Wypadanie zapłonu, szarpanie, nierówna praca silnika

Dotyczy roczników '06-'07

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5460
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

21 lip 2017, 14:36

Z racji tego, że dziś dopadła mnie pewna fabryczna dolegliwość eNceków postanowiłęm się nią szczegółowo podzielić.
Otóz jest fabryczny fuck-up z okablowaniem cewek zapłonowych. Przewody wchodzące we wtyczkę z czasem łąmią się przy samej wtyczce lub wykrusza się izolacja.
Objawy to: błędy P30xx, wypadanie zapłonów, nierówne przyspieszanie przy niskich obciążeniach, szarpanie, nierówna praca silnika, strzały w wydechu, spalanie stukowe.
Często usterka ta pojawia sie zaraz po wymianie świec , cewek, wtryskiwaczy lub uszczelki pokrywy zaworów, zdarza się także po ostrym upalaniu na torze .
Diagnoza - na rozgrzanym i chodzącym silniku poruszajmy kabelkami tuz przy każdej wtyczce nasłuchując czy zmienia się praca silnika. Każde zafalowanie, zgubienie zapłonu lub zmiana tempa kręcenia się silnika na wolnych obrotach oznacza usterkę przewodu.
Mazda skopała jakość kabelków - z czasem się one smażą i pękają od wibracji (dorzucenie zalanego gumą złącza kilku kabelków na tym samym odcinku przewodu dobija dodatkowo temat). Pierwszy pęka najcieńszy przewód , następnie klękają kolejne dwa grube.
Nawet się poświęciłem i nakręciłem dla was pełnometrażowy film:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XFFHIFOoI8A&feature=youtu.be[/youtube]

W roku 2007 mazda wprowadziła poprawioną wiązkę z nowymi przewodami - odsłoniętymi i bez dodatkowych kilogramów zawiniętych w kilometry taśmy izolacyjnej, dodatkowo przewod opiera się na wiązce wtryskiwaczy.

Tak wygląda STARA (gruba) wiązka (zdjęcie zajumane z miata.net) :
oldIGNwires.jpg
oldIGNwires.jpg (109.97 KiB) Przejrzano 1065 razy


Tak wygląda NOWA ulepszona od połowy 2007 roku wiązka:
newIGNwires.jpg
newIGNwires.jpg (314.2 KiB) Przejrzano 1065 razy


Chyba widac różnicę gołym okiem ;) Nowsza wiązka jest dużo odporniejsza na tą awarię. Ja już zabiłem drugą starą wiązkę ;) Auto mocno obciążane termicznie np.na torze powinny miec zdejmowane pokrywy silnika żeby wiązka się nie ugotowała za szybko, niemniej usterka ta najprawdopodobniej czeka każdą NC poniżej połowy 2007 roku.

Do poczytania: https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=386490
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

21 lip 2017, 14:50

Bardzo lubie takie watki! :winner:

Moze podlinkowac go w FAQ? FAQ w sumie nie ma ale jest spis tresci dzialu technicznego :)
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5460
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

21 lip 2017, 14:56

Qbatron pisze:Bardzo lubie takie watki! :winner:

Moze podlinkowac go w FAQ? FAQ w sumie nie ma ale jest spis tresci dzialu technicznego :)

W sumei faq istnieje ale nie byl od wiekow aktualizowany: viewtopic.php?f=18&t=4036
Jeśli ktoś ma propozycję, co tam wrzucić niech wklei linka w tamtym temacie to bede uzupełniał go na bieżąco :)
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
mike
Donator
Donator
Posty: 501
Rejestracja: 20 wrz 2016, 9:41
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Katowice

21 lip 2017, 19:24

Ale dobry trick - czyli zasadniczo najlepiej jeździć non stop bez pokrywy :d
Awatar użytkownika
HDM
Posty: 183
Rejestracja: 01 cze 2015, 8:57
Model: NC FL
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Leszno
Kontakt:

21 lip 2017, 20:59

I co dalej z tym tematem? Jakos zapobiegac? Jezeli strzeli to nowa wiazka czy jak to wyglada? Jakies propozycje? Moze pozbyc sie tej izolacji i podeprzec jak w tych nowszych?
Edit: Z ciekawosci otworzylem i sciagnalem ten plastik, instalacja ta starsza. Co ciekawe na jednej wiazce mam jakby dolozona izolacje przez poprzednika i jest duzo grubiej niz na reszcie i wyrazniej sztywniej (Moze mial z tym problem), kabelki nie wygladaja zeby byly jakos na naprężone. Co gdyby rozebrac wtyczki i poprostu przelutowac kawałek grubszych przewodów?
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5460
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

22 lip 2017, 9:46

michael146 pisze:Ale dobry trick - czyli zasadniczo najlepiej jeździć non stop bez pokrywy :d

Prewencyjnie tak ;)

HDM pisze:I co dalej z tym tematem? Jakos zapobiegac? Jezeli strzeli to nowa wiazka czy jak to wyglada? Jakies propozycje? Moze pozbyc sie tej izolacji i podeprzec jak w tych nowszych?
Edit: Z ciekawosci otworzylem i sciagnalem ten plastik, instalacja ta starsza. Co ciekawe na jednej wiazce mam jakby dolozona izolacje przez poprzednika i jest duzo grubiej niz na reszcie i wyrazniej sztywniej (Moze mial z tym problem), kabelki nie wygladaja zeby byly jakos na naprężone. Co gdyby rozebrac wtyczki i poprostu przelutowac kawałek grubszych przewodów?

Sprawdzić, obserwować. Najlepiej wyjąc piny z kostki i dorobić nowe kabelki tylko nie byle jakie żeby izolacja nie wykruszyła się po pół roku.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
mike
Donator
Donator
Posty: 501
Rejestracja: 20 wrz 2016, 9:41
Model: NC
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: Katowice

22 lip 2017, 16:40

Wygląda na to, ze wystarczy przelutować kable na silikonowe, które nie łamią się tak łatwo (podobny błąd popełniono w osprzęcie dachu w Astrze TwinTop gdzie użyto zwykłych przewodów zamiast w oplocie silikonowym).
Awatar użytkownika
Morfi
Donator
Donator
Posty: 1699
Rejestracja: 11 lut 2012, 16:56
Model: NA
Wersja: 1.8 vvt
Lokalizacja: Wrocław

24 lip 2017, 10:34

Mogę podpowiedzieć, że w lądowych aplikacjach militarnych wykorzystywane są przewody TE Spec 44. W lotnictwie stosuje się Spec 55. Jeśli byłaby taka potrzeba to moge pomóc w ich zdobyciu (nawet "odpady" z produkcji)
http://www.te.com/commerce/DocumentDelivery/DDEController?Action=srchrtrv&DocNm=5-1654025-5_sec9_Wire_and_Cable&DocType=CS&DocLang=English
montego blue ze "świnką w środku", wersja kanadyjska
NAFL 1,8L
ODPOWIEDZ