[NC] Obniżanie fotela / zmiana pochylenia siedziska

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

mgteam
Posty: 142
Rejestracja: 12 cze 2012, 10:02
Lokalizacja: Bydgoszcz

30 kwie 2013, 23:47

Pewnego dnia podczas wertowania tematów na forum naszych zagranicznych przyjaciół trafiłem na [URL=http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=319461] Seat Lowered -- Rear Seat Rail Anchor Mod[/URL]
Długo się nie zastanawiałem. Zabrałem się do roboty...

1. Wymontowanie fotela - 4 śruby + kostka pod siedzeniem. Nie ma co się rozpisywać. Odkręcamy, wypinamy i gotowe.

2. Ocena sytuacji.
Obrazek
Obrazek
Dwie szyny zakończone mocowaniami. Interesują nas tylko tylne.
Z moich obliczeń wynika, że różnica wysokości między spodem szyny, a miejscem przykręcenia fotela do podłogi to ok 3cm. Zatem trzeba to ustrojstwo wywalić.

3. Krzesanie iskier. Mocowanie trzyma się szyny za pomocą stalowego nitu (zaznaczony na czerwono oraz spawu (zaznaczony na żółto)
Obrazek
Nit albo rozwiercamy albo tak jak ja usuwamy przez zeszlifowanie łba, a spaw rozwiercamy wiertłem min 6. Można większe wtedy mocowanie odpadnie samo jednak wolałem użyć mniejszego + trochę siły żeby nie osłabiać szyny.

4. Odpadło.
Tak wygląda goła szyna po usunięciu rdzy i psiknięciu czarną antykorozją.
Obrazek

5. Skręcamy.
Docinamy płaskownik, naginamy o parę stopni w okolicach 2/3 długości, wiercimy otwory o średnicy i rozstawie tak jak w szynie i skręcamy. Opiszę dokładniej co i jak po majówce.
A wygląda to tak:
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Moim zdaniem jest to dość bezpieczny sposób obniżenia fotela o ok 3cm. Siedzi się wygodniej, wyższe osoby nie szorują głową o dach, wiaterek mniej targa fryzurą, a i w razie (odpukać) rolki głowa będzie niżej. Można nowe mocowanie dopracować naginając je co da dodatkowe parę mm, ale nie chciało mi się bawić.

Polecam :kciuk:
Obrazek
zoharek
Posty: 1304
Rejestracja: 24 maja 2010, 12:26
Model: Inny
Wersja: Subaru Outback H6
Lokalizacja: Łódź

01 maja 2013, 8:41

Też znalazłem ten wątek i też zamierzam wdrożyć ;) Jaką blachę użyłeś?
mgteam
Posty: 142
Rejestracja: 12 cze 2012, 10:02
Lokalizacja: Bydgoszcz

06 maja 2013, 12:24

zoharek pisze:Też znalazłem ten wątek i też zamierzam wdrożyć ;) Jaką blachę użyłeś?

Zawias z marketu budowlanego gr. 4mm, szer. 40mm :razz:
Obrazek
matpilch
Donator
Donator
Posty: 4239
Rejestracja: 10 lut 2010, 18:44
Model: Inny
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

06 maja 2013, 15:55

ja się tylko zastanawiam, co w razie wypadku.
po pierwsze - nie wiadomo jak toto się zachowa, po drugie - co na to ubezpieczenie..
myśleliście o tym moze? bo mod jest kuszący, ale nie wiem czy chce polegać na byle blaszce z praktikera
miata lov!
Awatar użytkownika
himber
Donator
Donator
Posty: 2223
Rejestracja: 07 cze 2011, 20:26
Model: NB FL
Lokalizacja: LBN
Kontakt:

06 maja 2013, 16:07

Zawsze można zapięcie pasa odkręcić z fotela i przykręcić do tunelu środkowego. W razie dzwona fotel z kierowcą zatrzyma się na pasach.
MazDRUnia NC 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=30297
DorotkaMonster NB 1.6T - viewtopic.php?f=22&t=6665
Ozonowanie Lublin
Tebe
Posty: 10
Rejestracja: 05 maja 2013, 15:40
Lokalizacja: München

