[NC] działanie kontroli trakcji po montażu sprężyn Eibacha

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

twix
Posty: 6
Rejestracja: 11 sie 2010, 9:58

02 paź 2013, 14:54

Czytałem wpis Natalia30 i mając podobne "objawy" postanowiłem się Was poradzić.

Mam NCFL i po zamontowaniu spręzyn Eibacha kontrola trakcji zaczęła ingerować znacząco później, przez co auto potrafi mocno zarzucić tyłem - mi to się bardzo podoba, ale moją żonę potrafi zaskoczyć i zestresować.

Po zamontowaniu sprężyn Eibacha auto prowadzi się znacząco lepiej w zakręcie.
Ale aby się tym delektować trzeba uważniej pracować gazem i dozować go tak aby przejść przez niego bez uślizgu lub z nim. Wcześniej kontrola trakcji wchodziła do akcji bardzo szybko. Teraz przy braku uwagi łatwiej zaliczyć krawężnik lub bandę.
Po prostu po zgubieniu trakcji albo się tym rozkoszujesz albo stresujesz.

Opony mam ok, geometrię ze sprężynami Eibacha też - teoretycznie info do kontroli trakcji powinno iść z czujników ABS'u a tu się nic nie zmieniło - wydaje mi się, że ta "ospała" reakcja ma związek z jego mniejszymi wychyleniami po obniżeniu i utwardzeniu pojazdu przez sprężyny.

Macie jakieś doświadczenia?
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

02 paź 2013, 15:24

A w NCFL jest w ogóle system stabilizacji toru jazdy? Ja się pytam, bo nie wiem, jeśli masz po prostu kontrolę trakcji, to ona tylko zapobiega poślizgowi kół na prostej, np. przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni itp. Jeśli nie ma systemu stabilizacji toru jazdy, to przez obniżone sprężyny auto po prostu stało się twardsze i bardziej, hmmm, nerwowe, ma może więcej przyczepności, ale mniej wybacza, a sama zwykła kontrola trakcji nic tu nie ma do rzeczy.
Obrazek
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5460
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

02 paź 2013, 16:39

fifomaniak pisze:A w NCFL jest w ogóle system stabilizacji toru jazdy?

Jest i zwie sie DSC.
twix u siebie w NC nie zauwazylem takich objawow, moze po prostu auto sie mniej wychyla w zakrecie i dlatego dsc opoznia swoja reakcje albo z powodu braku tak wyraznej granicy miedzy przechylem a poslizgiem kontrola trakcji ma mniej czasu na zareagowanie niz na seryjnym zawiasie ?
Dopoki dsc daje sobei rade z uslizgiem to mysle, ze nie ma sie czym przejmowac. Lekki uslizg da sie wykonac, ale po sekundzie juz auto stoi na wprost.
Tak czy inaczej w moim mniemaniu i tak DSC jest bardzo zachowawcze i wyczulone i tym samym nie nadaje sie do dynamicznej jazdy, tak wiec lepiej traktowac to jako "stróża ostatecznego" na ktorym lepiej nie polegać a do dynamicznej jazdy wylaczamy dsc i po problemie.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
matpilch
Donator
Donator
Posty: 4239
Rejestracja: 10 lut 2010, 18:44
Model: Inny
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

02 paź 2013, 16:55

Fiveopac pisze:do dynamicznej jazdy wylaczamy dsc i po problemie.


albo wręcz przeciwnie :mrgreen: :mrgreen:

@temat
nie zauważyłem, ale obiecuje sprawdzić przy najbliższej okazji :twisted:
miata lov!
Natalia30
Posty: 26
Rejestracja: 21 mar 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

03 paź 2013, 11:37

Hmmm.......do sprawdzenia. Zobaczę jak auto się zachowuje przy podanych radach. W zakrętach jest oki, ale jakby jest bardziej wyczulone. Trzeba się przyzwyczaić chyba i będzie dobrze. Bez DSC jest ok, bardziej kontroluję tor jazdy.
zajcol
Posty: 872
Rejestracja: 02 wrz 2012, 19:16
Model: Inny
Lokalizacja: Wiocha pod Wawą

