[NB] Brak płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym.

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Pawulon
Posty: 1348
Rejestracja: 24 sty 2011, 22:11
Lokalizacja: Pruszcz Gd/3miasto
Kontakt:

30 gru 2011, 23:44

Hej,

Od jakiegoś czasu mam problem jeżeli chodzi o poziom płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym. Nie wiem w czym tkwi problem. Jednego dnia sprawdzam poziom płynu, jest ok. Po kilku dniach jest pusty...

Obrazek

Dolewam ile trzeba na drug dzień sprawdzam znowu pusto tym razem nie dolewam i jadę zrobić kilknaście km. Patrze później pod maske - cud - płyn znowu jest. :bang:

Obrazek

Wracam do domu nie ma... I powiedzcie o co chodzi?
Czy chłodnica do wymiany ? Jestem bezsilny. Jakie są konsekwencje tego, że czasami nie ma płynu chłodzącego w zbiorniczku zbiorniku wyrównawczym ?

BTW - Szczęśliwego Nowego Roku :wink:
- Videorejestratory Samochodowe
- Tusze tonery do Drukarek - pawkor@onet.pl

Pozdrawiam, Paweł
Paxior
Posty: 181
Rejestracja: 29 mar 2011, 22:59
Lokalizacja: EPAXXXX

31 gru 2011, 0:33

Jeśli chłodnica jest do pełna zalana to nie ma większego problemu. Ja mam dokładnie takie same objawy.....
Pawulon
Posty: 1348
Rejestracja: 24 sty 2011, 22:11
Lokalizacja: Pruszcz Gd/3miasto
Kontakt:

31 gru 2011, 0:42

Do pełna bo odkręcałem korek ( płyn z chłodnicy był ciepły a chłodnica rozgrzana ) i było do fulla ale czemu wtedy raz jest płyn a raz nie ma ?
- Videorejestratory Samochodowe
- Tusze tonery do Drukarek - pawkor@onet.pl

Pozdrawiam, Paweł
made_myself
Posty: 218
Rejestracja: 27 maja 2011, 18:48
Model: NB FL
Lokalizacja: Kraków

31 gru 2011, 18:14

Pawulon pisze:Do pełna bo odkręcałem korek ( płyn z chłodnicy był ciepły a chłodnica rozgrzana ) i było do fulla ale czemu wtedy raz jest płyn a raz nie ma ?


Hmmm, a jak z wypoziomowaniem terenu na którym stoi auto? U siebie zauważyłem coś podobnego, tzn. raz praktycznie nie było już płynu w zbiorniczku wyrównawczym, ale
później gdy otwarłem maskę było już dobrze, więc zrzuciłem to na karb tego, że auto pewnie
stało jakoś dziwnie i postanowiłem sobie nie zawracać tym głowy ;)
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

01 sty 2012, 12:16

Pawulon pisze:Do pełna bo odkręcałem korek ( płyn z chłodnicy był ciepły a chłodnica rozgrzana ) i było do fulla ale czemu wtedy raz jest płyn a raz nie ma ?

Sprawdź to na zupełnie _zimnym_ silniku. Dolej do chłodnicy przez korek do pełna i do zbiorniczka wyrównawczego do poziomu max. I zobacz co się będzie działo.
Dla mnie te objawy to problemy z zaworkiem w korku chłodnicy. Przy schładzaniu układu losowo uzupełnia płyn ze zbiorniczka lub zaciąga powietrza z zewnątrz. Układ działa, dopóki powietrza nie jest zbyt dużo, jak go będzie za dużo zapowietrzy się i przestanie działać.

made_myself pisze:Hmmm, a jak z wypoziomowaniem terenu na którym stoi auto?

Jak układ chłodzenia jest napełniony i szczelnie zamknięty poziom na którym stoi samochód nie ma znaczenia.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Pawulon
Posty: 1348
Rejestracja: 24 sty 2011, 22:11
Lokalizacja: Pruszcz Gd/3miasto
Kontakt:

01 sty 2012, 18:43

made_myself pisze:Hmmm, a jak z wypoziomowaniem terenu na którym stoi auto?


Auto stoi na płaskim terenie więc to nie wchodzi w grę.

majkel_c pisze:Sprawdź to na zupełnie _zimnym_ silniku.