06 maja 2013, 18:59

matpilch pisze:ja się tylko zastanawiam, co w razie wypadku.
po pierwsze - nie wiadomo jak toto się zachowa, po drugie - co na to ubezpieczenie..
myśleliście o tym moze? bo mod jest kuszący, ale nie wiem czy chce polegać na byle blaszce z praktikera


Faktycznie istnieje obawa, że coś pójdzie nie tak, ale z drugiej strony oryginał nie robi wrażenia zbyt solidnego. Wciąż przymierzam się do MX-5, dzisiaj miałem okazję w niej usiąść i przy podsunięciu fotela do przodu i "położeniu" oparcia miałem wrażenie, że dopiero wtedy głowa kończyła mi się razem z pałąkiem (czyli wciąż niebezpiecznie). Czy możesz mi w związku z tym powiedzieć jakiego jesteś wzrostu i na jakiej wysokości jest Twoja głowa (względem "roll bara") po tej przeróbce? Widzę, o ile obniżył się fotel, ale jestem ciekaw na ile ta zmiana jest satysfakcjonująca.
kantOS
Posty: 354
Rejestracja: 18 lip 2009, 23:00
Lokalizacja: Szczecin

06 maja 2013, 20:11

Myślę że "bawienie się" w okolicach szyn to niezbyt dobry i bezpieczny pomysł.
Już bardziej polecam wycięcie gąbki przy stelażu pod fotele. Siedzisko sie obniży a nie będziemy ingerować w konstrukcję z zakresu bezpieczeństwa.
人馬一体
mgteam
Posty: 142
Rejestracja: 12 cze 2012, 10:02
Lokalizacja: Bydgoszcz

07 maja 2013, 0:39

Nie robiłbym tego modu w ten sposób gdyby miało to wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo. Myślicie, że uderzenie, szarpnięcie czy inne skutki wypadku szybciej zetną 4 śruby niż oryginalne 2 nity + punktowy zgrzew? Poza tym zastosowany przeze mnie płaskownik jest dwa razy grubszy i 1,5 raza szerszy od oryginalnego uchwytu. Zawsze można spawać, ale w moim wykonaniu powrót do oryginału to 15min z jednym kluczem w ręku. Każdy zrobi jak uważa z mojej strony to tylko propozycja :wink:

Co do wysokości... głowa pójdzie o tyle niżej o ile obniżymy siedzisko. W tym przypadku ok 3cm. Osobiście lubię siedzieć dość pionowo tym bardzie zdecydowałem się na ten mod.
182cm wzrostu i mimo obniżenia przy moim ulubionym ustawieniu fotela głowa nadal nad rollbarem (właściwie tylko włosy :razz: ).
Obrazek
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5460
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

09 maja 2013, 15:01

mgteam, dobra modyfikacja, zastanawialem sie kilka razy nad nią, musze sie kiedys przymierzyc do twojego siedziska. Dzieki za swietny opis modyfikacji. Jesli kiedys zabiore sei za modyfikacje oparcia fotela to sie kusze na podobny mod, moze nawet powycinam te blaszki na cnc z nierdzewki to bedzie dla potomnych ;)
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
michan
Donator
Donator
Posty: 679
Rejestracja: 10 lip 2012, 19:43
Lokalizacja: Marki

09 maja 2013, 16:31

kantOS pisze:Już bardziej polecam wycięcie gąbki przy stelażu pod fotele


Tylko, że nie ma tam co wycinać. :razz:
Awatar użytkownika
skuri
Posty: 404
Rejestracja: 03 lip 2012, 20:39
Lokalizacja: Gdańsk

09 maja 2013, 22:28

A co gdyby zamiast płaskownika, oryginalny element -odwrócić ?-widać to doskonale na foto nr.2-tzn. przykręcić na odwrót,tak jakby od góry. Jest to technicznie możliwe ? Podejrzewam iż ma on swoją jako taką wytrzymałość i można go <trochę nagiąć>. Czy przy tym modzie, jako że robimy tylko tylne mocowanie, pozycja w fotelu nie jest hmmm.....dziwna.
mgteam
Posty: 142
Rejestracja: 12 cze 2012, 10:02
Lokalizacja: Bydgoszcz

10 maja 2013, 10:31

Fiveopac pisze:powycinam te blaszki na cnc z nierdzewki to bedzie dla potomnych

... dla potomnych trzystukilowych hamburgerów :lol:

skuri pisze:A co gdyby zamiast płaskownika, oryginalny element -odwrócić ?-widać to doskonale na foto nr.2-tzn. przykręcić na odwrót,tak jakby od góry. Jest to technicznie możliwe ?

