Z racji tego, że dziś dopadła mnie pewna fabryczna dolegliwość eNceków postanowiłęm się nią szczegółowo podzielić.
Otóz jest fabryczny fuck-up z okablowaniem cewek zapłonowych. Przewody wchodzące we wtyczkę z czasem łąmią się przy samej wtyczce lub wykrusza się izolacja.
Objawy to: błędy P30xx, wypadanie zapłonów, nierówne przyspieszanie przy niskich obciążeniach, szarpanie, nierówna praca silnika, strzały w wydechu, spalanie stukowe.
Często usterka ta pojawia sie zaraz po wymianie świec , cewek, wtryskiwaczy lub uszczelki pokrywy zaworów, zdarza się także po ostrym upalaniu na torze .
Diagnoza - na rozgrzanym i chodzącym silniku poruszajmy kabelkami tuz przy każdej wtyczce nasłuchując czy zmienia się praca silnika. Każde zafalowanie, zgubienie zapłonu lub zmiana tempa kręcenia się silnika na wolnych obrotach oznacza usterkę przewodu.
Mazda skopała jakość kabelków - z czasem się one smażą i pękają od wibracji (dorzucenie zalanego gumą złącza kilku kabelków na tym samym odcinku przewodu dobija dodatkowo temat). Pierwszy pęka najcieńszy przewód , następnie klękają kolejne dwa grube.
Nawet się poświęciłem i nakręciłem dla was pełnometrażowy film:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XFFHIFOoI8A&feature=youtu.be[/youtube]
W roku 2007 mazda wprowadziła poprawioną wiązkę z nowymi przewodami - odsłoniętymi i bez dodatkowych kilogramów zawiniętych w kilometry taśmy izolacyjnej, dodatkowo przewod opiera się na wiązce wtryskiwaczy.
Tak wygląda STARA (gruba) wiązka (zdjęcie zajumane z miata.net) :
Tak wygląda NOWA ulepszona od połowy 2007 roku wiązka:
Chyba widac różnicę gołym okiem Nowsza wiązka jest dużo odporniejsza na tą awarię. Ja już zabiłem drugą starą wiązkę Auto mocno obciążane termicznie np.na torze powinny miec zdejmowane pokrywy silnika żeby wiązka się nie ugotowała za szybko, niemniej usterka ta najprawdopodobniej czeka każdą NC poniżej połowy 2007 roku.
Do poczytania: https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=386490
Wypadanie zapłonu, szarpanie, nierówna praca silnika
Dotyczy roczników '06-'07
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5460
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Qbatron pisze:Bardzo lubie takie watki!
Moze podlinkowac go w FAQ? FAQ w sumie nie ma ale jest spis tresci dzialu technicznego
W sumei faq istnieje ale nie byl od wiekow aktualizowany: viewtopic.php?f=18&t=4036
Jeśli ktoś ma propozycję, co tam wrzucić niech wklei linka w tamtym temacie to bede uzupełniał go na bieżąco
I co dalej z tym tematem? Jakos zapobiegac? Jezeli strzeli to nowa wiazka czy jak to wyglada? Jakies propozycje? Moze pozbyc sie tej izolacji i podeprzec jak w tych nowszych?
Edit: Z ciekawosci otworzylem i sciagnalem ten plastik, instalacja ta starsza. Co ciekawe na jednej wiazce mam jakby dolozona izolacje przez poprzednika i jest duzo grubiej niz na reszcie i wyrazniej sztywniej (Moze mial z tym problem), kabelki nie wygladaja zeby byly jakos na naprężone. Co gdyby rozebrac wtyczki i poprostu przelutowac kawałek grubszych przewodów?
Edit: Z ciekawosci otworzylem i sciagnalem ten plastik, instalacja ta starsza. Co ciekawe na jednej wiazce mam jakby dolozona izolacje przez poprzednika i jest duzo grubiej niz na reszcie i wyrazniej sztywniej (Moze mial z tym problem), kabelki nie wygladaja zeby byly jakos na naprężone. Co gdyby rozebrac wtyczki i poprostu przelutowac kawałek grubszych przewodów?
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5460
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
michael146 pisze:Ale dobry trick - czyli zasadniczo najlepiej jeździć non stop bez pokrywy :d
Prewencyjnie tak
HDM pisze:I co dalej z tym tematem? Jakos zapobiegac? Jezeli strzeli to nowa wiazka czy jak to wyglada? Jakies propozycje? Moze pozbyc sie tej izolacji i podeprzec jak w tych nowszych?
Edit: Z ciekawosci otworzylem i sciagnalem ten plastik, instalacja ta starsza. Co ciekawe na jednej wiazce mam jakby dolozona izolacje przez poprzednika i jest duzo grubiej niz na reszcie i wyrazniej sztywniej (Moze mial z tym problem), kabelki nie wygladaja zeby byly jakos na naprężone. Co gdyby rozebrac wtyczki i poprostu przelutowac kawałek grubszych przewodów?
Sprawdzić, obserwować. Najlepiej wyjąc piny z kostki i dorobić nowe kabelki tylko nie byle jakie żeby izolacja nie wykruszyła się po pół roku.
-
- Donator
- Posty: 501
- Rejestracja: 20 wrz 2016, 9:41
- Model: NC
- Wersja: 2.0 Sport
- Lokalizacja: Katowice
Wygląda na to, ze wystarczy przelutować kable na silikonowe, które nie łamią się tak łatwo (podobny błąd popełniono w osprzęcie dachu w Astrze TwinTop gdzie użyto zwykłych przewodów zamiast w oplocie silikonowym).
- Morfi
- Donator
- Posty: 1699
- Rejestracja: 11 lut 2012, 16:56
- Model: NA
- Wersja: 1.8 vvt
- Lokalizacja: Wrocław
Mogę podpowiedzieć, że w lądowych aplikacjach militarnych wykorzystywane są przewody TE Spec 44. W lotnictwie stosuje się Spec 55. Jeśli byłaby taka potrzeba to moge pomóc w ich zdobyciu (nawet "odpady" z produkcji)
http://www.te.com/commerce/DocumentDelivery/DDEController?Action=srchrtrv&DocNm=5-1654025-5_sec9_Wire_and_Cable&DocType=CS&DocLang=English
http://www.te.com/commerce/DocumentDelivery/DDEController?Action=srchrtrv&DocNm=5-1654025-5_sec9_Wire_and_Cable&DocType=CS&DocLang=English
montego blue ze "świnką w środku", wersja kanadyjska
NAFL 1,8L
NAFL 1,8L