[NB] Kierownica i naba

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

09 mar 2014, 11:13

DEXTER pisze:Wychodzę z założenia, że płaską. Ewentualny dystans lub QR można dołożyć.

Sugestie?


Imho, nikt nie jest w stanie Tobie doradzić , nawet przy takie samej budowie, wzroście ludzie moją różne indywidualne preferencje dla pozycji za kierownicą . Ja kupiłem płaską kiere , naba OMP + 1,5 cm przejściówka OMP/Nardi , więc wszystko się skończy podobnie jak seria pewnie . I teraz w zależności od tego , na jakiej wysokości wyląduje kubeł i jaka będzie pozycja - dobiorę lub nie odpowiedni dystans . QR skreślam - szkoda budżetu na NRG (choć jest świetny) , a z D1 nie będę ryzykował ...
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

11 mar 2014, 8:02

ktos mi podpowie czym najlepiej ściągnąć kierownice z tego wieloklinu ? chyba dziś kupie ściagacz.
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

11 mar 2014, 9:19

Bardock pisze:ktos mi podpowie czym najlepiej ściągnąć kierownice z tego wieloklinu ? chyba dziś kupie ściagacz.

Sciagacz sie nazywa rece. Luzujesz nakretke kierownicy, ale nie odkrecasz do konca. Potem szarpiesz "jak by jutra mialo nie byc" (nakretke zostawiasz, bo jak kiera w koncu pusci, to mozna sobie twarz uszkodzic).
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

11 mar 2014, 9:28

ree pisze:
Bardock pisze:ktos mi podpowie czym najlepiej ściągnąć kierownice z tego wieloklinu ? chyba dziś kupie ściagacz.

Sciagacz sie nazywa rece. Luzujesz nakretke kierownicy, ale nie odkrecasz do konca. Potem szarpiesz "jak by jutra mialo nie byc" (nakretke zostawiasz, bo jak kiera w koncu pusci, to mozna sobie twarz uszkodzic).


+1, ewentualnie robisz to w kasku do amerykańskiego footballu :lol:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

11 mar 2014, 9:36

Panie za żadne skarby nie chce puścić :/
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

11 mar 2014, 9:40

Lewa, prawa, lewa, prawa... musi puścić, bo nie jest ciasno pasowana w tym miejscu..
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

11 mar 2014, 9:49

Robiłem tak. Patrząc na te rowki to nawet nie drgnie. Ale spróbuje jeszcze raz dziś tak zrobić, a jak nei pójdzi eto kupuje ściągacz :/
Mar
Posty: 114
Rejestracja: 03 lut 2014, 17:03

11 mar 2014, 9:55

Olej ściągacz - szkoda czasu i kasy. Potrzeba tylko troszkę więcej cierpliwości. Mi też się wydawało, ze nie ma szans ale spokojnie ciągnąłem do siebie (mocno ale bez przesady) i kręciłem raz lewo, raz prawo - w końcu poszło.
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

11 mar 2014, 10:05

Szarp jak bys chcial ster urwac, tylko zostaw poluzowana nakretke, zebys potem ze zlamanym nosem nie jechal do szpitala.
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

11 mar 2014, 10:41

ja szarpalem najpierw dwoma i tez nie bylo efektu, ale pozniej szarpalem na zmiane z kazdej strony (lewa,prawa, gora dol) i ladnie zeszla chyba po jednej serii 8-)
Obrazek
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

21 kwie 2014, 20:00

Dobry!

Pytanka dwa mam po montażu kiery "jestem F&F" :P

Pierwsze:
Jak rozkminić klakson? Mam dwa przyciski zmostkowane zakończone wsuwką męską. Rozumiem, że OEM wtyczkę wychodzącą z kolumny, która fabrycznie wpina się w dynks obok air baga należy przerobić. Ale jak i czym? Jakaś płytka z bolcem, który styka się z blaszką w nabie? A dalej od naby do wsuwki w kierze?

Mam od spodu naby taka okrągła miedziana blaszka.


Drugie:
Jak ogarnąć odbijanie kierunków? Dziurki w nabie były inaczej ustawione (przy montażu naby napisem TOP we właściwą stronę) niż w OEM kierze. Mógłbym ustawić inaczej nabę, ale wtedy TOP będzie np. na dole. Pytanie: Czy można ją obracać, żeby była mniej więcej ustawiona dziurkami jak ori kierownica? Czy odwiercić nowe otworki w nabie? Obecnie kierunki odbijają, albo za wcześnie, albo nie odbijają. Trochę to irytuje.

Pozdr.
DEX
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

21 kwie 2014, 21:04

DEXTER pisze:Jak rozkminić klakson? Mam dwa przyciski zmostkowane zakończone wsuwką męską. Rozumiem, że OEM wtyczkę wychodzącą z kolumny, która fabrycznie wpina się w dynks obok air baga należy przerobić. Ale jak i czym? Jakaś płytka z bolcem, który styka się z blaszką w nabie? A dalej od naby do wsuwki w kierze?