Technicznie nie jest to możliwe. Przy pierwszym podejściu pomyślałem o tym samym, ale przy przymiarce wyszło, że ten element jest zbyt mocno wygięty i całość opiera się na zgięciu, a nie w miejscu przykręcenia do podłogi. Mam nadzieję, że się rozumiemy :wink:
skuri pisze:
Czy przy tym modzie, jako że robimy tylko tylne mocowanie, pozycja w fotelu nie jest hmmm.....dziwna.

Nie czuć większej różnicy, ale jeśli już to w moim odczuciu jest to zmiana na plus.
Obrazek
Awatar użytkownika
meo87
Posty: 327
Rejestracja: 30 kwie 2013, 17:45
Model: NC
Wersja: NC
Lokalizacja: Nowy Sącz

14 maja 2013, 21:29

Świetny pomysł! Chciałem go zrealizować w NB ale niestety tutaj jest to inaczej rozwiązane i nie da się tak zrobić:/

[URL=http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b040410341b5cef0]Obrazek[/URL][URL=http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=51109f5ee2cd247c]Obrazek[/URL]
mgteam
Posty: 142
Rejestracja: 12 cze 2012, 10:02
Lokalizacja: Bydgoszcz

15 maja 2013, 11:05

meo87 pisze:Świetny pomysł! Chciałem go zrealizować w NB ale niestety tutaj jest to inaczej rozwiązane i nie da się tak zrobić:/

Fakt widze, że w NB standardowo jest na płasko także nie ma na czym obniżyć.

Może sposobem kantOS'a?
kantOS pisze:polecam wycięcie gąbki przy stelażu pod fotele


Dodam, że w Daewoo Matiz działa sposób z NC. Jest dokładnie tak samo :mrgreen:
Obrazek
Marcin30
Posty: 440
Rejestracja: 03 cze 2011, 9:52
Lokalizacja: Białystok

14 cze 2013, 11:24

Mod niemożliwy do przeprowadzenia w polifcie.
mayones
Posty: 99
Rejestracja: 07 cze 2010, 21:32
Model: NC
Lokalizacja: Polska

14 cze 2013, 11:54

mgteam - świetny mod! Sam mam 184cm i też chętnie schowałbym czuprynę ;-). Czy mógłbyś zamieścić jakąś fotkę top-down po przeróbce która pokaże całe auto? Jestem ciekawy czy ta różnica wysokości fotela/stylebara nie wychodzi niekorzystnie bo mam wrażenie że konstruktor specjalnie zrobił to "podbicie" żeby wyrównać wysokość obu elementów.

Jeszcze raz gratki za pomysł! :winner:
Yaskier
Posty: 244
Rejestracja: 09 maja 2011, 20:50
Lokalizacja: Sosnowiec

17 cze 2013, 11:02

Marcin30 pisze:Mod niemożliwy do przeprowadzenia w polifcie.


Mógłbyś rozwinąć proszę? Tam chyba są inne mocowania o ile się nie mylę, ale dokładnie tematu nie badałem.
Marcin30
Posty: 440
Rejestracja: 03 cze 2011, 9:52
Lokalizacja: Białystok

17 cze 2013, 22:57

W NcFl są płaskie mocowania foteli. Nie ma już czego obniżać.
mgteam
Posty: 142
Rejestracja: 12 cze 2012, 10:02
Lokalizacja: Bydgoszcz

18 cze 2013, 10:41

Czyli po tym modzie w NC siedzi się jak w NCFL... fajnie :smile:
Obrazek
Marcin30
Posty: 440
Rejestracja: 03 cze 2011, 9:52
Lokalizacja: Białystok