03 paź 2013, 11:44

To jeszcze taka uwaga, że DSC jest bardziej restrykcyjne i reaguje szybciej w NC niż w NCFL.
- NC 2006 2.0 powershift
- NCFL 2009: viewtopic.php?f=22&t=9850
- NA-t 1993: viewtopic.php?f=22&t=16934
- ND 2015
- ...
guardian
Posty: 395
Rejestracja: 02 wrz 2012, 13:01
Model: NC
Lokalizacja: KrK

06 paź 2013, 18:14

Natalia30 pisze:Hmmm.......do sprawdzenia. Zobaczę jak auto się zachowuje przy podanych radach. W zakrętach jest oki, ale jakby jest bardziej wyczulone. Trzeba się przyzwyczaić chyba i będzie dobrze. Bez DSC jest ok, bardziej kontroluję tor jazdy.


Z mojego doświadczenia poszedłbym w kierunku (w tej kolejnosci):

- wymiana opon
- stabilizatory od REX'a
- 2 tylne "rozpórki" podwozia ze stajni IL
RajdyWódaDupy
Awatar użytkownika
Arturo_tiburon
Posty: 1067
Rejestracja: 06 cze 2011, 16:01
Model: ND
Wersja: Daga spec
Lokalizacja: waw

06 paź 2013, 19:46

znam takich co najlepsze czasy kręca na DSC choć mówią , że DSC spowalnia :mrgreen: :mrgreen: a na poważnie to czy w NC/NCFL jest jakiś czujnik przechyłu?
uczestnik wszystkich rund MC do 03' 2020
II vice MC'18 , mistrz MC '17, IV MC'16 , I miejsce Sud WIR'15 , II vice MC'15, mistrz MC'14 WEST, II vice ALL STAR'14 , II vice MC'13. daily mazda od 08 6, cx7, cx5 NBFL->NC->ND > emeryt
Natalia30
Posty: 26
Rejestracja: 21 mar 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

06 paź 2013, 21:47

Na wiosnę planuje zakup opon jakie polecacie, Falken HS449. Sprawdzę też stabilizatory oraz jak radzicie rozpórki.....ale to dopiero na wiosnę :)
guardian
Posty: 395
Rejestracja: 02 wrz 2012, 13:01
Model: NC
Lokalizacja: KrK

07 paź 2013, 9:51

Natalia30 pisze:Na wiosnę planuje zakup opon jakie polecacie, Falken HS449. Sprawdzę też stabilizatory oraz jak radzicie rozpórki.....ale to dopiero na wiosnę :)


Odnośnie samych opon rozmowe warto zaczac od samego rozmiaru. Zakladam ze to na 17" z Twojego avatara. Oczywiście najlepszą trakcję dostaniesz na rozmiarze 225/40/17 ale tu beda dwa problemy: nieco wieksze opory toczenia co przelozy sie na osiagi (nie wiem jak bardzo), wieksze bujanie w koleinach ze m.in wzgledu na mniejsza mase samochodu oraz oczywiscie nizszy profil = nieco mniejszy komfort i ochrona felgi przy starciu z jakims drogowym kraterem tudziez poprzecznymi nierownosciami.
205/45/17 - unikasz problemow powyzszych ale...sporo tracisz na trakcji. Dlatego ja jezdze na nieco przewymiarowanym 215/45/17 i uwazam to za dobry kompromis pomiedzy 205 a 225 w odniesieniu do setupu N/A.

Odnosnie samych opon to ciezko wybrac jeden konretny typ bo oczywiscie niema osoby ktora testowalaby nawet wiecej niz 3 typy na tym samym setupie.

Wszystko zalezy tez czego oczekujesz w odniesieniu do "twojego" stylu jazdy.

Ja np. w poprzednim samochodzie mialem mocno niedoceniane moim zdaniem Vredestein Ultrac Sessanta i bylem b.zadowolony...tyle ze to byl zueplnie inny samochod i inna szerokosc.

