Kuraka poradnik podpicia ogrzewania tylnej szyby
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
Jeśli posiadasz hardtop (lub ogrzewaną miękką szybę) i nie wiesz jak to podłączyć do samochodu, oto udzielam informacji.
Twoja Mazda:
- moze miec fabryczną instalację pod ogrzewanie szyby
- lub nie
W drugim przypadku... no cóż, wystarczy przeciągnąć dwa grube kable od akumulatora poprzez bezpiecznik 10A, oraz wpiąć w kabel gdzieś po drodze przekaźnik domyślnie wyłączony. Następnie ten przekaźnik podpinamy przez włącznik po 12V i wszystko działa. Można użyć podświetlanego przycisku, żeby wiedzieć kiedy ogrzewanie jest włączone.
Jak sprawdzić czy posiadasz fabryczną instalację?
W bagażniku, z tyłu, zaraz pod zatrzaskiem zamka znajduje się gniazdo.
Jeśli jest w nim przekaźnik, przejdź do punku 2.
Jeśli jest gniazdo, a nie ma przekaźnika, przejdź do punku 1.
Jeśli nie ma gniazda... nie masz instalacji.
1. Instalacja uniwersalnego przekaźnika w miejsce oryginalnego
Potrzebny będzie zwykły przekaźnik samochodowy, proponuję taki z mocowaniem na śrubkę:
ponieważ będzie go łatwo zafiksować w bagażniku.
W komplecie z przekaźnikiem będą też konektorki, będzie potrzebne ich 10.
Potrzebne będą też kabelki.
Gniazdo znajdujące się w bagażniku ma do siebie podpięte 4 kable.
Z nich 2 są grube, a 2 cienkie.
Te grube, jak się łatwo domyślić, prowadzą prąd do szyby, natomiast te dwa cienkie odpowiadają za sterowanie przekaźnikiem.
Zakupiony wcześniej w dowolnym sklepie przekaźnik posiada oznaczenie podobne do tego:
Kiedy poprzez ten zawijas (cewkę) płynie prąd, to przełącznik się zamyka i prąd z nózki wejściowej może płynąć przez nóżkę wyjściową.
Lutujemy teraz 4 krótkie kabelki z konektorkiem z jednej strony i kawałkiem blaszki z drugiej - będziemy to łączyć do fabrycznego gniada. Pamiętaj żeby zaizolować blaszki i konektorki! Koszulka termokurczliwa załatwia sprawę, ale czarna izolacja robi to równie dobrze.
Łączymy:
jeden cienki kabelek z jedną nóżką cewki (na przekaźniku najpewniej 86)
drugi cienki kabelek z drugą nóżką cewki (na przekaźniku najpewniej 85)
pierwszy gruby kabel z nóżką wejściową przekaźnika (prawdopodonie 30)
drugi gruby kabel z nóżką wyjściową, u nas będzie to ta zewnętrzna (domyślnie wyłączona), 87.
Przekaźnik zamontowany!
Pamiętaj żeby poizolować połączenia! To ze zdjęć to moja wersja eksperymentalna, no i elektryka prąd nie tyka! Ciebie trzaśnie!
2. Bezpiecznik ogrzewania szyby
Obok akumulatora znajduje się taki magiczny dzynks, z przykrywką lub bez, a w nim miejsce na dwa bezpieczniki.
Pierwszy jest od chowanej anteny, drugi właśnie od ogrzewania tylnej szyby.
Oba z nich mają wartość 10A. Ponieważ nie pamiętam który jest który, wkładamy dwa (:
W nadziei że nie ma zwarcia wkładamy bezpiecznik do gniazda... i kompletnie nic się nie dzieje.
Jeśli coś się stało, to bardzo źle (:
Idziemy teraz na fotel kierowcy:
3. Montaż włącznika do ogrzewania tylnej szyby
Nie zamykając bagażnika, by słyszeć jak cyka przekaźnik, zdejmij osłonę pod kierownicą (trzyma się na dwóch śrubkach). Odnajdź tam wtyczkę (możliwe że niebieską) która ma 5 kabelków:
- niebieski
- niebieski/czarny
- niebieski/czerwony
- niebieski/zółty
- czarny
Czarny i niebieski/czarny odpowiadają za odpalenie przekaźnika w bagażniku.
Wczepiamy zatem przycisk między niebieski a niebieski/czarny:
I montujemy nasz przycisk w dashu:
Fotek z produkcji włącznika nie ma, ale jest to najzwyklejszy przełącznik który ma dwie nóżki, więc problemu z lutowaniem nie ma. Ten przełącznik jest umieszczony w zaślepce (czymś co było wcześniej zaślepka).
Dioda obok jest dla zmyłki, bo jest od alarmu (:
Mając to zrobione, przy włączeniu zapłonu i zabawie przyciskiem przekaźnik powinien cykać.