Tak zrobię :wink:

A taka jazda bez płynu jest niebezpieczna dla silnika?
- Videorejestratory Samochodowe
- Tusze tonery do Drukarek - pawkor@onet.pl

Pozdrawiam, Paweł
Awatar użytkownika
rsmx5
Posty: 1445
Rejestracja: 17 lis 2011, 19:00
Model: NC FL
Wersja: 20th Anniversary
Lokalizacja: Bochnia

01 sty 2012, 20:14

Jeżeli znika tylko ze zbiorniczka to sprawdź zbiorniczek i przede wszystkim wężyk pomiędzy zbiorniczkiem i chłodnicą. Może tam jest jakaś nieszczelność. U mnie pomogło założenie opaski na tym końcu wężyka przy zbiorniczku. Wyciek był praktycznie niezauważalny.

R.
Pawulon
Posty: 1348
Rejestracja: 24 sty 2011, 22:11
Lokalizacja: Pruszcz Gd/3miasto
Kontakt:

01 sty 2012, 20:20

Juz to przerabiałem i faktycznie wyciekał ale później też założyłem opaskę.

Obrazek
- Videorejestratory Samochodowe
- Tusze tonery do Drukarek - pawkor@onet.pl

Pozdrawiam, Paweł
Pawulon
Posty: 1348
Rejestracja: 24 sty 2011, 22:11
Lokalizacja: Pruszcz Gd/3miasto
Kontakt:

08 sty 2012, 2:04

majkel_c pisze:Sprawdź to na zupełnie _zimnym_ silniku. Dolej do chłodnicy przez korek do pełna i do zbiorniczka wyrównawczego do poziomu max. I zobacz co się będzie działo.


Dzisiaj postanowiłem zrobić tak jak pisałeś.

Obrazek

Przed wyruszeniem w trasę nalałem ponownie płyn do zbiornika tak samo jak do chłodnicy ( w chłodnicy było na prawie, że do fulla ale nalałem pod sam korek. Przejechałem dokładnie 65 km i póki co płyn jak był tak jest. Zaraz po powrocie odkręciłem korek do chłodnicy, żeby sprawdzić czy ubyło płynu. Płyn w chłodnicy był ciepły aż parowało. Czy to normalne ?
- Videorejestratory Samochodowe
- Tusze tonery do Drukarek - pawkor@onet.pl

Pozdrawiam, Paweł
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

08 sty 2012, 3:13

Pawulon pisze:Płyn w chłodnicy był ciepły aż parowało. Czy to normalne ?


Tak, od tego jest chłodnica
miarec
Posty: 30
Rejestracja: 06 wrz 2011, 7:55
Lokalizacja: Lwów/Warszawa

08 sty 2012, 12:49

Pawulon pisze:Zaraz po powrocie odkręciłem korek do chłodnicy, żeby sprawdzić czy ubyło płynu. Płyn w chłodnicy był ciepły aż parowało. Czy to normalne ?


Dobrze, że się nie poparzyłeś. Czytałeś co jest napisane na korku?
Pawulon
Posty: 1348
Rejestracja: 24 sty 2011, 22:11
Lokalizacja: Pruszcz Gd/3miasto
Kontakt:

08 sty 2012, 12:51

miarec pisze:Czytałeś co jest napisane na korku?


Nie, dlatego, że kiedy sprawdzałem było ciemno :razz:

Najważniejsze, ze wszystko jest póki co Ok :wink:
- Videorejestratory Samochodowe
- Tusze tonery do Drukarek - pawkor@onet.pl

Pozdrawiam, Paweł
Mały Książe
Posty: 2983
Rejestracja: 14 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Planeta B-612

18 mar 2012, 23:05

Pawulon, miałeś szczęście... :)
Nie byłoby niczym dziwnym, gdyby spod korka pod ogromnym ciśnieniem trysnęła woda, dokonując poparzeń na Twojej twarzy i rękach...

A odkopuję temat, bo konkretnie dzisiaj, spotkał mnie dokładnie ten sam problem - brak płynu w zbiorniczku.
Kupiłem więc płyn, dolałem do chłodnicy, pod korek - póżniej także do zbiorniczka, aż do uzyskania prawidłowego poziomu (koło pół litra wlałem w sumie) - trochę pojeździłem, rozgrzałem, wystudziłem...i wszystko jest w porządku, a płyn w zbiorniczku, ponownie.