W tej wtyczce od klaksonu jest 'float'. Jak to zewrzesz do masy to trąbi. Więc tam wsuwkę, przełączniki z drugiej strony do naby (tam będzie masa) i zrobione.
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

22 kwie 2014, 18:13

Możesz troszeczkę bardziej łopatologicznie? :P
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

22 kwie 2014, 19:47

Każdy przęłącznik z jednej strony do naby, z drugiej do niebieskiej wtyczki. Czy tam pomarańczowej. I ju :)
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

22 kwie 2014, 20:00

Ja to jestem jednak ciemniak :P

Kurak, mam dwa przyciski na ramionach. Od każdego guziczka wychodzi jeden czerwony kabelek. One się łączą i zakończone są jedną wsuwką. Mam ją połączyć z nabą? A od wtyczki OEM do naby też zrobić jakieś połączenie?

Czemu kabelki są takie trudne :lol:
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

22 kwie 2014, 22:45

A! To od razu oba kabelki do wtyczki od klaksonu (niebieska / pomaranczowa) i bedzie super. Czyli ta jedna wsuwka i powinło trąbić. Jak co to daj foto :)
kon666rad
Posty: 53
Rejestracja: 06 sty 2013, 18:08
Lokalizacja: EPJ - Sadowiec

23 kwie 2014, 10:05

DEXTER pisze:Dobry!
Drugie:
Jak ogarnąć odbijanie kierunków? Dziurki w nabie były inaczej ustawione (przy montażu naby napisem TOP we właściwą stronę) niż w OEM kierze. Mógłbym ustawić inaczej nabę, ale wtedy TOP będzie np. na dole. Pytanie: Czy można ją obracać, żeby była mniej więcej ustawiona dziurkami jak ori kierownica? Czy odwiercić nowe otworki w nabie? Obecnie kierunki odbijają, albo za wcześnie, albo nie odbijają. Trochę to irytuje.

Pozdr.
DEX


Ten biały plastik pod nabą jest obrócony o 90st. Wywierć dwie dziury i po sprawie. ;) Nie da się jej obrócić tak, aby wszystko grało. Jeśli ustawisz dobrze dziurki na odbijanie kierunków to kierownica będzie skręcona.
Maks
Posty: 835
Rejestracja: 06 maja 2010, 9:36
Lokalizacja: Warszawa

24 kwie 2014, 9:40

Dexter, klakson to jest pikuś - ale podłączenie go, zajęło mi więcej czasu niż podłączenie rezystora :P :bang:
Generalnie musisz wpiąć się w skrajny lewy pin z tego co pamiętam i to wsio. Działa jak ta lala :kciuk:
Niewiele jest rzeczy niemożliwych dla pilności i wprawy.
Samuel Johnson.
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

24 kwie 2014, 10:00

A czy ktoś może mi powiedzieć, czy pozostałe piny w taśmie (3) są wolne i wychodzą z drugiej strony gdzieś? 3 piny są potrzebne do customowych pilotów do radia, a chciałbym sobie takowy zamontować ;)
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Grajek
Posty: 228
Rejestracja: 27 mar 2013, 15:29
Model: NB FL
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

24 kwie 2014, 11:36

Szukam drewnianej kierownicy Nardi Torino, bez jaśka.
Kiera.jpg
Kiera.jpg (26.63 KiB) Przejrzano 1852 razy

Coś w stylu jak na zdjęciu, pasującą do NBFL.
Wiecie gdzie dostanę??? Powinienem zwrócić uwagę na coś przy montażu???
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

24 kwie 2014, 20:38

też muszę jeszcze klakson i kierunki ogarnąć. Może jakiegoś spota roboczego - z lutownicami zrobimy ? :lol: :
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

24 kwie 2014, 20:49

OK, kierunki to nie problem, ściągam nabę i nawiercam otworki tak jak w ori kierze.

Ale kuwa co z tym klaksem? Wiem, że jestem lamus, ale jak to połączyć? Przecież kiera obraca się z nabą, Którędy mam puścić przewód? I po cholerę jest ta blacha na nabie?

Według mnie powinno to wyglądać tak: Od OEM wtyczki (z tego jednego pinu) idzie przewód, który łączy się z blaszką na nabie (za pomocą jakiegoś innego pierścienia). Dzięki temu mamy stałe połączenie i można kręcić kierownicą, nic się nie plącze. A przewód od kierownicy łączymy z nabą (obojętnie gdzie, tak aby było przejście).

?
kon666rad
Posty: 53
Rejestracja: 06 sty 2013, 18:08
Lokalizacja: EPJ - Sadowiec

25 kwie 2014, 16:17

Ja mam guzik w kolumnie. :ryjezesmiechu:
kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

28 kwie 2014, 9:20

a oprócz wspmnianego powyżej testu to jak mogę rozpoznać czy mam oryginalną kierownicę Nardi czy kopię?
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

28 kwie 2014, 19:19

Dobra bump z mojej strony :D

Zdjąłem kierę, i nabę aby odwiercić w niej nowe otworki pod "odbijak" kierunkowskazów. To jest małe piwo.

