[NB] Skrzynia 6 biegowa do silnika 1.6

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
himber
Donator
Donator
Posty: 2223
Rejestracja: 07 cze 2011, 20:26
Model: NB FL
Lokalizacja: LBN
Kontakt:

12 wrz 2011, 10:27

Nie, nic się nie dzieje. Mam zdrową, świetnie działającą skrzynię 5tkę. Przemyślenia dotyczące poprawy elastyczności czy osiągów silnika 1.6 zaprowadziły mnie do tematu skrzyni biegów. Stąd kilka pytań do Was:

1. Czy skrzynia 6 biegowa będzie pasowała do silnika 1.6 pod względem fizycznym jak i charakterystyki pracy?
2. Poprawi czy pogorszy pracę/osiągi silnika?
3. Czy były dostępne 6stki z tym silnikiem?

Dzięki za odpowiedź.
Mayk
Posty: 2346
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

12 wrz 2011, 10:41

Ad 1. Oczywiście będzie pasowała fizycznie, ma jednak krótsze przełożenia co w połączeniu z dyfrem standardowym mocno skróci Ci każdy bieg. 6tka będzie krótsza od "starej" 5tki ;)

Ad 2. Krótsze przełożenia pozwolą na pewno na lepsze dobieranie przełożeń przy ostrej jeździe po winklach, przy normalnej jeździe w sumie brak korzyści - w trasie nawet nieco więcej spali skoro będziesz jeździł na wyższych obrotach przy tej samej prędkości przelotowej;

Ad 3. Nie było, przynajmniej na pewno nie w Europie i Stanach - może w JP...

Pozdro!
110@???KM
134@???Nm
Awatar użytkownika
Sigma
Donator
Donator
Posty: 842
Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Toruń

12 wrz 2011, 11:03

himber pisze:1. Czy skrzynia 6 biegowa będzie pasowała do silnika 1.6 pod względem fizycznym jak i charakterystyki pracy?
2. Poprawi czy pogorszy pracę/osiągi silnika?
3. Czy były dostępne 6stki z tym silnikiem?
Dzięki za odpowiedź.

Ad. 3 Nie było.
Ad. 2 Kwestia sporna. Sam myślałem nad takim manewrem :) Skrócenie biegów będzie bardzo mocne. Ja w mojej dociągam do 100km/h na dwójce, po zmianie na 6 biegów 100km/h to koniec 3 biegu... I niby fajnie, ale pytanie czy więcej nie stracimy na konieczności częstszego "wajchowana" niż zyskamy na krótszych przełożeniach :)
"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry
Obrazek
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

13 wrz 2011, 12:03

Sigma pisze:po zmianie na 6 biegów 100km/h to koniec 3 biegu...

sporo więcej bo 3 sie powinna konczy c na ok 120 ale dwójka na 85 bedzie sie kończyć

polecam kalkulator to sobie obliczysz http://flyinmiata.com/tech/gearing.php
Awatar użytkownika
Sigma
Donator
Donator
Posty: 842
Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Toruń

13 wrz 2011, 14:29

yanik pisze:
Sigma pisze:po zmianie na 6 biegów 100km/h to koniec 3 biegu...

sporo więcej bo 3 sie powinna konczy c na ok 120 ale dwójka na 85 bedzie sie kończyć

polecam kalkulator to sobie obliczysz http://flyinmiata.com/tech/gearing.php

Przy moście 4.30 z NBFL 1.6 5speed... 113 km/h przy 7200 obrotach, 102 km/h przy 6500 - czyli w okolicach mocy maksymalnej ;)

Na skrzyni 5biegowej przy 6500 masz 90km/h na 2 i 126 na 3 :)
Załączniki
biegi.jpg
"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry
Obrazek
Awatar użytkownika
himber
Donator
Donator
Posty: 2223
Rejestracja: 07 cze 2011, 20:26
Model: NB FL
Lokalizacja: LBN
Kontakt:

28 lis 2011, 12:00

No.... to jak w końcu :?: :?: :?:

Na prostej do 100km/h będzie szybciej czy nie będzie?? W 5tce to będzie koniec 2 biegu, w 6stce połowa 3 biegu. Czas zmiany biegów zrównoważy ewentualne korzyści czy też mimo wszystko będzie szybciej na 6stce??
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

28 lis 2011, 12:31

Walkowalem temat o tutaj [URL=http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?t=3498&start=0]>>KLIK<<[/URL] i wychodzi na to ze auto bedzie sie szybciej zbierac, wiec odczucia bardzo pozytywne. Do 80km/h czas bedzie sporo lepszy, do 140km/h tez, natomiast do 100 wypadnie podobnie bo na 6tce bedziesz mial o jedna zmiane biegu wiecej.

Tutaj wyciagam troche najistotniejszych rzeczy z wyzej wspomnianego watku.

Przelozenia skrzyn 5b i 6b:
1 3,14 3,76
2 1,89 2,27
3 1,33 1,65
4 1,00 1,26
5 0,81 1
6 ---- 0,84

Otwarty most w europejskich wersjach ma przelozenie 4,1 (nie 4,3 jak bylo tu wspomniane), natomiast torseny byly w 2wersjach 4,1 i 3,64.

most 4,1 mialy wszystkie mx5 z 5biegowymi skrzyniami (oprocz NA 1,6, ktora miala 4,30)
most 3,64 mialy wszystkie mx5 z 6biegwymi skrzyniami (z wyjątkiem MSM)
To co Cie interesuje (6b na moscie 4,1) miala wlasnie MazdaSpeed, wiec musialbys ktoregos wlasciciela MSM zapytac jak mu sie z tym jezdzi. Na papierze przelozenia ostatniego biegu (0,81 do 0,84) nie roznia sie tak wiele ale w praktyce kierowcy MSMow narzekaja na zbyt wysokie obroty przy jezdzie autostradowej.
Awatar użytkownika
Sigma
Donator
Donator
Posty: 842
Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Toruń

29 lis 2011, 14:52

himber pisze:No.... to jak w końcu :?: :?: :?:

Na prostej do 100km/h będzie szybciej czy nie będzie?? W 5tce to będzie koniec 2 biegu, w 6stce połowa 3 biegu. Czas zmiany biegów zrównoważy ewentualne korzyści czy też mimo wszystko będzie szybciej na 6stce??

Jak dobrze pamiętam, wrzucasz też torsena do auta?
Jeśli tak, to torsen + skrzynia 6 da Ci takie sam przełożenie jak w 1.8. Czyli będzie krócej niż jest, ale prawdopodobnie do przyjęcia :)
"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry
Obrazek
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

29 lis 2011, 15:09

Będzie tylko tako samo jak w 1.8 jak Torsen będzie od 6 biegowej 1.8

Jak będzie jakikolwiek to pewno będzie od 5tki i wtedy jest już co najmniej kilka wariantów przełożeń FGR (Final Gear Ratio) w dyfrze ale wszystkie warianty będą znacząco krótsze niż OE setup silnika 1.8 z 6biegową skrzynią oraz pasującym OE dyfrem, który w wersji 6 biegowej ma najdłuższe przełożenie z wszystkich dyfrów po to żeby zrekompensować najkrótsze przełożenie skrzyni 6biegowej z wszystkich skrzyń mx-5 (z generacji gdzie 6 biegowa występowała czyli NBfl? czy też NB były 6tki?).

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Mały Książe
Posty: 2983
Rejestracja: 14 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Planeta B-612

29 lis 2011, 16:07

sebna pisze:czy też NB były 6tki?

W mojej NB '00 jest 6 biegów i Torsen.
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

29 lis 2011, 16:31

W 10AE też jest 6tka
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

01 gru 2011, 16:00

Himber, ponizej masz wykalkulowane przelozenia na poszczegolnych konfiguracjach.