W aktualnym siedza Advan AD08 i powiem tak:

- na suchym super trzymaja / pewnosc prowadzenia jest duza
- de facto rozmiar 215 ma szerokosc ok. 220 wiec jest jakby bonusik do trakcji
- na mokrym sa problemy z trakcja / wynika to tez z profilu naciec / nie kazdemu spasuje takie nerowowe zachowanie
- w temp. ponizej 10 st. zaczynaja sie juz pojawiac problemy z trakcja / łatwiej można się poślizgać :mrgreen:

Reasumujac niezla opona letnia i na tor ale nastepnym razem pojde w cos innego w podobnym przedziale cenowym (do 2,5kpln)

Five np jezdzi na Federalkach RS-R (tylko ze 235) wiec moze i on cos tutaj doda na ich temat bo i setup ma dla nich b.wymagajacy.
RajdyWódaDupy
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

07 paź 2013, 10:17

guardian pisze:Five np jezdzi na Federalkach RS-R (tylko ze 235) wiec moze i on cos tutaj doda na ich temat bo i setup ma dla nich b.wymagajacy.

--> http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?t=11209 :lol:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5460
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

07 paź 2013, 12:16

Tak, nc maja czujniki przechylow.
Co do opon to poza tym, ze fedrale rsr 595 pekaja jak chinskie prezerwatywy a importerzy to oszusci i polactwo to jedno trzeba oddam tym opona, ze ostro trzymaja auto w ryzach, nie plyna, ladnie sie dogrzewaja, kleje jak szalone powyzej 10 st C (ponizej robi sie dramat) i ku mojemu zaskoczeniu wytrzymaly 2 sezony upalania. Niestety zakup to loteria 50/50 ze kupisz bubel.
Rozmiar 235 to optimum dla nc na tor a i na drodze nie ma jakiejs tragedii z koleinami. Opona wymaga lekkiego podgiecia rantow i felgi 8,5 lub 9 cali ale warto.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

07 paź 2013, 12:38

Twardsze sprężyny=lepsza trakcja=mniejszy margines=gwałtowniejsza reakcja dsc.
Nic w tym dziwnego nie widzę...
Rules are made to be broken
LubMich
Posty: 720
Rejestracja: 27 wrz 2009, 12:55
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

07 paź 2013, 16:22

Natalia30 pisze:Falken HS449
tylko natalia kupuje zimówki... tak szerokie zimówki jak wypisaliście to chyba trochę nie za bardzo...
guardian, profil 205/45 a 225/40 jest prawie taki sam.. 2mm różnicy - i tak przy okazji jakiej szerokości felgę masz u siebie?
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

07 paź 2013, 17:16

LubMich, na pewno zimówki?
Natalia30 pisze:Na wiosnę planuje zakup opon
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
LubMich
Posty: 720
Rejestracja: 27 wrz 2009, 12:55
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

07 paź 2013, 17:19

hm.. no to te falken-y hs449 na wiosne to nie najlepszy zakup - bo to zimówki... :mrgreen:
matpilch
Donator
Donator
Posty: 4239
Rejestracja: 10 lut 2010, 18:44
Model: Inny
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

07 paź 2013, 19:03

ahahah :mrgreen:
miata lov!
guardian
Posty: 395
Rejestracja: 02 wrz 2012, 13:01
Model: NC
Lokalizacja: KrK

07 paź 2013, 20:43

LubMich pisze:
Natalia30 pisze:Falken HS449
tylko natalia kupuje zimówki... tak szerokie zimówki jak wypisaliście to chyba trochę nie za bardzo...
guardian, profil 205/45 a 225/40 jest prawie taki sam.. 2mm różnicy - i tak przy okazji jakiej szerokości felgę masz u siebie?


Ja jednak zrozumialem ze chodzi jej o letnie. :wink:

Święta racja ze wysokosc 205/45 i 225/40 to to samo - dlatego tez poszedlem w 215/45 - zawsze to nieco wiecej mieska na nasze nieprzyjazne drogi.

