Klatka / większy rollbar w NC - jak to ugryźć?
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
- ace
- Donator
- Posty: 565
- Rejestracja: 03 kwie 2017, 22:35
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Wrocław
Ostatnio zastanawiam się nad zwiększeniem bezpieczeństwa w swoim NC Spec. Jestem dość wysoki i mówiąc delikatnie, fabryczny rollbar nie jest idealnym rozwiązaniem. Mam problem z wyborem najlepszej opcji poprawy sytuacji.
Pomysły są lepsze i gorsze...
- wyższy, customowy rollbar, miękki dach zostaje. Będzie lepiej, wygoda bez zmian, ale nie będzie to idealne rozwiązanie, bo nie będzie można (właściwie) oprzeć rollbara na tylnych kielichach amortyzatorów.
- Wywalenie miękkiego dachu, porządny rollbar, dach z laminatu. Tu boli mnie to, że "na miejsce" będę musiał dojeżdżać pod dachem. Raczej ciężko będzie przymocować dach do bagażnika.
- Jak wyżej, ale pełna klatka.
- Jak wyżej, ale customowy dach miękki opinający się na klatce. Czy to w ogóle mogłoby działać? Wyobrażam sobie, że trzeba by użyć oryginalnej przedniej belki dachu (tej z zatrzaskiem), ale jak by miało to trzymać szczelność?
- A może pierwsza opcja, to jedyne, czego potrzebuję?
Jakie są wasze przemyślenia?
Pomysły są lepsze i gorsze...
- wyższy, customowy rollbar, miękki dach zostaje. Będzie lepiej, wygoda bez zmian, ale nie będzie to idealne rozwiązanie, bo nie będzie można (właściwie) oprzeć rollbara na tylnych kielichach amortyzatorów.
- Wywalenie miękkiego dachu, porządny rollbar, dach z laminatu. Tu boli mnie to, że "na miejsce" będę musiał dojeżdżać pod dachem. Raczej ciężko będzie przymocować dach do bagażnika.
- Jak wyżej, ale pełna klatka.
- Jak wyżej, ale customowy dach miękki opinający się na klatce. Czy to w ogóle mogłoby działać? Wyobrażam sobie, że trzeba by użyć oryginalnej przedniej belki dachu (tej z zatrzaskiem), ale jak by miało to trzymać szczelność?
- A może pierwsza opcja, to jedyne, czego potrzebuję?
Jakie są wasze przemyślenia?
-
- Posty: 114
- Rejestracja: 10 lis 2017, 15:32
- Model: NC FL
- Lokalizacja: Katowice
A to?
Rurę customową jakoś mądrze łączoną z dwóch, żeby do bagażnika chować.
Rurę customową jakoś mądrze łączoną z dwóch, żeby do bagażnika chować.
- ace
- Donator
- Posty: 565
- Rejestracja: 03 kwie 2017, 22:35
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Wrocław
No jest to jakaś opcja. W zasadzie można by zrobić całą klatkę jak już bym szedł w tym kierunku. Trela robił taką z demontowanymi elementami nad drzwiami (tymi, w które można głową walnąć) - fajna sprawa.
- flatline
- Donator
- Posty: 2188
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
Tylko ten hardtop to raczej biały kruk. Natomiast u Treli widziałem lekki hardtop customowy na jednym projekcie - może warto popytać?
Ogólnie polecam pogooglac rozwiązania proponowane przez Good Wina jako inspirację i potem uderzyć do Treli - pewnie coś poskłada na wzór. Natomiast jeśli chcesz zachować fabryczny dach to nie liczyłbym na znacznie wyższy pałąk.
Ogólnie polecam pogooglac rozwiązania proponowane przez Good Wina jako inspirację i potem uderzyć do Treli - pewnie coś poskłada na wzór. Natomiast jeśli chcesz zachować fabryczny dach to nie liczyłbym na znacznie wyższy pałąk.
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback
-
- Donator
- Posty: 2176
- Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
- Model: Inny
- Wersja: ND1
- Lokalizacja: W-wa
Prawda, ze większy niż seria nie wejdzie, choć na seryjnych pałąkach sa jeszcze plastiki a rura można dojść do samej gory wiec z moze centymetr jest do urwania?
Na pewno będzie mocniejszy od serii. Obserwuje temat na wszelki wypadek
Albo taki setup, choć na Poznaniu moze być problem
https://m.youtube.com/watch?v=7UafSdHRs ... e=youtu.be
Na pewno będzie mocniejszy od serii. Obserwuje temat na wszelki wypadek
Albo taki setup, choć na Poznaniu moze być problem
https://m.youtube.com/watch?v=7UafSdHRs ... e=youtu.be
Pozdrawiam, Danillo
- ace
- Donator
- Posty: 565
- Rejestracja: 03 kwie 2017, 22:35
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Wrocław
Fabryczny hardtop widziałem wczoraj w Kępnie - wydaje mi się, że jest pod nim mniej miejsca, niż pod softtopem. A, jest na sprzedaż, jakby ktoś był chętny
Raczej chciałbym uniknąć hardtopów.
Pałąk można zrobić 10 (!!!) centymetrów wyższy, niż w serii. Nad obudową zostaje 7cm, a sama obudowa zabiera 3cm. Z tego co sprawdzałem i mierzyłem można uzyskać na prawdę sporą poprawę, bez żadnej ingerencji w miękki dach.
