[NB] hacza biegi, 2 i 3.

Na goracej skrzyni haczy 3.

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

11 sty 2012, 23:34

Do skrzyni potrzebujesz 2 kwarty albo 2l.

Do dyfr 1 albo 1 :) (ale 700-800ml może być za mało bo zostaje na dnie oleju z 1 kwarty)

Zamów na opieoils (ceny podawałem stamtąd) - dostaniesz do domu na piątek najpóźniej.

Ja testowałem dwa oleje w skrzyni i dwa w dyfrze Redline w obu przypadkach był po prostu lepszy. Dyfer był cichszy a skrzynie lżej chodziła na zimno i mniej charczała w różnych warunkach. Zresztą na miata.net użytkownicy testowali kilka topowych rozwiązań takich olej Hondowski do skrzyń i kilka innych uważanych za robiących różnice skrzyniom / dyfrom i Redline zdaje się mieć najwięcej pochlebnych opinii.

Do dyfra zalecany jest GL4 więc mobil zostawił bym na dolewki do turreta a na Opieoils kupił bym do obu Redlina - do skrzyni 2x MT90 albo 2x MTL a do dyfra 1x 75w90.

Z tego co czytałem jest tak jak piszesz i nie ma w ogóle połączenia między turretem a resztą skrzyni więc teoretycznie nie powinno robić żadnej różnicy, że na górze masz inny a na dole inny.

http://www.miata.net/garage/trans/index.htm

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Awatar użytkownika
Blade
Posty: 673
Rejestracja: 09 cze 2010, 19:18
Lokalizacja: Wrocław

12 sty 2012, 19:03

Gregor pisze: skrzyni pięcio biegowej ( a taką ma kolega) już tak


sebna pisze:Mi się wydawało, że to było uzależnione od generacji mazdy a nie od ilości biegów.


To jak to w końcu jest przy 5-biegowej skrzyni w NBFl? Dolewamy oleju pod lewarek czy nie ? Jeśli tak to do jakiego poziomu ?
Gregor
Posty: 128
Rejestracja: 14 lis 2009, 23:36
Lokalizacja: Ennis

13 sty 2012, 13:12

Blade pisze:To jak to w końcu jest przy 5-biegowej skrzyni w NBFl? Dolewamy oleju pod lewarek czy nie ? Jeśli tak to do jakiego poziomu ?

dolewamy, do jakiego poziomu ciężko powiedzieć jak wlejesz za dużo to przy wkładaniu lewarka poprostu się wyleje.

tu masz poglądowe zdjęcie

Obrazek
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

13 sty 2012, 13:53

a jeśli wymiana gum nic nie daje? poprzedni właściciel zmieniał podobno olej w skrzyni i dyfrze, ja wymieniłem gumy i uzupełniłem olej na górze. niestety biegi wciąż ciężko wchodzą, właśnie jakby "haczą" lekka poprawa jest, ale dalej mam z nimi problem? czy to skrzynia do wymiany? a może musi się po prostu dobrze rozgrzać?
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

13 sty 2012, 14:36

Pytanie jak ciężko chodzi - trochę ciężko ma chodzić bo to daje precyzję ruchów ale oczywiście nie przesadnie ciężko.

Najlepiej jak byś porównał do inne piątki w okolicy.
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

13 sty 2012, 15:41

no porównywałem z vampirkową przed wymianą. zupełnie co innego. nie porównywałem po wymianie, ale jak dotrę na spota, to ogarnę i się zastanowię co jeszcze może nie grać ;]
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
denon
Posty: 22
Rejestracja: 09 sty 2012, 9:21
Lokalizacja: uk

13 sty 2012, 18:41

Update! Po wymianie oleju na REDLINe MT90 nie ma zadnej poprawy, mam wrazenie ze nawet 5 ciezej wchodzi. Mechanik stwierdzil ze skrzynia wyglada na nieruszana z wyjatkiem jednej sruby ktora wyglada na nowa (dziwne).
Osobscie te delikatna sciana, haczenie ktore pojawia sie przed trzecim biegiem odbiera mi przyjemnosc z prowadzenia mazdy.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