Wracam do klaksonu, MAM FOTY! :P Żeby było jaśniej ;)

W mojej wtyczce, w którą był wpięty seryjny przewód od klaksonu jest tylko jeden przewód i jeden pin. O tak:
DSC_0944.JPG
DSC_0944.JPG (198.82 KiB) Przejrzano 1792 razy

DSC_0943.JPG
DSC_0943.JPG (202.19 KiB) Przejrzano 1792 razy


Ten pierścień pod nabą połączony jest z przewodem idącym do kiery:
DSC_0945.JPG
DSC_0945.JPG (212.83 KiB) Przejrzano 1792 razy

DSC_0946.JPG
DSC_0946.JPG (230.39 KiB) Przejrzano 1792 razy


Wiem, że jestem nudny,ale...

Najprościej byłoby uciąć pierścień i OEM wtyczkę zlutować je, i połączyć przewód idący od kierownicy z tym nowo zmontowanym. Jest jednak problem tego typu, że kręcąc kierownicą będzie się on plątać/zawijać/nawijać wewnątrz naby. Dlatego jest chyba ten pierścień (który jest ewidentnie wyślizgany), aby połączyć "pośrednio" klakson w nabie i na kolumnie. Imho powinna być jakaś podkładka do której podłączony by był przewód od OEM wiązki. A ta z kolei łączyła by się z podkładką w nabie. Oświećcie mnie bo jestem w d*pie. Niby prosta rzecz, a nie wiem jak to ugryźć, żeby było porządnie ;)

Pozdr.
DEX

edit:
na internetach znalazłem takie coś:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Ma to ręce i nogi? Taka blaszka bym musiał dorobić na wyjściu z OEM wiązki(przewodu) tak aby się ślizgał po pierścieniu na nabie. Em aj rajt?
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

29 kwie 2014, 0:21

tak dokladnie - mozesz tez uzyc jakiejs srubki i sprezyny - byle stykala blaszke z naby z przewodem i miala jakis zacny uslizg zeby obylo sie bez dodatkowych efektow dzwiekowych podczas krecenia kiera ;)
Obrazek
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

29 kwie 2014, 19:03

Żeby nie było zbyt pięknie...

Zrobiłem jak na w/w fotkach. Ale... po wpięciu się we wtyczkę (tą z jednym pinem) i dotknięciu czy to blaszki pod nabą, czy jakiejkolwiek innej metalowej części naby klakson trąbi (rozumiem, że obwód się zamyka - plus jet na wtyczce, a minus na nabie, tak?) no jest zonk - przynajmniej dla mnie. Rzut oka na OEM kierownicę. Niby to samo, ale różnica jest w tym, że klakson jest rozwarty na czterech sprężynkach z plastikowymi podkładkami pod poduchą. Zwarcie/zamknięcie obwodu następuje po naciśnięciu części poduchy z kierą.

Co tym razem zrobiłem źle? Jak to złożyć, aby obwód był otwarty, a zamykał się po naciśnięciu przycisku na kierownicy?
Mam taką kierę (dodam foto poglądowe bo może ma to znaczenie):

100_6099.JPG


Od każdego przycisku wychodzi jeden przewód. Oba łączą się na środku "męską" wsuwką.

Czuję, że dla kogoś ogarniętego taka czynność to 5 minut, niestety ja i kabelki nie idziemy w parze :oops:

Pozdr.
DEX
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2364
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

30 kwie 2014, 8:30

jak jest mocowany pierscien do naby? mysle, ze wystarczy go odizolowac od naby 8-)
Obrazek
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

30 kwie 2014, 16:52

R.E.D. pisze:jak jest mocowany pierscien do naby? mysle, ze wystarczy go odizolowac od naby 8-)


Brawo!

Zwarcie było na nabie, przewód przylutowany do blaszki miał kontakt z konstrukcją naby. Dlatego zamykało obwód już na nabie. Mój błąd bo ściągałem pierścień i założyłem go 1-2mm w bok i przewód od pierścienia dotykał naby.

Złożyłem i działa. Poizoluje to porządnie i poskładam do kupy.

Dzięki za cierpliwość i porady!

Pozdr.
DEX
Awatar użytkownika
Blade
Posty: 673
Rejestracja: 09 cze 2010, 19:18
Lokalizacja: Wrocław

30 kwie 2014, 21:13

DEXTER pisze:
R.E.D. pisze:
Złożyłem i działa. Poizoluje to porządnie i poskładam do kupy.
Pozdr.
DEX


To nie zapomnij o jakiejś fotorelacji ;)
ODPOWIEDZ