2 kat. 1 kata już nie mam bo mam kolektor bez niego.
Będzie to u mnie raczej kat 2 bo jest tak spróchniały że palcem zrobiłem dziurę w jego obudowie. Sama obudowa jest już też mało stabilna tak więc to pewnie to.

Blaszka o której Fifkers pisze została jeszcze zaciągnięta 2 metalowymi opaskami żeby wyeliminować ją jako powodera.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
pavlacos
Donator
Donator
Posty: 681
Rejestracja: 12 lut 2018, 9:30
Model: NC
Wersja: Koksed by Five
Lokalizacja: Wrocław

27 sie 2020, 13:30

Dziwie sie ze tego od razu nie zrobiłeś. Wrzuc sportowy kat np poloneza i bedzie git.
Zadne puste rurki czy patenty bo będzie glosno no i przeglad tez problematyczny

Te seryjne podobno sie zapychaja i przy swapie balbym się go tam zostawić zwlaszcza ze dostaje od podloza tez czesto
Tez mi cos brzeczy czasem ale na zimnym, wiec nie drazylem tematu
Motór jest bogiem, Prędkość nałogiem, Tuning zabawą, Freestyle podstawą
Obrazek
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

27 sie 2020, 14:02

pavlacos pisze:
27 sie 2020, 13:30
Dziwie sie ze tego od razu nie zrobiłeś. Wrzuc sportowy kat np poloneza i bedzie git.
Zadne puste rurki czy patenty bo będzie glosno no i przeglad tez problematyczny

Te seryjne podobno sie zapychaja i przy swapie balbym się go tam zostawić zwlaszcza ze dostaje od podloza tez czesto
Tez mi cos brzeczy czasem ale na zimnym, wiec nie drazylem tematu
Zgadza się, powinno to być zrobione przy swapie. Problem w tym że nie byłem świadomy że on jest w takim stanie.

Chyba jednak nie będę kupować OEM używanego środkowego tylko jakiś custom z katem albo sam kat o którym piszesz albo ten sportowy wspominany na forum.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

02 wrz 2020, 16:58

Dziś wleciał cat poloneza 100pcsi i jest lepiej ale nadal słyszę te brzęki. O tyle dziwne, że zniknęło to na 4 biegu ale nadal utrzymuje się to na 3 biegu między 2 a 3krpm. Jest to cichsze niż przed wymianą ale nadal słyszalne.

Kolejnym krokiem będzie wywalenie tej osłony o której pisze Fifkers. Jeśli to nadal nie będzie to to już nie wiem...

Edit:
1. Wywaliłem aluminium znad kata. Zero poprawy.
2. Wykręciłem osłonę kolektora. Zero poprawy.

Zostaje mi wyrzucenie "blaszki Fifkers'a". Jak to nie pomoże to nie wiem co dalej...
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4594
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

02 wrz 2020, 20:33

coz, musisz eksperymentowac dalej. takie dzwieki potrafia byc wredne, w mojej NA pare lat mnie jeden trapil do chwili gdy odkrylem ze mam niedokrecona jakas blaszke pod kolektorem ssacym, w okolicy alternatora. W innym aucie drgala ozdobna koncowka wydechu.

NCek oczywiscie inne konstrukcja ale zasada jest ta sama - drgania np. od silnika pobudzaja inne elementy i jesli jest gdzies luz to pojawia sie rezonans, ktory z kolei potrafi sie niesc daleko po metalu.
pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3673
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

02 wrz 2020, 20:52

Alex pisze:
02 wrz 2020, 20:33
coz, musisz eksperymentowac dalej. takie dzwieki potrafia byc wredne, w mojej NA pare lat mnie jeden trapil do chwili gdy odkrylem ze mam niedokrecona jakas blaszke pod kolektorem ssacym, w okolicy alternatora. W innym aucie drgala ozdobna koncowka wydechu.

NCek oczywiscie inne konstrukcja ale zasada jest ta sama - drgania np. od silnika pobudzaja inne elementy i jesli jest gdzies luz to pojawia sie rezonans, ktory z kolei potrafi sie niesc daleko po metalu.
Dokładnie. To wiem, kiedyś trafię co mi tam rezonuje ale do tego czasu to nie wiem, chyba wyjdę z siebie :omgomg:
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
tytusr
Posty: 541
Rejestracja: 13 cze 2015, 9:27
Model: NC FL
Wersja: 20th anniversary
Lokalizacja: Szczyrk
Kontakt:

02 wrz 2020, 23:34

Najlepiej kupić nervosol albo auto ubezpieczyć mądrze, wymontować trochę dobrych części na handel i doszczętnie skasować. Kupić inne, najlepiej golfa 4 z szyberdachem 😅

Edit: Wystarczy rzucić okiem na drgające lusterko wewnętrzne żeby wiedzieć, że akustycznie będzie się działo. Buda masakrycznie wibruje w tym samochodzie. Jedna poluzowana śrubka i robi się koszmar.
NCFL 2.5/ 274 KM/ 323 Nm :bicz:
ODPOWIEDZ