18 cze 2013, 10:43

Na to wygląda :wink:
matpilch
Donator
Donator
Posty: 4239
Rejestracja: 10 lut 2010, 18:44
Model: Inny
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

18 cze 2013, 11:34

to może mocowanie z NCfl przełożyć do NC?
miata lov!
mgteam
Posty: 142
Rejestracja: 12 cze 2012, 10:02
Lokalizacja: Bydgoszcz

18 cze 2013, 14:48

No tak tylko skąd wziąć takie mocowania? To jest część zespolona z prowadnicami (przynajmniej w NC) także w grę wchodzi tylko i wyłącznie szaber.
Obrazek
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

17 lis 2013, 20:44

pytanko :) jak gruby ma byc taki plaskownik ;)
Obrazek
Obrazek
guardian
Posty: 395
Rejestracja: 02 wrz 2012, 13:01
Model: NC
Lokalizacja: KrK

19 lis 2013, 10:06

tmx89 pisze:pytanko :) jak gruby ma byc taki plaskownik ;)


4-5mm ani mniej (bedzie sie uginal) ani wiecej (przerost formy a poza tym ciezko wygiac w imadle)
RajdyWódaDupy
zoharek
Posty: 1304
Rejestracja: 24 maja 2010, 12:26
Model: Inny
Wersja: Subaru Outback H6
Lokalizacja: Łódź

19 lis 2013, 10:34

A mógłby ktoś podać długości, rozstawy otworów, etc? Coby nie wyjmować fotela 2x... :)
wojteq
Posty: 351
Rejestracja: 18 sty 2013, 6:31
Lokalizacja: Katowice

19 lis 2013, 11:05

airbag fotela nie zgłasza problemu po odpięciu i ponownym zapięciu?
grzes pisze:Wiesz do czego to służy? JA wiem ze nie wiesz(...) Człowieku, żebym ja się z Tobą kłócił o takie sprawy to musisz jeszcze spędzić w garażu i internecie pare tysięcy godzin na skrupulatnym uczeniu się tego, czego się w garażu i internecie nauczyć nie da (...)Na żywo, zweryfikujemy kto ma jakie zaplecze merytoryczne(...) bo ja nie mam nic Tobie do udowodnienia...
zoharek
Posty: 1304
Rejestracja: 24 maja 2010, 12:26
Model: Inny
Wersja: Subaru Outback H6
Lokalizacja: Łódź

19 lis 2013, 11:06

nie
wojteq
Posty: 351
Rejestracja: 18 sty 2013, 6:31
Lokalizacja: Katowice

19 lis 2013, 11:08

podziękował!
To jeszcze jedno pytanie, jeżeli modyfikujemy tylko tylne mocowanie to nachylenie siedziska się zmienia?
grzes pisze:Wiesz do czego to służy? JA wiem ze nie wiesz(...) Człowieku, żebym ja się z Tobą kłócił o takie sprawy to musisz jeszcze spędzić w garażu i internecie pare tysięcy godzin na skrupulatnym uczeniu się tego, czego się w garażu i internecie nauczyć nie da (...)Na żywo, zweryfikujemy kto ma jakie zaplecze merytoryczne(...) bo ja nie mam nic Tobie do udowodnienia...
zoharek
Posty: 1304
Rejestracja: 24 maja 2010, 12:26
Model: Inny
Wersja: Subaru Outback H6
Lokalizacja: Łódź

19 lis 2013, 11:51

Odpowiedz sobie sam na to pytanie :P
wojteq
Posty: 351
Rejestracja: 18 sty 2013, 6:31
Lokalizacja: Katowice

19 lis 2013, 12:23

Dopiero teraz przyuważyłem, że w pierwszym poście jest link :mrgreen:
grzes pisze:Wiesz do czego to służy? JA wiem ze nie wiesz(...) Człowieku, żebym ja się z Tobą kłócił o takie sprawy to musisz jeszcze spędzić w garażu i internecie pare tysięcy godzin na skrupulatnym uczeniu się tego, czego się w garażu i internecie nauczyć nie da (...)Na żywo, zweryfikujemy kto ma jakie zaplecze merytoryczne(...) bo ja nie mam nic Tobie do udowodnienia...
ODPOWIEDZ