Także problem rozwiązany, po prostu układ musiał się odpowietrzyć do końca... :)

Dodam, że silnik rozgrzewałem na wyłączonej klimatyzacji, i włączonym ciepłym nawiewie.

Na wszelki wypadek poobserwuję ją jeszcze, odnośnie poziomu tego płynu, ale raczej już wszystko wróciło do normy... :)
Pawulon
Posty: 1348
Rejestracja: 24 sty 2011, 22:11
Lokalizacja: Pruszcz Gd/3miasto
Kontakt:

18 mar 2012, 23:49

Łukasz Kaszuba pisze:Nie byłoby niczym dziwnym, gdyby spod korka pod ogromnym ciśnieniem trysnęła woda, dokonując poparzeń na Twojej twarzy i rękach...

Jak się mówi - Głupi to ma zawsze szczęście :bang:

Łukasz Kaszuba pisze:Kupiłem więc płyn, dolałem do chłodnicy, pod korek - póżniej także do zbiorniczka, aż do uzyskania prawidłowego poziomu (koło pół litra wlałem w sumie) - trochę pojeździłem, rozgrzałem, wystudziłem...i wszystko jest w porządku, a płyn w zbiorniczku, ponownie.


Zrobiłem dokładnie tak samo - póki co wszystko ok i płyn cały czas jest :wink:
- Videorejestratory Samochodowe
- Tusze tonery do Drukarek - pawkor@onet.pl

Pozdrawiam, Paweł
kazik_kazik
Donator
Donator
Posty: 402
Rejestracja: 19 sie 2010, 10:12
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Łańcut
Kontakt:

22 mar 2014, 17:52

Odkopuję stary temat. Miałem dokładnie takie same objawy jak opisane w viewtopic.php?f=25&t=7613&hilit=ch%C5%82odnica

W chłodnicy płyn był więc dolałem płynu do zbiorniczka wyrównawczego. To jednak początek historii.

Problem z wyciekającym płynem chłodniczym został zdiagnozowany.
Po włączeniu silnika, przyjrzałem się chłodnicy, tuż pod korkiem zaczął płynąć delikatnie płyn, około 30s po włączeniu płyn był widoczny. Nieszczelność chodnicy sprawa prosta do ogarnięcia.

Jednak dziwną sprawą jest fakt, że od razu po włączeniu silnika wskaźnik temperatury ustawił się w pionie. Nie czekał ani chwili na nagrzanie silnika.

Bardzo krótka przejażdżka, aby nagrzać silnik do temperatury pracy. Po zakończeniu wożenia, wyciek z górny chłodnicy cały czas miał miejsce. Dodatkowo zauważyłem, że na czarnej osłonie rozrządu jest płyn chłodniczy, nikła ilość ale był. Termostat ogóry był suchy. Kolejnym objawem był wyczuwalny w powietrzu płyn chłodniczy.

Najbardziej zastanawia mnie co może mieć wpływ na wskaźnik temperatury silnika? Czemu tak szybko startuje do pionu. Układu nie płukałem.

Jeżeli macie jakieś pomysły wskazówki piszcie.
Zdrówko!
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

22 mar 2014, 18:48

pawel.k pisze:Odkopuję stary temat. Miałem dokładnie takie same objawy jak opisane w viewtopic.php?f=25&t=7613&hilit=ch%C5%82odnica

W chłodnicy płyn był więc dolałem płynu do zbiorniczka wyrównawczego. To jednak początek historii.

Problem z wyciekającym płynem chłodniczym został zdiagnozowany.
Po włączeniu silnika, przyjrzałem się chłodnicy, tuż pod korkiem zaczął płynąć delikatnie płyn, około 30s po włączeniu płyn był widoczny. Nieszczelność chodnicy sprawa prosta do ogarnięcia.

Jednak dziwną sprawą jest fakt, że od razu po włączeniu silnika wskaźnik temperatury ustawił się w pionie. Nie czekał ani chwili na nagrzanie silnika.