Pamiętaj żeby poizolować połączenia!
4. Podpięcie kabelków do samej szyby
No i tutaj jest tak naprawdę największa zagwostka (:
Ale po kolei:
Potrzebujesz dwa długie, grube kabelki i jeden gruby, krótki.
Jeden długi z dwóch stron powinien mieć konektorki.
Drugi gruby z dwóch stron powinien mieć konektorki, a oprócz tego z jednego konektorka niech wychodzi drugi kabelek - krótki - też z konektorkiem.
Wtyczka w aucie ma dwa piny obok siebie i jeden wyżej (albo niżej). Ten samotny to +12V, te obok siebie to masa. Masy łączymy ze sobą oraz z grzałką, pojedynczy 12V - z grzałką.
Tak jest w mojej NA. W Twojej MX może być inaczej. Polecam sprawdzić najpierw miernikiem... chociaż...
Jeśli jest ta instrukcja nieczytelna, podeślę fotki.
5. Test!
Nachuchaj w samochodzie i poczekaj aż zaparuje... włącz zapłon i ogrzewanie tylnej szyby. Świeci się kontrolka w zegarach!
Szyba odmarza w zastraszającym tempie! Udało się! Możesz teraz spokojnie napić się piwa.
Rytuał drutingu na dzisiaj został dokonany!
Uwagi
Wypadałoby do zabaw z prądem odłączyć akumulator. Szczególnie łatwo zrobić zwarcie przy podłączaniu przekaźnika.
Podejścia do grzania tylnej szyby są tak różne, jak same MXy. Do 94 roku nie ma przełącznika ogrzewania, włącza się ono automatycznie na 7 minut po każdym włączeniu nawiewu. W późniejszych jest normalniej.
Co więcej! Może się tak nawet zdarzyć że będzie kontrolki ogrzewania szyby w klastrze zegarów... w tych sytuacjach odsyłam do schematów na http://www.mellens.net/mazda/
Sam tę instalację ogarniałem ubiegłej zimy, więc spory kawałek czasu od teraz. Mam nadzieję że jest w miarę jasno i czytelnie, i nic nie pokręciłem. Pamiętajcie, wszystko drutujecie na własną odpowiedzialność!
Co teraz? Co dalej?
Przed jesiennymi i zimowymi chłodami polecam:
- ogrzewanie lusterek
- podgrzewanie siedzień
- regulację cięgna miksera gorącego/zimnego powietrza - oczywiście na cieplejsze. kabina MX-5 nagrzewa się błyskawicznie.
Miłego drutowania oraz niewielu spięć!=
Twoja Mazda:
- moze miec fabryczną instalację pod ogrzewanie szyby
- lub nie
W drugim przypadku... no cóż, wystarczy przeciągnąć dwa grube kable od akumulatora poprzez bezpiecznik 10A, oraz wpiąć w kabel gdzieś po drodze przekaźnik domyślnie wyłączony. Następnie ten przekaźnik podpinamy przez włącznik po 12V i wszystko działa. Można użyć podświetlanego przycisku, żeby wiedzieć kiedy ogrzewanie jest włączone.
Jak sprawdzić czy posiadasz fabryczną instalację?
W bagażniku, z tyłu, zaraz pod zatrzaskiem zamka znajduje się gniazdo.
Jeśli jest w nim przekaźnik, przejdź do punku 2.
Jeśli jest gniazdo, a nie ma przekaźnika, przejdź do punku 1.
Jeśli nie ma gniazda... nie masz instalacji.
1. Instalacja uniwersalnego przekaźnika w miejsce oryginalnego
Potrzebny będzie zwykły przekaźnik samochodowy, proponuję taki z mocowaniem na śrubkę:
ponieważ będzie go łatwo zafiksować w bagażniku.
W komplecie z przekaźnikiem będą też konektorki, będzie potrzebne ich 10.
Potrzebne będą też kabelki.
Gniazdo znajdujące się w bagażniku ma do siebie podpięte 4 kable.
Z nich 2 są grube, a 2 cienkie.
Te grube, jak się łatwo domyślić, prowadzą prąd do szyby, natomiast te dwa cienkie odpowiadają za sterowanie przekaźnikiem.
Zakupiony wcześniej w dowolnym sklepie przekaźnik posiada oznaczenie podobne do tego:
Kiedy poprzez ten zawijas (cewkę) płynie prąd, to przełącznik się zamyka i prąd z nózki wejściowej może płynąć przez nóżkę wyjściową.
Lutujemy teraz 4 krótkie kabelki z konektorkiem z jednej strony i kawałkiem blaszki z drugiej - będziemy to łączyć do fabrycznego gniada. Pamiętaj żeby zaizolować blaszki i konektorki! Koszulka termokurczliwa załatwia sprawę, ale czarna izolacja robi to równie dobrze.
