[NB] Wymiana sprzęgła, jakie i gdzie najlepiej kupić

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Buago
Posty: 218
Rejestracja: 22 maja 2010, 11:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała

26 wrz 2011, 12:23

Nadeszła pora na wymiane sprzęgła bo obecne zaczęło sie po małych zabawach na lotnisku ślizgać więc mam pytanie: jakiej firmy sprzęgło polecacie no i ewentualnie jakieś namiary gdzie najlepiej kupić.

Wiem, że polecane były w innych tematach sprzęgła Exedy więc poszukałem nieco po sieci i standardowe sprzęgło od polskiego importera to koszt ok. 1000PLN, to dosyć sporo nawet jak na IL Motorsport który oferuje zestawik OEM za 144 euro.

Kolejna rzecz to czy przy wymianie sprzęgła warto jeszcze jakieś rzeczy z automatu sobie wymienić przy okazji?

Z góry dzięki za pomoc :kciuk:
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

26 wrz 2011, 12:30

Buago pisze:ok. 1000PLN


strasznie dużo za seryjne sprzęgło, chociaż wiem, że w ASO i okolicach tyle będzie kosztowało

Buago pisze:sprzęgła Exedy


Może dlatego, że w NB seryjnie montowali Exedy? A już z pewnością w 1.6 :wink:

PS Zamienniki w IC kosztują chyba koło 300zł, zwłaszcza do 1.6 silników.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Buago
Posty: 218
Rejestracja: 22 maja 2010, 11:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała

26 wrz 2011, 15:41

No to jedziemy dalej z tematem, szybki kontakt z panami z firmy CARSPEED z Lublina i oto jaką oferte dostałem:

Witam.
Zgodnie z rozmową telefoniczną - przesyłam kosztorys sprzęgła do auta...

1) zestaw sprzęgła oryginał OE MAZDA w pudełkach z naklejkami mazdy -
730zł/kpl (tarcza, docisk, łożysko wyciskowe), na zamówienie -
oczekiwanie 3 dni robocze
2) zestaw sprzęgła japoński AISIN - 490zł/kpl, na zamówienie od
producenta - oczekiwanie ok miesiąca
3) zestaw sprzęgła składany z elementów - 590zł, w zestawie są:
- tarcza japońska AISIN
- docisk ADL
- łożysko wyciskowe NTN
Osiągalność z dnia na dzień u nas, aktualnie dostępny 1 kpl.

Przy wymianie sprzęgła warto rozważyć wymianę kilku dodatkowych
elementów:
- łożysko pilotujące w kole zamachowym - koszt 25zł za markowe
łożysko
np FAG.
- tylny uszczelniacz wału korbowego - oryginał OE MAZDA 120zł/szt, na
zamówienie - oczekiwanie 3 dni robocze
- uszczelniacz wałka sprzęgłowego - oryginał OE MAZDA 23zl/szt, na
zamówienie - oczekiwanie 3 dni robocze


Zamienniki czy OEM, ktoś coś może powiedzieć na ten temat? No i wrzucili pare drobiazgów, które wg nich warto wymienić przy okazji. Czekam na jakieś sugestie :)
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

26 wrz 2011, 18:45

Strasznie niskie te ceny u nich. Czy oni jakos rozdzielaja zamowienia na z i bez faktury ? Bo ja bralem na fakture i niby po znizkach dla forum mialem takie ceny w czerwcu:

Zestaw OE Mazdy - 930 zl
Zestaw sprzęgła EXEDY (czyli oryginał w mazdach) - 690zł/kpl
Zestaw AISIN 600zł/kpl
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

26 wrz 2011, 22:19

Mi się marzy, żeby moje szarpiące sprzęgło z piekła rodem (przypadłość niektórych 03) wizeło się i poszło na wakacje wreszcie - przy okazji wsadził bym sobie odchudzony zamach :) Same plusy.
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
wiktoch
Posty: 758
Rejestracja: 28 cze 2008, 22:29
Lokalizacja: Warszawa

27 wrz 2011, 8:01

ja wymieniłem u siebie sprzęgło na AISIN (tarcza, docisk i łożysko) i jest super - polecam!Obrazek
Obrazek
Poza tym ta podana cena z CARSPEED jest bardzo dobra. A z opinii na forum słyszałem że sklep jest godny polecenia (wiele osób chyba brało od nich rozrząd).
pozdr
wik
Buago
Posty: 218
Rejestracja: 22 maja 2010, 11:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała

27 wrz 2011, 9:26

No to jeszcze poczekam na info od naszego człowieka z Inter Cars i wymieniamy :)
A jak sie ma sprawa z tymi uszczelniaczami i łożyskiem, które mi zasugerowano, czy jeszcze coś powinienem wymienić przy okazji ???