[ Dodano: 01-12-2011, 19:13 ]
Czy ktos kto ma MSM moglby wypisac jakie predkosci osiaga na jakim biegu, lub chociaz jakie obroty ma na 5tce i 6tce przy 100km/h ?
Załączniki
przelozenia.jpg
przelozenia.jpg (84.23 KiB) Przejrzano 1071 razy
Yankes
Posty: 35
Rejestracja: 03 maja 2011, 14:08
Lokalizacja: Łódź

11 gru 2011, 18:34

No to nieźle :neutral: Kupiłem specjalnie w super stanie 6cio biegową skrzynie aby wreszcie przy 90km/h nie szukać kolejnego biegu, a tu okazuje, że kiszka :cry:

Według tego kalkulatora:
http://flyinmiata.com/tech/gearing.php
w każdym przypadku mam wyższe obroty niż na 5cio biegowej skrzyni :cry:

Chyba nie warto nawet przekładać 5tki na 6tkę???

Ciekawe tylko jaki mam dyfer?
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

11 gru 2011, 18:38

Yankes pisze:No to nieźle Kupiłem specjalnie w super stanie 6cio biegową skrzynie aby wreszcie przy 90km/h nie szukać kolejnego biegu, a tu okazuje, że kiszka


Wychodzi na to że nie sprawdziłeś tematu do końca i trochę pospieszyłeś się z zakupem. Skrzynia 6 posiada krótsze przełożenia od 5-ki.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Yankes
Posty: 35
Rejestracja: 03 maja 2011, 14:08
Lokalizacja: Łódź

11 gru 2011, 19:39

No cóż... trzeba zapłacić gapowe...
Nie pozostaje mi nic innego jak poszukać dyfra 3,636 od NB8B
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3864
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: NC
Wersja: 2.0 Power by Five
Lokalizacja: Poznań / Kaźmierz

11 gru 2011, 19:58

Yankes pisze:No cóż... trzeba zapłacić gapowe...
Nie pozostaje mi nic innego jak poszukać dyfra 3,636 od NB8B


A jeśli byś zrezygnował - to pamiętaj że taka skrzynia 6 pójdzie w dziale giełda jak ciepłe bułki :kciuk:
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Jest NC 2.0 174KM 199Nm
Awatar użytkownika
himber
Donator
Donator
Posty: 2223
Rejestracja: 07 cze 2011, 20:26
Model: NB FL
Lokalizacja: LBN
Kontakt:

11 gru 2011, 20:55

Yankes, dyfer masz 4.1, nie pitol tylko montuj 6 biegów. Odczuwalnie auto dostanie kopa, ale będziesz musiał namachać się jak w speedzie.
Yankes
Posty: 35
Rejestracja: 03 maja 2011, 14:08
Lokalizacja: Łódź

28 gru 2011, 22:01

himber skoro tak twierdzisz... Zamontuje i sprawdzę! :twisted: Na wiosnę podziele się spostrzeżeniami ;)
jacek8
Posty: 135
Rejestracja: 22 paź 2013, 17:33
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

04 gru 2013, 21:27

odkopię temat, ile macie obrotów przy 100/h na piątym biegu, oczywiście sinik 1,6.
W obecnej z 2003r, mam ok. 2850-2900 obr.
NBFL po raz trzeci
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

05 gru 2013, 7:40

Ja w swojej NA 1.6 115 KM mam 3100 obr/min :roll:
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4677
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

05 gru 2013, 12:52

Ja mam 3tys, ale jeździłem też NBFL w której było 2900 albo 3100 (już nie pamiętam), więc dokładność obrotomierzy nie jest idealna ;)
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990r, ND 2,0.
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

05 gru 2013, 13:23

Na moim obrotomierzu 8000 to rzeczywiste 7500.
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