13 sty 2012, 20:34

To wymień skrzynię. Jeśli u nas kosztuje ona grosze, to w UK tym bardziej i znajdziesz na pewno jakąś z symbolicznym przebiegiem.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Ruff
Posty: 788
Rejestracja: 19 paź 2011, 16:49
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: KRK

13 sty 2012, 21:03

Hej! Mnie haczy 2 na zimnym silniku. Potem już nie. Dotychczas myślałem, że MXy tak mają widocznie, bo gdy jeździłem egzemplarzami które oglądałem przed zakupem to praktycznie w każdej skrzynia ciężko chodziła (w sumie wybrałem ten, w którym najlepiej się dogadywałem ze skrzynią biegów - choć to nie był jedyny powód). Poprzedni właściciel pisał mi, że wymieniał gumy przy drazku zmian biegów, cos powinienem robić czy nadal mam się cieszyć jazdą. I proszę o totalnie łopatologiczne odpowiedzi, bo o mechanice nie mam bladego pojęcia...
Pzdr
-----
Ruff
Obrazek
denon
Posty: 22
Rejestracja: 09 sty 2012, 9:21
Lokalizacja: uk

13 sty 2012, 21:15

a i jeszce jedno. przygladalem sie jak mechanik zmienial olej. Zalal mi dwa opakowania mt90 i wpompowal to dosyc duza pomka do skrzyni. TE 1900ML niewystarczylo wiec wlal jeszcz trzecie opakowanie i dopompowa jeszcze okolo 400 ml. czesc zostala w pompce ale widac bylo ze sie przelewa w skrzyni. On to zapchal palcem i dokreciul srube...czyli ewidentnie mam przelane. czy to jakis problem? pozdrawiam

PS. Skrzynie kupie w ostatecznosci....jak mi sprzeglo pojdzie. POZDRAWIAM
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

13 sty 2012, 21:22

denon pisze:a i jeszce jedno. przygladalem sie jak mechanik zmienial olej. Zalal mi dwa opakowania mt90 i wpompowal to dosyc duza pomka do skrzyni. TE 1900ML niewystarczylo wiec wlal jeszcz trzecie opakowanie i dopompowa jeszcze okolo 400 ml. czesc zostala w pompce ale widac bylo ze sie przelewa w skrzyni. On to zapchal palcem i dokreciul srube...czyli ewidentnie mam przelane. czy to jakis problem? pozdrawiam

PS. Skrzynie kupie w ostatecznosci....jak mi sprzeglo pojdzie. POZDRAWIAM


A wymieniłeś w końcu te gumy czy nie ? ( bo nigdzie nie napisałeś )

Gdy miałem NA - też był problem z trójką czasem ,szczególnie na wysokich obrotach.
Po wymianie gum - problem zniknął - trójka wchodziła zawsze, a i wszystkie biegi wchodziły dużo lepiej.
Teraz w NBFL jest dokładnie to samo - czasem problem z trójką ale gumy mam do wymiany.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

13 sty 2012, 21:25

denon pisze:Wymienilem obie gumy na nowe
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

13 sty 2012, 21:37

Alan pisze:
denon pisze:Wymienilem obie gumy na nowe


Aha, czyli zmęczony jestem, pora spać :mrgreen:

No to skrzynia coś nie halo :roll:
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
denon
Posty: 22
Rejestracja: 09 sty 2012, 9:21
Lokalizacja: uk

14 sty 2012, 15:05

po przejechaniu wiekszej ilosci kilometrow stwierdzam ze teraz 2 haczy i na zimnym i na cieplym (choc na cieplym mniej). a tak na marginesie.... zanim wymenie skrzynie i wstawie podobna lub nawet gorsza... Czy jest mozliwe, ze poduszki silnika badz skrzyni maja wplyw na te haczenie? w sumie jak dodam gazu na luzie to auto przechyla sie delikatnie na prawo, podnosi o jakies centymetr po lewej stronie. Drazek tez bardzo wpada w wibracje jak dodaje gazu przy zalaczonej skrzyni...Ktos ma jakies niemile doswiadczenia w tej materii?
no i jak to jest z tym przelaniem oleju w skrzyni?
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

14 sty 2012, 15:09

denon pisze:w sumie jak dodam gazu na luzie to auto przechyla sie delikatnie na prawo


W aucie tylnonapedowym z silnikiem zamontowanym wzdłużnie to raczej normalne.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

14 sty 2012, 17:07

Z tego co czytałem na miata.net to jak najbardziej zmęczone poduszki silnika i dyfra mają wpływ na jakość wrzucania biegów. Poduszki silnika dość łatwo sprawdzić w jakim są stanie.