Trela + GoodWin to dobry pomysł. Chyba zrobię wysoki mocny pałąk z niskim mocowaniem do amortyzatorów tylnych, coś jak na tych fotkach:
https://www.good-win-racing.com/Mazda-P ... -0631.html
https://www.good-win-racing.com/Mazda-P ... -2213.html
https://www.good-win-racing.com/Mazda-P ... -1833.html
Ew rozbuduję to o przednią część, żeby uzyskać pełną klatkę.
Na Poznaniu będę męczył ludzi, na miejscu będzie też Trela, więc będzie można podpytać.
Raczej chciałbym uniknąć hardtopów.
Pałąk można zrobić 10 (!!!) centymetrów wyższy, niż w serii. Nad obudową zostaje 7cm, a sama obudowa zabiera 3cm. Z tego co sprawdzałem i mierzyłem można uzyskać na prawdę sporą poprawę, bez żadnej ingerencji w miękki dach.
Trela + GoodWin to dobry pomysł. Chyba zrobię wysoki mocny pałąk z niskim mocowaniem do amortyzatorów tylnych, coś jak na tych fotkach:
https://www.good-win-racing.com/Mazda-P ... -0631.html
https://www.good-win-racing.com/Mazda-P ... -2213.html
https://www.good-win-racing.com/Mazda-P ... -1833.html
Ew rozbuduję to o przednią część, żeby uzyskać pełną klatkę.
Na Poznaniu będę męczył ludzi, na miejscu będzie też Trela, więc będzie można podpytać.
Mazda zrobiła coś takiego do ND:
https://rev9autosport.com/mazdaspeed-roll-bar.html
Może da się coś podobnego wystrugać do NC
https://rev9autosport.com/mazdaspeed-roll-bar.html
Może da się coś podobnego wystrugać do NC
- ace
- Donator
- Posty: 565
- Rejestracja: 03 kwie 2017, 22:35
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Wrocław
Tutaj brakuje wsparcia też od przodu - ta klatka jest jakby nakładana od góry bez ingerencji w deskę - mocowana jest do podłogi.
Z tego co wyczaiłem można w NC dosyć wysoko podejść z rozpórką rollbar<->kielichy tylne kosztem tego, że dach nie złoży się do końca. z tym chyba można żyć, będę drążył temat.
Z tego co wyczaiłem można w NC dosyć wysoko podejść z rozpórką rollbar<->kielichy tylne kosztem tego, że dach nie złoży się do końca. z tym chyba można żyć, będę drążył temat.
W nc i nd dach składa się 'pod wiatr', więc może Ci go podwiewać podczas jazdy jeśli nie będzie do końca złożony i zatrzaśnięty. Możesz to łatwo sprawdzić empirycznie - wystarczy kawałek ekspresówki
Wiatr wieje akurat od tyłu do przodu, więc nic nie powinno podwiewać Wystarczy spojrzeć na siatkę windschotta- dmucha w nią od tyłu.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Oczywiście 20cm nad windschottem już idzie struga powietrza przepływająca nad samochodem, ale niżej część powietrza się zawija i wieje od tyłu. Dachu nie założysz w czasie jazdy, ale te 30cm można go podnieść. W NC dach składa się zupełnie inaczej niż w NB.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Nie będę się kłócił, bo nie testowałem jazdy z niedomkniętym softem, ale jeśli byłoby jak piszesz to wysoki siatkowy windschott też działałby jak spadochron.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Podwiewa go to samo turbulętne powietrze, które wpada przez windschot do kabiny ... ale to chyba powietrze co opływa boczne szyby a nie to co górą leci. Testów w tunelu aerodynamicznym nie robiłem, ale kilka razy jechałem z niedomkniętym dachem i efekt był zawsze taki że dach się podnosił i łapał powietrze.
Nie jest to takie proste - powietrze opływające samochód po bokach zawija za kabiną, bo znika przeszkoda w postaci szyb bocznych, a jednocześnie za kabiną tworzy się 'próżnia' wywołana powietrzem zgarniętym przez przednią szybę - stąd zawiewanie od tyłu do kabiny na które pomaga windshott. Tylko do zjawisko głównie występuje pośrodku auta.
Przy niedomkniętym dachu obawiałbym się głównie strugi powietrza zagarnianej przez lewy i prawy rant złożonego dachu - jeśli będzie wystarczająco silną żeby unieść dach to może złapać strugę opływającą auto od góry i w oka mgnieniu zrobi się nam spadochron.
Nie przyglądałem się NC, ale w ND po złożeniu dachu jego przednie narożniki znajdują się poniżej linii karoserii, a i tak przy prędkościach 150-200 widać wyraźnie w lusterku wstecznym jak dach wibruje na wietrze.
Przy niedomkniętym dachu obawiałbym się głównie strugi powietrza zagarnianej przez lewy i prawy rant złożonego dachu - jeśli będzie wystarczająco silną żeby unieść dach to może złapać strugę opływającą auto od góry i w oka mgnieniu zrobi się nam spadochron.
Nie przyglądałem się NC, ale w ND po złożeniu dachu jego przednie narożniki znajdują się poniżej linii karoserii, a i tak przy prędkościach 150-200 widać wyraźnie w lusterku wstecznym jak dach wibruje na wietrze.