Bardzo krótka przejażdżka, aby nagrzać silnik do temperatury pracy. Po zakończeniu wożenia, wyciek z górny chłodnicy cały czas miał miejsce. Dodatkowo zauważyłem, że na czarnej osłonie rozrządu jest płyn chłodniczy, nikła ilość ale był. Termostat ogóry był suchy. Kolejnym objawem był wyczuwalny w powietrzu płyn chłodniczy.

Najbardziej zastanawia mnie co może mieć wpływ na wskaźnik temperatury silnika? Czemu tak szybko startuje do pionu. Układu nie płukałem.

Jeżeli macie jakieś pomysły wskazówki piszcie.


Sprawdz czy kabel i czujnik do wskaznika sa ok, bo to mi wyglada na problem z elektryka. Czyjnik jest z tylu bloku, ten z pojedynczym kablem.
kazik_kazik
Donator
Donator
Posty: 402
Rejestracja: 19 sie 2010, 10:12
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Łańcut
Kontakt:

26 mar 2014, 19:29

ree pisze:
pawel.k pisze:Odkopuję stary temat. Miałem dokładnie takie same objawy jak opisane w viewtopic.php?f=25&t=7613&hilit=ch%C5%82odnica

W chłodnicy płyn był więc dolałem płynu do zbiorniczka wyrównawczego. To jednak początek historii.

Problem z wyciekającym płynem chłodniczym został zdiagnozowany.
Po włączeniu silnika, przyjrzałem się chłodnicy, tuż pod korkiem zaczął płynąć delikatnie płyn, około 30s po włączeniu płyn był widoczny. Nieszczelność chodnicy sprawa prosta do ogarnięcia.

Jednak dziwną sprawą jest fakt, że od razu po włączeniu silnika wskaźnik temperatury ustawił się w pionie. Nie czekał ani chwili na nagrzanie silnika.

Bardzo krótka przejażdżka, aby nagrzać silnik do temperatury pracy. Po zakończeniu wożenia, wyciek z górny chłodnicy cały czas miał miejsce. Dodatkowo zauważyłem, że na czarnej osłonie rozrządu jest płyn chłodniczy, nikła ilość ale był. Termostat ogóry był suchy. Kolejnym objawem był wyczuwalny w powietrzu płyn chłodniczy.

Najbardziej zastanawia mnie co może mieć wpływ na wskaźnik temperatury silnika? Czemu tak szybko startuje do pionu. Układu nie płukałem.

Jeżeli macie jakieś pomysły wskazówki piszcie.


Sprawdz czy kabel i czujnik do wskaznika sa ok, bo to mi wyglada na problem z elektryka. Czyjnik jest z tylu bloku, ten z pojedynczym kablem.


Proszę o przeniesienie moich postów do nowego wątku.

Problem niejako rozwiązany. Po oględzinach okazało się, że w miejscu, gdzie powinien być czujnik jest zaślepka, czujnika nie ma. Wiązki do czujnika nie zauważyłem.

Czujnika opisanego jako temp sensor to dash guage u mnie nie ma.

Czy takie rozwiązanie było standardowym czy ktoś grzebał i w ten sposób zmienił?

Wskaźnik temperatury chłodziwa, działała poprawnie. Temperatura wskakuje po jakimś czasie.
Załączniki
temp_sensor_to_dash_guage.jpg
temp_sensor_to_dash_guage.jpg (102.3 KiB) Przejrzano 4607 razy
Zdrówko!
ubek
Donator
Donator
Posty: 1344
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

26 mar 2014, 21:32

jeśli nie ma czujnika to jak wskaźnik działa ?

wróży sobie temp ?

jesteś pewny ze go tam nie ma ? wygląda tak samo jak na zdjęciu do niego idzie jeden kabelek.
White NA BP'95
kazik_kazik
Donator
Donator
Posty: 402
Rejestracja: 19 sie 2010, 10:12
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Łańcut
Kontakt:

26 mar 2014, 21:41

ubek pisze:jesteś pewny ze go tam nie ma ? wygląda tak samo jak na zdjęciu do niego idzie jeden kabelek.


Jestem pewien. Nie ma go w miejscu, wskazanym na zdjęciu. Kabelek do wskaźnika na desce może być podpięty, gdzie indziej.

ubek pisze:wróży sobie temp ?