Ludzie pisali, że pomijając właściwe sprawdzenie czyli po prostu zaglądniecie to objawami padniętych poduszek będzie - jak dodajesz gazu lewarek skrzyni lata przód tył (jak tak się dzieje to podobno na 100% poduszki silnika).

Jak dodajesz gazu lewarek ogólnie rusza się lewo prawo ale w sposób widoczny (nie chodzi o odczuwalne wibracje jak masz na nim dłoń).

Jak dodajesz gazu a lewarek gdy trzymasz na nim dłoń się rusza w raz z Twoją dłonią (nie drga).

Silnik w komorze nie powinien szaleć jak dodajesz gazu - ma się ruszać ale nie nadmiernie - to akurat możesz nagrać i pokazać na forum to Ci na pewno ludzie powiedzą co o tym myślą - ja Ci mogę nagrać filmik dla porównania z mojego np.

Moja skrzynia nie ma żadnych z powyższych ani też problemów z miss shiftami więc nie jestem w stanie potwierdzić nic z powyższych ale jak byś poszukał na miata.net to byś trafił na takie wypowiedzi.

Tak ten mechanik przelał Ci skrzynie. Wymieniałem 3 razy w ciągu miesiąca olej w skrzyni i nigdy nie potrzebowałem więcej niż 2 butelki MT90.

Powinien wlać aż zacznie wyciekać (auto musi być na płasko) - poczekać aż przestanie wyciekać i zakręcić. Więc masz przelane - co do konsekwencji nie mam pojęcia, być może żadne (pewno masz trochę za dużo tylko) a być może jakieś.

Na poduszki zawsze warto zerknąć jak auto będzie na podnośniku (trzeba też silnik trochę podnieść niezależnie od budy) ale jeżeli to nie one to wymieniaj skrzynie albo próbuj ceramizera bo i tak nie masz nic do stracenia :) - o ile zdania będą podzielone czy zadziała czy nie to na pewno nie zaszkodzi (dwie osoby używały ana forum i obie skrzynie dalej jeżdżą w tym moja).

Ja Ci tylko mówię o prostych rzeczach, które można sobie samemu w miarę albo prosto sprawdzić bo na bardziej fachowych się nie znam :)

Podro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

15 sty 2012, 1:32

no dobra, a to, że mam lekko drążek przesunięty w lewo? znaczy to nie jest widoczne, ale przy wrzucaniu biegów ewidentnie czuć - pozycja neutralna nie jest pod 3, tylko między 1 a 3 najprościej mówiąc. Z czego to może wynikać?
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
denon
Posty: 22
Rejestracja: 09 sty 2012, 9:21
Lokalizacja: uk

15 sty 2012, 23:30

sebna pisze:Jak dodajesz gazu lewarek ogólnie rusza się lewo prawo ale w sposób widoczny (nie chodzi o odczuwalne wibracje jak masz na nim dłoń).



Tak w moim przypadku drazek zmiany boegow rusza sie w lewo i w prawo jak dodaje gazu na postoju, jest to bardzo widoczne, odchyla sie na przynajmniej pol centymetra, czy to cos znaczy? bo w sumie nie do konca zrozumialem.

nie lata do przodu czy tylu.
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

15 sty 2012, 23:59

sebna pisze:Poduszki silnika dość łatwo sprawdzić w jakim są stanie.


O, to ja mam pytanie, być może noobowate.