13 gru 2013, 9:19

Strasznie gubie się w tych cyferkach. Chciałbym się zapytać jakie będą objawy jak kupie torsena 4.1, 4.3 a jakie jak 3.64 ? Obecnie tak jak wyżej napisałem 100 km/h mam przy 3100 obr./min
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

13 gru 2013, 9:26

Bardock pisze:Strasznie gubie się w tych cyferkach. Chciałbym się zapytać jakie będą objawy jak kupie torsena 4.1, 4.3 a jakie jak 3.64 ? Obecnie tak jak wyżej napisałem 100 km/h mam przy 3100 obr./min


Dyfer 4.1 jest krótszy niż 3.64 a więc teoretycznie lepsze przyśpieszenie, więcej machania biegami no i wyższe obroty na każdym biegu przy danej prędkości. Nie wiem jaki masz teraz, ale jeśli powiedzmy masz 4,1 i wsadzisz 3,64 to obroty na 5 przy 100 Ci spadną, a jeśli 4.3(jest taki w ogóle?), to troszkę wzrosną. Polecam kalkulator przełożeń FM.
Rules are made to be broken
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

13 gru 2013, 9:40

Hantkus pisze:
Bardock pisze:Strasznie gubie się w tych cyferkach. Chciałbym się zapytać jakie będą objawy jak kupie torsena 4.1, 4.3 a jakie jak 3.64 ? Obecnie tak jak wyżej napisałem 100 km/h mam przy 3100 obr./min


Dyfer 4.1 jest krótszy niż 3.64 a więc teoretycznie lepsze przyśpieszenie, więcej machania biegami no i wyższe obroty na każdym biegu przy danej prędkości. Nie wiem jaki masz teraz, ale jeśli powiedzmy masz 4,1 i wsadzisz 3,64 to obroty na 5 przy 100 Ci spadną, a jeśli 4.3(jest taki w ogóle?), to troszkę wzrosną. Polecam kalkulator przełożeń FM.


dzięki. Qbatron w tabeli pisał cos o 4.3 :)
a torseny zwykle jakie mają przełożenia ? da się to jakoś sprawdzić na zdjętym torsenie ?
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

13 gru 2013, 10:32

Jakie zwykle były pewności nie mam, obstawiam 4.1.
Przełożenie sprawdzasz robiąc znaczniki na wale i półośkach, robisz jeden pełny obrót półosiami licząc ile obrotów zrobił wał.
Rules are made to be broken
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

13 gru 2013, 14:48

Były 4.3 chyba jakoś w pierwszych rocznikach NA. Dokładnie natomiast nie wiem jak długo były produkowane z takim dyfrem.
Obrazek
Awatar użytkownika
Sigma
Donator
Donator
Posty: 842
Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Toruń

13 gru 2013, 14:54

Hantkus pisze:Jakie zwykle były pewności nie mam, obstawiam 4.1.
Przełożenie sprawdzasz robiąc znaczniki na wale i półośkach, robisz jeden pełny obrót półosiami licząc ile obrotów zrobił wał.

Torseny z NB "zwykle" miały 4.1 przy skrzyni 5B i 3.6 przy skrzyni 6b ;) Więc "zwykle" nie miały jednego przełożenia :P
"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry
Obrazek
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

13 gru 2013, 14:58

Bardock pisze:a torseny zwykle jakie

Hantkus pisze:Jakie zwykle były pewności nie mam, obstawiam 4.1.

Torseny z 5biegowych skrzyń 4.1, 6biegowych poza MSM 3.64, MSM 4.1.
fifomaniak pisze:Były 4.3 chyba jakoś w pierwszych rocznikach NA.

To nie były mechanizmy typu TorSen.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

13 gru 2013, 15:17

To nie były mechanizmy typu TorSen.


Racja, nie przeczytałem, że była mowa o Torsenach. To było VLSD. A w MSM nie ma szpery Fuji?
Obrazek
ODPOWIEDZ