Edit:
Kolejna firma sprzedająca części samochodowe w dobrych cenach obdzwoniona (GO-WEST), zaproponowano mi zestaw LUK za 261 PLN...
PiotrB
Posty: 118
Rejestracja: 07 mar 2011, 18:52
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Sosnowiec

27 wrz 2011, 16:50

OK, a jak myślicie, które sprzęgło będzie najbardziej wytrzymałe z tych wymienionych tutaj ? Wytrzymałe w sensie, żeby długo wytrzymało kręcenie bączków na placyku. To też kwestia prawidłowego operowania sprzęgłem, ale załóżmy, że jeździ młodzik, który ciągle przypala sprzęgło :-).
Buago
Posty: 218
Rejestracja: 22 maja 2010, 11:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała

27 wrz 2011, 19:36

Wydaje mi się, że żadne z wymienionych przeze mnie modeli nie przeżyje zbyt długo przy solidnym upalaniu, to są sprzęgła standardowe przewidziane do zwykłej jazdy ;)
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

27 wrz 2011, 23:07

PiotrB pisze:OK, a jak myślicie, które sprzęgło będzie najbardziej wytrzymałe z tych wymienionych tutaj ? Wytrzymałe w sensie, żeby długo wytrzymało kręcenie bączków na placyku. To też kwestia prawidłowego operowania sprzęgłem, ale załóżmy, że jeździ młodzik, który ciągle przypala sprzęgło :-).


Spiek.
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

02 paź 2011, 21:12

logimen pisze:Bo ja bralem na fakture i niby po znizkach dla forum mialem takie ceny

Masz 1.8, Buago 1.6. Może dlatego inna cena.
Buago pisze:A jak sie ma sprawa z tymi uszczelniaczami i łożyskiem, które mi zasugerowano, czy jeszcze coś powinienem wymienić przy okazji ???

Pilot oczywiście zawsze. Uszczelniacze ? To Twoja decyzja, jak masz mieć skrzynię zrzuconą to można się zastanowić czy od razu nie zmienić. Kwestia podejścia, co kto lubi.

po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Buago
Posty: 218
Rejestracja: 22 maja 2010, 11:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała

03 paź 2011, 0:56

Dzięki za rady chłopaki, jutro operacja zrzucanie skrzyni :grin:

Edit:

Z małym opóźnieniem ale części dojechały wreszcie, jutro z rana montaż :)

Obrazek
saygoodbye
Posty: 119
Rejestracja: 07 lut 2011, 15:30
Lokalizacja: Tarnów

09 sty 2012, 2:20

Odświeżę temat, mam pytanie. Czy ten zestaw sprzęgła jest coś wart, użytkuje ktoś może ?
http://www.kmparts.pl/595.Kompletne-sprzeglo-4-czesci-NANBNBFL--16-l
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

09 sty 2012, 10:46

saygoodbye pisze:Czy ten zestaw sprzęgła jest coś wart,

Dowiedz się kto jest producentem tego sprzęgła. Bo to tak naprawdę od tego zależy. Ze zdjęć nic nie wynika. A wyżej w wątku masz wyceny AISINA, bardzo dobrego zestawu.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
saygoodbye
Posty: 119
Rejestracja: 07 lut 2011, 15:30
Lokalizacja: Tarnów

09 sty 2012, 16:21

Dzwoniłem do kmparts w sprawie tego kompletu sprzęgła, ponoć producentem jest il motorsport, tak przynajmniej twierdził "Pan w słuchawce ". Niby testowany, niby podobno sprawdzony, ja chyba jednak założe Aisina plus łożyska NTN. Diękuje za pomoc
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

09 sty 2012, 19:04

saygoodbye pisze:ponoć producentem jest il motorsport

To jakaś bzdura. IL może "produkować" części typu linki do dachu a nie sprzęgła. Chyba ktoś nie odróżnia produkcji od zapakowania. Czyli jest jakby to powiedzieć niewiadomego pochodzenia.
saygoodbye pisze:ja chyba jednak założe Aisina

Dobry wybór :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

14 lut 2012, 1:18

Ktoś ma opinie na temat sprzęgła:
Tarcza, docisk NKK
Łożysko NTN?
saygoodbye
Posty: 119
Rejestracja: 07 lut 2011, 15:30
Lokalizacja: Tarnów

16 lut 2012, 13:34

Mały OT, żeby nie zakładać nowego tematu. Poz zrzuceniu skrzyni do wymiany sprzęgła, uszczelniaczy, gum lewarka itd. okazało się, że mam uszkodzoną gumę - osłonę skrzyni, tą z boku, przez którą przechodzi łapa do sprzęgła. Jak ten element się fachowo nazywa i gdzie tego szukać ?
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

27 lut 2012, 12:12

Mam pytanie. Czy poprzez odpuszczanie do konca sprzegla po zmianie biegu i DOPIERO PO odpuszczeniu dodanie gazu mozna sobie zniszczyc sprzeglo ?