Kiedy koła buksują na suchej nawierzchni, w ten sposób że nie zrywają czysto całej przyczepności, tylko "podskakują"(nie wiem jak to inaczej określić, przyczepność jest zerwana ale nie wystarczająco żeby nie przenieść części masy na tył, zwykle dzieje się to na asfalcie o wysokiej przyczepności), lewarek zmiany biegów wpada u mnie w bardzo silne wibracje lewo-prawo, aż wylatuje z rąk. Cały zespół napędowy mam wrażenie że ogólnie mocno "podskakuje". Czy to może być kwestia poduszek pod dyfrem lub jakiś innych? Bo tak mi się wydaje na logikę, chociaż może to normalne. Poduszki pod silnikiem są jeszcze w miarę ok, tak sądzę.
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

16 sty 2012, 11:55

denon pisze:Tak w moim przypadku drazek zmiany boegow rusza sie w lewo i w prawo jak dodaje gazu na postoju, jest to bardzo widoczne, odchyla sie na przynajmniej pol centymetra, czy to cos znaczy? bo w sumie nie do konca zrozumialem.

nie lata do przodu czy tylu.


Cze,

No to teraz to już będzie wróżenie z fusów bo nie miałem takich problemów a to co napisałem wcześniej to był ekstrakt z miata.net - lepiej jak się tam zapytasz w odpowiednim wątku u źródła. Nie jestem Ci w stanie powiedzieć nic więcej niż napisałem wcześniej bo ja tylko przytoczyłem to co przeczytałem na miata.net a znalazłem to przy okazji szukania instrukcji jak wymienić poduszki bo będę niedługo wymieniał sobie sam bo mam kupione twardsze.

swimmer pisze:Kiedy koła buksują na suchej nawierzchni, w ten sposób że nie zrywają czysto całej przyczepności, tylko "podskakują"


To się nazywa "wheel hopping" o ang. jak byś sobie chciał poszukać - nie ma raczej związku z poduszkami. U mnie ten problem tez występuje oraz pewno w 99% seryjnych miatek (i nie tylko miatek). Rozwiązanie to wymiana zawieszenia na silniejsze amory i sprężyny i ogólne utwardzenie zawieszenia w tym wymiana tulej na Poly i poduszek dyfra też - im twardziej i im miększa bardziej przyczepna opona tym mniejsza szansa na wheel hop.

Pozdro
Ostatnio zmieniony 16 sty 2012, 16:50 przez sebna, łącznie zmieniany 1 raz.
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

16 sty 2012, 12:10

Dzięki wielkie :smile:
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

16 sty 2012, 16:11

A no właśnie wiedziałem, że o czymś zapominam.

Na samym spodzie lewarka jest tak zwany nylon cup - nylonowa nakładka / uszczelka. Przy wymianie shift bootów powinno się ją sprawdzić i dokładnie oglądnąć. Ona jest często pęknięta i powoduje różne efekty od dźwiękowych (ze skrzyni nie z podkładki :D) po trudność wrzucania lub oba naraz.

6 mają inną niż 5 tą podkładkę (przynajmniej część 6). Ja sobie taką kupiłem ale moja była na 100% w idealnym stanie więc jej nie wymieniałem (pęknięcia ciężko niejednokrotnie dostrzec).

Warto to sprawdzić.

Jak to mówią mam dobrą pamięć ale krótką...

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Mały Książe
Posty: 2983
Rejestracja: 14 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Planeta B-612

16 sty 2012, 22:06

swimmer - dokładnie to samo zjawisko u mnie, 1-bieg na suchym - bez szarpnięć jakichkolwiek, ale np. przy takich ciaśniejszych nawrotach na 2-biegu, gdy jest lekko mokro, a nawierzchnia niekoniecznie idealnie równa, wtedy lubi wpaść w taką "wibrację" lewarka...tzn. oczywiście gdy robisz to z gazem w podłodze to nic nie szarpie, a i na "trójce" rzuci tyłkiem - ale nie o to chodzi, jadąc bardziej technicznie, szukając tej granicy przyczepności, często się to zdarza np. gdy trafi na bardziej przyczepny kawałek nawierzchni, jednocześnie cały czas buksując... :wink:

Na suchym pewnie gdyby zawracać na dwójce, też by wpadała w ten stan...