Łączymy:
jeden cienki kabelek z jedną nóżką cewki (na przekaźniku najpewniej 86)
drugi cienki kabelek z drugą nóżką cewki (na przekaźniku najpewniej 85)
pierwszy gruby kabel z nóżką wejściową przekaźnika (prawdopodonie 30)
drugi gruby kabel z nóżką wyjściową, u nas będzie to ta zewnętrzna (domyślnie wyłączona), 87.
Przekaźnik zamontowany!
Pamiętaj żeby poizolować połączenia! To ze zdjęć to moja wersja eksperymentalna, no i elektryka prąd nie tyka! Ciebie trzaśnie!
2. Bezpiecznik ogrzewania szyby
Obok akumulatora znajduje się taki magiczny dzynks, z przykrywką lub bez, a w nim miejsce na dwa bezpieczniki.
Pierwszy jest od chowanej anteny, drugi właśnie od ogrzewania tylnej szyby.
Oba z nich mają wartość 10A. Ponieważ nie pamiętam który jest który, wkładamy dwa (:
W nadziei że nie ma zwarcia wkładamy bezpiecznik do gniazda... i kompletnie nic się nie dzieje.
Jeśli coś się stało, to bardzo źle (:
Idziemy teraz na fotel kierowcy:
3. Montaż włącznika do ogrzewania tylnej szyby
Nie zamykając bagażnika, by słyszeć jak cyka przekaźnik, zdejmij osłonę pod kierownicą (trzyma się na dwóch śrubkach). Odnajdź tam wtyczkę (możliwe że niebieską) która ma 5 kabelków:
- niebieski
- niebieski/czarny
- niebieski/czerwony
- niebieski/zółty
- czarny
Czarny i niebieski/czarny odpowiadają za odpalenie przekaźnika w bagażniku.
Wczepiamy zatem przycisk między niebieski a niebieski/czarny:
I montujemy nasz przycisk w dashu:
Fotek z produkcji włącznika nie ma, ale jest to najzwyklejszy przełącznik który ma dwie nóżki, więc problemu z lutowaniem nie ma. Ten przełącznik jest umieszczony w zaślepce (czymś co było wcześniej zaślepka).
Dioda obok jest dla zmyłki, bo jest od alarmu (:
Mając to zrobione, przy włączeniu zapłonu i zabawie przyciskiem przekaźnik powinien cykać.
Pamiętaj żeby poizolować połączenia!
4. Podpięcie kabelków do samej szyby
No i tutaj jest tak naprawdę największa zagwostka (:
Ale po kolei:
Potrzebujesz dwa długie, grube kabelki i jeden gruby, krótki.
Jeden długi z dwóch stron powinien mieć konektorki.
Drugi gruby z dwóch stron powinien mieć konektorki, a oprócz tego z jednego konektorka niech wychodzi drugi kabelek - krótki - też z konektorkiem.
Wtyczka w aucie ma dwa piny obok siebie i jeden wyżej (albo niżej). Ten samotny to +12V, te obok siebie to masa. Masy łączymy ze sobą oraz z grzałką, pojedynczy 12V - z grzałką.
Tak jest w mojej NA. W Twojej MX może być inaczej. Polecam sprawdzić najpierw miernikiem... chociaż...
Jeśli jest ta instrukcja nieczytelna, podeślę fotki.
5. Test!
Nachuchaj w samochodzie i poczekaj aż zaparuje... włącz zapłon i ogrzewanie tylnej szyby. Świeci się kontrolka w zegarach!
Szyba odmarza w zastraszającym tempie! Udało się! Możesz teraz spokojnie napić się piwa.
Rytuał drutingu na dzisiaj został dokonany!
Uwagi
Wypadałoby do zabaw z prądem odłączyć akumulator. Szczególnie łatwo zrobić zwarcie przy podłączaniu przekaźnika.
Podejścia do grzania tylnej szyby są tak różne, jak same MXy. Do 94 roku nie ma przełącznika ogrzewania, włącza się ono automatycznie na 7 minut po każdym włączeniu nawiewu. W późniejszych jest normalniej.
Co więcej! Może się tak nawet zdarzyć że będzie kontrolki ogrzewania szyby w klastrze zegarów... w tych sytuacjach odsyłam do schematów na http://www.mellens.net/mazda/
Sam tę instalację ogarniałem ubiegłej zimy, więc spory kawałek czasu od teraz. Mam nadzieję że jest w miarę jasno i czytelnie, i nic nie pokręciłem. Pamiętajcie, wszystko drutujecie na własną odpowiedzialność!
Co teraz? Co dalej?