Nie wróży, ustawia się zawsze w tej samej pozycji.
Zdrówko!
SpooN

27 mar 2014, 15:27

Paweł który wskaźnik startuje Ci do pionu? środkowy czy maksymalnie z prawej?
Obrazek
kazik_kazik
Donator
Donator
Posty: 402
Rejestracja: 19 sie 2010, 10:12
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Łańcut
Kontakt:

27 mar 2014, 17:06

Środkowy
Zdrówko!
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

27 mar 2014, 17:15

No to to jest pseudo wskaźnik ciśnienia oleju :lol: Tzn. w starych NA (nie pamiętam do którego roku) nie jest pseudo, potem już tak. Co nie zmienia faktu, że nie ma nic wspólnego z temperaturą silnika.
Ostatnio zmieniony 27 mar 2014, 17:17 przez fifomaniak, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

27 mar 2014, 17:16

pawel.k pisze:Środkowy

Hehe no to jest ok, to jest cisnienie oleju, temp chlodziwa jest po prawo. Cisnienie oleju ma rosnac od razu na srodek, temp chlodziwa (maly po prawo) ma rosnac stopniowo do pionu.
kazik_kazik
Donator
Donator
Posty: 402
Rejestracja: 19 sie 2010, 10:12
Model: NB
Wersja: Magic
Lokalizacja: Łańcut
Kontakt:

27 mar 2014, 18:47

ree pisze:
pawel.k pisze:Środkowy

Hehe no to jest ok, to jest cisnienie oleju, temp chlodziwa jest po prawo. Cisnienie oleju ma rosnac od razu na srodek, temp chlodziwa (maly po prawo) ma rosnac stopniowo do pionu.


Myślałem, że ten górny to temperatura oleju. Na ten po prawej nigdy nie patrzyłem, bo zachowywał się właściwie. W takim razie moje problemy rozwiąże wymiana chłodnicy.
Zdrówko!
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2635
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

02 maja 2014, 22:14

Witam,

Od trzech dni mam swoją Miatę, i też zauważyłem dzisiaj, że zbiorniczek wyrównawczy jest pusty.
Generalnie nie wiem co jest wlane do chłodnicy, podpowiecie jakiego płynu mogę dolać, żeby wszystko było ok?
Najlepiej coś co można kupić na stacji benzynowej bo jutro pozamykane wszystko.

Z góry dzięki.
Awatar użytkownika
Lucas Z
Donator
Donator
Posty: 1915
Rejestracja: 12 sie 2013, 9:10
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

02 maja 2014, 22:31

Generalnie większość płynów jest mieszalna więc od biedy możesz wlać nawet jakieś borygo na poczekaniu
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

03 maja 2014, 2:09

Lucas Z pisze:więc od biedy

dlaczego od biedy ? wlać po prostu płyn, jakikolwiek.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2635
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

03 maja 2014, 8:37

A trzeba się martwić, że coś się może zapowietrzyć, etc?
Przeglądnąłem temat to ktoś wspominał o tym. I do jakiego poziomu dolać płynu do zbiorniczka?
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

03 maja 2014, 8:53

No gdzieś między wskaźniki min/max pewnie. Na postoju jak płyn się podgrzewa to musi być miejsce na nadmiar (zbiornik jest przelewowy ale jak coś się uleje to już to stracisz na zawsze). Jak jedziesz to ciśnienie w układzie spada powodując zassanie brakującego płynu z rezerwuaru (nie wiem czy to pompa generuje podciśnienie czy spadająca temperatura płynu).

Co do zapowietrzenia, nie wiem. Ja się u siebie z tym nie spotkałem. Po odlaniu całej prawie wody (nawet rurką z bloku wybrałem) po prostu zalałem na nowo układ przez termostat i odpaliłem silnik żeby się przemielił. Dolałem i po kolejnym odpaleniu jak już nie brakowało w chłodnicy to uzupełniłem rezerwuar pod max i tyle.
Awatar użytkownika
Lucas Z
Donator
Donator
Posty: 1915
Rejestracja: 12 sie 2013, 9:10
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

03 maja 2014, 9:34

układ się sam odpowietrzy takze wlej na max zrób rundkę po mieście i później dolej do maxa znów
ODPOWIEDZ