No, ale sebna objaśnił już powyżej.
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

16 sty 2012, 22:56

U mnie to się zdarza tylko na prostej lub na mocnym i wolnym nawrocie, na nawierzchni o dobrej przyczepności :smile: Nie polecam próbowania zatrzymać tego przez dodanie gazu, raz lewarek prawie uwalił mi kciuka...
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

16 sty 2012, 23:31

Argh.. dopiero teraz przyuważyłem, że wheel-hop był w kontekście latającego lewarka skrzyni biegów :mrgreen: - nie wiem czy u mnie lata lewarek w takich sytuacjach ale biorąc pod uwagę, że wheel hop polega na tym, że koła tracą i zyskują przyczepność z dużą częstotliwością tworząc coś na kształt fali uderzeniowej za każdym razem gdy to się dzieje rozchodzącej się przez układ napędowy w tym skrzynie i lewarek to miotający się lewarek może być naturalnym tego następstwem.

W autach o większym momencie obrotowym wheel-hop nawet krótkotrwały potrafi łamać obudowy, dyfry i skrzynie (wiem na pewno że corvety mają taki problem ale nie tylko).

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Ruff
Posty: 788
Rejestracja: 19 paź 2011, 16:49
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: KRK

26 sty 2012, 10:11

Przez czytanie tego wątku zacząłem mieć shizę co do mojej skrzyni biegów i teraz jak jeżdżę to wyłaczam radio i słucham co się dzieje... :/ No i tak,dwójka wchodzi mi prawie zawsze z takim zgrzytnieciem jakbym nie wysprzęglił do końca (mimo, że oczywiście jest wysprzeglone), trójka dużo lepiej, ale! Jak stałem w garażu z zapalonym silnikiem i przełączałem kolejno wszystkie biegi to bardzo dokładnie słyszałem cała prace skrzynie biegów, nie wiem przez te wszystkie dywagacje czy tak ma być czy nie, cały już głupi jestem. Ktoś coś może doradzić ?? Jakiś test, który mi odpowie czy wszystko jest ok czy nie ?? Bo pewnie poziomu oleju w skrzyni bez działań na poziomie mechanika samochodowego to nie sprawdzę ??
Pzdr
-----
Ruff
Obrazek
zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

26 sty 2012, 10:35

Ruff wlasnie opisales dzialanie mojej skrzyni :). To zgrzytniecie na 2 sie nie pojawia, jezeli troszke wolniej zmienie bieg niz ekspresowo.
Ruff
Posty: 788
Rejestracja: 19 paź 2011, 16:49
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: KRK

26 sty 2012, 10:42

zolt pisze:To zgrzytniecie na 2 sie nie pojawia, jezeli troszke wolniej zmienie bieg niz ekspresowo.


U mnie jest chyba prawie zawsze albo ja za szybko biegi zmieniam :P
No i wsteczny prawie zawsze muszę zapinac w sposób taki, że pierwszy raz jest nie udany, neutral, puscić sprzegło, wysprzeglić jeszcze raz i dopeiro wchodzi, a czasem musze to zrobić jeszcze raz :/
Pzdr
-----
Ruff
Obrazek
Gregor
Posty: 128
Rejestracja: 14 lis 2009, 23:36
Lokalizacja: Ennis

26 sty 2012, 11:54

zolt pisze:To zgrzytniecie na 2 sie nie pojawia, jezeli troszke wolniej zmienie bieg niz ekspresowo.

też tak mam i wolniejsza zmiana biegów to jedyne nie inwazyjne rozwiązanie :neutral:
A tak z innej beczki, jest to dość powszechne zjawisko czy mazda kiedyś zwróciła na to uwage np jakaś akcja serwisowa?
saygoodbye
Posty: 119
Rejestracja: 07 lut 2011, 15:30
Lokalizacja: Tarnów

26 sty 2012, 17:47

U mnie co prawda nic nie zgrzyta, jednak skrzynia ewidentnie podczas wkładania drugiego i trzeciego biegu delikatnie "haczy". Co ciekawe obserwuje dokładnie to samo zjawisko w EVO VII jak i EVO IX, więc to nie tylko przypadłość MX-5.
ODPOWIEDZ