Moja felga ma szerokość 7" i szczerze to 215 (moze 225) to absolutna max szerokosc jaka powinno sie zakladac na nia.
RajdyWódaDupy
Natalia30
Posty: 26
Rejestracja: 21 mar 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

08 paź 2013, 10:33

No Hallo........No co Wy?? Na zimę!! Raz się człowiek pomyli i wielka afera tutaj!! :evil: Właśnie czekam na te Falkena HS, mam nadzieję że lada dzień będą i będę miała zaszczyt się nimi cieszyć :grin: Na lato mam upatrzone trzy modele opon..... 1. Pirelli
P Zero Nero 88W / 2. Bridgestone RE050A 88V / 3. Pirelli Euforia RUN ON FLAT.
Powiem Wam tak kochani, mam te info o oponach od znajomych którzy pracują w firmie TRW w Niemczech. Co prawda testują bardziej hamulce ale i dzielą się opinią opon :wink: Trasy mają różne, auta są testowane i w górach i na autostradach. Mają okazję testować różne modele samochodów, między innymi NC.....oraz wiele fajnych modeli :mrgreen: Mogę tylko przekazać dalej jakie opony to oni testowali. Dla każdego coś dobrego :smile: Nie wiem które wybiorę, poczytam jeszcze opinie. Póki co dzięki za porady. Aha, co prawda już zamówiłam te Falkeny ale na zimę polecają również Bridgestone LM2588VXL. Już się zastanawiałam czy nie zamienić ale cóż, najpierw zrobię test Falkena.
matpilch
Donator
Donator
Posty: 4239
Rejestracja: 10 lut 2010, 18:44
Model: Inny
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

08 paź 2013, 12:33

w sprawie opon zapraszamy tutaj :arrow: http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?t=415&start=1230
miata lov!
twix
Posty: 6
Rejestracja: 11 sie 2010, 9:58

08 paź 2013, 22:03

Dzięki za wskazówki.
Five jak NC ma czujnik przechyłu to wszystko tłumaczy.
Twardsze sprężyny, mniejszy przechył, późniejsza reakcja DSC.
Mnie ten setup bardzo się podoba ale widzę że moja druga połowa nie zawsze sobie z tym radzi. Ostatnio jak mnie Mazdą goniła to myślałem że ją będę musiał z bandy odklejać.
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5460
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

08 paź 2013, 22:57

Ponizej schemat ku potomonosci systemu DSC w NC. Interesujacy nas czujnik to "COMBINED SENSOR". Mierzy pochylenie auta i skręt wokół osi pionowej. Chyab widzialem go zaraz obok baku paliwa pod plastikami za plecami kierowcy ;)
Załączniki
Image1.png
DSC w NC
Image1.png (89.13 KiB) Przejrzano 1102 razy
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
twix
Posty: 6
Rejestracja: 11 sie 2010, 9:58

08 paź 2013, 23:45

Kto by się spodziewał takich bajerów.

Dzięki.
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2017
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

09 paź 2013, 12:51

Fiveopac pisze:Mierzy pochylenie auta i skręt wokół osi pionowej.


NC ma taki swój błędnik? Kosmos.
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5460
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

09 paź 2013, 15:02

Tylko w NC 2.0 ;) Nie wiem czy w NCFL(FL) DSC bylo seryjne juz przy 1.8.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2017
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

09 paź 2013, 15:25

Ten system się dubluje/uzupełnia z czujnikami ABS/innym czytnikiem prędkości obrotowej koła?
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
Pat
Posty: 22
Rejestracja: 04 lip 2013, 15:30
Lokalizacja: Szczecin

10 paź 2013, 13:04

Kim Son San pisze:Ten system się dubluje/uzupełnia z czujnikami ABS/innym czytnikiem prędkości obrotowej koła?

DSC używa czujników ABS do mierzenia prędkości obrotowej kół.

Tutaj jest fajny film obrazujący działanie DSC:
http://www.mazda.com.au/technology/dynamic-stability-control-dsc
ODPOWIEDZ