Pytam gdyz wymienialem swoje na AISIN jakies 5tys km. temu i ostatnio bierze mi juz na samym koncu :S Czesto gesto ciezko wyczuc i szarpnie przy ruszaniu.

Cos nie tak z moja technika ruszania ? Nie pale sprzegla, nie ruszam z piskiem co chwile (czasem sie zdarzy,sporadycznie).

Jak Wy ruszacie ?

Wiem, prawko mam od 6 lat wiec glupie pytanie :D Ale chce wiedziec bo moze nabralem jakichs glupich nawykow z ktorych nie bardzo moze zdaje sobie sprawe tak do konca.
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

27 lut 2012, 12:27

Wiadomo że lepiej dopasować obroty przed zmianą biegu ale większość kierowców którzy nie interesują się techniką jazdy tego nie robi i samochody jakoś żyją. Skraca to żywotność sprzęgła ale minimalnie, z całą pewnością nie na tyle żeby sprzęgło poszło po 5 tysiącach, tutaj musiałbyś się bardzo postarać.

Jeśli chodzi o mnie to ja czerpię sporą przyjemność z kontrolowania i dopasowywania obrotów, zwracam na to dużą uwagę. Dzięki temu przy spokojnej jeździe zmiana biegów jest niezauważalna, przy agresywnej biegi zmieniasz szybciej i jest mniejsza szansa na niezamierzony bok.
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

27 lut 2012, 13:05

Jezdzilem troche opisana wczesniej metoda, zmiana biegu, odpuszczenie sprzegla i dopiero gaz. Pozniej zaczalem jezdzic z dopasowaniem obrotow przed odpuszczeniem sprzegla tak zeby nie bylo czuc szarpniec i tez nic mi to nie pomoglo. Nadal zauwazalnie pogarsza sie dzialanie sprzegla, bierze coraz wyzej.

No chyba az taki tepy nie jestem, a moze ? Dodam, ze w poprzednim aucie (golf TDI) mialem to samo z tym, ze tamtym autem odrazu jezdzilem z lekkim dodawaniem gazu przy zmianach biegow i sprzeglo przezylo 10 tys. Potem w warsztacie powiedzieli mi, ze tarcza jak nowa, ale docisk jest tak powykrzywiany, ze trzeba bylo nowy.

To ze mna cos nie tak czy z tymi sprzetami ?

P.S. Tak OT dodam, ze chyba mam ogolnie pecha. Dzis po roku pracy zaczal padac mi wiatrak w karcie graf. mimo iz co 3 miechy czyszcze kompa zeby sie brudem nie zapchal. No wqrwic sie mozna bo szykuja sie ze 2-3 tyg bez kompa.
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3402
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

27 lut 2012, 13:37

Ja tam zawsze najpierw powoli odpuszczam sprzęgło, a potem dodaję gaz. Nigdy jednocześnie! Gwałtownie można odpuszczać na 5/6 biegu (w astrze puszczam 4/5). Jeżdżę tak miatką na starym sprzęgle (chyba nigdy nie wymienianym - bierze dość wysoko niestety) od 1300 km oraz Oplem Astrą od... 35 000 (sprzęgło jak nowe).
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

28 lut 2012, 15:08

U mnie łapie w połowie, 198 tys i jest to prawdopodobnie oryginał, po dwóch wróblach na których było tak rozgrzane że ślizgało się jak chciało przy ruszaniu, do tego parę bardziej spokojnych pojeżdżawek, pierwsze nauki boków(pierwszy samochód rwd). Przeżywa kopniaki, rzadko bo rzadko ale flatshifty odkąd je mam czyli od 15 tys kilometrów, przedtem nie mam pojęcia jak było użytkowane. Do działania nie mam żadnych zastrzeżeń.

Tak jak pisałem, żeby zużyć sprzęgło po 5tys musiałbyś je najzwyczajniej w świecie spalić a w ten sposób który opisujesz tego nie zrobisz. Znajomy teraz kupował golfa rocznik 2011, niecałe 7 tys przebiegu. Sprzęgło było kompletnie zniszczone i wymienione na gwarancji. Starsza pani codziennie parkowała w bardzo ciasnym parkingu podziemnym i po prostu doszczętnie je zjarała.