Przed jesiennymi i zimowymi chłodami polecam:
- ogrzewanie lusterek
- podgrzewanie siedzień
- regulację cięgna miksera gorącego/zimnego powietrza - oczywiście na cieplejsze. kabina MX-5 nagrzewa się błyskawicznie.
Miłego drutowania oraz niewielu spięć!=
Ostatnio zmieniony 27 sty 2021, 18:34 przez Kurak, łącznie zmieniany 5 razy.
Moze faktycznie masz to na timerze... albo nie masz instalacji (: teraz juz nie pamietam, chociaz coś mi świta że kiedyś nad tym dywagowaliśmy.
- Bardock
- Posty: 1863
- Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
- Model: Inny
- Wersja: S3 1.8T
- Lokalizacja: Warszawa
Tak, rozmawialiśmy. Dobrze pamiętam, że timer może być schowany gdzieś za fotelem pasażera? a ogrzewanie włączało się samo po włączeniu dmuchawki?
Generalnie auto kiedyś miało HT i ma instalacje do ogrzewanie szybki
Generalnie auto kiedyś miało HT i ma instalacje do ogrzewanie szybki
Nie, timer powinien byc 'Imasen timer unit' albo podobnie i powinien byc gleboko pod kierownica, przy scianie grodziowej, nieopodal zoltego 'circuit opening relay'.
A to ja się podłącze z ciut innym pytaniem, ale również w tej tematyce, mianowicie: Mam HT bez podgrzewanej szyby - da się to przeżyć, jednak w tej konfiguracji również nie działają mi podgrzewane lusterka (załączają się automatycznie z podgrzewaniem tylnej szyby w sofcie - softtop jest down pod HT). Czy da się jakoś uruchomić lusterka przy złożonym sofcie?? Dodam, że odpięcie wtyczki z dachu nie pomaga.
Zależy jak masz podpięte lusterka. Jeśli szeregowo z ht (a tak wynika) to wystarczy zewrzeć piny od grzania szyby i powinno banglać.
Ale miej zapasowy bezpiecznik, tak na wszelki wypadek
Ale miej zapasowy bezpiecznik, tak na wszelki wypadek
Kurak pisze:Zależy jak masz podpięte lusterka. Jeśli szeregowo z ht (a tak wynika) to wystarczy zewrzeć piny od grzania szyby i powinno banglać.
Ale miej zapasowy bezpiecznik, tak na wszelki wypadek
Czyli proponujesz odpiąć wtyczkę od ST i tam w kostce je zewrzeć poprzez bezpiecznik?? Nie działa to dodatkowo jakoś tak, że jak ST jest założony, to dodatkowo umasowywuje obwód??
prex pisze:Czyli proponujesz odpiąć wtyczkę od ST i tam w kostce je zewrzeć poprzez bezpiecznik?? Nie działa to dodatkowo jakoś tak, że jak ST jest założony, to dodatkowo umasowywuje obwód??
Masz we wtyczce 3 piny (taj w aucie). Dwie masy i plusa. Masy maja byc zwarte do siebie i do dachu, a plus tylko do dachu. Na mellens.net są schematy do NB (:
- Kim Son San
- Posty: 2017
- Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
- Model: ND
- Wersja: 200+
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Cała strona wątku, zdjęcia, pytania i odpowiedzi, a ja ciągle nie wiem jak podpić ogrzewanie tylnej szyby. Próbuję, próbuję i moje ogrzewanie dalej trzeźwe chodzi
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
Naprawiłem obrazki, zima idzie, grzejta się ludzie.
prex pisze:Czyli proponujesz odpiąć wtyczkę od ST i tam w kostce je zewrzeć poprzez bezpiecznik?? Nie działa to dodatkowo jakoś tak, że jak ST jest założony, to dodatkowo umasowywuje obwód??
A i jest tak faktycznie, że niektóre ST mają stycznik który blokuje grzanie szyby jeśli ST jest złożony, ale wydaje mi się że to dopiero w NB weszło.
- Alex
- Donator
- Posty: 4595
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
Kurak pisze:Naprawiłem obrazki, zima idzie, grzejta się ludzie.
nieizolowane konektory
powinno byc cos takiego
albo termokurcz na caly konektor, nie tylko koncowke z kablem. No chyba ze ktos lubi fajerwerki
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Kurak pisze:Pamiętaj żeby poizolować połączenia! To ze zdjęć to moja wersja eksperymentalna, no i elektryka prąd nie tyka!
Na obrazkach jest wersja deweloperska!
odkopię
Masz może fotki z pkt. 2?
Mam aktualnie dach z grzaną szybą ale we wtyczce jest brak prądu
Masz może fotki z pkt. 2?
Mam aktualnie dach z grzaną szybą ale we wtyczce jest brak prądu
Oto złoty szpadel dla mnie, naprawiłem obrazki w poście.