Brałeś pod uwagę pompę sprzęgła, wysprzęglik lub po prostu syf w układzie?
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

28 lut 2012, 21:17

Brałeś pod uwagę pompę sprzęgła, wysprzęglik lub po prostu syf w układzie?


Wysprzeglik wymienialem zaraz po kupnie auta bo zapowietrzal sie uklad i jeszcze inaczej wtedy sprzeglo dzialalo. Niewiem, narazie bede jezdzil.

A moze ktos wie jak zmienia sie charakterystyka pedalu sprzegla po zamontowaniu przewodu sprzegla w stalowym oplocie ? Bo takowy mam zamontowany i moze to przez niego mam takie dziwne wrazenie, ze sprzeglo sie konczy, a faktycznie moze nic mu nie jest i tak ma byc.

Obserwuje tez jak moj ojciec jezdzi, sprzeglo w Mazdzie 5 ma juz ponad 100tys od nowosci i tez dziala. A jezdzi podobnie do mnie (+ czasem przytrzyma na polsprzegle, strzeli co chwile z niego itp.) i tlumacze sobie, ze to nie moze byc moja wina.
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

29 lut 2012, 2:03

logimen pisze:A moze ktos wie jak zmienia sie charakterystyka pedalu sprzegla po zamontowaniu przewodu sprzegla w stalowym oplocie ?

Ja nie zauważyłem po zmianie jakiejkolwiek różnicy, poza poprawą świadomości. :mrgreen:
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

29 lut 2012, 8:25

hehe różnica jest nie wielka to na pewno. Więc raczej Twoich efektów bym pod to nie podciągnął. A nie masz jakiegoś wycieku płynu?

Kiedyś jak szukałem o kole zamachowym to pamiętam, że się naczytałem o tym, że jak się zmienia sprzęgło to powinno się też zmienić koło zamachowe od razu. Jak się tego nie robi to koło zamachowe trzeba od nowa i tu coś ważnego było coś pomiędzy centrowaniem / wywarzaniem / regeneracją a idealnym ustawieniem względem czegoś tam (sry nie pamiętam o co chodziło) bo inaczej może Ci zarżnąć bardzo szybko nowe sprzęgło...

A może masz po prostu pecha i trafiłeś wadliwe sprzęgło.

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

29 lut 2012, 11:41

sebna pisze:A nie masz jakiegoś wycieku płynu?


Nic nie kapie spod auta bo gdyby kapalo to juz bym panikowal w innym temacie :bang:

No, ze pecha mam to juz pisalem :D
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

15 kwie 2013, 10:19

Kupilem sprzeglo do mojej NBFL 1.6 i jest za male. Zamach jest wiekszy (nie powiem o ile, bo nie ogladalem, Moris twierdzi ze "troche" :)). Przymierzalismy tarcze do tarczy z NA 1.6 i sa takie same. Katalog Aisina twierdzi, ze sprzegla do NA 1.6 i do NB/NBFL 1.6 maja taka sama srednice, a tylko do 1.8 jest wieksze. Pytanko moje jest takie: jakie sa roznice w tarczach w poszczegolnych silnikach/generacjach i jaka jest szansa, ze moje auto jezdzi na zamachu z 1.8? Jest to w ogole mozliwe?

Dodatkowe pytanko: czy zamachy 1.6 NA i 1.6 NB sa wymienne?
Kwietniu
Posty: 194
Rejestracja: 07 kwie 2013, 12:29
Model: NB
Lokalizacja: R'dam

20 kwie 2016, 10:05

Zolt mam swoje sprzegło z zamachem na stole wiec jak chcesz to ci moge je pomierzyć i powysylać fotki to sobie porównasz

Ps. Czy przy montażu zamachu trzeba na coś zwracać uwage???
mogę mieć auto w każdym kolorze o ile jest to kolor czarny......e39 touring
Perliście biała NB 1.8......
sophisty
Donator
Donator
Posty: 1212
Rejestracja: 06 lut 2015, 8:08
Model: NB
Lokalizacja: Trójmiasto

20 kwie 2016, 10:19

Kwietniu pisze:Zolt mam swoje sprzegło z zamachem na stole wiec jak chcesz to ci moge je pomierzyć i powysylać fotki to sobie porównasz

Ps. Czy przy montażu zamachu trzeba na coś zwracać uwage???


Odpisujesz na posty z 2013r?Wow! :lol:

Sprawdzasz czy zamach jest ok (tzn zwracasz uwagę na jakieś mikropęknięcia) Dokręcasz momentem 97-102 Nm. Ja osobiście daję jeszcze kapkę kleju do gwintów.
ODPOWIEDZ